Daarom heb ik alleen de " nadelen" opgesomt.
De COI zou de COI van de puppen zijn, dus niet van de reu zelf.
welke reu zouden jullie kiezen:
( ik plan pas weer een nest over 2-3 jaar dus dit is puur even brainstormen
dit is Garuda met 12 maanden: ( houdt dus rekening met dat ze beslist nog niet uitgezwaard is, dat zal ze pas met 2-3 jaar zijn, de lijnen kennende )

reu 1:
COI 3.80%
lijnen worden regelmatig gebruikt maar niet ten overvloedde, broer van grootvader moederszijde heeft PRA/Cataract , verder geen oogproblematiek bekent ( en wel getest )
enige minpunt van reu is een redelijk zwaar hoofd , en ik wil eigenlijk geen zwaardere hoofden fokken met meer lip.
zijn broers hebben dat ook, vaders en moeder overigens niet en zussen ook niet.
er komen ook flaporen in de lijn voor.
Deze reu wordt binnenkort voor de eerste keer vader, en er staat voor volgend jaar nog een dekking geplanned ( maar die zal voor amerika zijn )
met 1 zus is gefokt en met 1 broer ook. met de zus van zijn moeder is ook een nest gefokt, met een qua lijnen vergelijkbare reu, met deze honden wordt inmiddels regelmatig gefokt.
de reu is 5 jaar oud

reu 2:
COI 1.96%
lijnen worden ook regelmatig gebruikt maar ( nog ) niet ten overvloedde en niet zoveel als bij reu 1.
ooraanzet reu is discutabel en lijkt dit ook op een deel van zijn puppen te hebben vererfd. Deel van zijn ( half )broers/zussen heeft dit ook, terwijl die ouderdieren prima oren hebben en de teef waar hij op is gebruikt heeft dit ook niet.
deze reu heeft 2 nesten op zijn naam tot nu toe
de reu is ruim 2 jaar oud

reu 3:
COI 3.12%
zit na 4 generaties behoorlijk wat ruwhaar in de lijn, bij mijn teef ook via moederszijde, ik wil proberen te voorkomen dat ik ruwhaar of broaken coats krijg.
de opa van deze hond vind ik werkelijk afschuwelijk, maar ik weet niet in hoeverre ik zoiets moet laten meewegen.
Heeft geen nakomelingen tot nu toe
Met deze lijnen wordt niet veel gefokt , alleen in amerika.
De reu is 4 jaar oud, en voor de oplettende lezer: ja deze had ik voor smitthy toendertijd ook in gedachte

reu 4:
COI 8.69%
verreweg mijn favoriet qua type, echter een vrij hoog COI, terugvoerende op de lijnen met missende tanden en ik ben nu juist zo blij dat ik daar wat bij weg heb weten te fokken.
ook weer ruwhaar in de lijn ( voert terug naar de ruwharen in mijn honden )
en de " PRA/Cataract hond " waar ik het over had bij reu 1, is de opa van deze hond.
Zijn eerste nest is net geboren. Met deze lijnen wordt op " normale schaal" gefokt.
De reu is 2 jaar oud

reu 5:
COI 5.17%
de vader van deze hond vind ik verschrikkelijk, hij heeft een in mijn ogen vreselijk front maar dat heeft hij tot nu toe niet doorvererfd aan zijn puppen, er zijn al 4 nesten gefokt met hem ( in amerika, alleen deze hond is geexporteerd naar europa ) en er zijn 2 nesten op komst van hem ook in amerika.
Dit vind ik ook een nadeel.
reu 5 zelf vind ik prachtig, maar ondanks dat hij voornamelijk rood met wit is, is zijn neus niet goed doorgepigmenteerd, ik vind dat zelf erg hinderlijk, ouderdieren hebben allemaal prima pigment en overgrootouders ook , deel van zijn ( half )broers/zussen hebben dit ook, anderen hebben weerr prima pigment.
ook vind ik hem wat lang in rug.
Hij heeft nog geen nakomelingen , met zijn familieleden ( op vader na ) wordt ook op " normale schaal" gefokt
Hij is 1 jaar oud

reu 6:
COI: geen idee, hij staat niet in de database en kan dat dus niet zo snel uitrekenen, maar het zal onder de 2 % zijn als het uberhaupt al zo veel zou zijn.
reutje is pas 7 maanden dus moet nog uitgroeien, hier weer dat " pigment" probleem, zie het meer in deze lijnen,
probleem is dat dit hondje uit spanje komt en de vraag is gerezen of zijn papieren wel kloppen ook al zit er een officiele stamboom bij....als de papieren kloppen is er niets aan de hand maar er gaat geen DNA onderzoek oid plaatsvinden terwijl de twijfels gegrond zijn gezien de fokker van deze hond, al sluiten veel mensen hun ogen daarvoor...wat het gebruik van deze hond en zoizo d honden van deze fokker voor mij erg discutabel maakt, daar zijn honden zonder papieren ook naar fokkers buiten spanje vertrekken om aangekeurt te worden en die worden binnenkort ook ingezet...leuk " vers" bloedlijn, maar in hoeverre is die " vers" en betrouwbaar? gezien stamboomfok en niet stambokfok overduidelijk bij deze fokker door elkaar lopen...
daarentegen is het wel een erg mooie hond en als zijn stamboom klopt, zeker interessant.
helaas geen duidelijke fotos van reutje 6