Ok, nou gelukkig maarmaart schreef:helemaal niet op mijn teentjes getrapt hoor, die liggen mooi op tafel voor de momentIrta schreef:Ooh,iemand voelt zich weer eens op z'n teentjes getrapt, met je doen waar je hond zin in heeftmaart schreef:
Ik neem IPO even serieus als dat ik KNPV neem. Beide zijn hobby's, niemand zegt dat je ze moet beoefen, daar kies je zelf voor.![]()
Ik stond vandaag niet te schudden van de koude en in weer en wind een spoor te leggen voor de jonge hond om dan over een maand even gezellig 70 punten te gaan scoren.
Of rij niet enkel voor het amusement 150 km heen en 150 km terug om te gaan keuvelen op een veld.
Het is niet omdat ik mijn hond niet heb met het doel te verkopen dat het daarom maar een lachtertje is wat ik doe.
Als ik kijk naar Mario zijn trainingsschema, dan is dat heel wat meer dan de gemiddelde KNPV'er aan zijn hond besteed denk ik![]()
Tuurlijk mag jij voor de lol wat gaan trainen met je hond en doen waar je hond zin in heeft. maar dat is geen maatstaf voor de serieuze wedstrijdspeler met ambitie. laat staan voor iemand die aan de wereldtop staat.Ik zeg gewoon dat harde fysieke straffen van mij in de sport niet hoeft. Maar als jij dat met je "tophond die de pittigste uit het nest was en is" wel wilt doen, nouja veel succes dan maar
![]()
ik heb het verder helemaal niet over al dan niet nodige fysieke straffen, dat maak jij er dan weer van.
het zal de hond overigens een zorg zijn als hij die schop krijgt voor een puntje op de i of de schop voor het stoppen van een dief. In beide gevallen kiest de mens om hem al dan niet uit te delen. De rechtvaardiging ervan vul je zelf in.

Ik zeg trouwens ook helemaal niet dat ik fysieke correcties altijd verkeerd vind heh. Dat gaf ik eerder al aan. Je zult mij echt niet horen zeggen dat ik vind dat jij verkeerd bezig bent omdat je je hond miss wel eens een schop geeft als hij iets niet doet wat hij al kent. Zoals je zelf al min of meer zegt, zo'n hond ligt daar heus niet wakker van. Maar ik maak idd onderscheidt tussen sport en werk. En idd, als ik in de vrieskou of regen met mijn hond buiten sta te sporten of wat mij betreft een bal voor dr gooi, doe ik dat niet voor evt punten maar voor haar plezier, en vervolgens geniet ik daar weer van, van haar blije kop. Nouja, eigenlijk precies wat Budkes hierboven schreef. Als Tadej echter gewoon in het dagelijks leven mij uit gaat dagen of commando's die ze heel goed kent en die ik heel erg belangrijk vind negeert... dan kan zij in sommige gevallen wel een tik verwachten. En ik denk idd dat dat niet zo makkelijk gaat bij alle honden. Heeft verder niks met KNPV/IPO te maken. Tadej is gewoon een relatief makkelijke hond, enorm baasgericht en vind mijn oordeel ontzettend belangrijk. Een stemverheffing is dus in 99% vd gevallen ruim voldoende.