Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

TT en anti-jachttraining

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: TT en anti-jachttraining

Ongelezen bericht door blondie »

Kells schreef:
Jion schreef:
Kells schreef:
massam schreef:ik zeg lange lijn.

20 meter is lang zat om het argument ze moeten los kunnen lopen weg te kunnen gooien
Dat zal voor de meeste honden voldoende zijn denk ik. Die van mij zouden daar knap gefrustreerd van raken. Setters nemen het veld nogal ruim, zoals goed in dit filmpje te zien is. (op 5.55 min.) Hier gaan ze dus los en als noodrem gebruik ik desnoods een tt.
Ik zie een vrolijke, ongecompliceerde, energieke hond die het heerlijk vindt om door het gras te hollen en te rollen. Misschien kan ze iets prompter komen als je roept, dus daar zou je wat extra op kunnen trainen, maar verder zie ik het probleem niet?
Ik heb ook niet gezegd dat ik problemen heb met deze hond. Op dat filmpje had ik haar slechts 2 dagen. Een tt heb ik bij haar niet nodig. Inmiddels heb ik twee setters. Wat ik aangeef is dat ik liever een tt gebruik als noodrem, dan dat ze de rest van hun leven aan de lijn zouden moeten. :wink:
Op tijd kunnen stoppen of doordringen voor er te veel vrijheid wordt genomen wat gevaar op kan leveren voor hond ander dier en mens.
Van dit filmpje kan ik genieten, maar je ziet een hond die wel nog binnen redelijke afstand de baas opzoekt. Bij een hond die alles en iedereen om zich heen vergeet kan ik me voorstellen dat je wat anders moet inzetten om door te dringen, even vervelend maar wel duidelijk. Daarna heb je er twee die zo lekker vrij rond kunnen darren inderdaad.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Veenmug »

Jion schreef:Loek gelooft me tenminste. :pffff:

:wink:
Gelukkig de enige echte zaligmakende deskundige.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Jion schreef:(zie het flooding topic)
Lekker ontopic :LOL:
Zijn je 'argumenten' op?
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jion schreef:
Veenmug schreef:
Jion schreef:Loek gelooft me tenminste. :pffff:
:wink:
Gelukkig de enige echte zaligmakende deskundige.
Nou ik heb duizend maal liever de opgeruimde en eerlijke reacties van Loek dan de 'ik weet alles beter en als je me tegenspreekt kom ik je stalken' reacties en het gedraai van Miranda. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. :mann:

En Kells: Ik hoop echt heel erg dat je niet serieus van plan bent om met de goedkoopste stroomband die je op internet hebt kunnen vinden zelf aan te gaan klooien met je hond. Zoek in vredesnaam deskundige begeleiding, ook al zie ik nog steeds niet in waarom je nou zo nodig een stroomband als 'noodrem' wil gebruiken inplaats van een beetje extra training op hierkomen. Dat de honden van Veenmug zogenaamd orgastisch staan te juichen als ze worden gezapt wil niet zeggen dat het voor jouw hond zo'n goed idee is. Als jij je hond laat rennen door de velden en dan ineens uit het niets een stroomstoot geeft, gaat die hond echt niet begrijpen dat dit een correctie is voor het niet in de buurt blijven. In het slechtste geval vlucht hij in blinde paniek weg, alsnog die weg op. :vaag:
Hoewel ik echt geen groot voorstander ben van de TT vind ik wel dat je hier een beetje doordraaft. :ugh:
Dat is toch echt een kwestie van goed lezen.

@Kells zal heus geen goedkope stroomband nemen als ze er een nodig heeft (en dat heeft ze niet zoals je kunt lezen :8): )

En de hond van @veenmug staat niet te juichen als hij wordt "gezapt" :roll:
Hij staat te juichen als hij mee mag op jacht.
Je opmerking toont eerder onwetendheid en onbegrip voor het werk dat die hond doet (praktijk jachthond) dan een deskundige mening over het gebruik van de TT.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Jion schreef:
ranetje schreef: @Kells zal heus geen goedkope stroomband nemen als ze er een nodig heeft (en dat heeft ze niet zoals je kunt lezen :8): )
Waar kan ik dat dan lezen? Als ik haar berichten in dit topic lees, dan is ze het wel degelijk aan het overwegen als 'noodrem'. En jouw eigen reactie (halverwege p. 3 van dit topic) op de band die zij heeft uitgezocht was dat hij 'oudbollig', goedkoop en niet al te beste kwaliteit was.

En nee, ik ben inderdaad geen deskundige op het gebied van de TT, dat claim ik ook niet te zijn. :wink:
:LOL: :LOL:
Die band heb ik niet oudbollig genoemd :mrgreen:
Het is een goedkope band en bij dergelijke banden is goedkoop duurkoop.
Zoals ik dat schrijf klinkt een beetje oudbollig ........... Ik ben dus oudbollig :D daarom stond die smiley ( :oeps: ) er ook bij :mrgreen:
Ze was die band niet aan het overwegen
Ze zoch op banden en vroeg wie er ervaring mee had.
Heel verstandig dus :8):
Beste bewijs dat ze niet zomaar wat koopt. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Jion schreef: Maar het was volgens jou dus wel een goedkope band en ze zou er niet naar vragen als ze niet zou overwegen er eentje aan te schaffen.
En uit onderstaand bericht begrijp ik dat ze nog steeds de aankoop ervan overweegt om als noodrem te gebruiken. :U:
Kells schreef:
Jion schreef:
Kells schreef: Dat zal voor de meeste honden voldoende zijn denk ik. Die van mij zouden daar knap gefrustreerd van raken. Setters nemen het veld nogal ruim, zoals goed in dit filmpje te zien is. (op 5.55 min.) Hier gaan ze dus los en als noodrem gebruik ik desnoods een tt.
Ik zie een vrolijke, ongecompliceerde, energieke hond die het heerlijk vindt om door het gras te hollen en te rollen. Misschien kan ze iets prompter komen als je roept, dus daar zou je wat extra op kunnen trainen, maar verder zie ik het probleem niet?
Ik heb ook niet gezegd dat ik problemen heb met deze hond. Op dat filmpje had ik haar slechts 2 dagen. Een tt heb ik bij haar niet nodig. Inmiddels heb ik twee setters. Wat ik aangeef is dat ik liever een tt gebruik als noodrem, dan dat ze de rest van hun leven aan de lijn zouden moeten. :wink:

Maar ik word wat dat betreft heel graag door Kells zelf uit mijn droom geholpen hoor.
Ze zou eerder een TT aanschaffen dan dat ze de honden aan een lange lijn zou moeten houden (begrijpelijk bij setters)
Maar ze heeft die nu dus niet nodig bij haar honden. :8):

We zullen het lezen van @Kells (misschien :wink: )
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Nanna schreef:Opzoeken: oubollig

oubollig
oubollig bijv.naamw.Uitspraak: [ɑu'bɔləx] wat ouderwets, niet meer van deze tijd is Voorbeelden: `oubollig taalgebruik`, `een oubollig imago oppoetsen'

Dus. Resumerend. Is het niet oudbollig maar oubollig. En in deze context niet helemaal ter zake doend.
Sorry Nanna voor de taalfout :mrgreen:
Maar ik vond de betekenis in de context wel passen :wink:
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief

Jion schreef:Ik wist niet dat je al zoveel ervaring met het gebruik van een TT had.
Misschien eens meer verdiepen dan meteen te gillen. Simpel voorbeeld uit de opleiding van mijn spaniel: zit(als puppy in prikkelvrije omgeving, zit als beetje puberend in prikkelarme omgeving. Even rust en dan volwassen(in mijn ogen is en hond van 1 jaar oud geen puppy, puber maar mag weten waar de leiding is). Training wordt voortgezet in een omgeving met prikkels. Gaat perfect. Spanielcertificaten worden gehaald. Met 10 maanden africhtingscertificaat, met 22 maanden jachtgeschiktheidscertificaat en enkele maanden later Veldwerkkwalificatie.
Jaar er op praktijk en schitterende resultaten op eend, duif, fazant, konijn.
Dan komt het haas op een nazoek op een duif met omschreven gevolg.
Dus Dogtra en bij correctie geen koppeling met baas, Dogtra maar uitsluitend niet opvolgen van een meer dan bekend commando geeft correctie.
En ja ze draagt de Dogtra alleen bij de praktijkjacht dus Dogtra is feest.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Jion schreef:
Kells schreef:
Jion schreef:
Kells schreef: Ter info: Ik heb inmiddels een Dogtra overgenomen van een forumlid. Of ik hem werkelijk ga gebruiken is een ander verhaal. Zoals ik al eerder zei heb ik hem voor Kells zeker niet nodig. Gina komt uit een wildarme omgeving en ik woon in een natuurgebied. Hier heeft ze recent een meerkoetkuiken gegrepen en opgevreten. Dit zal mij geen tweede keer gebeuren en daarom ben ik blij dat ik een tt achter de hand heb. De kans is klein dat ik hem werkelijk ga gebruiken. Inmiddels ben ik beter op haar ingesteld en zij op mij.
Ik hoop dat je hem niet gaat gebruiken, en mocht je hem wel willen gaan gebruiken, dan hoop ik dat je dat niet in je eentje gaat doen maar deskundige begeleiding zoekt.
Denk jij dat ik niet deskundig genoeg ben? :denken: Inmiddels heb ik al 35 jaar honden, daarnaast ben ik hondentrimster en binnenkort heb ik mijn eigen setterkennel.
Ik wist niet dat je al zoveel ervaring met het gebruik van een TT had.
:F:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Tot zover mijn bijdrage :F:
Ik lees weer mee :F:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Oh? Draai ik?
Goh. Dat is denk ik best wel nieuws voor veel mensen :F:
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Jion schreef:
Miranda schreef:Oh? Draai ik?
Inderdaad, ik snap ook niet waar je hulptroepen zo lang blijven. :wachten:
Misschien moet je ze even peebeejen? :idea:
Nee hoor, met dommigheid reken ik zelf wel af. Daar heb ik geen anderen voor nodig.
And few will ever climb
Loek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

Veenmug schreef:
Jion schreef:Ik wist niet dat je al zoveel ervaring met het gebruik van een TT had.
Misschien eens meer verdiepen dan meteen te gillen. Simpel voorbeeld uit de opleiding van mijn spaniel: zit(als puppy in prikkelvrije omgeving, zit als beetje puberend in prikkelarme omgeving. Even rust en dan volwassen(in mijn ogen is en hond van 1 jaar oud geen puppy, puber maar mag weten waar de leiding is). Training wordt voortgezet in een omgeving met prikkels. Gaat perfect. Spanielcertificaten worden gehaald. Met 10 maanden africhtingscertificaat, met 22 maanden jachtgeschiktheidscertificaat en enkele maanden later Veldwerkkwalificatie.
Dus Dogtra en bij correctie geen koppeling met baas, Dogtra maar uitsluitend niet opvolgen van een meer dan bekend commando geeft correctie.
Jaja daar hebben we het weer overduidelijk, de prestatiedrang van de baas en dat is de enige reden dat er met dat soort dingen gewerkt word :roll:
Loek
Zeer actief

Kells schreef: Denk jij dat ik niet deskundig genoeg ben? :denken: Inmiddels heb ik al 35 jaar honden, daarnaast ben ik hondentrimster en binnenkort heb ik mijn eigen setterkennel.
Het feit dat iemand 35 jaar honden heeft zegt niets over deskundigheid, het feit dat iemand zijn eigen kennel opzet ook niet hoor :wink:
Veenmug
Zeer actief

Loek schreef:
Veenmug schreef:
Jaja daar hebben we het weer overduidelijk, de prestatiedrang van de baas en dat is de enige reden dat er met dat soort dingen gewerkt word :roll:
Waar haal je die prestatiedrang uit. Alles getraind zonder E-collar of welk dwangmiddel dan ook tot ik ter bescherming van hond en omgeving de Dogtra als noodrem heb aangeschaft.
Maar blijf maar bij je absolute nee. Ik kies voor nee tenzij.
Loek
Zeer actief

Miranda schreef:
Jion schreef:
Nee hoor, met dommigheid reken ik zelf wel af. Daar heb ik geen anderen voor nodig.
Dan moet je natuurlijk ook niet vermelden dat het best wel nieuws is voor veel mensen, dat wijst toch erop dat je een bepaalde support van je achterban nodig hebt :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Loek schreef:
Veenmug schreef:
Denk je niet dat je gewoon te weinig weet van de praktijkjacht, Loek?
Prestatiedrang is in dit verband volslagen uit de lucht gegrepen door jou.

@Jion, gewoon even de volgorde lezen van wat veenmug met de hond heeft gedaan en gepresteerd met training zonder band.
Dat het daarna in de praktijkjacht even anders gaat dan de hond heeft geleerd tijdens de trainingen heeft te maken met jachtpassie.
Een hond in de praktijk kan nogal eens voor verrassingen zorgen, hoe goed je hem ook getraind hebt.
Een ongeluk zit dan in een klein hoekje.
Als de keuze dan is een dooie hond of even herinneren aan wat je hem zo goed hebt geleerd is de keuze niet zo moeilijk.
Ook voor mij niet. :wink:

Als iemand mij in zo'n situatie kan leren hoe je dat kunt trainen zonder band graag.
Maar als dat niet lukt?
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Jion schreef:
Kells schreef: Ter info: Ik heb inmiddels een Dogtra overgenomen van een forumlid. Of ik hem werkelijk ga gebruiken is een ander verhaal. Zoals ik al eerder zei heb ik hem voor Kells zeker niet nodig. Gina komt uit een wildarme omgeving en ik woon in een natuurgebied. Hier heeft ze recent een meerkoetkuiken gegrepen en opgevreten. Dit zal mij geen tweede keer gebeuren en daarom ben ik blij dat ik een tt achter de hand heb. De kans is klein dat ik hem werkelijk ga gebruiken. Inmiddels ben ik beter op haar ingesteld en zij op mij.
Ik hoop dat je hem niet gaat gebruiken, en mocht je hem wel willen gaan gebruiken, dan hoop ik dat je dat niet in je eentje gaat doen maar deskundige begeleiding zoekt.
Gezien de waarschuwingen her en der van mensen die wel gebruik maken van de tt lijkt het mij dat Kells niet zelf zomaar op een knopje gaat drukken als ze besluit de tt te gaan gebruiken. Denk dat er wel een aantal mensen zijn in haar omgeving die haar daarbij zullen assisteren.
Wellicht blijkt het straks niet nodig omdat ze straks nog meer op elkaar zijn ingespeeld en Gina door heeft dat er andere regels gelden. Kan me voorstellen dat als je net een hond hebt en niet helemaal weet wat voor (jaag)gedrag te verwachten dat je even staat te kijken. Net als ik destijds. Naarmate mijn hond hier langer was werd ook duidelijker voor haar wat ik niet wilde hebben. Afleren blijft lastiger dan aanleren. Daarmee wil ik niet zeggen dat je dan direct een tt in moet zetten, maar ik lees van Kells dat dat ook helemaal niet de intentie is.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Mensen dit topic gaat ook over het gebruik van de TT. Kun je daar niet tegen dan kun je ook het topic niet openen.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

@Valerie: Nou, het is wel een discussieforum, hè. Ik zie niet direct in waarom tegenstanders van de TT niet zouden mogen meepraten. Bij voorkeur met goede argumenten, natuurlijk.
Loek schreef:
Miranda schreef:
Jion schreef:
Dan moet je natuurlijk ook niet vermelden dat het best wel nieuws is voor veel mensen, dat wijst toch erop dat je een bepaalde support van je achterban nodig hebt :mrgreen:
Ja, euh, dat je het zó opvat zegt van alles over jou en Jion, hoor. Niet over mij.
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten, hè?

Maar nee, het was meer de constatering van het simpele feit dat ik in mijn omgeving juist bekend sta als iemand die recht voor z'n raap en omonwonden haar mening geeft. Zonder er omheen te draaien, zonder het te verpakken in wollig taalgebruik. Dat die mensen ervan op zouden kijken dat ik van draaien beschuldigd word. Dat ze daar zelfs misschien om zouden moeten lachen.
Overigens heeft Jion over het hoofd gezien dat ze niet kan aanwijzen wáár ik dan zou draaien, maar dat vergeven we d'r maar. Niet iedereen kan over redelijke intelectuele capaciteiten beschikken.
Zoals mijn vader vroeger graag en veel zei: "Ik heb liever dat die het zegt, dan iemand die bij z'n volle verstand is." :lol1:
And few will ever climb
laura22
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Boerenfox en Siberische husky

Ongelezen bericht door laura22 »

Rex heeft helaas ook erge jachtdrift ik heb er een tijd geleden nog een topic over geopend heb ik ook goede tips gehad van jaap onder andere. En hier in de wijk gaat het prima niet meer achter de eenden aan of katten maar kom ik in het bos is het weer mis zodra hij wat ruikt, hoort of ziet is hij weg en dan kan ik op mijn kop gaan staan helpt allemaal niks.

Heb er ook aan zitten denken om het met een tt te gaan trainen maar omdat ik hier in de buurt niemand weet die er ervaring mee heb ben ik daar maar van af gestapt, nu zit hij aan de lijn van ong 20 meter en kan hij toch lekker rond struinen.
Al had ik liever gezien dat hij lekker los kan lopen, maar misschien komt dat ooit nog als ik iemand vind die mij kan helpen en waar ik genoeg vertouwen in heb.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

laura22 schreef:Rex heeft helaas ook erge jachtdrift ik heb er een tijd geleden nog een topic over geopend heb ik ook goede tips gehad van jaap onder andere. En hier in de wijk gaat het prima niet meer achter de eenden aan of katten maar kom ik in het bos is het weer mis zodra hij wat ruikt, hoort of ziet is hij weg en dan kan ik op mijn kop gaan staan helpt allemaal niks.

Heb er ook aan zitten denken om het met een tt te gaan trainen maar omdat ik hier in de buurt niemand weet die er ervaring mee heb ben ik daar maar van af gestapt, nu zit hij aan de lijn van ong 20 meter en kan hij toch lekker rond struinen.
Al had ik liever gezien dat hij lekker los kan lopen, maar misschien komt dat ooit nog als ik iemand vind die mij kan helpen en waar ik genoeg vertouwen in heb.
De tips van Jaap kan je ook geleidelijk gaan uitbouwen naar gebieden waar meer prikkels zijn zoals in het bos. :wink:
Afbeelding
laura22
Zeer actief

Dat heb ik ook gedaan alleen krijg van meneer een dikke vinger en dan is voer en samen werken totaal niet belangrijk meer het enige wat dan telt is zo snel mogelijk achter het wild aan.
Hij is totaal niet voer gericht en wat ik meestal kan oplossen met de bal lukt me in dat soort situaties ook niet helaas.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

laura22 schreef:Dat heb ik ook gedaan alleen krijg van meneer een dikke vinger en dan is voer en samen werken totaal niet belangrijk meer het enige wat dan telt is zo snel mogelijk achter het wild aan.
Hij is totaal niet voer gericht en wat ik meestal kan oplossen met de bal lukt me in dat soort situaties ook niet helaas.
Krijgt hij thuis nog eten in de voerbak?
Afbeelding
Loek
Zeer actief

ranetje schreef:Ze zoch op banden en vroeg wie er ervaring mee had.
Stroom is stroom hoor :ugh:
TomCee
Zeer actief

Ongelezen bericht door TomCee »

Loek schreef:
ranetje schreef:Ze zoch op banden en vroeg wie er ervaring mee had.
Stroom is stroom hoor :ugh:
nee hoor!
laura22
Zeer actief

ranetje schreef:
laura22 schreef:Dat heb ik ook gedaan alleen krijg van meneer een dikke vinger en dan is voer en samen werken totaal niet belangrijk meer het enige wat dan telt is zo snel mogelijk achter het wild aan.
Krijgt hij thuis nog eten in de voerbak?
Nee niet meer, wat ik zeg in de wijk gaat het prima met voer zoeken al eet hij nou wel minder sinds hij er voor moet werken, maar in het bos heeft hij er totaal geen belangstelling voor in de wei bij mijn pony trouwens ook niet dan vind hij alles belangrijk behalve voer.
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

laura22 schreef: Nee niet meer, wat ik zeg in de wijk gaat het prima met voer zoeken al eet hij nou wel minder sinds hij er voor moet werken, maar in het bos heeft hij er totaal geen belangstelling voor in de wei bij mijn pony trouwens ook niet dan vind hij alles belangrijk behalve voer.
En spel? Apporteren, zoekspelletjes, speurspelletjes etc.?
laura22
Zeer actief

Dat vind hij allemaal leuk en doet hij ook graag, maar zodra hij wat ruikt/ziet is dat allemaal niet interesant meer. Ik liep altijd met zo'n werpgeval met de bal en daar kon ik hem vaak mee afleiden totdat er een keer een konijn voor hem langs schoot en was ik hem kwijt. Ben 4 uur bezig geweest met zoeken in het donker en toen we het opgaven en naar huis gingen en meneer voor de deur zat te wachten.

Dat wil ik niet nog eens mee maken vooral omdat hij een aantal wegen over moet steken waar ze niet altijd zachtjes rijden.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Jeetje wat eng zeg :schrik: ik zou echt doodgaan van angst. Jigzy is op het langst 20 minuten weg geweest en toen hoorde ik haar wel maar zag ik haar niet (dichte bosjes). Dat kon ik psychisch al niet aan :ugh:
Maar goed ik vind een halve minuut weg al echt problematisch. Ze moet gewoon bij mij blijven.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”