Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

puppie zonder kiezen??

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

silvester

Re: puppie zonder kiezen??

Ongelezen bericht door silvester »

Marjoleine schreef:
silvester schreef:
Marjoleine schreef:Melanie, je zit op de verkeerde account ;)
Lol, nee hoor, ik ben silvester :mrgreen:

En idd, het maakt niet echt veel uit hoeveel tanden/kiezen je hebt, het belangrijkste is dat er voedsel naar binnen kan. (Wat overigens ook de vraag van de TS was, niet of er tanden zichbaar zijn op een foto).
Nee, niet alleen.
de vraag was of er een waarschijnlijkheid is dat er genetische verbanden zijn tussen gezondheidproblemen en het ontbreken van een half gebit.

Dat is althans wat ik vooral lees, aangezien niemand die pup wil omdat allerlei da's zeggen dat het dier wel ongezond moet zijn vanwege die missende elementen.
Ik vermoed dat een DA dat zegt omdat die het vermoeden dan kan hebben dat de hond dan eventueel ook HD kan hebben, doch daar zijn andere faktoren voor verantwoordelijk. Ik ken de pup niet en de ouders ook niet, dis kan daar geen oordeel over geven, als het alleen op het gebit is gebaseerd dan is dat totale onzin, daar voor de ontwikkeling van het gebit andere genen verantwoordelijk zijn dan voor de groei van een skelet.

En, ja we hadden een feestje bij (onze) tandarts :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

De link met HD zie ik in elk geval niet.
Maar goed, zat da's die dingen zien die totaal onduidelijk zijn voor simpele wetenschappers, laat staan voor fokkers ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Ik weet niet welk ras dit pupje is,
maar ik herhaal toch nog even dat ik het bij mijn ras (Havanezer) al meerdere keren heb voorgehad dat hetlanger duurt eer de kiezen er waren.
Maar meestal voelde ik dan al wel een verdikking.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Marjoleine schreef:
silvester schreef:
Marjoleine schreef:Melanie, je zit op de verkeerde account ;)
Lol, nee hoor, ik ben silvester :mrgreen:

En idd, het maakt niet echt veel uit hoeveel tanden/kiezen je hebt, het belangrijkste is dat er voedsel naar binnen kan. (Wat overigens ook de vraag van de TS was, niet of er tanden zichbaar zijn op een foto).
Nee, niet alleen.
de vraag was of er een waarschijnlijkheid is dat er genetische verbanden zijn tussen gezondheidproblemen en het ontbreken van een half gebit.

Dat is althans wat ik vooral lees, aangezien niemand die pup wil omdat allerlei da's zeggen dat het dier wel ongezond moet zijn vanwege die missende elementen.

de pup (nu 7.5week als ik goed kan tellen) eet nu normaal droge brokken mee, samen met de rest van de honden, ze dacht eerst dat het wat moeilijker ging zijn, dus weekte de brokjes eerst, maar dat moest madam de pup niet, die moest echte droge brokjes zoals haar zusjes/broertjes en ouders

er zijn inderdaad al een handje vol mensen afgevallen, omdat die bij hun eigen DA hoorde en die zei dat ze wel ongezond zou zijn/worden (heupen/ellebogen/allerlei gebreken) omdat ze dus een deel tandjes mist, die DA's zeggen dus eigenlijk dat de tanden in verband staan met allerlei gebreken die een hond kan hebben/krijgen

Xtine schreef:Ik weet niet welk ras dit pupje is,
maar ik herhaal toch nog even dat ik het bij mijn ras (Havanezer) al meerdere keren heb voorgehad dat hetlanger duurt eer de kiezen er waren.
het is een DC pupje
de DA is van de week bij haar geweest ivm ontwormen als ik het goed heb en hij denkt dat ze haar kiesjes niet meer gaat krijgen, er is niets qua verdikking te voelen op de moment.

edit: aangepast op vraag van de fokster
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Ik weet niet hoor, maar als ik haar was zou ik haar eigen dierenarts op bellen en die eens vragen wat hij er van denkt.

Overigens, ik heb ook een pup gehad die nog niet alle kiezen en voortandjes van waren doorgekomen, terwijl de rest al ruim voor liep. Die heeft inmiddels een heel mooi gebit, dus het zegt niks.
Laatst gewijzigd door Suuz! op 02 nov 2012 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Suuz! schreef:Ik weet niet hoor, maar als ik haar was zou ik haar eigen dierenarts op bellen en die eens vragen wat hij er van denkt.

Overigens, ik heb ook een pup gehad die nog niet alle kiezen en voortandjes van waren gekomen, terwijl de rest al ruim voor liep. Die heeft inmiddels een heel mooi gebit, dus het zegt niks.
Als ik het goed heb onthouden, denkt haar DA helemaal niet dat ze omdat ze tandjes mist, ze gebreken heeft/gaat hebben, ze is tot hier toe door haar DA ook gewoon gezond verklaard, samen met de rest van het nest, de DA denkt dat ze geen (puppie) tanden/kiezen meer gaat krijgen

ik dacht ook dat het niet persee "iets" hoefde te zeggen, omdat ik hier vaker las dat naakt honden oud worden zonder tanden (of met niet veel tanden) ik weet ook een DC reu die 2 tanden mist, die gewoon dekreu is (wat ik dan weer niet zou doen) en op zich niets mankeert en gewoon gezond is
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief

Mijn pup kreeg de puppy tandjes nog wel, maar de laatste kiezen kwamen pas met 8 weken door, terwijl de andere al 2 weken die kiezen hadden ;)

Tja, lastig, het is natuurlijk onderdeel van het skelet, dus wellicht dat er daardoor wordt geassocieerd met andere skelet problemen, maar of dat gegrond is, geen idee.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

De kaak is onderdeel van het skelet. De tanden en kiezen toch niet ?
Bij naakthonden is er iig geen verband tussen het incomplete gebit en andere problemen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Suuz!
Zeer actief

sirene schreef:De kaak is onderdeel van het skelet. De tanden en kiezen toch niet ?
Bij naakthonden is er iig geen verband tussen het incomplete gebit en andere problemen.
je hebt een punt ;-) ik zat verkeerd qua gedachte gang.
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

vania schreef:
de pup (nu 7.5week als ik goed kan tellen) eet nu normaal droge brokken mee, samen met de rest van de honden, ze dacht eerst dat het wat moeilijker ging zijn, dus weekte de brokjes eerst, maar dat moest madam de pup niet, die moest echte droge brokjes zoals haar zusjes/broertjes en ouders

er zijn inderdaad al een handje vol mensen afgevallen, omdat die bij hun eigen DA hoorde en die zei dat ze wel ongezond zou zijn/worden (heupen/ellebogen/allerlei gebreken) omdat ze dus een deel tandjes mist, die DA's zeggen dus eigenlijk dat de tanden in verband staan met allerlei gebreken die een hond kan hebben/krijgen

Xtine schreef:Ik weet niet welk ras dit pupje is,
het is een DC pupje
de DA is van de week bij haar geweest ivm ontwormen als ik het goed heb en hij denkt dat ze haar kiesjes niet meer gaat krijgen, er is niets qua verdikking te voelen op de moment.

edit: aangepast op vraag van de fokster
De tanden hebben helemaal niets met de vorming van het skelet te maken, dat de hond dus "ongezond zou zijn" is grote onzin.

Tevens, bij 7 a 8 weken kan je daar eigenlijk nog niet echt iets over zeggen, het is best goed mogelijk dat na het wisselen van het melkgebit er ineens wel tanden en kiezen tevoorschijn komen, dat is nu nog helemaal niet zichtbaar. Maar om eerlijk te zijn is de kans inderdaad wel erg klein dat ie ze nog gaat krijgen, maar ongezond is het niet, en problemen zal hij er ook niet mee krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”