Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zijn wij nou te ver doorgeslagen of denk ik te simpel?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: zijn wij nou te ver doorgeslagen of denk ik te simpel?

Ongelezen bericht door frank-bobby »

renee-uk schreef:ik betrek dat soort dingen altijd op mezelf en dan denk ik:
als mijn gina, die met haar 11 jaar behoorlijk op haar laatste benen loopt (en waarvan ik niet kan inschatten of ze dat misschien nog een maand of een jaar zal doen) opgenomen zou moeten worden weet ik niet of ik dat nog wel zal doen.
dat hangt ook van de herstelkans af, als die een gok is denk ik het niet.
dan heb ik liever dat ze gewoon hier thuis bij ons inslaapt dan dat ze haar laatste uren bang en van alle mensen verlaten doorbrengt in een hok bij de da.
als dat oude hond-onvriendelijk is dan is dat maar zo.
alleen weet ik voor mezelf dat ik met haar eventueel wat vervroegde dood beter zal kunnen leven dan met het idee een doodsbange hond met verlatingsangst in haar laatste uren alleen gelaten te hebben.

verder verschillen wij ook nogal eens van mening over honden in karretjes en bijvoorbeeld honden zonder voorpoten.
als je dat bedoelt, ja die kan ik me wel herinneren en ja die zou ik in laten slapen, net zo als die arme oude ziel die al jaren in een asiel zit te verkommeren omdat ie het asielleven niet trekt en die nauwelijks kans heeft op een plaatsing.
in mijn ogen is inslapen dan heel wat humaner dan zo'n hond daar nog jaren uitzichtsloos in dat hok te laten zitten totdat ie helemaal is weggekwijnd en alsnog een spuit krijgt.
daar mag iemand anders gerust anders over denken, maar mijn mening verandert daar niet door.
hier ben ik het helemaal mee eens :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Casey schreef:
malinois schreef:Mij ook niet...
Zal ik je geheugen even opfrissen? Laatst was jij heel erg kwaad op mij omdat ik iets onaardigs gezegd had tegen twee personen die iemand een schuldcomplex aan liepen te praten omdat ze haar oude hondje op had laten nemen 'want dat doe je zo'n oudje toch niet meer aan'. Nu ging dat maar over een paar uurtjes op de kliniek maar zelfs al was het een nacht of enkele dagen geweest wat dan nog? Als een hond uitgedroogd is en zelf niet voldoende drinkt of overgeeft of diarree heeft dan zit er maar 1 ding op en dat is infuus en ja, dat hoort op de kliniek. Als dat al een soortement van dierenmishandeling is (wat door die twee personen zo ongeveer gesuggereerd werd) dan moeten al dat soort gevallen dus met de roze spuit eindigen (of men moet ze thuis laten verkommeren). En dat is dus te bezopen voor woorden, naar mijn mening.

Kees
Zo las ik het niet. Maar goed, dat kan. Natuurlijk werd ik boos omdat ik weet hoeveel een can die 2 personen gedaan heeft om het leven van haar jonge hond te redden. Het ligt er ook maar aan wat je nog hondwaardig vind, en ik kan me voorstellen dat ik iets sneller hondonwaardig vind dan jij bijv. Ik heb mijn 12 jarige hond ook laten inslapen toen ze accuut nierfalen had. Ja had nog kunnen rekken met spoelen maar voor mij was dat niet meer hondwaardig en ik mag gelukkig zelf beslissen over mijn honden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

als mijn gina, die met haar 11 jaar behoorlijk op haar laatste benen loopt (en waarvan ik niet kan inschatten of ze dat misschien nog een maand of een jaar zal doen) opgenomen zou moeten worden weet ik niet of ik dat nog wel zal doen.
dan heb ik liever dat ze gewoon hier thuis bij ons inslaapt dan dat ze haar laatste uren bang en van alle mensen verlaten doorbrengt in een hok bij de da.
alleen weet ik voor mezelf dat ik met haar eventueel wat vervroegde dood beter zal kunnen leven dan met het idee een doodsbange hond met verlatingsangst in haar laatste uren alleen gelaten te hebben.
Wat is jouw idee van een dierenkliniek dan? Een soort concentratiekamp waar doodsbange honden zonder kans op genezing eenzaam in hokken opgesloten hun laatste uren doorbrengen? Ik weet niet hoe dat elders werkt maar als ik voorstel om en hond of kat op te nemen is dat omdat ik nog kans zie het dier te genezen of iig te stabiliseren en hem/haar nog levenswaardige extra tijd te geven. Honden die sowieso dood gaan hoeven niet meer opgenomen te worden. En honden die wel dood gaan doen dat meestal in de armen van hun eigenaren, zelfs als dat op de kliniek gebeurt. Euthanasie, weet je wel. Een gok is het altijd dus als jij de garantie wilt hebben dat het goed moet komen zit er niets anders op dan iedere hond maar af te spuiten. Maar als ji tevoren opname van een oudere hond uitsluit dan beperk je daarmee de toegang tot vrij elementaire zorg (hydratatie, endoveneus toedienen van medicijnen). Moet je zelf weten hoor maar een hond dit soort zorg ontzeggen alleen omdat ie wat ouder is is moreel niet superieur aan dat wel doen, en dat is toch de boodschap die hier nog wel eens gegeven wordt.
malinois schreef: Zo las ik het niet. Maar goed, dat kan. Natuurlijk werd ik boos omdat ik weet hoeveel een can die 2 personen gedaan heeft om het leven van haar jonge hond te redden. Het ligt er ook maar aan wat je nog hondwaardig vind, en ik kan me voorstellen dat ik iets sneller hondonwaardig vind dan jij bijv. Ik heb mijn 12 jarige hond ook laten inslapen toen ze accuut nierfalen had. Ja had nog kunnen rekken met spoelen maar voor mij was dat niet meer hondwaardig en ik mag gelukkig zelf beslissen over mijn honden.
1 van de kenmerken van acuut nierfalen is juist dat het vaak een omkeerbaar proces is. Spoelen (en uiteraard de oorzaak aanpakken) is dan niet 'rekken' maar juist genezen. Kort geleden nog gedaan bij de hond van een goede vriendin van me. Als jij een 12 jaar oude hond niet meer wilt genezen is dat prima, moet je zelf weten. Maar de sfeer hier in de medische hoek is vaak zo dat iemand die dat wél wil te horen krijgt dat dat 'hond-onwaardig' is (zie nog maar eens dat hondje wat zelfs niet een paar uur op de kliniek mocht zijn, van die twee personen waar ik het over had). En dát is dus pertinent onzin. En ja, mijn mening is dat als je een hond van 12 met accut nietfalen niet de kans geeft er bovenop te komen, dat je dan compleet normale, financieel ook prima haalbare zorg ontzegt. Jammer, niet meer en niet minder. Inslapen kan na 48 uur altijd nog toch?

Kees
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:
Wat is jouw idee van een dierenkliniek dan? Een soort concentratiekamp waar doodsbange honden zonder kans op genezing eenzaam in hokken opgesloten hun laatste uren doorbrengen? Ik weet niet hoe dat elders werkt maar als ik voorstel om en hond of kat op te nemen is dat omdat ik nog kans zie het dier te genezen of iig te stabiliseren en hem/haar nog levenswaardige extra tijd te geven. Honden die sowieso dood gaan hoeven niet meer opgenomen te worden. En honden die wel dood gaan doen dat meestal in de armen van hun eigenaren, zelfs als dat op de kliniek gebeurt. Euthanasie, weet je wel. Een gok is het altijd dus als jij de garantie wilt hebben dat het goed moet komen zit er niets anders op dan iedere hond maar af te spuiten. Maar als ji tevoren opname van een oudere hond uitsluit dan beperk je daarmee de toegang tot vrij elementaire zorg (hydratatie, endoveneus toedienen van medicijnen). Moet je zelf weten hoor maar een hond dit soort zorg ontzeggen alleen omdat ie wat ouder is is moreel niet superieur aan dat wel doen, en dat is toch de boodschap die hier nog wel eens gegeven wordt.
malinois schreef: Zo las ik het niet. Maar goed, dat kan. Natuurlijk werd ik boos omdat ik weet hoeveel een can die 2 personen gedaan heeft om het leven van haar jonge hond te redden. Het ligt er ook maar aan wat je nog hondwaardig vind, en ik kan me voorstellen dat ik iets sneller hondonwaardig vind dan jij bijv. Ik heb mijn 12 jarige hond ook laten inslapen toen ze accuut nierfalen had. Ja had nog kunnen rekken met spoelen maar voor mij was dat niet meer hondwaardig en ik mag gelukkig zelf beslissen over mijn honden.
1 van de kenmerken van acuut nierfalen is juist dat het vaak een omkeerbaar proces is. Spoelen (en uiteraard de oorzaak aanpakken) is dan niet 'rekken' maar juist genezen. Kort geleden nog gedaan bij de hond van een goede vriendin van me. Als jij een 12 jaar oude hond niet meer wilt genezen is dat prima, moet je zelf weten. Maar de sfeer hier in de medische hoek is vaak zo dat iemand die dat wél wil te horen krijgt dat dat 'hond-onwaardig' is (zie nog maar eens dat hondje wat zelfs niet een paar uur op de kliniek mocht zijn, van die twee personen waar ik het over had). En dát is dus pertinent onzin. En ja, mijn mening is dat als je een hond van 12 met accut nietfalen niet de kans geeft er bovenop te komen, dat je dan compleet normale, financieel ook prima haalbare zorg ontzegt. Jammer, niet meer en niet minder. Inslapen kan na 48 uur altijd nog toch?

Kees
Nee ik noem dat onnodig rekken... ik ken inmiddels meerdere mensen in mijn persoonlijke omgeving die het wel gedaan hebben en waarbij de hond alsnog ingeslapen is na een dag of 2... Dusty was op sterven na dood, ik heb nog nooit een hond zo ziek gezien. En dan is het voor mij over en uit... sterker nog als ik de mogelijkheid gehad had om het zelf te doen had ik het nog graag gedaan voor haar want nu moest ze eerst nog dat gesleep naar de praktijk, ik ga niet voor mijn ego zo'n hond nog langer laten lijden. Gelukkig had mijn DA dezelfde mening, het kan maar ik zou het niet doen. Het verhaal van haar dood staat hier overigens ook nog wel ergens op het forum. Als ik ooit weer voor zoiets kom te staan doe ik hetzelfde overigens.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Vitalia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Vitalia »

Net zoals Kees, wil ik alles doen om mijn honden een zo goed mogelijk leven te geven. Dat wil dus ook zeggen behandelingen/operaties bij DA.
Ik zal hier ver in gaan, zolang mijn DA mij kan overtuigen dat het de moeite waard is, dat ze nog een leuk leven kunnen hebben. Ik zal echter nooit zelf dokteren en een medicijn geven zonder dat de DA heeft gezegd het te geven.

Ik heb ooit per ongeluk een pipetje voor honden tegen de vlooien aan mijn poes gegeven, dankzij mijn stommiteit, is ze bijna gestorven en is ze verschillende weken ziek geweest. Het was mijn schuld doordat ik het pipetje voor Gioia en voor haar had klaargelegd en ik heb ze per ongeluk verwisseld.

Waar ik ook niet in geloof, is het alternatieve :roll: , ik wil het niet voor mezelf en dus ook niet voor mijn hond. Ik geloof dat zulke medicijnen misschien een kleine bijdrage kunnen geven aan herstel maar als de ziekte "menens" is vertrouw ik meer op gewone behandelingen. Ik heb rondom mij al enkele voorbeelden meegemaakt van alternatieve geneeskunde en geen van hen was afdoende. Wat mensen die op homeopathie vertrouwen ook dikwijls hebben is dat zelf dokteren : "baat het niet, dan schaadt het niet, het is natuurlijk" ook zulke middelen kunnen schaden. Mijn vriendin zweert bij homeopathie, haar dochter had een verkoudheid en dus werden de middeltjes bovengehaald, het resultaat was een dubbele longontsteking, naar het ziekenhuis en een lang herstel. :(:
Afbeelding
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

Casey schreef:
moosje schreef:
Casey schreef:Oei, 150-200 euro per maand werden voor mij toch erg moeilijk op te brengen. Die medicijnen voor Kelly zijn duur maar ik doe dan wel ruim 2,5 jaar met een pot. Toch blij dat we het over een westie van 6 kilo hebben en niet over een mastin van 80 ;)

Kees
Hij was verzekerd gelukkig. Dus in totaal (incl. premie) kostte hij me zo'n 70 euro per maand. Excl. eten dan he.
Poeh, dan gaat het nog een beetje.

Ik kan overigens prima begrijpen dat het een keer genoeg is. Zeker natuurlijk als ondanks de medicijnen het probleem maar niet onder controle te krijgen is, zoals bij Ginger, maar zelfs als het financieel gewoon niet te bolwerken is. Maar waar ik me behoorlijk aan erger hier is dat als er een topic geopend wordt over een wat ouder hondje, er meteen wat mensen in de rij staan om de spuit aan te bevelen. Even naar de dierenarts kan dan nog net maar een nachtje opname is blijkbaar al teveel gevraagd en je bent dan een soort dierenbeul als je dat je hondje aan doet :roll: Over operaties beginnen we maar helemaal niet, het narcoserisico wordt dan steevast zwáár overdreven en er worden dan meteen allerlij zwaarwichtige opmerkingen over 'medische molens' en weet ik wat voor kwats meer gemaakt.
De narcoserisico's schat ik in een moderne praktijk niet erg hoog in, tenminste: niet als je het over een gewoon gezonde hond hebt. Heb je het over een ruim 14 jarige teckel met een zeer slechte gezondheid dan kan het wat anders liggen.
Casey schreef: Ook snap ik gewoon niet dat mensen hun honden door laten lopen met problemen waar ze overduidelijk last van hebben, en waar wellicht een goede oplossing voor bestaat. Nou weet ik niet in hoeverre Nederlandse dierenartsen daar soms ook vreemde ideën over hebben (bijvoorbeeld over het niet opereren van mammatumoren) maar toch, als ik een niet bevredigend antwoord krijg van een arts kijk ik toch zelf ook even door.
En die zeer slechte gezondheid heeft natuurlijk ook iets te maken met de inschatting of het verstandig is om nu nog iets aan die mamma tumoren te doen.
Maar dan nog: ik heb in het verleden een verder gezonde hond laten opereren aan mamatumoren, dat was toen voor de Nederlandse dierenarts de standaard aanbeveling. Dat bleekn nou niet bepaald een lichte operatie ik iedereen zal aanraden. Hond (model BC) had een wond van ruim 40 centimeter, erg, erg, veel pijn en genas langzaam. Dé Nederlandse DA is dus ook niet meer standaard voor een mamatumor operatie, mede omdat de meeste honden geen last van hun tumoren lijken te hebben (ook teckeldame heeft hier geen pijn aan) en een hoge leeftijd bereiken.
Casey schreef: Wat helemaal storend is is dat bovenstaande allemaal niet geldt als het om alternatieve behandelingen gaat. Dan maakt het opeens niet uit wat iets kost, de meest onzinnige behandelingsprotocollen die helemaal niet kúnnen werken worden uit de kast gehaald- tot het niet meer gaat (uiteraard) en in plaats van dan op zoek te gaan naar een werkend regulier protocol wordt meteen de roze spuit gepakt en afgespoten. Ik wil niet weten hoeveel honden gewoon nog prima een tijdje door gekund hadden op een combinatie van nsaid+opioide maart nee, als de bottenkrakers en nepmedicijnen niet meer werken :roll: is het blijkbaar genoeg geweest en moet zo'n beestje maar dood. Pfffff....
Hier voel ik me niet over aangesproken: ik doe niet aan "alternatieve" kruidenvrouwtjes oplossingen. Hooguit wil ik toegeven dat sommige kruiden op deel gebieden verlichting kunnen geven. Ik ben bijvoorbeeld heel erg te spreken over het stoppend vermogen van Psyllium husk als ondersteuning bij de behandeling van diarree. En of calendula nou zo'n lekkere zalf is omdat er goudsbloem inzit of omdat de basis een lekkere vette wolvet basis is doet er niet toe. Calendula is lekker voor op schrale droge plekjes. :19:

Ik heb niets tegen het met medicijnen leefbaar houden van het leven van een dier, ik heb vele honden langdurig op medicijnen gehad en zou het zo weer doen (mits een beetje betaalbaar als de pillen 30 euro per stuk moeten kosten en langdurig gebruikt moeten worden haak ik toch echt af). Maar aan chemotherapie ed begin ik niet, uit praktische en ideologische overwegingen.
O, en ik zou geen therapie die langdurige benchrust oplegt aan actieve honden overwegen. Dus geen HD herstel operaties met half jaar benchrust per heup voor mijn honden.
Casey schreef: Alles bij elkaar voor mij een reden de medische hoek tegenwoordig maar een beertje te vermijden. Ik hoef niet zo nodig geconfronteerd te worden met al die situaties ;)

Kees
Jammer ik vind jouw nuchtere opmerkingen altijd wel prettig
Ennath
Zeer actief

Inge O schreef:
renee-uk schreef:mis ik die topics dan?
ik heb geen idee waar jullie het over hebben :U:
ik vreesde al dat die vraag zou komen en nee, ik kan je wegens te grote geheugengaten geen specifieke gevallen meer opsommen maar ik weet wel dat ik dit vaak denk en dat is echt niet zomaar.
nog niet eens bij honden die ingeslapen worden hoor maar meestal bij hoe mensen reageren op iemands twijfels of een hond het nog wel 'aankan' om nog verder te leven.
Tja, ik heb jaren mogen kijken naar een hondje dat zich op zijn ellebogen achter de baas aan mocht voortslepen omdat het beestje (zestien jaar oud toen ik hem leerde kennen en achttien toen hij doodging) uit misplaatste liefde de dood niet gegund werd. En sedert die tijd zal ik eerder zeggen dat de dood nooit te vroeg maar wel te laat kan komen.
Maar je mag hier wel gewoon rustig en tevreden oud liggen wezen op de bank hoor. Met als speciaal privilege dat je hele avonden door de baas gekriebeld wordt en eventueel je maaltijd gewoon op bed bezorgt word.
Ennath
Zeer actief

Inge O schreef:
Ennath schreef:
Inge O schreef:
ik vreesde al dat die vraag zou komen en nee, ik kan je wegens te grote geheugengaten geen specifieke gevallen meer opsommen maar ik weet wel dat ik dit vaak denk en dat is echt niet zomaar.
nog niet eens bij honden die ingeslapen worden hoor maar meestal bij hoe mensen reageren op iemands twijfels of een hond het nog wel 'aankan' om nog verder te leven.
Tja, ik heb jaren mogen kijken naar een hondje dat zich op zijn ellebogen achter de baas aan mocht voortslepen omdat het beestje (zestien jaar oud toen ik hem leerde kennen en achttien toen hij doodging) uit misplaatste liefde de dood niet gegund werd.
ik dacht dat het wel duidelijk was dat ik dat niet bedoelde, ik zei toch ook duidelijk dat de hond er nog lol moest in hebben?
Jawel, maar het is wel de grond waarop IK al gauw inslapen zal aanraden.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat je een dier zou willen laten inslapen alleen maar omdat het oud en krakkemikkerig is. Daar moet volgens mij toch wel degelijk een vorm van lijden bij komen.
En dat kan ook gewoon "ik wil niet meer" bij een elf jaar oude DD zijn.

-maar ja er staat op het HF ook iets over een 4 jaar oude snautzer die weg moet wegens "te oud"-
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Casey schreef:
hoe stel jij je dan dierenklinieken voor?
als een soort zorgziekenhuis waar altijd iemand aanwezig is?
misschien is dat bij jullie zo maar hier niet.
en of jij het er nou mee eens bent of niet ik ga mijn verlatingsangst hondje niet in een vreemde plaats in haar eentje laten sterven.
ik vind het zo flauw dat jij van die rare conclusies gaat trekken, ik heb het specifiek over mijn gina, heb het niet over andere honden en zal voor jan in eenzelfde geval waarschijnlijk een andere beslissing nemen.
maar zoals gewoonlijk lopen discusssies met jou weer uit in rare beschuldigingen en en een hoop betweterigheid.
dus laat maar weer.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

oh en over het alternatieve circuit
ik doe dat wel en dankzij dat 'kruidenvrouwtje' met haar mix van allerlei methodes en later de acupunctuur leeft gina zonder pijn al 8 jaar in reservetijd, waarvan een heel aantal jaren zonder de belasting van dagelijkse pijnstillers.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Casey schreef:

Kees
Toen mijn Westie acuut nierfalen kreeg en we haar op lieten nemen in Utrecht om te spoelen, werd ze in een soort van grote couveuse gezet met haar infuus, natuurlijk werd er naar haar omgekeken, maar om nou te zeggen dat ze daar niet alleen zat? Ik vond het hartverscheurend om haar daar zo achter te laten en toch heb ik het 3 keer gedaan in de hoop dat het zou helpen. Het hielp echter steeds maar voor een aantal dagen, daarna was ze weer hondsberoerd. Dus meestal omkeerbaar/te genezen? Nee niet echt........financieel prima haalbaar? mwah, die opnames hebben me buiten de rest van de medicijnen een behoorlijk kapitaal gekost hoor, ik had het er allemaal voor over daar niet van, je hoopt op verbetering en dat je hond daardoor mog een tijd mee kan, maar helaas is dat lang niet altijd zo. Toen de laatste keer spoelen, gewoon een dag bij onze DA, omdat ik haar niet weer in Utrecht achter wilde laten, maar voor 1,5 dag verbetering bracht, hebben we snel besloten haar te laten gaan, het was echt geen pretje om haar zo doodziek te zien, ze verdiende haar rust.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Vitalia schreef:Net zoals Kees, wil ik alles doen om mijn honden een zo goed mogelijk leven te geven. Dat wil dus ook zeggen behandelingen/operaties bij DA.
Ik zal hier ver in gaan, zolang mijn DA mij kan overtuigen dat het de moeite waard is, dat ze nog een leuk leven kunnen hebben. Ik zal echter nooit zelf dokteren en een medicijn geven zonder dat de DA heeft gezegd het te geven.
Ik doe dat wel, zij het wel voor simpele dingen zoals pijnstillers, ontstekingsremmers en diarree remmers.
Schoonmaken van wondjes en beoordelen wanneer ik wel en niet er mee naar een DA ren.
Gelukkig was mijn oude dierenarts het hier helemaal mee eens en heeft me daar ook veel in geleerd, waar op te letten, wanneer wel, wanneer niet, me heel veel zelf heeft laten doen onder zijn begeleiding etc. (Het enige waarom hij niet meer mijn DA is op dit moment is dat hij ruim 200 km ver weg zit, en het dus gewoon niet meer mogelijk is.) Iets wat mijn honden enorm wat stress heeft bespaard en mij behoorlijk wat geld.
Ik heb inmiddels een behoorlijke privé apotheek voor honden opgebouwd.

Waar ik ook niet in geloof, is het alternatieve :roll: , ik wil het niet voor mezelf en dus ook niet voor mijn hond. Ik geloof dat zulke medicijnen misschien een kleine bijdrage kunnen geven aan herstel maar als de ziekte "menens" is vertrouw ik meer op gewone behandelingen. Ik heb rondom mij al enkele voorbeelden meegemaakt van alternatieve geneeskunde en geen van hen was afdoende. Wat mensen die op homeopathie vertrouwen ook dikwijls hebben is dat zelf dokteren : "baat het niet, dan schaadt het niet, het is natuurlijk" ook zulke middelen kunnen schaden. Mijn vriendin zweert bij homeopathie, haar dochter had een verkoudheid en dus werden de middeltjes bovengehaald, het resultaat was een dubbele longontsteking, naar het ziekenhuis en een lang herstel. :(:
Dat moet je zelf weten, ik gebruik het wel als ik denk dat het misschien zou kunnen helpen. Ik heb er zowel positieve ervaringen mee in de zin van medicatie welke totaal niet aansloeg. Maar dat heb ik ook bij reguliere medicatie voor mijn honden gehad, daar zat ook medicatie bij wat totaal geen enkel werkend effect had. Kijk, mijn honden krijgen bij vermeende kennelhoest ook honing met een hoestdrankje, duurt het te lang en zie ik geen verbetering dan ga ik naar de DA voor een AB kuur maar echt niet direct.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef: Toen de laatste keer spoelen, gewoon een dag bij onze DA, omdat ik haar niet weer in Utrecht achter wilde laten, maar voor 1,5 dag verbetering bracht, hebben we snel besloten haar te laten gaan, het was echt geen pretje om haar zo doodziek te zien, ze verdiende haar rust.
Kijk dat bedoelde ik, toen ik Dusty zo zag, geen schim meer van de hond die ze was geweest, de andere honden die haar doodeng vonden, letterlijk doodziek, dan breekt mijn hart en dan is het gewoon genoeg. Ze heeft van de bijna 12 jaar bij mij naar ik hoop 10,5 hele fijne en gelukkige jaren gehad. En ik ben heel blij dat ik dan mag beslissen dat ze geen pijn meer heeft en niet meer doodziek is.
Deed het me pijn, ja natuurlijk enorm, het was mijn eerste hondje ook nog... Maar anderzijds wist ik dat het de enige goede beslissing was voor mij voor haar.
Hier staat trouwens het topic van haar: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... ilit=dusty
En het mag duidelijk zijn dat ik zeker niet over 1 nacht ijs ben gegaan en ik sta er nu nog geheel achter mijn beslissing destijds.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

malinois schreef:
Lunatic schreef: Toen de laatste keer spoelen, gewoon een dag bij onze DA, omdat ik haar niet weer in Utrecht achter wilde laten, maar voor 1,5 dag verbetering bracht, hebben we snel besloten haar te laten gaan, het was echt geen pretje om haar zo doodziek te zien, ze verdiende haar rust.
Kijk dat bedoelde ik, toen ik Dusty zo zag, geen schim meer van de hond die ze was geweest, de andere honden die haar doodeng vonden, letterlijk doodziek, dan breekt mijn hart en dan is het gewoon genoeg. Ze heeft van de bijna 12 jaar bij mij naar ik hoop 10,5 hele fijne en gelukkige jaren gehad. En ik ben heel blij dat ik dan mag beslissen dat ze geen pijn meer heeft en niet meer doodziek is.
Deed het me pijn, ja natuurlijk enorm, het was mijn eerste hondje ook nog... Maar anderzijds wist ik dat het de enige goede beslissing was voor mij voor haar.
Hier staat trouwens het topic van haar: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... ilit=dusty
En het mag duidelijk zijn dat ik zeker niet over 1 nacht ijs ben gegaan en ik sta er nu nog geheel achter mijn beslissing destijds.
Precies zoals ik denk.
In eerste instantie geven ze je hoop en die grijp je dan aan, maar als je dan merkt dat dit niet werkt zoals hun het voorschotelde en je ziet je hondje veranderen in een doodziek hondje, dan kies je in het belang van de hond, hoe pijn het ook doet om afscheid te nemen.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
renee-uk
Zeer actief

Casey schreef:En honden die wel dood gaan doen dat meestal in de armen van hun eigenaren, zelfs als dat op de kliniek gebeurt. Euthanasie, weet je wel.
en dit schoot me net nog te binnen, ook weer zo'n denigrerende opmerking.
hoe denk je dat ik haar thuis laat inslapen dan?
dat ik met een bijl haar kop eraf hak? of mijn hond net zo lang laat lijden tot ze vanzelf dood gaat?

dat wordt netjes door een thuiskomende da gedaan hoor, die heb je hier net zoals je die in nederland hebt.
kost wel wat maar dat heb ik graag voor mijn hondje over.
als ik zo onverschillig met mijn honden omging als jij me nu in de schoenen schuift, zou ik me echt geen zorgen maken over een hondje dat alleen in een vreemde omgeving sterft.
wat zeg ik, dan had gina 8 jaar geleden al een spuit gehad en had ik voor al het geld dat ik daardoor uitgespaard had een mooiere auto én een tophond zonder gebreken kunnen kopen.
Afbeelding

Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Als het maar enigszins kan, worden mijn dieren ook thuis ingeslapen. Niet alleen fijn voor het dier, maar ook voor mezelf.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Neeltje schreef:Als het maar enigszins kan, worden mijn dieren ook thuis ingeslapen. Niet alleen fijn voor het dier, maar ook voor mezelf.
Ik heb het met Sjefke bewust niet thuis gedaan maar bij de dierenarts. Thuis was het door het aanslaan van de honden en het binnenkomen van een "indringer" een heel stuk stressvoller voor Sjefke en de andere 2 geworden dan nu het geval was bij de dierenarts, waar Sjefke graag komt om dat ze altijd een koekje krijgt daar (en die laatste keer dus ook). Geen gedoe van de andere 2 erbij ook.
Denk zelf dat het helemaal aan de situatie ligt of het beter is om thuis te laten inslapen, of bij de dierenarts.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:Als het maar enigszins kan, worden mijn dieren ook thuis ingeslapen. Niet alleen fijn voor het dier, maar ook voor mezelf.
Ik ook, bij Dusty was het destijds niet mogelijk omdat mijn eigen DA weg was naar een spoedgeval en nog langer wachten was echt geen optie. Dus moesten we helaas en naar de praktijk en door een andere DA (waar ik nog steeds enorm veel spijt van heb gehad want ze heeft het uitgekrijst letterlijk van de pijn. Die muts kon geen ader vinden en toen ze het inspoot deed het schijnbaar zo ontzettend pijn...) het is dat ik op dat moment aan de hond moest denken die totaal niks aan mijn woede had tov die DA, maar dat heeft ze daarna nog wel gemerkt. Het is voor haar goed geweest dat mijn nu ex er toen bij was.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Onze Polle is ook bij ons thuis ingeslapen. En zo zal het in het vervolg gaan. En voor mijn oude paarden geldt hetzelfde. Die hoeven niet meer op transport naar een andere plek.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara

Ongelezen bericht door Jacq »

Hier ook thuis!
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Tara en Shendor zijn thuis ingeslapen.
Zarah is in Utrecht vermoord door de klunzen daar. Cheeco bij de DA omdat we hem niet meer mee naar huis wilden nemen omdat de kans ontzettend groot was dat hij die nacht zou stikken. Kazan heb ik niet meer bij laten komen uit de narcose omdat hij een enorme tumor in zijn buik zat die niet te verwijderen was.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

renee-uk schreef:hoe stel jij je dan dierenklinieken voor?
misschien is dat bij jullie zo maar hier niet.
en of jij het er nou mee eens bent of niet ik ga mijn verlatingsangst hondje niet in een vreemde plaats in haar eentje laten sterven.
ik vind het zo flauw dat jij van die rare conclusies gaat trekken, ik heb het specifiek over mijn gina, heb het niet over andere honden en zal voor jan in eenzelfde geval waarschijnlijk een andere beslissing nemen.
maar zoals gewoonlijk lopen discusssies met jou weer uit in rare beschuldigingen en en een hoop betweterigheid.
dus laat maar weer.
Ik denk hetzelfde als jij hoor. Vast waren er vorig jaar in die kliniek zéér liefhebbende mensen, dat bleek ook wel want toen we Miep op kwamen halen had ze een leren band om ipv haar jachtlijn. Ze zat niet in de bench, maar gewoon in een behandelkamer aan een haak vastgemaakt en er was een kussentje voor haar (en die leren band dus, omdat ze zichzelf anders wurgde).
Ze zat niet in een kooi, afgesloten van mensen, en dus op zich helemaal prima. Maar ik heb er de hele dag pijn in mijn buik van gehad, heb ook de assistentes op hun hart gedrukt dat ze moesten bellen zodra huppelkut zich ongemakkelijk ging voelen.

En no way dat ik in een kliniek mijn hond in haar eentje laat sterven. Die situatie wil/kan/moet ik voor zijn, en haar de slaap gunnen gewoon hier in huis in ons midden. En dan de finale spuit.

Ik doe overigens ook aan "kruidenvrouwtjes" gedoe. Ik frummel rustig met paardenbloemen of kruiden, en vwb tijdelijke diarree bestaat er niets beters dan Okugest. En ik spuit mijn honden liever dagelijks in met water met een paar druppels teatree, dan dat ik ze een anti teken/vlooien pipet rotzooi geef.
Heeft ook weer niets met kosten te maken, trouwens.
CKS
Zeer actief

ranetje schreef: :mrgreen:
Ik vind al niet dat hier in het topic zo vaak wordt gezegd dat een oud hondje maar een spuit moet krijgen, maar voor de rest zocht je volgens mij vooral een aanleiding om nog even een flinke oorvijg uit te delen aan het alternatieve circuit hé Kees? :mann:
Dacht je echt dat ik op zoek was naar aanleidingen? Moet je voor de grap eens in de medische hoek kijken. Is een dame al een tijdje druk bezig een nieuwe vorm van therapie te promoten, komt er op neer dat je een hond met warmteshock kunt behandelen door er met een rood lampje op te schijnen ;) en je stopt meteen eventuele bloedingen, epilepsie behoort tot het verleden en ga maar door. De mogelijkheden zijn eindeloos. Ze is erg zeker van zichzelf want ze beweert om de andere regel dat het absoluut niet zweverig is, het werkt namelijk net zo goed als 'gewone' acupunctuur. Nou zal ik de laatste zijn die aan die laatste bewering durft te twijfelen, dat snap je. Maar nee, ik ben dus écht niet op zoek naar extra aanleidingen om alternatievelingen te sneren. Kom ik nooit meer ergens aan toe.
renee-uk schreef: hoe stel jij je dan dierenklinieken voor?
Ja, als een kliniek een dier opneemt heeft dat uiteraard alleen zin als er daadwerkelijk iemand aanwezig is (al is het maar om medicatie toe te dienen en het infuus in de gaten te houden). Is dat niet het geval dan kun je misschien een dier overdag opnemen en 's avonds naar huis sturen maar laten overnachten is dan natuurlijk zinloos, ik zou dat zelf nooit accepteren en ook nooit iemand aanraden. Maar er zijn toch wel 24-uurs dierenklinieken in Nederland? Van klinieken die die service niet bieden verwacht ik dus niet dat ze honden op zouden nemen, waarvoor in hemelsnaam? De kliniek waar ik overdag werk biedt die service niet dus als er een patiënt opgenomen dient te worden dan stabiliseren we die, en vervolgens verwijzen we hem door. Ik mag toch aannemen dat dat in Europa niet anders is?
renee-uk schreef: en dit schoot me net nog te binnen, ook weer zo'n denigrerende opmerking.
hoe denk je dat ik haar thuis laat inslapen dan?
dat ik met een bijl haar kop eraf hak? of mijn hond net zo lang laat lijden tot ze vanzelf dood gaat?
Waar lees jij dat toch allemaal weer? Natuurlijk neem ik aan dat jij indien mogelijk een da thuis laten komen voor het inslapen, dat zou ik zelf ook zo doen. Of als dat niet mogelijk of gewenst is kun je naar een dierenarts toe gaan voor euthanasie, ook niets mis mee.
Wat ik bedoel is dat de veel patiënten op een kliniek daar niet dood zullen gaan, omdat het juist de bedoeling is dat ze beter worden. Als ik hier de reacties lees dan lijkt het haast wel of jullie dat niet eens als optie zien, iedere (ernstig) zieke patiënt gaat per definitie dood of krijgt op zijn best een onwaardig leven dus dan maar liever meteen.
Maar een flink aantal patiënten gaat hopelijk gezond weer naar huis om daar nog een tijd(je) van het leven te genieten. Voor andere patiënten zit dat er helaas niet in, maar dan gaan ze nog steeds niet alleen dood maar de meesten worden dan dus in de armen van de eigenaren ingeslapen (of gaan naar huis om dáár ingeslapen te worden, kan ook nog). Dan is er nog een aantal dat bijvoorbeeld tijdens een operatie overlijdt (of niet meer wakker gemaakt worden omdat dat geen zin heeft) en ja, dan zijn er ook nog die helaas uit zichzelf dood gaan terwijl de eigenaren daar niet bij zijn. Dat is klote, voor iedereen. Maar absoluut niet de enige en onvermijdelijke uitkomst als een ernstig zieke patiënt in een dierenkliniek opgenomen wordt. Als dat zo was was ik al lang iets anders gaan doen.

Kees
Laatst gewijzigd door CKS op 10 nov 2012 01:21, 1 keer totaal gewijzigd.
renee-uk
Zeer actief

whatever kees.
ik laat mijn 11 jarige hond met verlatingsangst, die al op haar laatste benen loopt, niet bij een twijfelachtige uitslag van de behandeling achter in een kliniek waar misschien eens in de zoveel tijd iemand naar haar komt kijken.
en als ik haar daarmee dan wat extra tijd ontzeg dan is dat maar zo.
ik heb gezien hoe het er uitziet bij mijn da en dat is schoon, netjes en klinisch zoals je mag verwachten, maar niet een plek waar ik deze hond langer dan een paar uur achterlaat als ze al doodziek is en het maar de vraag is of de behandeling zin heeft en/of aanslaat.
die paar uur zou ik dan ook zeker in de wachtkamer doorbrengen en dat gaat nou eenmaal niet als ze daar ook de nacht of nog langer zou moeten blijven.

overigens woon ik in engeland en niet in nederland, maar ook in nederland zou ik dat niet gedaan hebben, al had ik daar de beste da die ik ooit gehad heb.
zo eentje die indertijd, toen ze zei dat mijn kat eventueel nog opgenomen kon worden, op mijn vraag of dat echt zin had gewoon eerlijk 'nee' antwoordde; waarna ze in mijn armen door haar is ingeslapen.

en dat denigrerende zat hem in dit zinnetje, met name in het dikgedrukte gedeelte:
Casey schreef:En honden die wel dood gaan doen dat meestal in de armen van hun eigenaren, zelfs als dat op de kliniek gebeurt. Euthanasie, weet je wel.
Afbeelding

CKS
Zeer actief

renee-uk schreef: en dat denigrerende zat hem in dit zinnetje, met name in het dikgedrukte gedeelte:
Joh hou op zeg. Ik schreef dat om te proberen uit te leggen dat ook honden die in een kliniek sterven, meestal aan het einde komen in gezelschap van hun eigenaren en middels euthanasie, en niet eenzaam en alleen in een hokje achtergelaten zoals jij dat schilderde. Nooit heb ik beweerd of zelfs maar gesuggereerd dat jij je honden thuis laat verkommeren of met een bijl dood slaat, want daar ging het helemaal niet om. Maar als jij dat er graag in wilt lezen, dan ga gerust je gang hoor.

Kees
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

LongFields schreef:
Ik heb het met Sjefke bewust niet thuis gedaan maar bij de dierenarts. Thuis was het door het aanslaan van de honden en het binnenkomen van een "indringer" een heel stuk stressvoller voor Sjefke en de andere 2 geworden dan nu het geval was bij de dierenarts, waar Sjefke graag komt om dat ze altijd een koekje krijgt daar (en die laatste keer dus ook). Geen gedoe van de andere 2 erbij ook.
Denk zelf dat het helemaal aan de situatie ligt of het beter is om thuis te laten inslapen, of bij de dierenarts.
Tyson van mij is thuis in geslapen maar voor Samara heb ik ook bewust gekozen voor het inslapen bij de da... thuis was haar veilige plekje,z e lag altijd in hara hoekje, daar was ze veilig en werd ze niet lastiggevallen... en ik kon het niet over mijn hart krijgen om haar dat aftenemen... dan zou ze idd zonder veilig plekje doodgaan... Samara was ook niet angstig bij de da, ze had vertrouwen in degene die haar meenam en dat was voldoende.
We hebben haar wel zelf gebracht en zijn er bij gebleven, en meteen weer meegenomen en naar het crematorium gebracht.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

renee-uk schreef:
Inge O schreef:
dan zal ik eens beter opletten, want het klinkt me echt niet bekend in de oren :?
Mij is destijds bij Nika verweten dat ik weigerde steroïden te spuiten.
Dat ik meer dan tevreden was dat mijn meisje toen al tegen alle verwachtingen 10 jaar was geworden (ze was 4 toen ze verlamd in haar mand lag) en ze op dat moment nog steeds redelijk pijnloos mee hobbelde deed niet ter zake. Nika is uiteindelijk 10 jaar en 1 maand oud geworden, de laatste week kon ze van het ene op het andere moment nauwelijks nog lopen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hier zijn zowel Nika als Marouck thuis op de bank ingeslapen. Heel rustig (andere honden buiten tot het gebeurd was) en dat zal met Biène te zijner tijd ook zo gaan als het kan.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
renee-uk
Zeer actief

Casey schreef:
renee-uk schreef: en dat denigrerende zat hem in dit zinnetje, met name in het dikgedrukte gedeelte:
Joh hou op zeg. Ik schreef dat om te proberen uit te leggen dat ook honden die in een kliniek sterven, meestal aan het einde komen in gezelschap van hun eigenaren en middels euthanasie, en niet eenzaam en alleen in een hokje achtergelaten zoals jij dat schilderde. Nooit heb ik beweerd of zelfs maar gesuggereerd dat jij je honden thuis laat verkommeren of met een bijl dood slaat, want daar ging het helemaal niet om. Maar als jij dat er graag in wilt lezen, dan ga gerust je gang hoor.

Kees
oh ok, dan heb ik dat verkeerd opgevat.
Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Casey schreef:
ranetje schreef: :mrgreen:
Ik vind al niet dat hier in het topic zo vaak wordt gezegd dat een oud hondje maar een spuit moet krijgen, maar voor de rest zocht je volgens mij vooral een aanleiding om nog even een flinke oorvijg uit te delen aan het alternatieve circuit hé Kees? :mann:
Dacht je echt dat ik op zoek was naar aanleidingen? Moet je voor de grap eens in de medische hoek kijken. Is een dame al een tijdje druk bezig een nieuwe vorm van therapie te promoten, komt er op neer dat je een hond met warmteshock kunt behandelen door er met een rood lampje op te schijnen ;) en je stopt meteen eventuele bloedingen, epilepsie behoort tot het verleden en ga maar door. De mogelijkheden zijn eindeloos. Ze is erg zeker van zichzelf want ze beweert om de andere regel dat het absoluut niet zweverig is, het werkt namelijk net zo goed als 'gewone' acupunctuur. Nou zal ik de laatste zijn die aan die laatste bewering durft te twijfelen, dat snap je. Maar nee, ik ben dus écht niet op zoek naar extra aanleidingen om alternatievelingen te sneren. Kom ik nooit meer ergens aan toe.
Zoals ik al schreef :8): van mij mag je. :wink:

Je maakt me nieuwsgierig naar die dame met haar warmteshock.
Heb het niet gelezen.
Als ik er op zoek ben jij de enige die dat woord heeft gebruikt, hier in dit topic.
Er is maar één zoekresultaat.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”