Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

puppie zonder kiezen??

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

puppie zonder kiezen??

Ongelezen bericht door vania »

iemand dat ik ken heeft nu een nestje pups van 7 weken
ergens deze week, kreeg ik van haar de vraag of een pupje zonder onderste kiezen gevolg kan hebben op de algemene gezondheid eens ze volwassen is, maar ik heb daar geen flauw idee van
de rest van het nest heeft wel complete puppie gebitjes, alleen dat pupje dus niet
ze is er verder gewoon heel open over tegen eventuele pupkopers, maar die haken dus allemaal af nadat ze hun DA gecontacteerd hebben, omdat die er blijkbaar allemaal van uit gaan dat ze "behoorlijk ziek" is, omdat ze nu dus geen kiesjes heeft.
pupje is verder wel vrolijk en open en eet ook gewoon droge brokjes (ze had eerst speciaal voor haar gekweekte brokjes gemaakt, maar dat moest madammeke niet, ze moest "echte" brokjes zoals zusjes en broertjes :engel: )

ik weet dat er een hond in de lijnen van beide ouders zit, waar nog nakomelingen 1 of 2 volwassen tanden missen (de P1's niet mee geteld) maar nog geen die geen puppiekiesjes heeft

is er iemand die er hier ervaring mee heeft, of weet of ze alsnog haar volwassen kiezen kan krijgen en of het effect heeft op haar gezondheid?
Afbeelding
wanneske
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse bulldog, chinese naakthond en shih- tzu
Aantal honden: 5

Re: puppie zonder kiezen??

Ongelezen bericht door wanneske »

zouden de echte kiezen niet klaar zitten dan.
heb er ook nog nooit van gehoord isschien slaat ze de baby tandjes over en als ze gaat wisselen ze ineens de echte tanden krijgt
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Al meermaals gehad dat ze er op 7 weken nog niet zitten hoor.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb geen idee of dat nu al zichtbaar is met een röntgenfoto, maar misschien zou dat een optie kunnen zijn, om de kaak op de foto te laten zetten om te zien of de volwassen kiezen wel aanwezig zijn?
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

ja dat is te zien op een rö foto... als ze er zijn, liggen ze al klaar

http://nl.123rf.com/photo_1208795_ra-nt ... focus.html
Afbeelding
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door wiebel »

:mrgreen: laat maar deze kant op komen hoor, geen problemen mee, strikje hoeft niet :ok:

maar zonder gekheid, zou idd rontgen foto laten maken om het te chekken.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Je hebt het over kies-jes maar welke zijn het dan precies ?
Naakthonden hebben vaak veel ontbrekende tanden en kiezen maar de M1, die hele grote kies hebben ze juist altijd wel.
Ik zou willen weten wat en hoeveel er ontbreekt (en zeker die rofo laten maken).
De wortels van die grote kiezen geven toch enorm veel stevigheid aan een kaak en zou wel voorzichter zijn met een hond die die kies (of zelfs meerdere) mist. Eten enzo zal geen problemen geven hoor.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

puppie zonder kiezen??

Ongelezen bericht door crutz »

Jeannettebo schreef:ja dat is te zien op een rö foto... als ze er zijn, liggen ze al klaar

ook zo jong al? Weet dat je t idd kan zien, hier bij missende P2/4 ook foto's gemaakt om zeker te weten dat ze er niet zaten (& daarna herplaatst), maar dat was pas op 7 mnd
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Pup is gewoon nog heel jong.
Heb wat geduld.

Snijtanden: rond 3 - 4 weken
Hoekanden: 3 - 5 weken
Premolaren: 4 - 12 weken
Molaren: --------

Wisselen naar definitief gebit:
Snijtanden: 3 - 5 maanden
Hoektanden: 5 - 7 maanden
Premolaren: 4 - 6 maanden
Molaren: 4 - 7 maanden.

Dus
stop even met panikeren.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
Jeannettebo
Zeer actief

crutz schreef:
Jeannettebo schreef:ja dat is te zien op een rö foto... als ze er zijn, liggen ze al klaar

ook zo jong al? Weet dat je t idd kan zien, hier bij missende P2/4 ook foto's gemaakt om zeker te weten dat ze er niet zaten (& daarna herplaatst), maar dat was pas op 7 mnd
ja want het aanleggen is niet in een week gebeurt...als ze er gaan komen dan moeten ze er zitten. Voor dat ze doorkomen moeten ze al even ontwikkeld zijn
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Oja, ik ben dom. Die M1 zit er op die leeftijd dan nooit.
Er ontbreekt dus een P of wat. Daar zou ik me geen zorgen over maken nee.
Die M1 komt dan nog wel. Als alle naakthonden die hebben ....
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Gaaf die foto, dus eigenlijk zou je dan ook kunnen zien of ze een compleet gebit krijgen op jonge leeftijd dan he.
Bij de Tatra gebeurd het ook regelmatig dat er wat mist, maar ze worden er gewoon oud mee.
vania
Zeer actief

LongFields schreef:Ik heb geen idee of dat nu al zichtbaar is met een röntgenfoto, maar misschien zou dat een optie kunnen zijn, om de kaak op de foto te laten zetten om te zien of de volwassen kiezen wel aanwezig zijn?
Marjoleine gaf inderdaad al door het eventueel wel te zien zou zijn op een Röntgen :wink:

leuk om te zien, had al door gegeven (dank zij Marjoleine) dat ze inderdaad een RX kan laten maken van de kaak
Xtine schreef:Pup is gewoon nog heel jong.
Heb wat geduld.

Snijtanden: rond 3 - 4 weken
Hoekanden: 3 - 5 weken
Premolaren: 4 - 12 weken
Molaren: --------

Wisselen naar definitief gebit:
Snijtanden: 3 - 5 maanden
Hoektanden: 5 - 7 maanden
Premolaren: 4 - 6 maanden
Molaren: 4 - 7 maanden.

Dus
stop even met panikeren.
ff hoor, maar ik panikeer niet, het zijn niet mijn pups en de fokster vind het gewoon heel raar dat zij geen kiesjes onder heeft, boven wel en de rest van het nest ook gewoon kiesjes heeft
het is hun 1ste nestje en ze hebben eigenlijk tot hier toe alleen maar pech gehad
ze contacteerde mij vooral, omdat ze van een eventuele pupkoper te horen kreeg, dat dat een enorm effect kan hebben op haar gezondheid, maar ik weet daar niets van
van ons eigen nestje is er een pup die wel alle puppie tandjes had, maar nu 2 volwassen tanden mist
sirene schreef:Je hebt het over kies-jes maar welke zijn het dan precies ?
Naakthonden hebben vaak veel ontbrekende tanden en kiezen maar de M1, die hele grote kies hebben ze juist altijd wel.
Ik zou willen weten wat en hoeveel er ontbreekt (en zeker die rofo laten maken).
De wortels van die grote kiezen geven toch enorm veel stevigheid aan een kaak en zou wel voorzichter zijn met een hond die die kies (of zelfs meerdere) mist. Eten enzo zal geen problemen geven hoor.
ik zal eens vragen of ze een mogelijkheid ziet om een foto van haar bekje kan trekken
ze vertelde wel dat ze vanaf haar hoektanden naar achter toe helemaal niets heeft in de onderkaak, dus geen premolairen en geen molairen
bovenkaak heeft ze wel gewoon een volledig gebit (misschien de P1 niet, maar geen idee of je dat zo vroeg al kan zien en er zijn heel veel honden die die missen, wat ook gewoon mag volgens de rasstandaard)
Nanna schreef:De meeste naakthonden worden tandeloos oud, dus een giga probleem zou ik er niet van maken.
In ieder geval niet mee fokken.
dat willen ze sowieso niet en ze willen haar ook niet plaatsten bij mensen die heel misschien die mogelijkheid wel willen, ze gaat echt alleen maar weg naar een goed huisje waar ze absoluut 0.0000 ambitie hebben om er mee te gaan fokken :wink:

edit: tekst aangepast op vraag van de fokster
Laatst gewijzigd door vania op 02 nov 2012 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
vania
Zeer actief

sirene schreef:Oja, ik ben dom. Die M1 zit er op die leeftijd dan nooit.
Er ontbreekt dus een P of wat. Daar zou ik me geen zorgen over maken nee.
Die M1 komt dan nog wel. Als alle naakthonden die hebben ....
als ik het goed begrepen heb van de fokster, heeft ze niets vanaf haar hoektanden tot vanachter, dus geen M's en geen P's
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

P1 zit sowieso niet in het melk gebit, maar idd vreemd dat alle andere pups wel gewoon "alle" kiezen hebben....
Melanie 74

Melanie 74 schreef:

Gaaf die foto, dus eigenlijk zou je dan ook kunnen zien of ze een compleet gebit krijgen op jonge leeftijd dan he.
Bij de Tatra gebeurd het ook regelmatig dat er wat mist, maar ze worden er gewoon oud mee.
Deze foto is dus zeer waarschijnlijk van een kind van ongeveer 8 jaar oud en niet van een hond, en het is een opt.
Volgens mijn eigen tandarts die naast mij zit op dit moment. :wink:
Jeannettebo
Zeer actief

Melanie 74 schreef:
Melanie 74 schreef:

Deze foto is dus zeer waarschijnlijk van een kind van ongeveer 8 jaar oud en niet van een hond, en het is een opt.
Uhm, je post komt een beetje verwijtend over, alsof ik niet weet wat voor foto ik neer zet... Je zou toch beter moeten weten :wink:
Natuurlijk is dit een foto van een mensenkind, ik dacht dat dat wel duidelijk was, een hondengebit is niet op deze manier op de foto te zetten. Het is inderdaad een OPT of OPG, beide benamingen worden gebruikt in nl. niet alleen tandartßen maken deze foto's, ik heb ze ook genoeg gemaakt.

Het doel van deze foto was om te laten zien dat wanneer tanden nog niet doorgekomen zijn, ze wel zichtbaar zijn op een foto. Als ze op de foto nog niet te zien zijn, gaan ze niet komen. Zeker niet als de helft al wel door is
Afbeelding
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Jeannettebo schreef:
Melanie 74 schreef:
Melanie 74 schreef:

Uhm, je post komt een beetje verwijtend over, alsof ik niet weet wat voor foto ik neer zet... Je zou toch beter moeten weten :wink:
Natuurlijk is dit een foto van een mensenkind, ik dacht dat dat wel duidelijk was, een hondengebit is niet op deze manier op de foto te zetten. Het is inderdaad een OPT of OPG, beide benamingen worden gebruikt in nl. niet alleen tandartßen maken deze foto's, ik heb ze ook genoeg gemaakt.

Het doel van deze foto was om te laten zien dat wanneer tanden nog niet doorgekomen zijn, ze wel zichtbaar zijn op een foto. Als ze op de foto nog niet te zien zijn, gaan ze niet komen. Zeker niet als de helft al wel door is
Niet helemaal waar Jeannette, het hangt zeer van het tijdstip af wanneer de foto gemaakt wordt, als dat eerder is zie je daar niets op omdat de tanden simpelweg nog niet "verkalkt" zijn, ze kunnen er dan wel zitten, maar zijn dan nog niet zichtbaar op een foto.
Tevens is een hondengebit iets heel anders dan een mensen gebit, ook kwa ontwikkeling. (Zeker omdat het niet duidelijk is dat het hier om een mensengebit gaat, en niet om een hondengebit, 99,9% van de mensen hier weten dat verschil niet, en namen aan dat het om een hondengebit ging).

@TS: er is nog nooit een hond gestorven aan het feit dat hij tanden mist. Als ze één of meerdere tandn/kiezen missen zullen ze daar nooit iets van merken.
Jeannettebo
Zeer actief

silvester schreef:
Jeannettebo schreef:
Melanie 74 schreef:
Melanie 74 schreef: Gaaf die foto, dus eigenlijk zou je dan ook kunnen zien of ze een compleet gebit krijgen op jonge leeftijd dan he.

Niet helemaal waar Jeannette, het hangt zeer van het tijdstip af wanneer de foto gemaakt wordt, als dat eerder is zie je daar niets op omdat de tanden simpelweg nog niet "verkalkt" zijn, ze kunnen er dan wel zitten, maar zijn dan nog niet zichtbaar op een foto.
Tevens is een hondengebit iets heel anders dan een mensen gebit, ook kwa ontwikkeling.

@TS: er is nog nooit een hond gestorven aan het feit dat hij tanden mist. Als ze één of meerdere tandn/kiezen missen zullen ze daar nooit iets van merken.
Goed lezen, ik benadruk wanneer de andere al doorgekomen zijn dan zullen degene die nog moeten komen er ergens moeten zitten. Niet dat ze altijd al te zien zijn. Maar tussen het ontwikkelen/verkalken en doorkomen zit niet enkele dagen...

Ik viel gewoon over dat je mij gaat vertellen wat voor foto ik plaats. Natuurlijk weet ik wat ik plaats en dat zouden jullie nog het beste moeten weten
Afbeelding
vania
Zeer actief

silvester schreef: @TS: er is nog nooit een hond gestorven aan het feit dat hij tanden mist. Als ze één of meerdere tandn/kiezen missen zullen ze daar nooit iets van merken.
ook niet qua gebeenteren, want daar had de mogelijke pupkoper het over
de stelling ging een beetje als: ze heeft maar een half gebit (of 3/4) DUS zal ze wel vanalles gaan mankeren
dus niet alleen de eventuele problemen met de tanden/eten (ondanks dat ze nu wel gewoon eet) maar ook qua botten en zo
Afbeelding
silvester

Jeannettebo schreef: Goed lezen, ik benadruk wanneer de andere al doorgekomen zijn dan zullen degene die nog moeten komen er ergens moeten zitten. Niet dat ze altijd al te zien zijn. Maar tussen het ontwikkelen/verkalken en doorkomen zit niet enkele dagen...

Ik viel gewoon over dat je mij gaat vertellen wat voor foto ik plaats. Natuurlijk weet ik wat ik plaats en dat zouden jullie nog het beste moeten weten
Punt A: ook ik dacht dat het om een foto van een hond ging, totdat mijn tantarts (die toevallig naast mij zit) mij er op wees dat dat een mensen gebit moest zijn.
Punt B: een OPT is zo goed als niet te maken met een hond, daarom niet representatief en vergelijkbaar.
Punt C: de ontwikkeling van een hondengebit verloopt niet zoals dat van een mensen gebit!
Tevens is de vraag of alles aanwezig is bij een hond alleen van belang als er mee gefokt gaat worden (vanwege showuitslagen), en bij het afhalen van de hond (tussen 8 en 10 weken wat gebruikelijk is) is nog niets te zien op een foto, omdat ze dan simpelweg nog niet verkalkt zijn, dat komt pas later. Ga je niet fokken met de hond dan is het niet belangrijk of hij een paar tanden/kiezen mist.

@Vania: grote onzin, genetisch gezien zijn voor de groei van de botten hele andere genen verantwoordelijk dan voor het gebit, had de hond botafwijkingen gehad, dan ad je dat allang al gezien. De hond is (zover ik hier lees) gewoon kern gezond, en het missen van tanden/kiezen zal op atere leeftijd geen gezondheidsklachten opleveren!
Jeannettebo
Zeer actief

silvester schreef:
Jeannettebo schreef: Goed lezen, ik benadruk wanneer de andere al doorgekomen zijn dan zullen degene die nog moeten komen er ergens moeten zitten. Niet dat ze altijd al te zien zijn. Maar tussen het ontwikkelen/verkalken en doorkomen zit niet enkele dagen...

Punt A: ook ik dacht dat het om een foto van een hond ging, totdat mijn tantarts (die toevallig naast mij zit) mij er op wees dat dat een mensen gebit moest zijn.
Punt B: een OPT is zo goed als niet te maken met een hond, daarom niet representatief en vergelijkbaar.
Punt C: de ontwikkeling van een hondengebit verloopt niet zoals dat van een mensen gebit!
Tevens is de vraag of alles aanwezig is bij een hond alleen van belang als er mee gefokt gaat worden (vanwege showuitslagen), en bij het afhalen van de hond (tussen 8 en 10 weken wat gebruikelijk is) is nog niets te zien op een foto, omdat ze dan simpelweg nog niet verkalkt zijn, dat komt pas later. Ga je niet fokken met de hond dan is het niet belangrijk of hij een paar tanden/kiezen mist.

@Vania: grote onzin, genetisch gezien zijn voor de groei van de botten hele andere genen verantwoordelijk dan voor het gebit, had de hond botafwijkingen gehad, dan ad je dat allang al gezien. De hond is (zover ik hier lees) gewoon kern gezond, en het missen van tanden/kiezen zal op atere leeftijd geen gezondheidsklachten opleveren!
Misschien moet je zelf dan eens beter naar de anatomie kijken van een hond en een mens, wat betreft die OPT,lezen dus, dat zeg ik ook namelijk

Maar goed weet je zoek het lekker uit
Afbeelding
Melanie 74

Jeannettebo schreef:
Melanie 74 schreef:
Melanie 74 schreef:

Ohhh, Jeannette! Je weet toch dat ik absoluut niet twijfel over jouw vakgebied, ik dacht dat je dat wel wist :J:
Ik bedoelde meer dat je niet van iedereen mag verwachten wat voor jou misschien overduidelijk is, maar voor mij totaal niet duidelijk was en wellicht meerdere die het hebben gelezen.

Ik heb er met mijn tandarts nog over gehad, en hij zei dat als het nog in de kiem is het niet te zien was op een röntgenfoto, maar we spreken nu over mensen want dat is zijn vakgebied.

Het hangt van het tijdstip af wanneer je de foto gaat maken, en ik weet niet wanneer dat precies is voor honden/puppy's. Daar zou je weer een "hondentandarts" voor moeten hebben.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Melanie, je zit op de verkeerde account ;)

Het is wel duidelijk (nouja, vind ik dan) dat het een mensengebit is.
Maar inderdaad, de vraagstelling was of de hond aannemelijk veel gaat mankeren vanwege het (waarschijnlijk) missen van een deel van het gebit.
Ik denk van niet eerlijk gezegd, al is me niet bekend hoe het komt.
Maar ik herinner me een klasgenoot die een deel miste en die niets mankeerde, ik weet zat honden die van alles missen en verder gezond zijn.
Ik zie geen reden aan te nemen dat er verder zaken mis zouden zijn omdat er kiezen missen.

Overigens hebben ze hier al alle kiezen van het melkgebit en zaterdag zijn mijn pups 5 weken. ik heb er net even naar gekeken ;)
Ik vind dus 12 weken best heel laat eerlijk gezegd, ook al zou dat blijkbaar normaal zijn :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Melanie 74

Nee hoor Marjoleine, ik zit op mijn eigen account ;)
Ik heb toch wel een iets andere toon met communiceren dan silvester (hoop ik toch wel).
silvester

Marjoleine schreef:Melanie, je zit op de verkeerde account ;)
Lol, nee hoor, ik ben silvester :mrgreen:

En idd, het maakt niet echt veel uit hoeveel tanden/kiezen je hebt, het belangrijkste is dat er voedsel naar binnen kan. (Wat overigens ook de vraag van de TS was, niet of er tanden zichbaar zijn op een foto).
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Melanie 74 schreef:Nee hoor Marjoleine, ik zit op mijn eigen account ;)
Ik heb toch wel een iets andere toon met communiceren dan silvester (hoop ik toch wel).
Ja, absoluut, maar Silvester riep opeens dat zijn tandarts naast hem zat?

Afbeelding

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Marjoleine schreef:

die zitten gezellig met z'n drietjes ( of meer :mrgreen: )
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

silvester schreef:
Marjoleine schreef:Melanie, je zit op de verkeerde account ;)
Lol, nee hoor, ik ben silvester :mrgreen:

En idd, het maakt niet echt veel uit hoeveel tanden/kiezen je hebt, het belangrijkste is dat er voedsel naar binnen kan. (Wat overigens ook de vraag van de TS was, niet of er tanden zichbaar zijn op een foto).
Nee, niet alleen.
de vraag was of er een waarschijnlijkheid is dat er genetische verbanden zijn tussen gezondheidproblemen en het ontbreken van een half gebit.

Dat is althans wat ik vooral lees, aangezien niemand die pup wil omdat allerlei da's zeggen dat het dier wel ongezond moet zijn vanwege die missende elementen.

Afbeelding

Melanie 74

Marjoleine schreef:
Ja, we waren op bezoek bij hem. Zijn zoon vierde zijn verjaardag en we waren uitgenodigd :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”