Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachttraining met Amy ~ UPDATE 6 juni 2013 pag. 6 ~

Moderator: moderatorteam

Ankefoto
Actief
Mijn ras(sen): Kruising tussen dwergkees/maltezer kruising en engelse cocker/maltezer kruising
Aantal honden: 1
Contacteer:

Jachttraining met Amy ~ UPDATE 6 juni 2013 pag. 6 ~

Ongelezen bericht door Ankefoto »

Hallooo!

Amy en ik volgen sinds kort jachttraining! Lees hier na elke les hoe wij vorderen!

De 1e les!!
Vandaag hebben Amy en ik onze eerste les in jachttraining gehad bij hondenschool de luikjes in Zwijndrecht. Het was erg leuk en leerzaam. Vooral voor mij heel leerzaam, hahaha! Helaas ben ik in al mijn enthousiasme helemaal vergeten om foto's te nemen. :( volgende keer beter!

We begonnen met een stukje appèl, dus een soort achtje om paaltjes volgen, en dan zonder lijn volgen. Deed ze allemaal prima alleen sneed ze mij in de laatste bocht af waar zij eigenlijk de buitenbocht moest nemen haha! Maar ze rende niet weg ofzo, ze dacht gewoon van ik neem even de kortre route haha!

Daarna een uit stuur oefening, ik zei gelijk tegen de instructrice dat gaat ze denk ik niet doen hoor! probeer het maar. Nou ik stuur haar uit en ze gaaaat me toch een end weg, en ik haar terug roepen en megaveel belonen natuurlijk. Ze kwam alleen een beetje verward terug alsof ze wilde zeggen "m maar ik heb nog helemaal niks gevonden!.."

Daarna volgend ruime slalom om paaltjes heen terwijl ze de dummy moest vasthouden, weer zei ik dat doet ze niet, en ze deed het gewoon wel! thuis houdt ze de dummy nooit vast en nu ineens wel, mischien houdt ze gewoon van een publiek ofzo, hahaha!

Toen eindelijk apporteren! Dat deed ze hartstikke netjes! Toen een andere hond de dummy niet wilde halen, begon Amy te jammeren en te blaffen alsof ze wilde zeggen: Dan haal ik hem wel!!

Het laaste apport was met een echte eend, die was voor Amy weggehaald omdat hij veel te groot was. En haar dummy lag ervoor in de plaats. Ik gaf het commando voor apport en ze sjeesde naar dr dummy, maar liep er voorbiij omdat ze een eend zocht, hahaha, en ze zocht bijna het hele veld af maar die dummy wilde ze niet meer, en terugkomen ook niet, ze moest en zou de eend vinden! Toen gooide de instructrice de eend weer neer en Amy probeerde hem voorzichtig binnen te halen, maarja het is ook zo´n onhandig ding he! Dus heeft ze hem binnen `gesleept´ Wij hebben nog nooit met een echte eend gewerkt dus ik was echt supertrots! De instructrice gaat volgende les proberen om kleiner wild te regelen voor ons, kijken of ze die wel kan oppakken, hahaha!

Kortom wij hebben veel geleerd en ik moet nog zeker veel leren, zoals de hond links van mij laten volgen, oefenen met het vasthouden van de dummy, wanneer ik de lijn mee moet nemen en wanneer te laten liggen, enz. Maar ontzettend veel lol gehad en het was prachtig om te zien hoe fanatiek ze apporteert!

Wij houden jullie op de hoogte!

(de wijzigingen die gedaan worden in dit bericht zijn om na elke les de titel aan te passen ivm datum en pag.)
Laatst gewijzigd door Ankefoto op 10 jun 2013 20:35, 21 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Amy de speurhond !!
En nu.... jachthond in spe!! --> Update laatste les jachttraining klik hier!
FOTO'S Amy apporteert een duif!
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Re: 1e les jachttraining met Amy

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Leuk dat je mee mag doen met zo'n hondje. Bij de meeste hier in de buurt mag je alleen met echte jachthonden meedoen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Leuk dat je mee mag doen :ok:
Klinkt goed wat je gedaan hebt op de eerste les :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ah dat klinkt leuk zeg! :ok:
Amy klinkt als een natuurtalent.
Bij ons traint een softcoated wheaten terrier (ofzo) mee, ook niet echt voor de hand liggend, maar dat gaat echt heel goed. Haar baasje denkt ook altijd dat ze vanalles niét kan, maar dan komt ze weer met het grootste apport uit de struiken :cool2:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Yai »

Bij ons traint een Dalmaat mee, doet het ook erg leuk! :ok:
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Mijn ras(sen): Kruising tussen dwergkees/maltezer kruising en engelse cocker/maltezer kruising
Contacteer:

_Inge_ schreef:Leuk dat je mee mag doen met zo'n hondje. Bij de meeste hier in de buurt mag je alleen met echte jachthonden meedoen.
Ik zie niet waarom je niet mee mag trainen met een niet-jachthond; als ze ons niet gelijkwaardig behandelen, breng ik mijn geld wel naar een hondenschool die dat wel doet, simpel. En deze school discrimineert gelukkig niet nee.
ranetje schreef:Leuk dat je mee mag doen :ok:
Klinkt goed wat je gedaan hebt op de eerste les :D
Dankje! We hebben idd echt lol gehad, en het was wel duidelijk te zien dat dit echt haar ding is!
Afbeelding
Amy de speurhond !!
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Wat leuk! Super dat het zo goed ging. Klinkt allemaal goed in ieder geval.

Veel jachthondenscholen laten alleen jachthonden toe die ook mee mogen doen aan de KNJV proeven. Veel gerenomeerde jachthondenscholen hebben een wachtlijst en die kunnen het ook veroorloven om alleen maar deze honden aan te nemen. Ik vind het alleen maar leuk als er ook niet jachthonden bij zitten. Des te meer verschillende rassen, hoe leuker, ook daar leer je ontzettend van.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mito »

Leuk, zo te horen gaat het gelijk al heel goed. Grappig dat ze ook die eend mee ging zeulen. Misty begint niet aan de grote dummies van de andere honden op de apporteersport!
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

mito schreef:Leuk, zo te horen gaat het gelijk al heel goed. Grappig dat ze ook die eend mee ging zeulen. Misty begint niet aan de grote dummies van de andere honden op de apporteersport!
Amy houdt ook helemaal niet van grote dummy's, maar die eend was toch wel errug interessant! :lol1:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Super dat jullie het zo leuk vonden :E:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Lunatic schreef:Super dat jullie het zo leuk vonden :E:
:D en morgen mogen we weer!!! :cheer: :cheer: :cheer:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Wat leuk om te lezen :ok:
Ben benieuwd hoe de volgende les is gegaan!
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Re: Jachttraining met Amy

Volgens mij heb ik hier op t forum vergeten een les neer te zetten, sorry!

Vandaag hadden we weer les, en wat woeide het hard!! Alle hondjes waren een beetje afgeleid hierdoor. We hebben veel appel en steadyness geoefend en een paar kleine apportjes. Het appel en steadyness ging bij iedereen een beetje rommelig, bij ons ook! Terwijl het Amy dit soort dingen altijd feilloos doet. Maar voor mij het belangrijkste dat ze wel helemaal goed deed was het blijven zitten terwijl wij op 4m afstand stonden, en de dummy over ze heen moesten gooien, wachten, en dummy ophalen terwijl hond nog steeds bleef zitten, totdat wij ze weer ophaalden. Dit later met een gek geluidje bij het gooien om het wat moeilijker te maken. Dit deed ze allemaal goed!

We hebben ook geoefend met zitten op de rolfluit, als we dit een paar keer gedaan hebben, weet Amy wat de bedoeling is. Alleen zodra we iets anders hebben gedaan, lijkt ze het weer te zijn vergeten, en moet ik het weer aanleren. Achja, zo blijf je iig bezig he! Het blijven zitten, op een afstand laten komen, en dan de rolfluit gebruiken om op ong 5m van mij te laten zitten gaat nog voor geen meter! Als ik "kom" zeg, stormt ze op me af en dat fluitje hoort ze al helemaal niet meer hahaha! Nee.. eerst maar fluit=zit! erin krijgen, en dan wat moeilijkere oefeningetjes gaan doen.

Het vasthouden van de dummy en het zittend afgeven hebben wij nog veel moeite mee. Als ik rechtop blijf staan en laat Amy voorkomen met dummy, legt ze hem voor mijn voeten neer en gaat daarna netjes zitten. Als ik haar laat voorkomen en mijn handen half naar haar toe reik, geeft ze de dummy af in mijn handen, en gaat ze netjes zitten. Ze gaat dus niet zitten met de dummy in haar bek om het vervolgens pas los te laten als ik de dummy pak en commando los geef; ze gooit hem altijd eerst neer. Als iemand hier tips voor heeft, dan hoor ik het graag.

De apportjes gingen geweldig! Amy had veel last van verwaaiing, dus vond een dummy niet direct, maar toen ze de geur opving, had ze hem weer gevonden.

Het was weer een leerzame ochtend, en we hebben weer iets om op te oefenen!
Afbeelding
Amy de speurhond !!
ranetje
Zeer actief

Leuke training had je :ok:

Tips?
Hier bijvoorbeeld :wink:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... lit=apport

Als je zoekt op apporteren kom je genoeg tegen :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
mito
Zeer actief

Leuk! Met die harde wind hebben toch veel honden de kolder in de kop. :)
Ik vind het ook leuk om de oefeningen die jullie doen te lezen, allemaal dingen die we in de apporteerles ook doen.
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Bedankt voor de link ranetje! :E: ik heb al wat nuttige dingen gelezen waar ik mee aan de slag kan!

"de kolder in de kop" :mrgreen: daar leek het wel op inderdaad mito, hahaha! En wat leuk dat jullie ook dezelfde oefeningetjes doen! Ik zal ze hier elke les proberen neer te zetten!

Ik hoop wel dat we binnenkort weer met echt wild mogen apporteren, het is zo interessant en leuk om te zien hoe Amy en de andere honden van de les er op reageren!
Afbeelding
Amy de speurhond !!
mito
Zeer actief

Re: Jachttraining met Amy (update 25 nov 2012)

Wij zijn ook hard aan het oefenen met de zit-fluit. Het is geen probleem om Misty op afstand te laten gaan zitten, maar zo'n fluitje staat toch wat chiquer dan een gebrulde 'ZIT' ;)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ankefoto schreef:Bedankt voor de link ranetje! :E: ik heb al wat nuttige dingen gelezen waar ik mee aan de slag kan!

"de kolder in de kop" :mrgreen: daar leek het wel op inderdaad mito, hahaha! En wat leuk dat jullie ook dezelfde oefeningetjes doen! Ik zal ze hier elke les proberen neer te zetten!

Ik hoop wel dat we binnenkort weer met echt wild mogen apporteren, het is zo interessant en leuk om te zien hoe Amy en de andere honden van de les er op reageren!
:ok:
Voor de zitfluit training heeft Tineke Antonisse een heel schema opgezet.
Staat in een handboek over apporteertraining .
Jammer genoeg alleen in het Duits verkrijgbaar.
Samen met een leuke oefening van Anke Bogarts in De Drie Karakters waarmee je het zitten op afstand erg leuk kan oefenen, kom je wel een heel eind.
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Ankefoto schreef:Bedankt voor de link ranetje! :E: ik heb al wat nuttige dingen gelezen waar ik mee aan de slag kan!

Samen met een leuke oefening van Anke Bogarts in De Drie Karakters waarmee je het zitten op afstand erg leuk kan oefenen, kom je wel een heel eind.
Bedankt ranetje! Voor die van Tineke Antonisse is mijn duits niet zo best en 70 eurie vind ik op dit moment nog erg veel geld. Het boek "De Drie karakters" lijkt me zoiezo erg leuk en interessant, dus die heb ik al besteld! Misschien leer ik Amy daardoor nog beter te begrijpen!
Afbeelding
Amy de speurhond !!
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ankefoto schreef:
ranetje schreef:

Bedankt ranetje! Voor die van Tineke Antonisse is mijn duits niet zo best en 70 eurie vind ik op dit moment nog erg veel geld. Het boek "De Drie karakters" lijkt me zoiezo erg leuk en interessant, dus die heb ik al besteld! Misschien leer ik Amy daardoor nog beter te begrijpen!
Heb de links nog niet bekeken maar wat ook erg leuk en handig is is het kaartenspel van Anke Bogaerts.Dat gebruik ik nu met Kiki en gaat best goed :ok:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
ranetje
Zeer actief

marian* schreef:Heb de links nog niet bekeken maar wat ook erg leuk en handig is is het kaartenspel van Anke Bogaerts.Dat gebruik ik nu met Kiki en gaat best goed :ok:
Je bedoelt deze
http://www.hondenshop.nl/shop/diversen/ ... tspel.html
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

ranetje schreef:
marian* schreef:Heb de links nog niet bekeken maar wat ook erg leuk en handig is is het kaartenspel van Anke Bogaerts.Dat gebruik ik nu met Kiki en gaat best goed :ok:
Je bedoelt deze
Oh dat is ook wel erg grappig zeg! :lol1: dat kaartspel!

Nou ik ben met de klikker aan de gang geweest, vroeger heb ik daar zo'n beetje alles mee aangeleerd bij Amy en ze wist gelukkig nog precies hoe het werkte na wat standaard oefeningetjes. Ik heb het net geprobeerd om "vast" aan te leren en na een aantal pogingen al resultaat!!! Stom dat ik daar zelf niet eerder aan gedacht had om met de klikker te oefenen! Maar je zag het kwartje gewoon vallen bij Amy toen ze de dummy even vast hield, er was even een moment van: "oh? Ik moet er niks mee doen? Gewoon vasthouden?? Aha!! :idea: "
Dus de komende dagen klikkeren we gewoon door! :cheer:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Goed zo! Clicker is heel handig om dit soort dingen aan te leren.

De Drie karakters is echt een aanrader. In het boek heeft ze het voornamelijk over retrievers, maar je kan het op elke hond toepassen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
mito
Zeer actief

Hey, dat kaartspel lijkt me wel leuk om op mijn verlanglijst te zetten :)
Ik moet zeggen dat er op de apporteertraining zoveel afwisseling in de oefeningen zit dat we zelden een oefening exact hetzelfde doen. Dat maakt het ook zo leuk natuurlijk. Maar als je in je eentje aan het oefenen bent is het al lastiger om steeds nieuwe varianten te bedenken.
Bij de apporteersport heb je diplomadagen met vast omschreven oefeningen en werkproeven waarbij alles mogelijk is. De oefeningen van de diplomadagen doen we eigenlijk zelden, veel te saai ;)
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

ranetje schreef:
Je bedoelt deze

Ja.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Vandaag hebben we weer training gehad, met helaas het eerste half uur regen; Amy háát regen. Dan gaat ze gillen en janken en wil ze zich verstoppen. Maar ik had haar haar regenjas aangedaan en dan valt het allemaal wel mee (als ik tussendoor af en toe wat knakworst geef..)

De training ging over het algemeen goed, door de regen is ze toch wat van haar stuk en door de kou wilde niet zitten omdat ze last had van haar artrose. Dus de zitoefeningen lieten we even gaan, die gaan we binnenshuis wel weer oefenen. Verder deed ze het goed! Het blijven deed ze redelijk vanwege het niet af gaan of zitten, en dan kan je makkelijker een paar pasjes smokkelen natuurlijk :hmmm: :mrgreen:

We hebben onze kunsten laten zien wat betreft het vasthouden van de dummy en de instructrice was onder de indruk van de snelle vooruitgang :cheer: Thuis hebben we wel geoefend met het zittend vasthouden en afgeven van de dummy maar dat konden we ook niet laten zien omdat Amy nog steeds niet wilde zitten, maar dat geeft niet, ze hield de dummy netjes vast! En daar was ik al heul trots op! :lol1:

De apporten gingen als vanouds, gewoon goed! Amy is alleen zo op mij gefocust als de dummy is gevallen en ik nog het commando voor apport moet geven, dat ze vergeet waar de dummy geland is, dit kon volgens de juf in de toekomst problemen geven met het markeren. Ze zoekt de dummy altijd met haar neus, totdat ze hem kan zien en dan pakt ze hem. Ze pakt hem eigenlijk nooit op zicht alleen. Maar goed, dat is weer een volgend hoofdstukje!

Wij hebben weer lol gehad!
Afbeelding
Amy de speurhond !!
ranetje
Zeer actief

Re: Jachttraining met Amy (update 2 dec 2012)

Leuk lesje :ok:
Jammer dat ze niet wil gaan zitten.
Ook niet op een iets droger stukje? :wink:

Misschien kan je het markeren eerst proberen met een witte dummy op kort geschoren gras.
En een witte dummy is zo gemaakt.
Een witte sok om de dummy (even de goede maat uitzoeken) en klaar ben je :D
Afbeelding
mito
Zeer actief

Leuk weer! Misty is ook niet zo van de regen. Ik heb al eens gehad dat ze tijdens een oefening ging schuilen in de bosjes. Toen regende het wel erg hard, dus ik gaf haar geen ongelijk :)
Misty zat de eerste lessen ook te veel naar mij te kijken. Inmiddels heeft ze wel door dat ze moet opletten als er een geluid gemaakt wordt dat er een dummy gegooid wordt. Ik neem aan dat dat bij jachttraining ook is?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ja bij een markeer wordt er eerst een geluidje gemaakt (schot of prrrrt).
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Bij ons is het idd een "prrrrt!" en dan gooien, maar voordat de dummy de grond nog raakt kijkt ze al naar mij om te kijken of ze al mag, en ze blijft strak naar me kijken totdat ik het commando "apport" geef!

Das wel een goed idee ranetje, met een ouwe witte sok! :E: Ik gebruikte vandaag ook een markeerdummy, zo een met een witte helft, maar die is door alle modder helemaal zwart geworden... Een gewone dummy met een sok is makkelijker schoon te krijgen; gewoon de sok eraf halen en in de was gooien! Ideaal! :ok:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”