Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

KNJV proeven

Moderator: moderatorteam

Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers
Aantal honden: 2

Re: KNJV proeven

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Sita schreef:
Zeeuwse labjes schreef:Leuk om te lezen hoe jullie bezig zijn met de voorbereidingen en de proeven zelf!
Sofie en ik hebben gisteren ons eerste KNJV B diploma gehaald :cheer:

Met de hakken over de sloot, dat wel, maar voor mij was het doel de B binnen te halen en dat is nu gelukt. De volgende proeven gaan we proberen de punten te verbeteren.
We hebben vooral op de C-onderdelen punten laten liggen, dus daar gaan we de komende weke even extra aandacht aan besteden. Da's wel een beetje het gevaar als je met de B bezig bent, dat je zo gefocused bent op die 3 B onderdelen, dat de basis van de C wat 'vergeten' wordt. Het kostte ons gisteren bijna het diploma...
Gefeliciteerd met je B-diploma! Ach die punten, die komen vanzelf wel. En inderdaad de basis dingen niet vergeten te trainen. Hoe saai die misschien ook zijn, maar het volgen, 2 minuten af zijn wel dingen die we ook op de training regelmatig oefenen. Het uitsturen die ik doen weer niet zo vaak, omdat Rowan anders gaat anticiperen. En dat wil ik liever niet hebben bij een lange vooruit.

Wanneer heb je de volgende proef?
De af-blijf ging gelukkig perfect, maar het volgen en vooruit sturen was dus drie keer niks. Ik heb mazzel gehad dat de keurmeester daar een 6 voor gaf. Meer aandacht aan besteden dus.
Bij Sofie is het vooruit sturen zelf geen probleem. Ze gaat als een speer weg. Het terugkomen is een ander verhaal.... Zonder dummy terugkomen vindt ze gewoon lastig. En bij deze proef moesten we de hond redelijk ver uit laten lopen. Dan is ze zo vol adrenaline de lijn aan het rennen, dat ze volgens mij die fluit niet eens hóórt. Daar zullen we dus toch wat meer aandacht aan moeten besteden en meer variëren in de lengte van de lijn die ze moet lopen. En vooral ook de vooruit oefenen zonder dummy, want dat is de reden dat ze doorloopt. Ze wil eerst die dummy (of eend) vinden en dan pas terugkomen...
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Gebruik je voor het vrij uitsturen hetzelfde commando als het echt vooruit? Ik heb dat bewust niet gedaan, omdat Rowan ook zo'n hondje is dat persé met iets terug wilt komen. Wat ik heb gedaan is bij het aflijnen bij een normale wandeling een commando geïntroduceerd. Bij hem is het "toe maar/ga maar". Hij rent altijd weg als de lijn eraf gaat en zo kan ik dat dus mooi koppelen aan elkaar. En door dit consequent te zeggen, gaat hij er dus als een speer vandoor en de ene keer roep ik hem wel en de andere keer niet, dus ook niet anticiperen om de zoveel meter.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Zeeuwse labjes
Zeer actief

Sita schreef:Gebruik je voor het vrij uitsturen hetzelfde commando als het echt vooruit? Ik heb dat bewust niet gedaan, omdat Rowan ook zo'n hondje is dat persé met iets terug wilt komen. Wat ik heb gedaan is bij het aflijnen bij een normale wandeling een commando geïntroduceerd. Bij hem is het "toe maar/ga maar". Hij rent altijd weg als de lijn eraf gaat en zo kan ik dat dus mooi koppelen aan elkaar. En door dit consequent te zeggen, gaat hij er dus als een speer vandoor en de ene keer roep ik hem wel en de andere keer niet, dus ook niet anticiperen om de zoveel meter.
Ja, ik gebruik inderdaad wel hetzelfde commando. Als ik Sofie gewoon loskoppel op zo'n moment en haar als het ware 'vrij' geef is ze zo gespitst op een eventueel apport wat ergens gegooid kan worden, dat ze toch geconcentreerd naast me blijft zitten. ze gaat dan echt niet op haar gemakkie een ommetje doen :wink:

Dus ik nu bedacht dat ik een heel duidelijk onderscheid ga maken bij de training van de 'vooruit'. Als er een dummy ligt geef ik een 'vooruit' en zeg niks meer tot ze 'm gevonden heeft. Ik mag haar dan ook niet influiten. Dat moet ik dan zo doen dat ze altijd redelijk makkelijk succes heeft met het vinden van de dummy op de lijn en dan variëren in afstand.
Bij een 'vooruit' zonder dummy ga ik na het fluiten (en zodra ze contact maakt) de dummy opgooien, gewoon in mijn hand. Zodra ze dan voorzit gooi ik de dummy achter mij weg en mag ze die halen. Ik hoop dat ze hiermee gaat leren dat de fluit bij het vooruitsturen betekent dat ze zo snel mogelijk bij mij moet komen omdat de dummy dan bij mij vandaan komt en niet ergens anders ligt.
Sita
Zeer actief

Zeeuwse labjes schreef:
Sita schreef:Gebruik je voor het vrij uitsturen hetzelfde commando als het echt vooruit? Ik heb dat bewust niet gedaan, omdat Rowan ook zo'n hondje is dat persé met iets terug wilt komen. Wat ik heb gedaan is bij het aflijnen bij een normale wandeling een commando geïntroduceerd. Bij hem is het "toe maar/ga maar". Hij rent altijd weg als de lijn eraf gaat en zo kan ik dat dus mooi koppelen aan elkaar. En door dit consequent te zeggen, gaat hij er dus als een speer vandoor en de ene keer roep ik hem wel en de andere keer niet, dus ook niet anticiperen om de zoveel meter.
Ja, ik gebruik inderdaad wel hetzelfde commando. Als ik Sofie gewoon loskoppel op zo'n moment en haar als het ware 'vrij' geef is ze zo gespitst op een eventueel apport wat ergens gegooid kan worden, dat ze toch geconcentreerd naast me blijft zitten. ze gaat dan echt niet op haar gemakkie een ommetje doen :wink:

Dus ik nu bedacht dat ik een heel duidelijk onderscheid ga maken bij de training van de 'vooruit'. Als er een dummy ligt geef ik een 'vooruit' en zeg niks meer tot ze 'm gevonden heeft. Ik mag haar dan ook niet influiten. Dat moet ik dan zo doen dat ze altijd redelijk makkelijk succes heeft met het vinden van de dummy op de lijn en dan variëren in afstand.
Bij een 'vooruit' zonder dummy ga ik na het fluiten (en zodra ze contact maakt) de dummy opgooien, gewoon in mijn hand. Zodra ze dan voorzit gooi ik de dummy achter mij weg en mag ze die halen. Ik hoop dat ze hiermee gaat leren dat de fluit bij het vooruitsturen betekent dat ze zo snel mogelijk bij mij moet komen omdat de dummy dan bij mij vandaan komt en niet ergens anders ligt.
Lijkt mij een goede, dat de dummy bij jou is, dat motiveert extra om snel weer terug te komen. Zou er dan gelijk een ander commando aankoppelen, zodat je vooruit altijd is dat de dummy bij je weg is te vinden. Anders wil ze misschien straks niet meer bij je weg. Laat je nog even weten hoe het gaat met het trainen?

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Zeeuwse labjes schreef:Leuk om te lezen hoe jullie bezig zijn met de voorbereidingen en de proeven zelf!
Sofie en ik hebben gisteren ons eerste KNJV B diploma gehaald :cheer:

Met de hakken over de sloot, dat wel, maar voor mij was het doel de B binnen te halen en dat is nu gelukt. De volgende proeven gaan we proberen de punten te verbeteren.
We hebben vooral op de C-onderdelen punten laten liggen, dus daar gaan we de komende weke even extra aandacht aan besteden. Da's wel een beetje het gevaar als je met de B bezig bent, dat je zo gefocused bent op die 3 B onderdelen, dat de basis van de C wat 'vergeten' wordt. Het kostte ons gisteren bijna het diploma...
Gefeliciteerd!! :ok:
Altijd lekker als de eerste B binnen is. :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Sita schreef:Lijkt mij een goede, dat de dummy bij jou is, dat motiveert extra om snel weer terug te komen. Zou er dan gelijk een ander commando aankoppelen, zodat je vooruit altijd is dat de dummy bij je weg is te vinden. Anders wil ze misschien straks niet meer bij je weg. Laat je nog even weten hoe het gaat met het trainen?
Ben ik het mee eens :ok:
Ben ook heel benieuwd hoe het gaat met trainen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Zeeuwse labjes
Zeer actief

ranetje schreef:
Sita schreef:Lijkt mij een goede, dat de dummy bij jou is, dat motiveert extra om snel weer terug te komen. Zou er dan gelijk een ander commando aankoppelen, zodat je vooruit altijd is dat de dummy bij je weg is te vinden. Anders wil ze misschien straks niet meer bij je weg. Laat je nog even weten hoe het gaat met het trainen?
Ben ik het mee eens :ok:
Ben ook heel benieuwd hoe het gaat met trainen.
Ik ben alleen bang dat Sofie dan te snel af gaat remmen en om gaat kijken, omdat ze dan weet dat bij dat commando de dummy toch bij mij vandaan komt en ze terug gefloten gaat worden.
Als ik echter hetzelfde commando gebruik, dan weet ze dus bij het uitsturen nooit of ze door moet rennen en daar de dummy vindt of dat ik ze afstop en terug laat komen. In beide gevallen 'wint' ze want het levert haar de dummy op, maar het is minder voorspelbaar en dus kan ze ook minder anticiperen. Dat is tenminste mijn logica hoor :wink:
ranetje
Zeer actief

Zou kunnen.
En als je zou gaan varieren met hulp van dat andere commando?
De ene keer ligt er een dummy, dan weer een riem waar ze op af moet, dan een omgekeerd emmertje of paaltje waar een snoepje op ligt.

Ik noem maar wat. :engel:
Het probleem is vaak vooral dat de ene keurmeester 30 meter aanhoudt en de andere rustig blijft wachten tot de hond voldoende "vrij" toont.
Dat kan ook pas op 50 meter of meer zijn :?

Ik ben dus heel benieuwd hoe je dat oplost.
Het is mij nooit voldoende gelukt :wink:
Ik hoopte eigenlijk dat jij iets moois zou verzinnen :D
Afbeelding
Zeeuwse labjes
Zeer actief

ranetje schreef:Zou kunnen.
En als je zou gaan varieren met hulp van dat andere commando?
De ene keer ligt er een dummy, dan weer een riem waar ze op af moet, dan een omgekeerd emmertje of paaltje waar een snoepje op ligt.

Ik noem maar wat. :engel:
Het probleem is vaak vooral dat de ene keurmeester 30 meter aanhoudt en de andere rustig blijft wachten tot de hond voldoende "vrij" toont.
Dat kan ook pas op 50 meter of meer zijn :?

Ik ben dus heel benieuwd hoe je dat oplost.
Het is mij nooit voldoende gelukt :wink:
Ik hoopte eigenlijk dat jij iets moois zou verzinnen :D
Ik denk (hoop vooral) dat juist als ik het zo doe de afstand niet zoveel meer uitmaakt. Want als ik ga varieren in zowel afstand als met dummy als apport en dummy bij mij te halen, dan kan ze sowieso niet meer anticiperen. Als ik het goed doe blijft ze op die manier gemotiveerd om uit te rennen op de lijn.
Want de ene keer moet ze de lijn lopen tot ze de dummy vindt (op 10 m, 20 m of 30 m, maar wellicht straks ook op 50 of 80 m) en de andere keer wordt ze afgetopt met de terugkomfluit en krijgt ze de dummy bij mij. Of maak ik een denkfout?
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

gaat er toevallig iemand 18 augustus naar Tull en t waal? Ik ga daar kijken en hopelijk kennismaken met een fokker, maar zou wel leuk zijn om nog meer 'bekenden' te zien :)
ranetje
Zeer actief

Zeeuwse labjes schreef: Ik denk (hoop vooral) dat juist als ik het zo doe de afstand niet zoveel meer uitmaakt. Want als ik ga varieren in zowel afstand als met dummy als apport en dummy bij mij te halen, dan kan ze sowieso niet meer anticiperen. Als ik het goed doe blijft ze op die manier gemotiveerd om uit te rennen op de lijn.
Want de ene keer moet ze de lijn lopen tot ze de dummy vindt (op 10 m, 20 m of 30 m, maar wellicht straks ook op 50 of 80 m) en de andere keer wordt ze afgetopt met de terugkomfluit en krijgt ze de dummy bij mij. Of maak ik een denkfout?
Niet echt een denkfout denk ik :wink:
Alleen kunnen er keurmeesters zijn die niet laten terugroepen (voor de C proef) zo lang ze op die lijn blijft.
Want dan is ze nog steeds onder appèl bezig.
En bij het uitsturen en komen op bevel gaat het om "vrij zijn" van de hond.
Ik kreeg op een gegeven moment bijvoorbeeld pas de opdracht om mijn hond terug te roepen toen ze zelf een veld ging afjagen op de wind.
Want pas toen vond de keurmeester haar voldoende vrij. :mrgreen:

En een hond op dat moment (als ze aan het jagen is) terugroepen is niet altijd even gemakkelijk :mrgreen:
Lukte me overigens wel, maar veel meer dan voldoende werd het toen niet :wink:
Daar heb ik trouwens geen probleem mee, maar als je minstens 68 punten wilt verzamelen (om MAP te gaan doen) zijn het wel "verloren" punten.

Het blijft toch per keurmeester verschillend beoordeeld worden.

Persoonlijk vind ik jouw idee helemaal niet gek hoor :ok:
Als het geaccepteerd wordt heb je een 10 :D
Afbeelding
Zeeuwse labjes
Zeer actief

ranetje schreef:
Zeeuwse labjes schreef: Ik denk (hoop vooral) dat juist als ik het zo doe de afstand niet zoveel meer uitmaakt. Want als ik ga varieren in zowel afstand als met dummy als apport en dummy bij mij te halen, dan kan ze sowieso niet meer anticiperen. Als ik het goed doe blijft ze op die manier gemotiveerd om uit te rennen op de lijn.
Niet echt een denkfout denk ik :wink:
Alleen kunnen er keurmeesters zijn die niet laten terugroepen (voor de C proef) zo lang ze op die lijn blijft.
Want dan is ze nog steeds onder appèl bezig.
En bij het uitsturen en komen op bevel gaat het om "vrij zijn" van de hond.
Ik kreeg op een gegeven moment bijvoorbeeld pas de opdracht om mijn hond terug te roepen toen ze zelf een veld ging afjagen op de wind.
Want pas toen vond de keurmeester haar voldoende vrij. :mrgreen:

En een hond op dat moment (als ze aan het jagen is) terugroepen is niet altijd even gemakkelijk :mrgreen:
Lukte me overigens wel, maar veel meer dan voldoende werd het toen niet :wink:
Daar heb ik trouwens geen probleem mee, maar als je minstens 68 punten wilt verzamelen (om MAP te gaan doen) zijn het wel "verloren" punten.

Het blijft toch per keurmeester verschillend beoordeeld worden.

Persoonlijk vind ik jouw idee helemaal niet gek hoor :ok:
Als het geaccepteerd wordt heb je een 10 :D
Aha, nu snap ik je punt :ok:
Ja, dat is natuurlijk wel een risico. Dat was gisteren geen enkel probleem geweest trouwens, want Sofie liep gewoon nog op de lijn toen ik haar in moest fluiten. Alleen had ze toen al bananen in haar oren :engel:

Ik vind het sowieso een rare oefening. Met een staande of lopende hond is het wellicht nog goed te doen om ze met een ' vrij' een eindje bij je vandaan te krijgen, maar een retriever heeft toch vaak een kleinere radius om de baas heen. Zeker op zo'n dag, want we zijn tenslotte samen aan het werk. Daarom heb je eigenlijk altijd het trucje van de vooruit nodig om ze bij je vandaan te krijgen. Maar ja, als het goed is staat ze dan nog wel altijd onder appel. Lastig... :denken:
ranetje
Zeer actief

Oh ja, ik krijg mijn staande honden meestal wel weg ............................. :mrgreen:

Het terugfluiten kan wel eens wat voeten in aarde hebben :schrik:

Ik blijf het al jaren een rare oefening vinden.
In het bos kan ik mijn honden prima terugfluiten.
Maar juist dat statische ..... zelf blijven staan en je hondje moet vrij zijn ........... :U:
En dan vaak ook nog direct na de volg oefening (strak appèl) ...........

Misschien zag de keurmeester de bananen, ondanks dat ze nog op de lijn liep :lol1:
Afbeelding
Zeeuwse labjes
Zeer actief

ranetje schreef: Misschien zag de keurmeester de bananen, ondanks dat ze nog op de lijn liep :lol1:
Ik denk het ook, met trossen tegelijk... :lol1:
Zeeuwse labjes
Zeer actief

De afgelopen weken flink geoefend met het vooruitsturen op de manier zoals ik bedacht had, en met resultaat :cheer: : vandaag een 10 voor het volgen en een 8 voor het uitsturen en terugfluiten. Ik heb haar nu zover dat ze inderdaad nog altijd als een speer uitrent, maar wel stopt en contact zoekt als ik fluit. Dan heb ik nog wel een extra commando nodig om haar ook weer terug te krijgen, maar ze doet het wel! Ik moet nog een soort schijnbeweging maken alsof ik een dummy bij mij opgooi en daar trapt ze dus in :wink:

Helaas sprong ze in bij de markeer, dus geen B vandaag. Maar dat was een stomme fout van mezelf, dus ik ben best tevreden over hoe Sofie het vandaag gedaan heeft. Volgende week nog een kans voor een B bij de KNJV proef van de labradorvereniging :ok:
ranetje
Zeer actief

Mooi dat je daar zo veel verbetering in hebt gekregen :ok:
Drie keer is scheepsrecht, dus de volgende keer een B :wink:
Afbeelding
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Is er vandaag iemand in bleiswijk geweest?
Sita
Zeer actief

Gisteren naar Zwiep gereden voor de KNJV proef. En het tweede diploma is binnen! Nog spannend op het einde met verloren zoek. Rowan zag de helper de eend wegbrengen en was dus overtuigd dat de eend ergens aan het eind van het bosje moest liggen. Komt de eerste keer terug zonder eend. Nog een keertje ingezet en gelukkig kwam hij toen wel met eend terug na weer een tijdje zoeken. Gelukkig nog een 6. Net genoeg om 68 punten te halen. Rowan en ik mogen nu mee gaan doen aan de Meervoudige Apporteer Proeven. Dit jaar ga ik kijken bij eentje en volgend jaar maar mee doen. Moeten nog even oefenen met verschillende soorten wild, meeste pakt hij wel op, maar staat soms nog wat te twijfelen hoe hij het vast moet pakken.

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Van harte gefeliciteerd :ok:
Fijn dat je de 68 punten hebt weten binnen te halen.

Had je al wat MAP training gedaan met Rowan?
Ik vind het verschil met de B proef behoorlijk groot qua niveau.
Maar wel heel erg leuk om te trainen :wink:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

ranetje schreef:Van harte gefeliciteerd :ok:
Fijn dat je de 68 punten hebt weten binnen te halen.

Had je al wat MAP training gedaan met Rowan?
Ik vind het verschil met de B proef behoorlijk groot qua niveau.
Maar wel heel erg leuk om te trainen :wink:
Met de training doen we eigenlijk voornamelijk meervoudige apporten. Volgens mij vindt Rowan dat ook leuker om te doen. Hij is dan veel geconcentreerder aan het werk. Heb mij ingeschreven voor een workingtest van de labradorvereniging. Kunnen we alvast proeven hoe het is.

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ita vindt het ook veel leuker om te doen.
Is ook veel beter geconcentreerd en werkt veel sneller dan bij de KNJV C en B onderdelen.

Ze geeft Rowan groot gelijk :D :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”