Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voorbereiding jachttraining

Moderator: moderatorteam

Ankefoto
Actief
Mijn ras(sen): Kruising tussen dwergkees/maltezer kruising en engelse cocker/maltezer kruising
Aantal honden: 1
Contacteer:

Voorbereiding jachttraining

Ongelezen bericht door Ankefoto »

Hallo! :D

Binnenkort gaan mijn hondje en ik beginnen met jachttraining, gewoon voor de lol om wat samen met mijn hondje te doen omdat ze toch een flinke dosis prooidrift heeft. Maar cursussen beginnen pas in september. Ik wil graag al beginnen met wat voorbereidingen zoals de standaard commando's aan te leren.

Ik weet alleen helemaal niets van jachttraining :U: . Kan iemand mij vertellen welke commando's er allemaal behandeld worden in een beginnerscursus zodat wij vast aan de gang kunnen?

Ik weet dat niet alles direct mogelijk is om aan te leren, zoals de fluitjes, dat weet ik ook allemaal niet, haha! Dat kan alleen in de training uitgelegd worden denk ik. Want ik las dat er gewone rolfluitjes gebruikt worden, maar ook de acme fluitjes?

Alvast bedankt voor het lezen! :D
Afbeelding
Amy de speurhond !!
En nu.... jachthond in spe!! --> Update laatste les jachttraining klik hier!
FOTO'S Amy apporteert een duif!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Voorbereiding jachttraining

Ongelezen bericht door ranetje »

Als .............. je de rolfluit ook wilt gebruiken kan je die waarschijnlijk het beste bewaren voor een zitcommando op afstand.
je kunt alles ook doen met verschillende signalen op de gewone hoge acme fluit.
Koop er meteen twee dezelfde.
Als je een fluit kwijt bent heb je tenminste nog eentje in voorraad :mrgreen:

Waar ga je jachttraining doen?

En ga je trainen met de cocker kruising?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ankefoto
Actief
Mijn ras(sen): Kruising tussen dwergkees/maltezer kruising en engelse cocker/maltezer kruising
Contacteer:

Sorry beetje late reactie van mijn kant..

Bedankt voor je tips! Ik wacht nog wel even met de fluitjes...., hoewel ik ze wel al besteld heb, 2 dezelfdes!

Ik ga de jachttraining doen bij SSF in Dordrecht, met Amy, die is een kruising tussen (malteser/engelse cocker) en (malteser/dwergkees), dus een kruising tussen 2 kruisingen. Ze is heel goed in speuren, maar we hebben nu 3 cursussen gehad, dus dacht ik dat jachttraining leuke afwisseling zou zijn.

Vandaag hebben we meegelopen met een lesje in de beginnersgroep, en meegedaan. Ik vond het erg leuk en iedereen was onder de indruk van Amy's apporteer-kunsten, dat verwachten ze niet van zo'n kleine witte pluizenbol (de les zit vol met jachttypen als retrievers, stabij, spaniel, viszla e.d.) haha! Is altijd wel lachen dat soort reacties! Ja, wij hebben er weer zin an!
Afbeelding
Amy de speurhond !!
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik weet natuurlijk niet wat je hondje allemaal al kan, maar steadyness en voetwerk is erg belangrijk voor jachttraining, daar kan je dus vast mee beginnen, netjes volgen, rustig wachten tot jij de hond stuurt, rust in het algemeen.

De fluit is vrij simpel aan te leren je bedenkt het signaal wat je wil gebruiken, bijv. tuut tuut, dit doe je dan altijd hetzelfde natuurlijk :mrgreen: begin hiermee met de etensbak, hondje zit jij roept en gebruikt meteen je fluitje, als beloning voor het komen krijgt hij zijn eten, dit hebben ze heel snel door, daarna doe je het gewoon zomaar eens als je hond aan het spelen is, komt hij, dan geef je wat lekkers....gaat het binnen altijd goed, dan kan je het buiten gaan proberen, steeds uitbreiden naar iets meer verleiding.

Succes :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief

Ankefoto schreef:Sorry beetje late reactie van mijn kant..

Bedankt voor je tips! Ik wacht nog wel even met de fluitjes...., hoewel ik ze wel al besteld heb, 2 dezelfdes!

Ik ga de jachttraining doen bij SSF in Dordrecht, met Amy, die is een kruising tussen (malteser/engelse cocker) en (malteser/dwergkees), dus een kruising tussen 2 kruisingen. Ze is heel goed in speuren, maar we hebben nu 3 cursussen gehad, dus dacht ik dat jachttraining leuke afwisseling zou zijn.

Vandaag hebben we meegelopen met een lesje in de beginnersgroep, en meegedaan. Ik vond het erg leuk en iedereen was onder de indruk van Amy's apporteer-kunsten, dat verwachten ze niet van zo'n kleine witte pluizenbol (de les zit vol met jachttypen als retrievers, stabij, spaniel, viszla e.d.) haha! Is altijd wel lachen dat soort reacties! Ja, wij hebben er weer zin an!
Hartstikke leuk om er met zo'n kleine drol tussen te gaan staan :ok:

De eerste commando's zijn
"Hier" komen (op de fluit)
Volgen
Zit en af (en blijven)
"Apport" (over korte afstand).

Zwemt ze graag?
Anders kan je daar vast een beetje mee gaan oefenen.

Ben benieuwd hoe het je verder gaat bij SSF.
Veel plezier en succes :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mito »

Leuk zo'n klein witje tussen de jachthonden. Dat komt me bekend voor :wink: Ik doe met Misty sinds kort apporteersport en dat is net zo'n opvallende verschijning. Maar hardstikke leuk, veel plezier samen!
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Bedankt voor de tips iedereen!

Lunatic bedankt voor de duidelijke uitleg!

Ranetje bedankt voor de basiscommando's, daar kunnen we vast mee aan de slag!

Zwemmen zijn we nog druk mee bezig, ze vind het eng. Maar we doen het met baby-stapjes en veel beloning en nu kan ze al korte apporten zwemmend. Dus er zit veel vooruitgang in, en we blijven eraan werken!

Mito wat leuk dat je ook zo actief bent met je kleine witte hondje! Ik moet zeggen dat ik het kleine zwartje ook errug leuk vind!! Wat een dotje! Ik zag bij je topics dat je daar ook mee speurt, leuk joh! Represent! :ok:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Daar ben ik weer even, volgen en blijven gaat goed met Amy, apporteren doet ze ook goed op commando. Het wachten moet ik steeds iets meer rekken, want ze is best ongeduldig.

ik zie bij het zoeken over jachttraining veel termen voorbij komen als "markeerapport" en "verloren apport" . waterapport is mij wel duidelijk, maar wat is een markeerapport en een verloren apport?
Afbeelding
Amy de speurhond !!
mito
Zeer actief

Ik neem aan dat het hetzelfde is als bij de apporteersport. Verloren apport: er ligt ergens een dummy, je hebt niet gezien waar en die moet gevonden worden. Markeerapport: er wordt een dummy gegooid, de hond ziet hem vallen, maar kan de dummy niet zien ligen, moet onthouden waar hij gevallen is, en dan apporteren. Mocht het bij de jacht anders zijn, word ik vast verbeterd :D
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

mito schreef:Ik neem aan dat het hetzelfde is als bij de apporteersport. Verloren apport: er ligt ergens een dummy, je hebt niet gezien waar en die moet gevonden worden. Markeerapport: er wordt een dummy gegooid, de hond ziet hem vallen, maar kan de dummy niet zien ligen, moet onthouden waar hij gevallen is, en dan apporteren. Mocht het bij de jacht anders zijn, word ik vast verbeterd :D
Helemaal goed :ok:
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

mito schreef:Ik neem aan dat het hetzelfde is als bij de apporteersport. Verloren apport: er ligt ergens een dummy, je hebt niet gezien waar en die moet gevonden worden. Markeerapport: er wordt een dummy gegooid, de hond ziet hem vallen, maar kan de dummy niet zien ligen, moet onthouden waar hij gevallen is, en dan apporteren. Mocht het bij de jacht anders zijn, word ik vast verbeterd :D
Oke duidelijk, dankje! :ok:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Jaaaaa daar ben ik weer even met een paar vraagjes (ben echt een ontzettende leek op dit gebied haha), ik kan het niet vinden:

Wat is het verschil tussen: veldwedstrijden, knjv proeven, en meervoudig apporteerproeven?

En bestaan er ook proeven die je met een kruising of mengelmoesje mee mag doen?
Afbeelding
Amy de speurhond !!
ranetje
Zeer actief

Veldwedstrijden:
http://www.orweja.nl/regelementen/algem ... ement-avr/

Jachthondenproeven:
http://orweja.innovader.nl/wp-content/u ... t-2010.pdf

Working testen:
http://www.orweja.nl/wp-content/uploads ... t-2012.pdf

:wink:

Eigenlijk geen idee in hoeverre je met een kruising mee mag doen.
Voor een deel wel.
Misschien weet @veenmug dat?
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Bedankt Ranetje :D ; daar staan idd de definities bij van wat het precies is, ik zit zo veel te googlen dat je af en toe de bomen door het bos niet meer ziet, haha!

Ik zal het andere aan Veenmug vragen!
Afbeelding
Amy de speurhond !!
mito
Zeer actief

Ik dacht eigenlijk dat de apporteersport bedacht was voor rassen en kruisingen die niet aan jachtproeven mee mochten doen en voor hen die niet met echt wild willen werken. Maar geen idee of dat nog van toepassing is. Ben benieuwd naar het antwoord.
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Ik denk ik hou jullie hier ook even op de hoogte, ik heb helaas niets meer mogen vernemen van SSF Dogcentre in Dordt, dus ben ik op zoek gegaan naar wat anders.

Nu kwamen we via dit forum bij de website van "De Luikjes" terecht, die trainen hier ook niet ver vandaan, we hebben gebeld en mag begin november een lesje meedoen en dan gaan we kijken in welke groep ik pas, zoiezo een C groep :D :D :D We hebben er nu al zin an!! :cheer: :cheer:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
mito
Zeer actief

O, dat is wel jammer, ik zat al op de stoere jachtverhalen van een witje te wachten! Hopelijk bij de de Luikjes meer succes!
Het is dat Hellevoetsluis een beetje ver is, anders zou ik zeggen kom lekker apporteersport doen hier ;)
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ankefoto schreef:En bestaan er ook proeven die je met een kruising of mengelmoesje mee mag doen?
Bij de KNJV proeven mag je ook met een mengelmoesje mee doen indien het een kruising is uit honden uit rasgroepen die zijn aangemerkt als jachthonden.

Denk dat jij traint met je x-cocker/malthezer? Dan wordt het wel lastig om aan iets mee te kunnen doen. Kom je toch uit bij de Apporteersport van de FHN.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Sita schreef:
Ankefoto schreef:En bestaan er ook proeven die je met een kruising of mengelmoesje mee mag doen?
Bij de KNJV proeven mag je ook met een mengelmoesje mee doen indien het een kruising is uit honden uit rasgroepen die zijn aangemerkt als jachthonden.

Denk dat jij traint met je x-cocker/malthezer? Dan wordt het wel lastig om aan iets mee te kunnen doen. Kom je toch uit bij de Apporteersport van de FHN.
Ja klopt ik had het al her en der nagevraagd, maar alleen als je kruising of mengelmoes ook daadwerkelijk op een jacht-ras lijkt, mag hij/zij meedoen met KNJV proeven. Die van mij is kwart engelse cocker, maar dat zie je er helemaal niet aan, dat zit van binnen, in der neus haha! :D Dus dat gaat hem niet worden bij de KNJV denk ik.. Misschien in de toekomst bij de apporteersport.
Afbeelding
Amy de speurhond !!
Ankefoto
Actief
Contacteer:

mito schreef:O, dat is wel jammer, ik zat al op de stoere jachtverhalen van een witje te wachten! Hopelijk bij de de Luikjes meer succes!
Het is dat Hellevoetsluis een beetje ver is, anders zou ik zeggen kom lekker apporteersport doen hier ;)
Is zeker jammer!! Wij hadden er zo'n zin in, en het zou sept beginnen, we zijn straks 2 maanden verder eer we beginnen! :ugh:
Maar goed, we gaan er weer met frisse moed tegenan, en die jachtverhalen die komen wel hoor! Of ze dan ook nog stoer zijn moeten we nog even afwachten hahaha :goeie:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
Ankefoto
Actief
Contacteer:

1e les gehad gister! Helaas vergeten om foto's te nemen...
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=254860
Afbeelding
Amy de speurhond !!
mito
Zeer actief

Leuk!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”