Fizgig schreef:Ja, dat zou ik ook wel eens willen weten, wat is een goede manier om twee vechtende honden uit elkaar te halen? Ik heb wel een idee hoe ongeveer, maar ik ben benieuwd naar verhalen van mensen met meer ervaring dan ikzelf.
Wat ik heb gedaan toen Bruno ging vechten (met een grote reu trouwens), is erachteraan en zijn halsband proberen te grijpen. Je pakt hem namelijk niet makkelijk vast aan zijn lijf omdat ie zo groot is. Bij zijn heupen pakken, probeerde ik ook maar dat lukte niet. Bij de halsband pakken vind ik toch betrouwbaarder dan tussen je benen proberen te klemmen, omdat ze daarvoor dan veel te wild zijn. Ik heb er niet aan gedacht om herrie te maken, daarvoor ging het veel te snel (nou ja, ik riep wel nee Bruno!). Ze hadden allebei gelukkig niks en toen het klaar was, heb ik Bruno tussen mijn benen gehouden terwijl ik zijn halsband vasthield. Hij was eigenlijk meteen weer rustig toen en de andere hond ook, geen idee hoe het gaat als dat niet zo is. Maar hebben mensen nog goeie tips om een gevecht te stoppen? Wat moet je vooral wel en wat moet je vooral niet doen?
Bij vastbijten, kun je de vinger in de anus steken voor schrikeffect, of in de neus, zodat ie geen lucht meer krijgt. Als ie dan herpakt, snel wegtrekken. Of oppakken aan de achterpoten, ergens gelezen, werkt dat? Een breakstick zullen niet veel mensen bij zich hebben, kun je misschien je sleutels daarvoor gebruiken? Veel anders hebben de meeste mensen niet bij zich. Ik weet wel dat de bijtende hond slaan en schoppen, juist een averechts effect kunnen hebben, maar ja, wat moet je anders? Wij komen eigenlijk niet veel honden tegen zoals stafford en bulldog, maar ik las ook dat alle honden het kunnen doen, vastbijten en niet meer loslaten. Is dat zo? O en CM heeft er een truukje voor, weet ik, die duwt dan op een plekje achter de kaak en hup, los is ie. Kent iemand dat truukje en kan het ook uitleggen?
Voor mezelf sprekend heb ik een mechelaar (die pup Rhodi aanviel) en een forse stabij (die op Branco klapte) allebei op andere gedachten gebracht door ze vol in de nek te grijpen (heb je even tijd voor nodig want ze zijn snel en sterk) en dan NIET LOS TE LATEN. Die mechelaar greep me toen op een knappe manier in pols en hand (het litteken getuige), de stabij had minder geluk en kon niets meer. En dan omhoog trekken, ophangen en vasthouden die nek (ik grijp het liefst met twee handen in beide zijkanten als ik eenmaal grip heb). Dat is zwaar, maar wel effectief. Daarbij moet je dan wel de controle hebben je eigen hond te laten stoppen op commando. (Branco verdomde dat dus en beet woedend op de stabij zijn poten in toen ik hem had, gelukkig kwam de baas toen ook eindelijk aankakken)
En dat is alles wat ik heb gedaan; vasthouden, omhoog trekken en niet meer loslaten tot er hulp komt. Bij honden met meer gewicht en kracht is dat misschien lastiger, maar dat heb ik gelukkig nooit aan de hand gehad.. die mechel was lastig genoeg.