Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar te beginnen? De keuze voor een hond..

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Waar te beginnen? De keuze voor een hond..

Ongelezen bericht door kooi »

Heb je al eens zo'n testje gedaan op internet: welke hond past bij mij?

wij zijn op die manier aan het idee voor de kooiker gekomen.
Zou het beste bij ons passen, en daar hebben we dus ook nooit spijt van gehad. :I:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik vind ook dat poedels hier vreselijk gehyped worden :wink: ze zijn echt niet allemaal zo leuk en perfect van karakter. Ik heb ook geen zin in een hyper kefding met plaat voor de kop.
Zijn jullie weleens op een show geweest om rassen te bekijken? Daar kun je altijd zien wat aanspreekt en eventueel nog met eigenaren overleggen. Bij winner staan ook zogenaamde rassenstands waarbij je informatie kun bekijken/navragen.
Kim87
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Ruwharige teckel

Ongelezen bericht door Kim87 »

Zojuist een testje gedaan (goede tip!)

1. Duitse staande hond (korthaar)
2. Bordeauxdog
3. Schotse herdershond
4. Vizsla
5. Bloedhond

Op de laatste na allemaal wel honden die mij aanspreken zo op het eerste gezicht, what do you think?
Kim87
Vaste gebruiker

Valerie schreef:Ik vind ook dat poedels hier vreselijk gehyped worden :wink: ze zijn echt niet allemaal zo leuk en perfect van karakter. Ik heb ook geen zin in een hyper kefding met plaat voor de kop.
Zijn jullie weleens op een show geweest om rassen te bekijken? Daar kun je altijd zien wat aanspreekt en eventueel nog met eigenaren overleggen. Bij winner staan ook zogenaamde rassenstands waarbij je informatie kun bekijken/navragen.
Goed idee zo'n show, is hier ergens een agenda van te vinden?
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

doe die show maar ipv die test ;)
daar staat nog ergens een heul lang topic over :schrik:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Katja-Jessie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Border Collie

Ongelezen bericht door Katja-Jessie »

Ik zou niet te veel waarde hechten aan die test :wink:
Een droom wordt een doel wanneer actie wordt ondernomen om het te realiseren.
Kim87
Vaste gebruiker

renee-uk schreef:doe die show maar ipv die test ;)
daar staat nog ergens een heul lang topic over :schrik:
Ahh, oké. Niet zoveel waarde aan hechten dus. ;)
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Valerie schreef:Ik vind ook dat poedels hier vreselijk gehyped worden :wink: ze zijn echt niet allemaal zo leuk en perfect van karakter. Ik heb ook geen zin in een hyper kefding met plaat voor de kop.
Poedels zijn ook gewoon ongecompliceerde honden over het algemeen, net zoals de gemiddelde golden. Dus dat ze vaak voorgesteld worden als eventueel ras vind ik helemaal niet zo gek.
Verder ken ik geen hyper kefding met plaat voor de kop poedel, en ik ken toch behoorlijk wat poedels :mrgreen: Dat ze niet perfect zijn lijkt me logisch, dat is geen enkele hond.

Verder kan ik me goed voorstellen hoor ts dat het uiterlijk jullie niet aanspreekt. Maar er zijn zoveel rassen dat daar echt wel iets tussen moet zitten. Van de test lijkt mij een schotse herder of een vizsla wel passen. Beide rassen hebben ook weer zo hun voor en nadelen, ligt er aan wat je voorkeur heeft.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Valerie schreef:Ik vind ook dat poedels hier vreselijk gehyped worden :wink: ze zijn echt niet allemaal zo leuk en perfect van karakter..
Dan zou je geen enkel ras kunnen voordragen want bij elk ras zitten ''rotte appels'' tussen :engel:
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

->Chanty<- schreef:
Valerie schreef:Ik vind ook dat poedels hier vreselijk gehyped worden :wink: ze zijn echt niet allemaal zo leuk en perfect van karakter..
Dan zou je geen enkel ras kunnen voordragen want bij elk ras zitten ''rotte appels'' tussen :engel:
En dat ook inderdaad. Geen enkele hond is perfect, maar dan kan het voor het baasje nog wel een perfecte hond zijn. Het moet gewoon bij je passen. Ik kan ook best wat honden bedenken die ik echt niet hebben wil maar de baas is er gelukkig mee en daar gaat het om :cheer:

En waarom niet zoveel waarde hechten aan die test? :denken: Je moet zelf ook blijven nadenken maar een Schotse herder of een Vizsla zou toch prima bij TS passen. Actief, gehoorzaam en vriendelijk.
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Leuk dat je ook naar de boxer kijkt :ok:
Afbeelding(mickey toen ze stuk jonger was)
Er zijn verspreid over het land verschillende boxer kringgroepen waar boxers worden getraind, van puppy cursus tot Ipo, je zou op de site's kunnen zien wanneer er wordt getraind en langs kunnen gaan.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Oh god stel je voor dat je commentaar geeft op de poedel :80: volgens mij is dat ook forummores tegenwoordig. Ik ken ook genoeg poedels en ik kijk er niet naar door een roze bril :mrgreen:

Hier zie je overigens de agenda van de activiteiten van RvB
http://www.raadvanbeheer.nl/nc/verenigi ... iviteiten/
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Leonberger, Newfoundlander spreekt jullie niet aan?
Een Vizsla of een Flatcoat zie ik ook wel passen, maar houd rekening met enig jachtinstinct.
En een Setter? Ierse Setter, Engelse Setter, Gordon Setter... Stuk voor stuk heel lief en zachtaardig.
Een Boxer vind ik meestal wel erg lomp en onbehouwen i.c.m. zulke jonge kinderen.
'Rustig' zou ik ze in ieder geval zéker niet noemen, met name in hun jonge jaren zijn het echte stuiterballen is mijn ervaring.
annemick
Zeer actief

Dapper schreef:Een Boxer vind ik meestal wel erg lomp en onbehouwen i.c.m. zulke jonge kinderen.
'Rustig' zou ik ze in ieder geval zéker niet noemen, met name in hun jonge jaren zijn het echte stuiterballen is mijn ervaring.
Ze zullen niet snel vloerkleden zijn waar je niets van merkt maar naar mijn ervaring (3 x boxer) is dat ze binnenshuis best hun rust nemen maar ook zo weer in zijn voor een spelletje of wandeling. Met kleintjes kunnen ze heel voorzichtig zijn en er is best wel eens een peutertje op z'n billen belandt met enthousiast spelen maar nooit gekke dingen gebeurd en vreemde kinderen ook nooit een probleem.
Zelfs nu met bijna 11 is ze nog heel tolerant met (kleine) kinderen en die mogen rustig een half uur om haar nek hangen.
Ik ben mij ervan bewust dat binnen elk ras er uitzonderingen zullen zijn dus er ook wel boxers te vinden zijn die niet goed met kinderen kunnen of echt gewoon té lomp zijn.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

annemick schreef: Ik ben mij ervan bewust dat binnen elk ras er uitzonderingen zullen zijn dus er ook wel boxers te vinden zijn die niet goed met kinderen kunnen of echt gewoon té lomp zijn.
dat is ook wel een beetje het probleem met puur op ras kiezen: je hebt natuurlijk ook nog te maken met de hond zelf en het kan best wel zijn dat die de rasstandaard niet of niet goed gelezen heeft ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
annemick
Zeer actief

renee-uk schreef:
annemick schreef: Ik ben mij ervan bewust dat binnen elk ras er uitzonderingen zullen zijn dus er ook wel boxers te vinden zijn die niet goed met kinderen kunnen of echt gewoon té lomp zijn.
dat is ook wel een beetje het probleem met puur op ras kiezen: je hebt natuurlijk ook nog te maken met de hond zelf en het kan best wel zijn dat die de rasstandaard niet of niet goed gelezen heeft ;)
:lol1: de mijne kan ook nog prima lezen :engel:
Afbeelding
klaproos
Zeer actief

Tara schreef:
Dapper schreef:Leonberger, Newfoundlander spreekt jullie niet aan?
Een Vizsla of een Flatcoat zie ik ook wel passen, maar houd rekening met enig jachtinstinct.
En een Setter? Ierse Setter, Engelse Setter, Gordon Setter... Stuk voor stuk heel lief en zachtaardig.

Een Boxer vind ik meestal wel erg lomp en onbehouwen i.c.m. zulke jonge kinderen.
Hou er ernstig rekening mee dat de meeste staande honden echt heel erg veel jachtpassie hebben.
Het zijn absoluut geen honden voor kadaverdiscipline, en je moet zin hebben om met die jachtpassie aan de slag te gaan.
Een aantal rassen uit rasgroep 7 vind ik helemaal niet zo geschikt als huishond.
Onderschat die werklust dus vooral niet. :wink:
Dat klopt zeker, de jachtpassie is iets wat niet onderschat mag worden. Wat dat betreft zit je veel 'makkelijker' met een Retriever.
Desondanks vind ik dat een Setter (showlijn) of een Vizsla prima als gezinshond kan voldoen mits de hond voldoende uitgedaagd wordt en men geen stipte gehoorzaamheid verwacht.
Een Duitse Staande bijvoorbeeld zou ik dan weer niet zo gauw doen. :denken:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik zou dan gaan voor een herplaatser hoor, dan weet je ongeveer wat je krijgt.
succes in ieder geval met de zoektocht :ok:
Supernova
Zeer actief

Valerie schreef:Oh god stel je voor dat je commentaar geeft op de poedel :80: volgens mij is dat ook forummores tegenwoordig. Ik ken ook genoeg poedels en ik kijk er niet naar door een roze bril :mrgreen:

Hier zie je overigens de agenda van de activiteiten van RvB
http://www.raadvanbeheer.nl/nc/verenigi ... iviteiten/
Wat ontzettend flauw :roll: Het zal wel :ok:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik vind nog steeds de Leonberger wel passen, maar misschien vinden jullie die te groot.
Schotse herder past ook best in het plaatje, of misschien een Labradoodle?
Supernova
Zeer actief

Nanna schreef:Skywalker

Luke, dus ;-)
Afbeelding

Naam: Skywalker
Leeftijd: 3 jaar
Geslacht: reu
Hoogte: 45 a 50 cm

Skywalker is een tijdje terug op straat aangetroffen en overgebracht naar het asiel. Hij is een hele opgewekte hond, altijd vrolijk en sociaal. Skywalker is zeer vriendelijk naar mensen en gedraagt zich spontaan. Hij is een echte mensenvriend en is helemaal blij als hij mensen ziet. Skywalker word dan ook heel graag geaaid, gaat er goed voor staan en wil graag contact met mensen. Hij is leergierig, speels en heeft een dynamisch karakter. Skywalker is prima in de omgang met kinderen en andere honden. Hij is neutraal in de omgang met katten.
Zit hij er nu nog steeds, ik vind hem echt leuk :I:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik vind een duitse staande ook geen ideale gezinshond. De setters daarentegen ook niet, zeker niet in een jong gezin, vind ze daarin al snel gaan hyperen. Viszla weer wel.
En een boxer vind ik bij kinderen weer ideaal, maar ja ben er als kind ook mee groot geworden. Superhonden, en binnen gewoon rustig. Alhoewel ik als kind ook wel eens een blauwe plek heb opgelopen door een kopstoot. :blauwoog:
Gr. Aniek

Afbeelding
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër

Ongelezen bericht door Lin-C »

Duitse Dog?
De dog van mijn zus zou in ieder geval perfect passen...
Kim87
Vaste gebruiker

Vanmiddag lekker op pad geweest, want het was lekker weer hier, vandaar dat ik niet meer heb gereageerd. Ik ga nu eens even het een en ander lezen over dalmatiërs, viszla 's, boxers en Schotse herders. Honden met veel jachtpassie passen denk ik niet bij ons, dat zou zielig zijn voor de hond inderdaad.
Een leonberger vind ik inderdaad net een slag te groot

Nanna: Skywalker lijkt zo op het eerste gezicht prima te passen :) helaas is het voor ons niet verstandig om direct een hond aan te schaffen.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Dapper schreef: Een Boxer vind ik meestal wel erg lomp en onbehouwen i.c.m. zulke jonge kinderen.
In mijn ervaring valt dat stuiterballen erg mee. Buiten als ze kunnen rennen wel, maar als ze voldoende beweging krijgen zijn ze binnen helemaal niet druk.
Ik ben opgegroeid met een boxer. Ik vind ze echt geweldig.
Onze reu Danco was totaal geen kinderen gewend toen mijn zusje een tweeling kreeg. Hij heeft ze nog enkele jaren meegemaakt en was de voorzichtigheid zelve. Hetzelfde gold voor mijn teef Nika.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Valerie
Zeer actief

Jion schreef:
Er loopt hier één middelgrote poedel en die is ook zo: Helemaal hyper all over the place. Maar die is dan ook van mensen die 0,0 aan opvoeding doen, en agressief of angstig is het beestje nooit.

Volgens mij zijn de grote poedels sowieso een stuk kalmer?
Hier lopen poedels van diverse maten en die grote vind ik buiten aardig druk/hyper :wink: dat is verder niet erg maar je moet dat wel willen.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Suske schreef:
Elmo/maureen schreef:
Kim87 schreef:
Over dalmatiërs had ik inderdaad nog niet nagedacht, die zet ik ook maar even op ons denkbeeldige lijstje.
Als je meer wilt weten, moet je het maar zeggen :ok:
En een kruising Dalmatier/Mechelaar? :cool2:
Helemaal ideaal :pffff:
Afbeelding
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

Lin-C schreef:Duitse Dog?
De dog van mijn zus zou in ieder geval perfect passen...
:80: Lijkt mij GEEN goed idee :schrik: Veeel te LOMP, druk, lomp, eigenwijs, lomp....en lomp :ugh:
Ik geloof wel dat je een DD kent die geschikt zou zijn maar dat lijkt me meer uitzondering dan regel. Ze zijn in mijn ervaring op zich wel lief naar kinderen, maar door hun grootte kunnen ze best gevaarlijk zijn. Bovendien gaf ts al aan dat ze niet zo'n grote hond wilde.

Het zou hier niet mijn eerste keuze zijn, iig. Maar dt is slechts mijn mening natuurlijk :wink:
klaproos
Zeer actief

Inge schreef: In mijn ervaring valt dat stuiterballen erg mee. Buiten als ze kunnen rennen wel, maar als ze voldoende beweging krijgen zijn ze binnen helemaal niet druk.
Onze reu Danco was totaal geen kinderen gewend toen mijn zusje een tweeling kreeg. Hij heeft ze nog enkele jaren meegemaakt en was de voorzichtigheid zelve. Hetzelfde gold voor mijn teef Nika.
Ik zal wel de verkeerde Boxers kennen. :mrgreen:
En ach, ieders maatstaven zullen ook verschillen. Ik zou bijvoorbeeld gillend gek worden van de gemiddelde herder en de ander zweert erbij.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Dapper schreef:
Inge schreef: In mijn ervaring valt dat stuiterballen erg mee. Buiten als ze kunnen rennen wel, maar als ze voldoende beweging krijgen zijn ze binnen helemaal niet druk.
Ik zal wel de verkeerde Boxers kennen. :mrgreen:
En ach, ieders maatstaven zullen ook verschillen. Ik zou bijvoorbeeld gillend gek worden van de gemiddelde herder en de ander zweert erbij.
Oh maar dat word ik ook hoor, gillend gek vd gemiddelde herder. Maar van een boxer nee.
Gr. Aniek

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”