Maar dromen mag
Het gaat dus om een hond bij Diem. Op een rijtje wat ik wel/niet wil:
-Ik wil een pup. Ik vind pups helemaal geweldig namelijk
-Ik heb zelf geen enkele fok of show ambitie. Kruising zou dus ook kunnen maar ik wil absoluut niet meewerken aan in-het-wilde-weg-fok nestjes of broodfok dus dan kom je wel snel bij een rashond uit. En contact met een fijne fokker vind ik ook heel waardevol.
-Een hond zonder extremen die gezond in elkaar zit en waar bij het fokken goed op gezondheid wordt gelet.
-Het zou een teef moeten worden. Diem is namelijk niet altijd even tof met reuen.
-Moet absoluut hondsociaal zijn.
-Liever geen allemansvriend maar ook niet wantrouwend of nerveus/agressief naar mensen. Geen eenmanshond ivm overdag bij mijn moeder zitten.
-Geen heel baasgerichte/slaafse hond. Ik denk dan aan herders of collies.
-Wel trainbaar, dus geen jachtdrift die niet te beheersen is. Een beetje zelfstandig dus maar niet totaal onafhankelijk. Niet al te serieus. Humor, stabiel, aanhankelijk en flegmatiek vind ik ook goede raseigenschappen
-Robuuste hond die niet stuk gaat van spelen met Diem (30+ kilo) 10 a 20 kg dacht ik aan.
-Geen trimvacht (pluk, scheer of veel borstelwerk), Liefst wel langere vacht dan een gladhaar.
-Rustig in huis (bij voldoende beweging uiteraard) Geen hysterisch gedoe. Weinig blaffen en als er al geblaft wordt geen schelle blaf. Er komt een neefje of nicht aan dus logeerpartijtjes bij Oma moeten wel kunnen
Wat ik kan bieden:
Ik werk 4 a 5 dagen per week. Ik werk max 3 dagen achterelkaar. Op werkdagen fiets ik 's ochtend 30 a 40 minuten met Diem. Dit kan gedeeltelijk door losloop. Daarna breng ik Diem naar mijn moeder. Als ik een halve dag werk blijft hij soms alleen thuis als dat zo uitkomt. Bij mijn moeder is hij soms een paar uurtjes alleen. Mijn moeder loopt minimaal 2x 20 minuten, vaak ook wat langer. Hier is loslopen ook mogelijk. 's Avonds haal ik hem op en wordt er thuis gespeeld/zoekspelletjes gedaan. Voor slapen nog een korte ronde.
Als ik vrij ben of halve dag werk (2 a 4 keer p/w) gaan we de hort op. Dan lopen we wandelingen van 2 a 4 uur. Ook als het slecht weer is. Diem gaat als het even kan ook mee naar vrienden (ergens wat drinken, bezoek of logeren)
Met Diem doe ik geen trainingen want daar heeft hij het karakter niet naar
Een heel verhaal geworden zo
Alvast wat voorbeelden van rassen die de revue zijn gepasseerd:
Langhaar teckel (te klein naast Diem en kans op jachtpassie te groot?)
Corgi (uiterlijk niet helemaal mijn ding)
Heidewachtel (kan ik niet genoeg bieden?)
Allerlei basset soorten (jachtpassie te groot?)
Rhodesian Ridgeback (te groot)
Hovawart (te groot, heeft meer nodig dan ik kan bieden?)
Peludo (te druk/onrustig in huis voor mijn moeder?)
Eurasier (voorkeur van moeder
Kromfohrländer (lastig aan te komen en te bekijken in Nederland)
IJslander of Västgötaspets (te blafferig)
Buitenlanders (te oud of anders kans op jachtdrift of slechte gezondheid. Diem is chronisch ziek en een jager en ik wil dat heel graag niet in tweevoud)