Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vigo geslaagd voor eerste proef, maar ook een vraagje

Moderator: moderatorteam

Chasing Clouds
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische herder
Aantal honden: 2

Vigo geslaagd voor eerste proef, maar ook een vraagje

Ongelezen bericht door Chasing Clouds »

Gisteren (vlak na een goede plensbui) proef gedaan met mijn 7,5 maanden oude aussie.
Hij had totaaaal geen zin, wou enkel de natte grond snuffelen.

Maar desondanks toch een mooie score en geslaagd:

Volgen (rond een rij honden): 15/15
Houdingen (zit/liggen/zit): 14/15 (hij had één bijbevel nodig voor de eerste zit)
Oproepen: 15/15
Apport: 14/15 (hij liet zijn apport een meter voor mij vallen, maar dat was al beter dan ik verwacht had)
Voorstellen van de hond (tandjes kijken en keurder begroeten): 10/10
Voedsel weigeren: 5/5
Een minuut blijven liggen: 15/15

TOTAAL 78/80

Ik ben uiteraard héél blij met de score. Maar ook wat teleurgesteld in Vigo, want er zat NIKS pit in. Nu is hij sowieso een heel relaxed hondje, maar op de hondenschool wil hij nooit spelen. Dat vindt hij stom en dan gaat hij zitten staren naar mij. Hij is normaal heel aandachtig. Die hond kan zo goed zijn aandacht bij mij houden, ongelooflijk! Zit normaal een heel uur naar mijn ogen te staren, ondanks andere honden die hem voorbij rennen. Maar gisteren: niets... enkel snuffelen (nu deden de andere twee honden dit ook, misschien door de plensbui van net ervoor?) Zijn aandacht was er niet bij.
Hij is heel voedselgericht en heel knuffelig, dus op 'rust'momenten leer ik hem allerlei trucjes of kroel ik met hem op de grond terwijl de rest speelt. Vindt hij leuker. Gisteren mocht dit natuurlijk niet.

Mijn vraag: hoe krijg ik hem ginder geïnteresseerd in spelen? Ik heb al van alles geprobeerd: allerlei speelgoed (zelfs handdoeken/ een gevlochten vlecht van één meter/...); zijn speeltje een week in de etensbak gelegd, ... Niets... Dat hij zijn apport nog enigszins gaat halen, verbaasd me ;)
Thuis speelt hij wel (brengt dan zelfs speelgoed zonder dat ik het vraag, en daar ga ik dan op in (bij Elmo niet, die is dan weer té hevig)) al is het ook veel rustiger dan ik met Elmo speel. En apporteren doet hij thuis véél beter: mooi tot in mijn hand en vol ongeduld om te starten.

Hij gaat nu naar de B-klas (zat in de juniors) en daar hoop ik toch wat meer pit te zien in hem.

Dus tips?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Vigo geslaagd voor eerste proef, maar ook een vraagje

Ongelezen bericht door ranetje »

Gefeliciteerd met een indrukwekkend aantal punten :E:

Als hij heel voedsel gericht is zou je met hem na een goed uitgevoerde oefening een voertjescircuit kunnen doen.
Dat is voor voergerichte honden hartstikke leuk en lekker.
Als je op gras traint iets meenemen dat goed zichtbaar is en wat hij lekker vindt.
Ik gebruik daar zelf (gekookte) tortellini voor.
Wit, dus goed zichtbaar en met een lekkere vleesvulling.

Na "einde oefening" gooi ik naar links en dan naar rechts een tortellini.
Aan het einde van het "spel"kan hij dan het laatste voertje uit je hand krijgen.
Dan ik hij meteen weer bij je en kan je hem weer naast je nemen.

Wie weet wordt hij daar enthousiaster van. :wink:

Ik weet alleen niet of dat op jouw training gewaardeerd wordt ................
Op de meeste trainingen waar ik ben geweest kon het wel.
Daar heb ik het ook geleerd :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Chasing Clouds
Zeer actief

Bedankt voor de tip.

Maar aangezien Vigo ooit een gevallen snoepje (van iemand anders) vond in het gras en sindsdien constant op zoek is naar voedsel ginds denk ik niet dat het dat gaat worden. Hij zoekt dan constant naar voedsel en dat is niet de bedoeling.
Hij kijkt altijd mooi naar mij en dat wil ik houden, ipv zijn neus altijd op de grond.

Het is echt de bedoeling dat hij enthousiast begint te spelen met een speeltje.
ranetje
Zeer actief

Mijn honden gaan daarvan niet meer met de neus op de grond werken.
Dat snoepje ligt er niet, dat komt pas als het klaar is en dat weten ze donders goed :wink:

Maar een hond met een speeltje laten spelen als hij er geen zin in heeft ............. geen idee hoe je dat dan moet leren.
Ik lees even mee of er nog een tip komt. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
fredje
Actief

Ongelezen bericht door fredje »

Wat ik lees in jouw stukje is dat de hond thuis wel speelt met iets wat hij dan komt brengen.
Hier maak ik uit op dat er speelgoed los ligt in huis en dat hij zelf bepaalt wanneer hij gaat spelen.
Ik zou al het speelgoed opruimen en jij bepaalt wanneer er gespeeld wordt en stopt ook wanner hij nog voor zijn doen in het spel zit.
Ik heb ooit een hond getraind die ook geen 1 speeltje leuk vond,maar die vond het en beloning als hij tegen me op mocht springen en een beetje mocht stoeien.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

fredje schreef:Wat ik lees in jouw stukje is dat de hond thuis wel speelt met iets wat hij dan komt brengen.
Hier maak ik uit op dat er speelgoed los ligt in huis en dat hij zelf bepaalt wanneer hij gaat spelen.
Ik zou al het speelgoed opruimen en jij bepaalt wanneer er gespeeld wordt en stopt ook wanner hij nog voor zijn doen in het spel zit.
Je kan in dat geval ook zoeken naar zijn favoriete speeltje en dat alleen gebruiken tijdens training als beloning. Verder wordt er niet mee gespeeld. Speeltje is uniek voor bij de training.
fredje schreef:Ik heb ooit een hond getraind die ook geen 1 speeltje leuk vond,maar die vond het en beloning als hij tegen me op mocht springen en een beetje mocht stoeien.
Is inderdaad ook een mogelijkheid.

Denk dat het voor de ts zaak is om te vinden waar de hond gek van is en helemaal enthousiast van wordt. Dat uitsluitend gebruiken als beloning bij de training.
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Heb je al eens een voerdummy gebruikt? Fenja is ook niet zo'n speelhond op een veld vol met andere honden maar was wel helemaal gek van de voerdummy. Dat heel rustig uitgebouwd en nu speelt ze een trekspelletje ( met zo'n fleecespeeltje) als beloning.
Chasing Clouds
Zeer actief

Leuk dat jullie meedenken. :flower:

Het speelgoed ligt inderdaad los op de grond thuis. Ik heb het al eens enkele weken telkens weggeruimd en weggestoken. Als ik dan een speeltje uit de kast haalde, dan was hij inderdaad enthousiast. Maar neem ik dan een speeltje mee naar de hondenschool, dan is het hetzelfde liedje: zitten en staren alsof ik gek ben. Hij heeft thuis twee lievelingsspeeltjes, daar loopt hij constant mee rond (een "fret" en een apporteerblok uit hard plastic). Ik heb deze twee ook eens achtergehouden en enkel meegenomen naar de hondenschool. Maar ook dan heeft hij er geen aandacht voor. Héél soms wil hij dan eens een minuutje spelen, maar héél rustig. De tweede keer vindt hij er dan niets aan. (ook omdat de spelmomenten kort zijn en tegen dat ik hem enthousiast heb gekregen, moeten de speeltjes al weer weg).

Misschien moet ik inderdaad nog eens alles wegsteken thuis. Maar dat vind ik dan ook zo zielig voor onze andere hond. Of als ik een hele dag moet werken(2x per week): dan hebben ze tenminste speeltjes om zich te amuseren. Hoewel ze waarschijnlijk 2/3 van de tijd gewoon slapen of met elkaar spelen. :tongue: We proberen het eens!

Tegen me aanspringen en kroelen doet hij thuis doodgraag. Maar... (eentonig hé?)... tijdens de les dus niet. Ik heb zelfs "voet" en "zit voor" thuis aangeleerd, omdat hij op de hondenschool geen contact wou maken met mijn been. Terwijl hij thuis héél enthousiast is. Eens hij het kent, doet hij dat gelukkig wel op de hondenschool.
Wat hij wel doet, is op me kruipen als ik op het gras gaat liggen of op mijn schoot kruipen om gekroeld te worden als ik in kleermakerszit ga zitten. Maar dat is me nu te koud en te nat aan het worden. :LOL: (dus dan maakt hij wel graag fysiek contact). Ik heb hem nooit gestraft ofzo waardoor hij als ik recht sta geen lichamelijk contact wil (op de hondenschool dan, thuis geen probleem).

Hij vindt de hondenschool trouwens wel leuk, want zijn staart staat niet stil en eerst naar de plasweide moeten is stom. Hij wilt altijd direct het plein op. Als hij geplast heeft, gaat hij al klaarstaan aan het poortje tot ik alles opgeruimd heb.

Ik vind het zo raar: op de hondenschool verandert hij precies in een porseleinen beeldje dat héél voorzichtig moet aangepakt worden. Terwijl hij daarbuiten net heel stabiel en onverstoorbaar is. (hoewel hij daarbuiten ook héél erg op mij let, maar dat heb ik er zo in getraind... baasje = snoepjes = leeeeuuuuk!)

Ik heb eens gezocht naar zo'n voerdummy, maar ik vind die hier nergens. Kan je die online ergens kopen ofzo? En welke raden jullie dan aan. Want de trainers zeiden ook al iets gelijkaardig. Die stelden een pennenzakje voor met snoepjes in. En dan telkens een snoepje geven vooraleer ik het wegsmijt (was hun tip om de apport te laten brengen tot bij mij en om hem niet telkens vlak voor mij uit te spuwen).

Straks eerste les in de B-klas! Ik kijk er naar uit!
**Nancy**
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie's
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door **Nancy** »

Candy wilde in haar 1ste 2 levensjaren ook niet spelen op de hondenschool.
Ze was wel enorm gericht op voertjes.
Ik kreeg toen de tip om een oude sok te pakken,daar wat lekkers in te doen met een bal,
en zo proberen te spelen.

Het duurde eventjes maar het heeft gewerkt!!!!
Ze speelt nu heel vrolijk met diverse speelgoedjes op de hondenschool.
En hoe blijer/vrolijker ik doe,hoe gekker en leuker Candy gaat spelen :D
Afbeelding
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër

Ongelezen bericht door Lin-C »

Sem heeft hetzelfde, hij heeft veel liever de een lekker brokje dan zijn speeltje (terwijl hij thuis wel graag speelt).
Wel vindt hij het leuk als ik met mijn handen met hem ga spelen, beetje duwen en met mijn handen over het gras. Dus nu doe ik dat. Misschien is jouw hond daar ook wel meer in geïnteresseerd?
ranetje
Zeer actief

Ik heb eens gezocht naar zo'n voerdummy, maar ik vind die hier nergens. Kan je die online ergens kopen ofzo? En welke raden jullie dan aan. Want de trainers zeiden ook al iets gelijkaardig. Die stelden een pennenzakje voor met snoepjes in. En dan telkens een snoepje geven vooraleer ik het wegsmijt (was hun tip om de apport te laten brengen tot bij mij en om hem niet telkens voor mij uit te spuwen)
De bedoeling van de voerdummy is dat je er uit beloont als hij hem in je handen afgeeft.
Het idee is dat hij zo leert dat er alleen wat te halen is als hij die dummy aan jou geeft, want jij kan bij het voer komen.

In het begin wel goed laten zien wat er in die dummy zit en hem eventueel laten proeven.
Maar voor apport geen je geen voertje voor je de dummy weg smijt, maar je opent de dummy als hij hem in je handen afgeeft en dan mag hij er een klein hapje uit nemen.
Daarna gaat de voerdummy weer dicht.

Pennenzakje kan ook hoor, als je maar zorgt dat het een goed stevig materiaal is dat niet te snel vies wordt.
Ik heb jaren een klein toilettasje gebruikt.
Van binnen afwasbaar en de buitenkant van sterk denom achtig materiaal.

Dit is een voerdummy KLIK
Afbeelding
Chasing Clouds
Zeer actief

Dat kan ook, dat ik het snoepje pas mocht geven nadat hij de dummy had teruggebracht, hoor ;)

Net onze eerste les in de B-klas. Ik vond hem het beste van allemaal :pffff: . We waren nog maar net op het plein en een witte herder sprong met zijn voorpoten tegen Vigo zijn zijkant (die uiteraard vol liefde naar mij aan het staren was). Gelukkig deed het hem niets en bleef verder doen waarmee hij bezig was (mij aanbidden, héhé).
Hij deed het echt super voor de eerste keer. Ook nieuwe oefeningen deed hij alsof hij nooit iets anders gedaan had. Enkel het terugsturen naar de plaats was even zoeken. Maar dat heb ik er bij Elmo ook snel ingekregen. En hij was ook lekker alert, niet echt speels, maar hij leek me enthousiaster dan ooit! Misschien omdat er terug uitdaging in zit?

Ik heb net alle speeltjes in de kast gelegd (wat me twee verwijtende blikken opleverde). Ik ga terug beginnen met het speciaal te maken en enkel als IK wil. En ik ga op zoek naar zo'n voerdummy of een goedkoop stevig pennenzakje. Hij bracht zijn apport eigenlijk keurig terug, liet het één seconde te vroeg vallen. Maar ik denk dat dat een toevalstreffer was, normaal laat hij het een meter voor me al vallen. Hij was wel enthousiast. Ik moest het achter een hekje smijten en hij liep er tegen... zo zot was hij om het terug te brengen.

Ik hou jullie op de hoogte!
Chasing Clouds
Zeer actief

Lin-C schreef:Sem heeft hetzelfde, hij heeft veel liever de een lekker brokje dan zijn speeltje (terwijl hij thuis wel graag speelt).
Wel vindt hij het leuk als ik met mijn handen met hem ga spelen, beetje duwen en met mijn handen over het gras. Dus nu doe ik dat. Misschien is jouw hond daar ook wel meer in geïnteresseerd?
Dat vindt hij soms leuk. (thuis altijd hoor) Meestal niet.
Marion en Clover
nieuw lid
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Marion en Clover »

Hoi,

Ik heb hier thuis ook zo'n exemplaar :wink: Vreselijk op de baas letten en alleen enthousiast zijn als ze richting mij mag rennen. Ik denk dat verveling hier een grote rol in speelt. Wat ik uit jouw verhaal begrijp heb je een slimme hond die dingen snel oppikt. Dus elke week dezelfde oefeningen op dezelfde manier doen, haalt de uitdaging eruit! Dan heb ik de hele tijd een hond naast me zitten die me aankijkt "gaan we nou nog wat leuks doen?"

Ik heb met mijn trainster dit besproken en we doen de oefeningen nu op verschillende manieren. Bijv. het vaksturen; niet standaard vanuit het vak aan de voet en dan weer in het vak. Maar ook vanuit zit voor het vak, Clover moet dan blijven zitten, ik leg de riem in het vak, ga achter het vak staan en zeg dan "plaats."
Bij Clover werkt dit goed!

Succes!

gr. Marion
Chasing Clouds
Zeer actief

Even een update.

Hij doet het super in de B-klas. Eergisteren waren er overgangsproeven en ze kwamen vragen of ik mee wou doen om over te gaan naar de C-klas. ... "trots" ... Heb het wel niet gedaan. In de C-klas begint het klaarstomen voor brevet en daar heb ik nog tijd genoeg voor als ik binnen een maand pas de proeven doe.

Apporteren is terug slechter helaas. Zijn dummy wordt niet meer bekeken, hij loopt er achteraan en zodra hij ziet wat ik heb weggesmeten komt hij terug. Balletje en ander speeltje wordt wel gehaald, maar nog altijd een meter voor me uitgespuwd (thuis begint het te gaan).

Spelen op de hondenschool komt ook in orde. Hij begint soms zelfs een trekspelletje te doen (héél rustig uiteraard, niet zo losgeslagen als mijn gekke Elmo). En balletjes halen doet hij ook heel graag nu op de hondenschool (alleen spuwt hij ze dus vlak voor mij uit).

Hij is zooooo relaxed in alles. Hij zou (doe ik niet) gerust een hele les los kunnen, weggaan van mij doet hij niet. Zo super!

Enkel die stomme apport hé... Hij vindt er niks aan!
ranetje
Zeer actief

ben je niet verder gegaan met met een voerdummy?
Afbeelding
Chasing Clouds
Zeer actief

ranetje schreef:ben je niet verder gegaan met met een voerdummy?
Geprobeerd met zo'n oude pennenzak (vond geen voerdummy) en het resultaat was hetzelfde. Werkte zelfs averechts, want hij spuwde het nog sneller uit "want dan kwam de beloning".
Ik ga nog eens een poging wagen ermee. En van nul beginnen. Maar wat is dat? Misschien domme vraag, maar heb nog nooit problemen gehad met de apport. Ik gooi en zij halen... simpel toch? Enkel bij Vigo dus niet...
Terug met 'vast' leren? Hij kent dit wel, maar houdt nooit lang vast. En als ik met snoep werk, dan komt het voorwerp niet eens tot bij zijn bek. Want daar hoort dat snoep in en niet dat speeltje :oohja: .

Vigo is zo'n gevoelig hondje (typisch aussie zeker?) en zodra hij druk voelt, is het gedaan. Dan blokkeert hij volledig.
Hij heeft ook zo'n kunststof apportblok en dat haalt hij thuis zéér mooi op (tot in mijn handen). Maar zodra dat op de hondenschool moet, kijkt hij er niet naar om. :roll:
ranetje
Zeer actief

Chasing Clouds schreef:
ranetje schreef:ben je niet verder gegaan met met een voerdummy?
Geprobeerd met zo'n oude pennenzak (vond geen voerdummy) en het resultaat was hetzelfde. Werkte zelfs averechts, want hij spuwde het nog sneller uit "want dan kwam de beloning".
Ik ga nog eens een poging wagen ermee. En van nul beginnen. Maar wat is dat? Misschien domme vraag, maar heb nog nooit problemen gehad met de apport. Ik gooi en zij halen... simpel toch? Enkel bij Vigo dus niet...
Terug met 'vast' leren? Hij kent dit wel, maar houdt nooit lang vast. En als ik met snoep werk, dan komt het voorwerp niet eens tot bij zijn bek. Want daar hoort dat snoep in en niet dat speeltje :oohja: .

Vigo is zo'n gevoelig hondje (typisch aussie zeker?) en zodra hij druk voelt, is het gedaan. Dan blokkeert hij volledig.
Hij heeft ook zo'n kunststof apportblok en dat haalt hij thuis zéér mooi op (tot in mijn handen). Maar zodra dat op de hondenschool moet, kijkt hij er niet naar om. :roll:
Dat is een foutje van jou :wink:
De tijd heel rustig opbouwen, maar de beloning komt alleen als jij vindt dat hij het lang genoeg heeft vastgehouden.
Wel met secondes beginnen hoor.

Een van mijn vroegere honden kon wel halen maar smeet het apport dan voor mijn voeten.
Die heb ik geleerd om het apport vast te houden terwijl ik een snoepje boven zijn neus hield.
En dat snoepje kreeg hij dus alleen als hij vast hield tot ik zei dat hij los mocht laten.
Lukt de oefening een keer niet dan ruim je de voerdummy (of het lekkers) zwijgend op en je gaat iets voor jezelf doen.
Later kan je het dan nog een keer proberen.

Nooit boos of geërgerd worden als het mis gaat.
Ga ook jezelf niet onder druk zetten omdat jullie binnen bepaalde tijd examen hebben.
Neem voor jezelf en je hond alle tijd.
Het examen doe je pas als hij het kan.
Afbeelding
Chasing Clouds
Zeer actief

Hij zou er door zijn op zijn proef, hoor. Juist -1 voor het laten vallen.

Maar hij is nog jong, dus daarom niet meegedaan.
Al heb ik nu spijt, want zijn klas traint om 21.15 - 22.15. En de volgende klas om 20.00 - 21.00.
Maar dat alleen is geen reden natuurlijk.

Nu moet het nog niet te moeilijk zijn, daar ben ik met Elmo de mist in gegaan. Véél te snel naar de hogere klassen. Resultaat: gefrustreerde aussie (is overigens helemaal goed gekomen hoor)
ranetje
Zeer actief

Chasing Clouds schreef:Hij zou er door zijn op zijn proef, hoor. Juist -1 voor het laten vallen.

Maar hij is nog jong, dus daarom niet meegedaan.
Al heb ik nu spijt, want zijn klas traint om 21.15 - 22.15. En de volgende klas om 20.00 - 21.00.
Maar dat alleen is geen reden natuurlijk.

Nu moet het nog niet te moeilijk zijn, daar ben ik met Elmo de mist in gegaan. Véél te snel naar de hogere klassen. Resultaat: gefrustreerde aussie (is overigens helemaal goed gekomen hoor)
:ok:
Succes :wink:
Afbeelding
Chasing Clouds
Zeer actief

Net terug en het lijkt alsof Vigo deze post heeft gelezen... Paar keer geapporteerd en hij liet het geen één keer vallen. SUPER... Ik heb gisteren een nieuw speeltje gekocht en dat blijkt succes te hebben. Ook zijn balletje (dat ik als beloning gebruik) liet hij maar één keer te vroeg vallen. :cheer:

Hij wordt steeds zotter op de hondenschool. Hij deed zowaar een trekspelletje met zijn apportje nadat hij het bracht. :cheer:

Hij is wel uitgelachen door de instructrice daarnet. Vigo is echt een relaxed hondje en doet alles in sloooooow motion. Hij moest 'af' en dat gaat dan pootje per pootje (hij volgt mijn commando wel direct op, maar hij is echt zo beheerst in zijn acties...). Instructrice schoot hierdoor in de lach :mep: . Maar ze vindt hem wel een schatje... Dus heb haar vergeven. :mrgreen: Ik denk zelfs dat ze hem wou stelen :Q:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”