Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cesar Millan aan de tand gevoeld

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Punzel
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Cesar Millan aan de tand gevoeld

Ongelezen bericht door Punzel »

Deze vind ik trouwens wel heel leuk om te zien: http://www.youtube.com/watch?v=WYA7f13k4OU

Ik had stiekem al mijn vooroordelen klaar, maar hij werkt aan het meisje, en niet aan de hond. Echt fijn om te zien. Al vind ik het nog steeds absurd dat een moeder haar dochter (van wat, 6 ofzo?) een rottweilerpup cadeau geeft :schrik:
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Punzel schreef:Deze vind ik trouwens wel heel leuk om te zien: http://www.youtube.com/watch?v=WYA7f13k4OU

Ik had stiekem al mijn vooroordelen klaar, maar hij werkt aan het meisje, en niet aan de hond. Echt fijn om te zien. Al vind ik het nog steeds absurd dat een moeder haar dochter (van wat, 6 ofzo?) een rottweilerpup cadeau geeft :schrik:
Er zijn leuke en minder leuke filmpjes.
En dingen die hij supergoed heeft aangepakt, en ook dingen waar ik het totaal niet mee eens ben.
Gelukkig is hij een mens, net als wij.
:zweep:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Nanna schreef:
malinois schreef:
Volgens mij heb ik hem nog nooit zien werken bij voernijd met de e-collar.
Ja, ik wel. Dat was bij een amerikaanse bulldog die sowieso enorm veel issues had. Die voernijd was er eentje van.
De hond kreeg trouwens geen schok maar een trilling. En begreep het na 2x.
Die jongen van die bulldog is later samen met de hond bij iemand die ook zo'n dogcenter had gaan werken :ok: . Hondje doet het heel goed nu.
Klopt, maar aan de reactie van de hond op de trillng was duidelijk te zien dat deze gekoppeld was aan stroom. Dus in beeld een trilling, daarvoor al duidelijk met stroom gewerkt.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Belle schreef:
Ik zie honden elkaar niet corrigeren omdat ze iets gedaan willen krijgen van de ander. Mijn honden corrigeren elkaar sowieso zelden en als het al voorkomt is het omdat de ander te dicht bij het eten o.i.d. komt naar de zin van de ander en dan krijgt die een grom of een grauw. Dat vind ik heel wat anders. Ik zie al voor me dat Isa wil dat Dora ook eens mee gaat zwemmen, want dat is zo gezellig (vergelijk, de sint bernard boven is zo gezellig) en Isa sleept Dora aan haar halsband het water in.
Wij willen andere dingen van honden dan honden onderling van elkaar willen, onze lichaamstaal is anders dan van honden, dus ik denk niet dat het zinvol is te proberen een hond na te bootsen.
Ik zou willen dat meer mensen dit eens zouden bedenken. Er is weinig natuurlijks aan om honden te intimideren om ze iets te laten doen, honden doen dit onderling niet en zullen dit ook niet herkennen lijkt mij en ook niet snappen.
Gr. Aniek

Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Punzel schreef:Deze vind ik trouwens wel heel leuk om te zien: http://www.youtube.com/watch?v=WYA7f13k4OU

Mwah, ook deze vind ik niet leuk om te zien. Weer zo'n voorbeeld van de absurde ideeën van mensen, nl. een klein meisje met een rottweiler laten lopen, waar de hond de dupe van is. De hond moet met een slipketting hoog in de nek lopen en krijgt continu rukjes aan de slip. Ik kan me ook voorstellen dat dit helemaal niet het gewenste effect heeft op de termijn. Hij heeft het gedrag niet afgeleerd, want CM blijft rukjes geven. Ik denk dat het effect is dat de hond alleen maar ongevoeliger wordt voor deze correcties.
Ook dat op de kont duwen om de hond te laten zitten snap ik nooit zo.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Selene »

malinois schreef:
Punzel schreef:Nou was ik al geen fan van die man, maar ik heb even dat filmpje opgezocht waarover jullie het hadden en dat is werkelijk te gek voor woorden. Nee, ik ben zelf geen hondentrainer en nee ik ga geen filmpjes plaatsen van hoe het beter moet (anders mag je blijkbaar niet negatief zijn over de beste man) .

Maar DIT vind ik toch echt wel een soort mishandeling.

Bovendien. Waarom moet een hond persé de trap op? Alstie niet wil laat hem lekker beneden liggen. Krijgt ie later waarschijnlijk ook alleen maar problemen mee.
dat mag je dan die eigenaren uitleggen, die hebben daar vast een goede reden voor.
Volgens mij wilden de eigenaren dat hij naar boven kon om hem te kunnen wassen, dat kon niet beneden en toen hij nog klein was tilden ze hem gewoon naar boven maar dat gaat op een gegeven moment niet meer.
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Inge O schreef:
hiermee wil ik niet zeggen dat zware fysieke dwang door mensen op dieren zomaar te rechtvaardigen, laat staan aan te prijzen is maar als laatste zetje om een stap in het onbekende te nemen om dan tot de conclusie te kunnen komen dat iets heel erg meevalt en finaal zelfs voordeel opbrengt mag voor mij zeker wel.

toen relax helemaal aan water gewend was (na een volle zomer positieve gewenning) maar de laatste stap naar zwemmen te eng vond heb ik haar wel degelijk één keer gepushed om de laatste stap te nemen. wij kunnen immers iets wat dieren niet kunnen : overzien wat de positieve gevolgen zijn van iets wat aanvankelijk eng lijkt. niet het water indurven doet een hond geen schade maar berooft hem tijdens warme zomers wel van een heleboel plezier die het voor mij écht wel waard is om gedurende drie seconden een hond even fysiek tot iets te verplichten.

de nadruk ligt daarbij voor mij wel op 'even' en aan sleuren en trekken doe ik ook nooit, zelfs als je iets fysiek afdwingt kan je daar veel genuanceerdeer in te werk gaan.
Maar dat is toch heel iets anders dan je CM in dat filmpje met die sint bernard ziet doen. En ook bij Blondie denk ik niet dat ze haar hond aan de nek de trap op heeft gesleurd. Wat ik in dat filmpje zie vind ik onaanvaardbaar en ook niet in proportie tot het doel.
Zelf zal ik niet zo snel een hond een handje helpen om te zwemmen (als ze het bij pootje baden houden, ook prima) maar ik heb daar ook niet zo'n probleem mee. Ik vind dat van een heel andere orde dan wat CM in dat filmpje doet.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:Op de eerste plaats vind ik het absurd om een Bernard te dwingen naar boven te lopen. Had dan een ander ras gekozen.
Op de tweede plaats denk ik dat, als het dan tóch moet, het in vliegende vaart de trap op gaan beter werkt dan per tree een koekje neerleggen.
Vaak zie je de hond dán pas een enorme argwaan krijgen "zie je wel, het is engggg dus nu word ik gelokt moet koekies, ja, dáág"
Het in vliegende vaart de trap op gaan vond ik nou niet zo zichtbaar :roll:
Het was wel de bedoeling van CM, alleen hield de vliegende vaart onderaan de trap op. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:Op de eerste plaats vind ik het absurd om een Bernard te dwingen naar boven te lopen. Had dan een ander ras gekozen.
Op de tweede plaats denk ik dat, als het dan tóch moet, het in vliegende vaart de trap op gaan beter werkt dan per tree een koekje neerleggen.
Vaak zie je de hond dán pas een enorme argwaan krijgen "zie je wel, het is engggg dus nu word ik gelokt moet koekies, ja, dáág"
yep... dat ken ik.
In mn vorige woning kon Xena naar boven, maar als ze boven was dan durfde madam niet meer naar beneden... gewoon niet.. Wat ze wel durfde op dat moment dat ze dan letterlijk van de bovenste trede naar beneden sprong... En dat is dan weer niet zo gezond. Maar een keer tillen is leuk, 2 x tillen wordt al minder maar ik ben niet van plan om een kerngezonde hond 15 jaar te gaan tillen.
Dus ook onder lichte dwang en protest van haar zelf naar beneden gelopen aan de lijn en na 2 x was het geen probleem meer... maar zonder die dwang had ik nog jaren lopen tillen. Koekjes of worstjes had ze trouwens op dat moment totaal geen interesse in.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Daarbij, als je ergens aan begint moet je het afmaken. Als je de hond had laten winnen en hem door had laten krijgen dat hij e nderuit kon komen door zn gewicht n de strijd t gooien was je verder van huis denk ik..
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
malinois
Zeer actief
Contacteer:

fes/lou schreef:Daarbij, als je ergens aan begint moet je het afmaken. Als je de hond had laten winnen en hem door had laten krijgen dat hij e nderuit kon komen door zn gewicht n de strijd t gooien was je verder van huis denk ik..
Dat geloof ik ook zeker.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Je kan een hond ook gewoon belonen voor elke pas. Ik merk nl wel dat mensen die sneller dwingen ook elke keer veel moeilijkere honden hebben. De honden die ik had vonden nooit iets zo eng dat er niet te onderhandelen viel. Eva durfde ook de trap niet af. Ze had sowieso vaak issues. Red zone ed ben ik nooit echt tegengekomen. Standje 10 wel. Maar ook dat kwam prima in orde zonder tt of prikken in de zij. Elke hond is voor rede vatbaar. Ja natuurlijk heb ik Wuilus wel eens over een gladde vloer getrokken, Eva een por gegeven of Dapper een ruk aan de riem. Maar al met al kon het allemaal heel gezellig en zonder TT. Elk van die honden had issues. Dus het waren geen shitzus. Je kiest dus altijd zelf je manier en noodzakelijk is een tt of prikker gewoon niet. Hoe kunnen de mensen die er tegen zijn anders zo goed zonder? De mensen die er niet tegen zijn hebben ineens honden die niet zonder kunnen. Beeeetje vreemd als je het mij vraagt.
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Mag jij vertellen hoe hij dat halverwege de trap had moeten doen met een tegenstribbelende kolos..
Moet hee eerlijk zeggen dat ik dat soort dingen niet nodig heb, maar ik heb de poedel ook aan de lijn meegenomen heb het water in. Die had ook geen keus. Hij zwemt nog steeds niet, maar het water inlopen is geen probleem nu. Als ik hem de keus had gelaten werd er geen krul nat van dat dier :D
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
laeken
Zeer actief

fes/lou schreef:Mag jij vertellen hoe hij dat halverwege de trap had moeten doen met een tegenstribbelende kolos..
Moet hee eerlijk zeggen dat ik dat soort dingen niet nodig heb, maar ik heb de poedel ook aan de lijn meegenomen heb het water in. Die had ook geen keus. Hij zwemt nog steeds niet, maar het water inlopen is geen probleem nu. Als ik hem de keus had gelaten werd er geen krul nat van dat dier :D
Waarom moet ik dat vertellen? Ik had nooit halverwege die trap gestaan en de hond zover gebracht. Dus ik hoef niks te vertellen denk ik.
Afbeelding
Vitalia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Vitalia »

Belle schreef:
Mojuan schreef:
Punzel schreef:Nou was ik al geen fan van die man, maar ik heb even dat filmpje opgezocht waarover jullie het hadden en dat is werkelijk te gek voor woorden. Nee, ik ben zelf geen hondentrainer en nee ik ga geen filmpjes plaatsen van hoe het beter moet (anders mag je blijkbaar niet negatief zijn over de beste man) .

Maar DIT vind ik toch echt wel een soort mishandeling.

Bovendien. Waarom moet een hond persé de trap op? Alstie niet wil laat hem lekker beneden liggen. Krijgt ie later waarschijnlijk ook alleen maar problemen mee.
Nou, ik zie hier nou echt geen mishandeling in hoor.
Gewoon een tegenstribbelende hond, die even een zetje in de juiste richting nodig heeft en daarna dus gewoon mee gaat.
Hij moest even door die angst heen geleid worden.
Het lijkt allemaal wat heftiger dan het is, omdat die hond zo groot en sterk is. Het kost Cesar nogal moeite om niet van de trap af gerukt te worden. That's all.

Waarom die hond persé de trap op moet ontgaat mij overigens ook, ik zie het nut er ook niet van in.
Buiten dat ik ook niet begrijp dat die hond perse de trap op moet, vind ik de manier waarop dit gedaan wordt wel mishandeling. Zeker als je bedenkt dat het ook anders kan. Misschien niet zo snel, maar wel zonder stress.
Je moest maar eens een dierenarts hebben op de eerste verdieping zonder lift! Of je wil op het strand in Cadzand iets gaan drinken, daar moet je dikwijls de trap op.
Ik vind het wel nuttig dat een hond trap op en af kan. :D
Afbeelding
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Nanna schreef:
Inge O schreef:
Jion schreef: Als je hond argwaan van koekjes krijgt heb je in het verleden denk ik de fout gemaakt om de hond ergens toe te dwingen (en daarna te belonen) ipv de hond zelf de gewenste keuze te laten maken (met beloning als incentive).
maar ook zonder argwaan is voer op zich niet altijd voldoende om op eigen poten (te) grote angst te overwinnen hoor.
Dat zou ook al te makkelijk zijn. Heel veel honden zijn b.v. doodsbang voor vuurwerk. Zij die écht vreselijk bang zijn tálen op dergelijke momenten niet eens naar een koekje.
Ik geloof niet dat je dat soort angsten kunt vergelijken met een enge trap die niet opeens ploppp voor je opdoemt en je daardoor schrik aan jaagt.

@Vitalia ............. een DA op de eerste verdieping zonder lift???????????? :hmmm:
Dan zocht ik toch snel een andere.
Je zal maar met een hond met pootblessure naar de DA moeten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Je kan een hond ook gewoon belonen voor elke pas. Ik merk nl wel dat mensen die sneller dwingen ook elke keer veel moeilijkere honden hebben. De honden die ik had vonden nooit iets zo eng dat er niet te onderhandelen viel. Eva durfde ook de trap niet af. Ze had sowieso vaak issues. Red zone ed ben ik nooit echt tegengekomen. Standje 10 wel. Maar ook dat kwam prima in orde zonder tt of prikken in de zij. Elke hond is voor rede vatbaar. Ja natuurlijk heb ik Wuilus wel eens over een gladde vloer getrokken, Eva een por gegeven of Dapper een ruk aan de riem. Maar al met al kon het allemaal heel gezellig en zonder TT. Elk van die honden had issues. Dus het waren geen shitzus. Je kiest dus altijd zelf je manier en noodzakelijk is een tt of prikker gewoon niet. Hoe kunnen de mensen die er tegen zijn anders zo goed zonder? De mensen die er niet tegen zijn hebben ineens honden die niet zonder kunnen. Beeeetje vreemd als je het mij vraagt.
Het komt niet in je op dat een hond op dat moment niet beloond wil worden?
Koekjes of worstjes had ze trouwens op dat moment totaal geen interesse in
Ik dwing wel af en toe, maar de enige moeilijke hond was Xantos en die was niet van mij :19: Verder kan ik nu niet zeggen dat ik enorm moeilijke honden heb.
Maar wat maak jij je druk over iemand anders die een TT gebruikt? Dat jij hem niet gebruikt prima toch? Ik gebruik hem wel INDIEN NODIG en wij hebben het hier ook altijd heel gezellig. Ik vind op die momenten iets wel noodzakelijk en daar kun jij dus op dat moment niet over oordelen lijkt me. Die mensen die er tegen zijn die doen andere dingen dan ik doe en verwachten ook andere dingen van hun hond. Helemaal niet vreemd, maar gewoon heel menselijk.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik heb ooit wel eens een golden retriever met dwang leren zwemmen. die heb ik aan mijn andere golden vastgemaakt en die over gestuurd. toen moest flair wel en sindsdien was ze het water niet uit te slaan :E:
deze hond was geleerd dat water eng was. toen ik haar kreeg durfde ze het water echt niet in, maar heavy de andere golden ging wel. flair ging helemaal uit haar dak maar ging niet.dus flair aan heavy vast gemaakt en klaar.
ellen
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Nanna schreef:Dat zou ook al te makkelijk zijn. Heel veel honden zijn b.v. doodsbang voor vuurwerk. Zij die écht vreselijk bang zijn tálen op dergelijke momenten niet eens naar een koekje.
Natuurlijk niet! Al heb ik de lekkerste koekjes bij me, als er een luchtballon overkomt dan wil Saar alleen maar dat we met de hele roedel binnen zijn, en dat alle ramen en deuren gesloten zijn. Ze vreet nog geen kruimel Frolic hoor.
ranetje
Zeer actief

Marion. schreef:
Nanna schreef:Dat zou ook al te makkelijk zijn. Heel veel honden zijn b.v. doodsbang voor vuurwerk. Zij die écht vreselijk bang zijn tálen op dergelijke momenten niet eens naar een koekje.
Natuurlijk niet! Al heb ik de lekkerste koekjes bij me, als er een luchtballon overkomt dan wil Saar alleen maar dat we met de hele roedel binnen zijn, en dat alle ramen en deuren gesloten zijn. Ze vreet nog geen kruimel Frolic hoor.
Zing je niet meer? :?
Oh nee, dat was je zusje geloof ik :oohja:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Marion. schreef:

Dat is niet vanaf de eerste minuut zo geweest. En het aanhalen van een liefdevollere manier van afleren, die jullie hiermee als onwerkzaam wegzetten, is alleen gedaan om de harde snap out of it manier af te keuren. Ik begrijp dat jullie honden die niet meer bereikbaar zijn voor voer dus beter een schop in hun lies kunnen krijgen of een TT om kunnen krijgen? Want daarmee zijn ze wel bereikbaar? Daar gaat de discussie nl over. Als het koekje koekje verhaal dan niet werkt, waarom ga je zelf niet over tot de acties die je blijkbaar wel vindt werken?

Dat een hond een trauma ontwikkeld over iets is nog steeds geen reden om aan te nemen dat er niks meer aan te doen is. Alleen moet je inderdaad niet aan komen kakken met een frolic als je hond totaal hysterisch is op dat moment. Maar dat zegt ook niemand. Probeer je dat dan stimuleer je haar angstig gedrag alleen maar. Zij weigert en dat bevestigd zelfs de angst. Verder blijf ik zeggen dat de menselijke invloed hier een hele grote rol speelt. Ik weet dat je daar niet tegen kan maar jij post ook regelmatig stukjes met die motivatie. Jij bent je in gaan leven in je bange hond met als gevolg dat de hond vele malen banger is geworden dan nodig. Laten we eerlijk zijn, "de deuren en ramen moeten dicht". Ja sorry, maar ik neem aan dat jij dat allemaal bent gaan doen zonder dat de hond je daar zelf om gevraagd heeft? :U: Ken zelf geen hond die vraagt of de deuren en ramen dicht mogen. :wink: En omdat je zo bent gaan meeleven ben je dus gaan reageren op de angst van je hond. Dat is hetzelfde als de angst voeden. Als jij als baas deuren en ramen gaat sluiten dan doe je domweg mee met Saar. Dat zorgt ervoor dat haar angsten groter worden al is dat niet je bedoeling natuurlijk. Je wil helpen. Maar het werkt averechts.

Ik ken jou als iemand die heel sterk is in het wegdenken van je eigen aandeel. Hier ook bij. We hebben dit gesprek al wel vaker gehad. Jij zegt dat je hond in haar uppie dit trauma heeft ontwikkeld en ik zeg dat jij een veel grotere rol hebt gespeeld dan je denkt. Door te reageren. En ik denk dat je een veel grotere rol kan spelen dan je denkt als je hier vanaf wil. Saar kan prima leren dat jij de balonnen nu anders ziet en dat zij dat ook moet gaan doen. Alleen begint dat wel met het niet meer sluiten van de ramen als je hond bang wordt. En niet meer zwaaien met frolics zolang ze bang is. :neenee: :ok:
Afbeelding
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Wat een discussie :Q:
Ik vind dat Cesar in tegenstelling tot heel veel zelf benoemde hondenexperts wel heel goed honden kan lezen en ermee om kan gaan. De manier waarop hij dat doet is is die van hem. Dat anderen andere methodes hebben is toch niks mis mee.
VInd het wel redelijk smakeloos van die titmarsh dat hij als bezigheidstherapie cesar aan het bashen is. Want laten we wel wezen, als Cesar honden mishandelt, in Amerika, nota bene was ie allang gestalked door PETA en andere groeperingen. Ik zie in de geposte filmpjes ook niets mis. Ik vind juist dat hij altijd goed onder de aandacht brengt dat een hond beweging nodig heeft. En ook advies geeft van die hond is te heftig voor je etc.

Heb zelf nu een aantal gt's gezien, nou ik denk dat ik dan toch liever Cesar had hoor als dat kon :Q: want ik vind dat gt's een hoge pet op heben van zichzelf.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:
Marion. schreef:

Dat is niet vanaf de eerste minuut zo geweest. En het aanhalen van een liefdevollere manier van afleren, die jullie hiermee als onwerkzaam wegzetten, is alleen gedaan om de harde snap out of it manier af te keuren. Ik begrijp dat jullie honden die niet meer bereikbaar zijn voor voer dus beter een schop in hun lies kunnen krijgen of een TT om kunnen krijgen? Want daarmee zijn ze wel bereikbaar? Daar gaat de discussie nl over. Als het koekje koekje verhaal dan niet werkt, waarom ga je zelf niet over tot de acties die je blijkbaar wel vindt werken?
ik hoef geen tt om te hangen bij een hond die de trap niet afdurft :piew: Lichte dwang helpt wel prima in dat geval. Xena was alles behalve hysterisch, maar totaal niet geïnteresseerd in eten of wat dan ook... puur voor die trap... Maar goed, dwang is altijd verkeerd volgens jou dus dan zijn we heel snel klaar. Mijn methode werkte bij mijn hond. Wat is het probleem nu dan?
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

laeken schreef:Je kan een hond ook gewoon belonen voor elke pas. Ik merk nl wel dat mensen die sneller dwingen ook elke keer veel moeilijkere honden hebben. De honden die ik had vonden nooit iets zo eng dat er niet te onderhandelen viel. Eva durfde ook de trap niet af. Ze had sowieso vaak issues. Red zone ed ben ik nooit echt tegengekomen. Standje 10 wel. Maar ook dat kwam prima in orde zonder tt of prikken in de zij. Elke hond is voor rede vatbaar. Ja natuurlijk heb ik Wuilus wel eens over een gladde vloer getrokken, Eva een por gegeven of Dapper een ruk aan de riem. Maar al met al kon het allemaal heel gezellig en zonder TT. Elk van die honden had issues. Dus het waren geen shitzus. Je kiest dus altijd zelf je manier en noodzakelijk is een tt of prikker gewoon niet. Hoe kunnen de mensen die er tegen zijn anders zo goed zonder? De mensen die er niet tegen zijn hebben ineens honden die niet zonder kunnen. Beeeetje vreemd als je het mij vraagt.
huh?
je typt eerst dat ``mensen die sneller dwingen ook elke keer veel moeilijkere honden hebben``,
en daarna som je op wat je met je eigen honden allemaal had?

hi,hi, sorry, maar vond het wel grappig neergezet zo :mrgreen:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

laeken schreef:
Marion. schreef:

Dat een hond een trauma ontwikkeld over iets is nog steeds geen reden om aan te nemen dat er niks meer aan te doen is. Alleen moet je inderdaad niet aan komen kakken met een frolic als je hond totaal hysterisch is op dat moment. Maar dat zegt ook niemand. Probeer je dat dan stimuleer je haar angstig gedrag alleen maar. Zij weigert en dat bevestigd zelfs de angst. Verder blijf ik zeggen dat de menselijke invloed hier een hele grote rol speelt. Ik weet dat je daar niet tegen kan maar jij post ook regelmatig stukjes met die motivatie. Jij bent je in gaan leven in je bange hond met als gevolg dat de hond vele malen banger is geworden dan nodig. Laten we eerlijk zijn, "de deuren en ramen moeten dicht". Ja sorry, maar ik neem aan dat jij dat allemaal bent gaan doen zonder dat de hond je daar zelf om gevraagd heeft? :U: Ken zelf geen hond die vraagt of de deuren en ramen dicht mogen. :wink: En omdat je zo bent gaan meeleven ben je dus gaan reageren op de angst van je hond. Dat is hetzelfde als de angst voeden. Als jij als baas deuren en ramen gaat sluiten dan doe je domweg mee met Saar. Dat zorgt ervoor dat haar angsten groter worden al is dat niet je bedoeling natuurlijk. Je wil helpen. Maar het werkt averechts.

Ik ken jou als iemand die heel sterk is in het wegdenken van je eigen aandeel. Hier ook bij. We hebben dit gesprek al wel vaker gehad. Jij zegt dat je hond in haar uppie dit trauma heeft ontwikkeld en ik zeg dat jij een veel grotere rol hebt gespeeld dan je denkt. Door te reageren. En ik denk dat je een veel grotere rol kan spelen dan je denkt als je hier vanaf wil. Saar kan prima leren dat jij de balonnen nu anders ziet en dat zij dat ook moet gaan doen. Alleen begint dat wel met het niet meer sluiten van de ramen als je hond bang wordt. En niet meer zwaaien met frolics zolang ze bang is. :neenee: :ok:
hhmm, voor iemand die typt tegen de manieren van Cesar te zijn, noem je nu wel een hele theorie op, die Cesar dikwijls vertelt op de tv :mrgreen:
h a n s
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin Espanol

Ongelezen bericht door h a n s »

Onderhandelen?
Ik dacht het niet; nooit.
"getrokken" "por" "ruk" lijken me trouwens ook geen termen die je tijdens het onderhandelen gebruikt.

Hoe ik onze Manolo in het water heb gekregen?
Door zelf het water in te gaan en hem bij zijn kop vast te houden en onder dwang het water in te trekken;
net zo lang tot hij zelf een stapje zette en 'm toen los gelaten.
Vanaf dat punt ging het vanzelf. (en gaat het nog steeds vanzelf)
Volgens mij niets mis mee; ik heb 'm gewoon geholpen om zijn angst voor water te overwinnen.
Canidae
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix

Ongelezen bericht door Canidae »

Kan iemand mij vertellen waar TT de afkorting van is...? Ik begrijp dat het gaat om een e-collar.
Afbeelding
Emma
Zeer actief

Canidae schreef:Kan iemand mij vertellen waar TT de afkorting van is...? Ik begrijp dat het gaat om een e-collar.
van TeleTac dacht ik.
dekruijff-kynologie
Actief
Mijn ras(sen): Siberische husky
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door dekruijff-kynologie »

Ik denk niet dat je een hond die angst heeft moet dwingen. Ik wil niet beweren dat dat niet werkt hoor,,, maar een hond heeft ook een bepaald vertrouwen in zijn baas. Jij als baas hoor de veilige haven te zijn voor de hond in nare situaties dat is een stuk vertrouwen...

Ik heb in de praktijk wel mensen gezien die een wat onzeker / angstige pup hadden vooral voor groepen met honden. Pupje elke keer netjes bij de baas staat (is immers veilig) en baas telkens de pup in de groep zetten. Die hond rende op een bepaald moment gewoon naar andere mensen en niet meer naar de baas.

Dwang kan (en daarmee duidelijk kan) het vertrouwen richting baas schaden en daarmee andere gedragsproblemen uitlokken (zoals weglopen, verstoppen en zelfs angst agressie). Daarnaast kan dwang ook leiden tot verzet (immers actie reactie). Ik zou kiezen voor de hond aanmoedigen en belonen. Kost misschien wat meer tijd, maar ik wil dat een hond mij altijd kan vertrouwen...

Als je dwang gebruikt moet je heel goed weten waar je mee bezig bent, en er zeker van zijn dat de hond niet kan vluchten en dus ook over zijn angst op dat moment heen komt en dus positief afsluit. Anders zul je de angst alleen maar bevestigen...
"U wilt toch dat uw hond gehoorzaamt vanuit respect, en niet vanuit angst?!"
Hondenschool & Gedragsbegeleiding, Hulphonden en Webshop
Auteur van: "Bewust Leiderschap"
http://www.dekruijff-kynologie.nl
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

een angstige/onzekere pup is toch iets heel anders dan een angstige (half)volwassen hond?
en bij die laatste heeft het ook nog te maken met hoe groot die angst is.
als een hond in paniek is, kun je hem sowieso niks leren maar als die angst minder is kun je door dwang in combinatie met steun een hoop bereiken hoor.
maar dan moet je hond inderdaad wel vertrouwen in je hebben ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”