Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welke reu zouden jullie kiezen? ( nu met foto's )

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

welke reu zouden jullie kiezen? ( nu met foto's )

Ongelezen bericht door Podenji »

gewoon een casusje, zes reuen, vooropgesteld dat ze qua ogen etc allemaal goed zijn en dat ze qua bouw allemaal de teef complimenteren.
Daarom heb ik alleen de " nadelen" opgesomt.
De COI zou de COI van de puppen zijn, dus niet van de reu zelf.

welke reu zouden jullie kiezen:
( ik plan pas weer een nest over 2-3 jaar dus dit is puur even brainstormen :wink: )

dit is Garuda met 12 maanden: ( houdt dus rekening met dat ze beslist nog niet uitgezwaard is, dat zal ze pas met 2-3 jaar zijn, de lijnen kennende )

Afbeelding

Afbeelding

reu 1:
COI 3.80%
lijnen worden regelmatig gebruikt maar niet ten overvloedde, broer van grootvader moederszijde heeft PRA/Cataract , verder geen oogproblematiek bekent ( en wel getest )
enige minpunt van reu is een redelijk zwaar hoofd , en ik wil eigenlijk geen zwaardere hoofden fokken met meer lip.
zijn broers hebben dat ook, vaders en moeder overigens niet en zussen ook niet.
er komen ook flaporen in de lijn voor.

Deze reu wordt binnenkort voor de eerste keer vader, en er staat voor volgend jaar nog een dekking geplanned ( maar die zal voor amerika zijn )
met 1 zus is gefokt en met 1 broer ook. met de zus van zijn moeder is ook een nest gefokt, met een qua lijnen vergelijkbare reu, met deze honden wordt inmiddels regelmatig gefokt.
de reu is 5 jaar oud

Afbeelding

Afbeelding

reu 2:
COI 1.96%
lijnen worden ook regelmatig gebruikt maar ( nog ) niet ten overvloedde en niet zoveel als bij reu 1.
ooraanzet reu is discutabel en lijkt dit ook op een deel van zijn puppen te hebben vererfd. Deel van zijn ( half )broers/zussen heeft dit ook, terwijl die ouderdieren prima oren hebben en de teef waar hij op is gebruikt heeft dit ook niet.
deze reu heeft 2 nesten op zijn naam tot nu toe
de reu is ruim 2 jaar oud

Afbeelding

Afbeelding

reu 3:
COI 3.12%
zit na 4 generaties behoorlijk wat ruwhaar in de lijn, bij mijn teef ook via moederszijde, ik wil proberen te voorkomen dat ik ruwhaar of broaken coats krijg.
de opa van deze hond vind ik werkelijk afschuwelijk, maar ik weet niet in hoeverre ik zoiets moet laten meewegen.
Heeft geen nakomelingen tot nu toe
Met deze lijnen wordt niet veel gefokt , alleen in amerika.
De reu is 4 jaar oud, en voor de oplettende lezer: ja deze had ik voor smitthy toendertijd ook in gedachte :wink:

Afbeelding

Afbeelding

reu 4:
COI 8.69%
verreweg mijn favoriet qua type, echter een vrij hoog COI, terugvoerende op de lijnen met missende tanden en ik ben nu juist zo blij dat ik daar wat bij weg heb weten te fokken.
ook weer ruwhaar in de lijn ( voert terug naar de ruwharen in mijn honden )
en de " PRA/Cataract hond " waar ik het over had bij reu 1, is de opa van deze hond.
Zijn eerste nest is net geboren. Met deze lijnen wordt op " normale schaal" gefokt.

De reu is 2 jaar oud

Afbeelding

reu 5:
COI 5.17%
de vader van deze hond vind ik verschrikkelijk, hij heeft een in mijn ogen vreselijk front maar dat heeft hij tot nu toe niet doorvererfd aan zijn puppen, er zijn al 4 nesten gefokt met hem ( in amerika, alleen deze hond is geexporteerd naar europa ) en er zijn 2 nesten op komst van hem ook in amerika.
Dit vind ik ook een nadeel.
reu 5 zelf vind ik prachtig, maar ondanks dat hij voornamelijk rood met wit is, is zijn neus niet goed doorgepigmenteerd, ik vind dat zelf erg hinderlijk, ouderdieren hebben allemaal prima pigment en overgrootouders ook , deel van zijn ( half )broers/zussen hebben dit ook, anderen hebben weerr prima pigment.
ook vind ik hem wat lang in rug.
Hij heeft nog geen nakomelingen , met zijn familieleden ( op vader na ) wordt ook op " normale schaal" gefokt

Hij is 1 jaar oud

Afbeelding

Afbeelding

reu 6:
COI: geen idee, hij staat niet in de database en kan dat dus niet zo snel uitrekenen, maar het zal onder de 2 % zijn als het uberhaupt al zo veel zou zijn.
reutje is pas 7 maanden dus moet nog uitgroeien, hier weer dat " pigment" probleem, zie het meer in deze lijnen,
probleem is dat dit hondje uit spanje komt en de vraag is gerezen of zijn papieren wel kloppen ook al zit er een officiele stamboom bij....als de papieren kloppen is er niets aan de hand maar er gaat geen DNA onderzoek oid plaatsvinden terwijl de twijfels gegrond zijn gezien de fokker van deze hond, al sluiten veel mensen hun ogen daarvoor...wat het gebruik van deze hond en zoizo d honden van deze fokker voor mij erg discutabel maakt, daar zijn honden zonder papieren ook naar fokkers buiten spanje vertrekken om aangekeurt te worden en die worden binnenkort ook ingezet...leuk " vers" bloedlijn, maar in hoeverre is die " vers" en betrouwbaar? gezien stamboomfok en niet stambokfok overduidelijk bij deze fokker door elkaar lopen...
daarentegen is het wel een erg mooie hond en als zijn stamboom klopt, zeker interessant.

helaas geen duidelijke fotos van reutje 6
Laatst gewijzigd door Podenji op 26 okt 2012 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: welke reu zouden jullie kiezen?

Ongelezen bericht door empyree »

Ik denk dat ik voor reu 5 zou gaan..........zeker omdat je die zelf eigenlijk in mijn ogen het meesst positief omschrijft en zijn 'fouten' niet echt een probleem hoeven te zijn.
Sandra
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Eigenlijk zou je er dan ook een foto of beschrijving van de teef bij moeten doen. Want of ooraanzet, lang in rug, vachttype belangrijk is hangt voor mij ook af van de bouw van de teef.

Maar zo van je verhaal uit zou ik gaan voor reu twee. Mooi laag COI en de fouten die je benoemd zijn enkel in uiterlijk, dat valt te overzien :wink:

Reu 1 zou niet mijn voorkeur hebben vanwege de PRA/cataract en het feit dat zijn lijnen toch niet helemaal nieuw zijn.
Reu 3 zou ook een optie zijn maar heeft toch een hoger COI en ik begrijp dat je wat huiverig bent als een aantal voorouders je totaal niet aantaan qua type.
Reu 4 zou direct afvallen vanwege het hoge COI.
Reu 5 zou niet mijn voorkeur hebben omdat je schrijft over een slecht front van vaders kant en het feit dat hij nog geen nakomelingen heeft, je weet dus niet of hij dat zelf vererfd. Dat pigment zou voor mij geen grote rol spelen als het verder een goede combinatie is maar in combinatie met het slechte front van vader en de reu zelf lang in rug zou ik het niet doen.
En reu 6..lastig. Het zou voor mij een principekwestie zijn dat ik niet in zee zou gaan met een fokker die ik niet vertrouw. Maar jammer is het wel als de combinatie verder mooi is.

Zo, dat is zo de uitkomst na wat snel brainstormen :mrgreen:
Terre
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner sennen
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Terre »

Ik neig ook naar reu 2.
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)

Ongelezen bericht door Caat* »

Even een vraagje tussendoor, over hoeveel generaties bereken je de COI?
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

reu 2 of reu 3. Ik denk dat ik voor reu 3 zou gaan. Ik zou de oren belangrijker vinden dan de vacht. Omdat voor mij juist de oren zo kenmerkend zijn voor het ras.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

empyree schreef:Ik denk dat ik voor reu 5 zou gaan..........zeker omdat je die zelf eigenlijk in mijn ogen het meesst positief omschrijft en zijn 'fouten' niet echt een probleem hoeven te zijn.
vind je dat ik die het meest positief omschrijf? :lol1:

en ik ben er dus niet over uit in hoeverre ik gebrek aan pigment geen probleem vind
weet je pigment staat toch vaak wel in verband met doofheid en wellicht andere slechte zaken, en een rode reu die geen goed gepigmenteerde neus heeft? ik weet het niet, je ziet het ook steeds vaker bij podencos, aan de andere kant heb ik ontzettend goed pigment in mijn lijnen, ook bij de bijna helemaal witte honden...
dus die gok zou ik eventueel durven te wagen, al zegt mn gevoel dat ik he tniet moet doen, maar ik zou het graag wat beter willen kunnen berargumenteren voor mezelf :Q:
ik vind het trouwens ook lelijk, zo een vlekkenneus :roll:
Maeve schreef:Eigenlijk zou je er dan ook een foto of beschrijving van de teef bij moeten doen. Want of ooraanzet, lang in rug, vachttype belangrijk is hangt voor mij ook af van de bouw van de teef.

Maar zo van je verhaal uit zou ik gaan voor reu twee. Mooi laag COI en de fouten die je benoemd zijn enkel in uiterlijk, dat valt te overzien :wink:

Reu 1 zou niet mijn voorkeur hebben vanwege de PRA/cataract en het feit dat zijn lijnen toch niet helemaal nieuw zijn.
Reu 3 zou ook een optie zijn maar heeft toch een hoger COI en ik begrijp dat je wat huiverig bent als een aantal voorouders je totaal niet aantaan qua type.
Reu 5 zou niet mijn voorkeur hebben omdat je schrijft over een slecht front van vaders kant en het feit dat hij nog geen nakomelingen heeft, je weet dus niet of hij dat zelf vererfd. Dat pigment zou voor mij geen grote rol spelen als het verder een goede combinatie is maar in combinatie met het slechte front van vader en de reu zelf lang in rug zou ik het niet doen.
En reu 6..lastig. Het zou voor mij een principekwestie zijn dat ik niet in zee zou gaan met een fokker die ik niet vertrouw. Maar jammer is het wel als de combinatie verder mooi is.

thanks voor je uitgebreidde antwoord, heerlijk dit brainstormen, voor mij ook leerzaam hoe anderen er tegen aan kijken :ok:

haha nou de teef is garuda, dus nog niet uitgegroeid, dat is ook nog even afwachten allemaal uiteraard, ben er nu gewoon even lekker over aan het nadenken en ik dacht wellicht willen mensen hier er ook over nadenken :Q:

Bij jou zou pigment ook niet een heel grote rol spelen lees ik, waarom is dat? het lijkt mij juist zo belangrijk

betreft reu 2: die ooraanzet zit me redelijk dwars, ik heb ( vind ik zelf uiteraard ) zulke mooie koppen op mijn honden zitten en dat wil ik graag behouden, die hele ooraanzet kan dat verpesten.
Ook merk ik dat veel fokkers niet echt meer op de oren letten in de fok, waardoor er nu heel veel podencos met niet zulke rastypische oren meer rondlopen, wat ik erg jammer vind, een leek zal het verschil wellicht niet zien, maar een podenco oor is erg typisch en niet zomaar een rechtopstaand oor....

reu 5: inderdaad een erg hoog COI, wat ik in principe niet eens zo heel erg zou vinden voor een keer, alleen de l;ijnen waar ik dan op terugfok, daar zitten toch wat dingetjes in waar ik bij weg wil fokken, zoals die missende tanden bv.dus dan moet ik daar niet op gaan verdubbelen lijkt mij :denken:

reu 6: is niet in het bezit van zijn fokker, maar alles er omheen staat mij inderdaad wel tegen, zoveel onzekerheid ook he , ondanks de papieren :ugh: en veel fokkers nemen dat voor lief, maar zo kan ik niet werken, dus inderdaad tot er meer uitsluitsel is over zijn exacte afstamming, valt hij eigenljik wel af.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Caat* schreef:Even een vraagje tussendoor, over hoeveel generaties bereken je de COI?
10
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:reu 2 of reu 3. Ik denk dat ik voor reu 3 zou gaan. Ik zou de oren belangrijker vinden dan de vacht. Omdat voor mij juist de oren zo kenmerkend zijn voor het ras.
:ok:

zal ik trouwens dan maar even fotos van de reuen uploaden?
en van garuda, maar dan moeten jullie wel in gedachte houden dat zij pas 13 maanden is en dus nog uit moet zwaren etc etc
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Ik weet niet hoeveel podenco's er in Europa zijn. Naar aanleiding van bovenstaande zou ik naar reu 3 neigen. Een lijn die hier niet voorkomt en dus een toegevoegde waarde kan zijn. Volgens mij meer toegevoegde waarde dan reuen waar er al meerdere nesten van 'in de omgeving' zijn. Fokken is mijns inziens ook vooruit kijken. Welke combinaties zouden er met de nakomelingen gemaakt kunnen worden? Welke reu heeft dan de beste papieren? Het lijkt me een reu die in Europa nog geen nakomelingen heeft.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Podenji schreef:

en ik ben er dus niet over uit in hoeverre ik gebrek aan pigment geen probleem vind
weet je pigment staat toch vaak wel in verband met doofheid en wellicht andere slechte zaken, en een rode reu die geen goed gepigmenteerde neus heeft? ik weet het niet, je ziet het ook steeds vaker bij podencos, aan de andere kant heb ik ontzettend goed pigment in mijn lijnen, ook bij de bijna helemaal witte honden...
dus die gok zou ik eventueel durven te wagen, al zegt mn gevoel dat ik he tniet moet doen, maar ik zou het graag wat beter willen kunnen berargumenteren voor mezelf :Q:
En dat is dus volgens mij niet zo ;) sommige dalmaten pups, hebben een prachtig donker pigment. Maar zijn gewoon eenzijdig of beiderzijds doof.

Ik wacht nog even de foto's af :ok:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

reu 3 :ok:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Podenji schreef:
empyree schreef:Ik denk dat ik voor reu 5 zou gaan..........zeker omdat je die zelf eigenlijk in mijn ogen het meesst positief omschrijft en zijn 'fouten' niet echt een probleem hoeven te zijn.

Maeve schreef:Eigenlijk zou je er dan ook een foto of beschrijving van de teef bij moeten doen. Want of ooraanzet, lang in rug, vachttype belangrijk is hangt voor mij ook af van de bouw van de teef.

thanks voor je uitgebreidde antwoord, heerlijk dit brainstormen, voor mij ook leerzaam hoe anderen er tegen aan kijken :ok:

haha nou de teef is garuda, dus nog niet uitgegroeid, dat is ook nog even afwachten allemaal uiteraard, ben er nu gewoon even lekker over aan het nadenken en ik dacht wellicht willen mensen hier er ook over nadenken :Q:

Bij jou zou pigment ook niet een heel grote rol spelen lees ik, waarom is dat? het lijkt mij juist zo belangrijk

betreft reu 2: die ooraanzet zit me redelijk dwars, ik heb ( vind ik zelf uiteraard ) zulke mooie koppen op mijn honden zitten en dat wil ik graag behouden, die hele ooraanzet kan dat verpesten.
Ook merk ik dat veel fokkers niet echt meer op de oren letten in de fok, waardoor er nu heel veel podencos met niet zulke rastypische oren meer rondlopen, wat ik erg jammer vind, een leek zal het verschil wellicht niet zien, maar een podenco oor is erg typisch en niet zomaar een rechtopstaand oor....

reu 5: inderdaad een erg hoog COI, wat ik in principe niet eens zo heel erg zou vinden voor een keer, alleen de l;ijnen waar ik dan op terugfok, daar zitten toch wat dingetjes in waar ik bij weg wil fokken, zoals die missende tanden bv.dus dan moet ik daar niet op gaan verdubbelen lijkt mij :denken:

reu 6: is niet in het bezit van zijn fokker, maar alles er omheen staat mij inderdaad wel tegen, zoveel onzekerheid ook he , ondanks de papieren :ugh: en veel fokkers nemen dat voor lief, maar zo kan ik niet werken, dus inderdaad tot er meer uitsluitsel is over zijn exacte afstamming, valt hij eigenljik wel af.
Oh, ik bedenk nu dat pigment bij Podencos wel anders kan zijn dan bij die eenkleurige Tollers :mrgreen: Bij ons is veel toegestaan en zie je niet vaak problemen daarmee. Maar ik geloof dat Podencos ook risico lopen op doofheid/blindheid bij gebrek aan pigment? Want dan word het inderdaad belangrijker. Waar ik meer op doelde was dat kleur in het algemeen geen grote rol zou spelen voor mij, het is maar een kleurtje. Word anders als er gezondheidsproblemen mee verbonden zijn natuurlijk.

Ik snap je gevoel wel wat betreft die ooraanzet. Je hebt een bepaald iets waar je op selecteerd en dan is het niet logisch om datgene ineens overboord te gooien om het maar zo te zeggen. Maar juist omdat jij hebt geselecteerd op goede oren kun je ook denken: dit is een sterk punt van mijn teef en ik kan het me veroorloven om daar een reu tegenover te zetten met minder goede oren. Maar goed, dat is persoonlijke keus.

Reu vijf zou sowieso afvallen. Eenmalig een hoog COI zou kunnen inderdaad, maar ik zou geen lijnen verdubbelen waar zulke fouten in voorkomen. Dan weet je vrijwel zeker dat je de komende generaties daar mee aan het werk kan :ugh:
Terre
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:
Machie schreef:reu 2 of reu 3. Ik denk dat ik voor reu 3 zou gaan. Ik zou de oren belangrijker vinden dan de vacht. Omdat voor mij juist de oren zo kenmerkend zijn voor het ras.
:ok:

zal ik trouwens dan maar even fotos van de reuen uploaden?
en van garuda, maar dan moeten jullie wel in gedachte houden dat zij pas 13 maanden is en dus nog uit moet zwaren etc etc
Ja ik denk dat ik dan een beter beeld kan vormen.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Re: welke reu zouden jullie kiezen? ( nu met foto's )

foto's staan er :ok:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Nou heb ik helemaal geen verstand van fokken hoor, maar wat mij opvalt is dat je het alleen maar hebt over het uiterlijk. Neem je karakter en gezondheid helemaal niet mee in je overwegingen?
En verder zou ik altijd gaan voor de laagste COI. Lijkt me beter voor het ras.
Afbeelding
Terre
Zeer actief
Contacteer:

Ik vindt zowel reu 2 en 3 wel goed passen.
Maar voorkeur heeft voor mij toch reu 2 ondanks de oren.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

je kan niet veel zeggen over de reu, als je niet de teef kent kwa exterieur.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Is reu1 Ferran??
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Emma schreef:je kan niet veel zeggen over de reu, als je niet de teef kent kwa exterieur.
daar staat toch ook een foto van :19:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Ik vind reu 1 ook de mooiste. Maar, dan oordeel ik ook dat die reu iets gevulder is. Dat vind ik persoonlijk mooier.
Reu 2 lijkt hier een beetje gekke oren te hebben.Reu 3 vind ik ook erg leuk.

Ik hou het met je verhaal erbij op reu 3 :)
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Kit schreef:Is reu1 Ferran??
nee Ferran zit in amerika, en ik ga dit keer weer voor een natuurlijke dekking :wink:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:Nou heb ik helemaal geen verstand van fokken hoor, maar wat mij opvalt is dat je het alleen maar hebt over het uiterlijk. Neem je karakter en gezondheid helemaal niet mee in je overwegingen?
En verder zou ik altijd gaan voor de laagste COI. Lijkt me beter voor het ras.
lees eens beter , qua gezondheid staan er dingen bij :wink:
reuen met hele rare dingen in de lijn of die zelf dingen hebben neem ik niet eens in overweging, vanzelfsprekend voor mij, evenals dat de karakters goed zijn anders neem ik ze ook neit in overweging :U:
dit zijn de 6 reuen die over zijn gebleven voor nu, uit weet ik veel hoe veel reuen die er hier in europa rondlopen.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

oh ja , betreft een laag COI , is natuurlijk erg fijn, maar als het COI voorkomt uit lijnen met "losse stenen"vind ik het ook niet echt heel waardevol, op losse stenen kan je m.i namelijk niet bouwen, als er wat negatiefs opduikt , is het erg moeilijk te traceren.
ook heeft een laag COI voor mij geen meerwaarde als de reu die ik gebruik, vervolgens door heel veel andere fokkers ook gebruikt gaat worden, nu weet je dat van te voren nooit helemaal, maar een reu die al meerdere nesten heeft en/of in de planning heeft staan zal voor mij daarom ook sneller afvallen, omdat de combinatie dan voor de toekomst niet veel meer toevoegt aan de genenspreiding.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: Had je verhaal gelezen zonder foto's en op basis daar van dacht ik reu drie.

Maar nu met foto's vind ik reu 1 het meeste aanspreken en bij Garuda passen.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Alleen op foto en uiterlijk reu 1 en 2
bij reu 1 is het bij mij vooral de kleur. Of de foto moet vertekenen maar is hij nou choco?

De rest met cio is me wat te moeilijk allemaal.

Wat ik steeds van Marjoleine begreep is overigens dat doofheid voorkomt bij niet gepigmenteerde oren. dus witte oren. Het pigment rond de ogen en op de neus zou daar niets mee te maken hebben.
Afbeelding
gevni havanezers
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

blacky schreef:Alleen op foto en uiterlijk reu 1 en 2
bij reu 1 is het bij mij vooral de kleur. Of de foto moet vertekenen maar is hij nou choco?

De rest met cio is me wat te moeilijk allemaal.

Wat ik steeds van Marjoleine begreep is overigens dat doofheid voorkomt bij niet gepigmenteerde oren. dus witte oren. Het pigment rond de ogen en op de neus zou daar niets mee te maken hebben.
choco? mijn god nee hoor!! :lol1:
hij is wel mooi diep rood :ok:

nou dat van die niet gepigmenteerde oren en doofheid weet ik, echter doofheid komt bij de podenco sporadisch voor en vreemd genoeg ook bij rode honden, met rode oren !!
in spanje zelf zeggen de oude fokkers overigens zelf dat je niet door moet fokken op ontbrekent pigment...en dat je rustig wit x wit kan kruizen als het pigment op de neus en rond de ogen maar goed is....en dat wordt daar dan ook zonder problemen gedaan.
er zijn daar ook podencos met blauwe ogen, iets dat dus absoluut uit den boze is. Ik ben er alleen nog niet achter waar dit wegkomt etc etc, lastig allemaal ook qua communicatie met spanjaarden en je moet ze veelal ook op hun woord geloven en afhankelijk van de fokker kan je dat rustig doen of beter niet :mrgreen:
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Ik heb hier totaal geen verstand van, maar wat wil je bereiken met het nest?
Wat zijn voor jou de belangrijkste dingen? Ik lees iets over ooraanzet, tanden en over ruwhaar. Wat is het zwaarstwegend?
Ik denk dat ik daar mijn keus op zou baseren.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Reu drie zou ik kiezen denk ik..
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Podenji schreef:
Kit schreef:Is reu1 Ferran??
nee Ferran zit in amerika, en ik ga dit keer weer voor een natuurlijke dekking :wink:

Aah, jammer :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”