Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Husky's en speuren...?

Moderator: moderatorteam

Wolf77
Zeer actief
Mijn ras(sen): Husky/Malamute
Aantal honden: 2

Husky's en speuren...?

Ongelezen bericht door Wolf77 »

Ik zit de laatste tijd her en der eens wat te neuzen op internet over speurwerk, en dan echt het spel speuren, geen jacht.
Hussen zijn wel oer-jagers, en dat zit er dan ook vaak goed in.
Als Mo-yi los loopt ( vaak ) dan blijft ze best goed bij, maar je ziet al dat ze wel snel verder weg loopt. Opzich niks aan de hand, ik ben alleen wel altijd nog wel bezig met het belonen voor bij mij te komen. Alle cursus oefeningen ( gehoorzaamheid ) worden wel beloond ( aandacht ), maar alleen het loslopen en het hierkomen of uit zichzelf melden krijgt ze kaasjes. Meer omdat ik mezelf ergens nog enigzins interessant wil houden voor dr zodra ze los loopt.
Als ze wat verderweg loopt en ik roep dan komt ze, als ik me onderweg eens achter een boom verstop komt ze al heel vrolijk aangerent; kziejewelhor!! ( en nee, ze raakt helemaal niet in paniek..ze heeft geloof ik meteen door dat het een "oplet-spel"is ).
Ik zie vaak optijd aan haar hele houding als ze iets gezien heeft, en kan dit vaak onderbreken met een aandacht. Helemaal voorkomen lukt niet altijd, zeker als er een knijn voorbij huppelt.
Maar tot nu toe niks geen klagen, en heerlijk wandelingen :ok:
Toch lijkt t me voor haar wel leuk om dat sporen zoeken/speuren uit te breiden, als spel.
Ik ben vandeweek eens begonnen met drie mokken omgekeerd op de grond en onder 1 een brokje verstoppen. Geweldig leuk om als het ware, dat brein te "zien"werken, snuffelen en snuffelen, en in plaats van "aanwijzen"gaat madame plat liggen :piew: . Instructeur vond dat een leuk idee, en heeft dat vandaag in de training verwerkt, mbv pionnen.
Kortom..niet echt een hele duidelijk vraag van mijn kant, behalve dat ik niet zo heel veel van dat soort speurwerk hier in de buurt kan vinden ( breda-tilburg ), ik vond wel 1 meisje trouwens die speurlessen in het bos geeft.
Misschien dat hier nog tips/ideeen, aanraders of juist afraders zijn?
Ankefoto
Actief
Mijn ras(sen): Kruising tussen dwergkees/maltezer kruising en engelse cocker/maltezer kruising
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Husky's en speuren...?

Ongelezen bericht door Ankefoto »

Wat leuk dat je wilt speuren! Het houdt je hond mentaal goed bezig! Wij hebben het ook gedaan! :lol1:

Ik weet geen hondenschool voor je, maar wel een heel leuk boekje over speuren:
http://www.bol.com/nl/p/iedere-hond-kan ... 011363419/
Er zit ook een dvdtje bij om wat dingen te illustreren die ze in het boek behandelen. Succes!
Afbeelding
Amy de speurhond !!
En nu.... jachthond in spe!! --> Update laatste les jachttraining klik hier!
FOTO'S Amy apporteert een duif!
Wolf77
Zeer actief

Dank je Ankefoto
heb jij een cursus gedaan, of zijn dat losse lessen?
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Ik doe muizen zoeken met Akira, geen hoogstaand speuren maar we vinden het beide erg leuk. Ik ga een plek zoeken en zij moet wachten tot ik het commando "hoor muizen" geef. Daarna stamp ik met mijn voet op de grond en zij gaat graven als een gek :I: Zelfs op het strand werkt dit spelletje :mrgreen:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Wolf77
Zeer actief

Tiny schreef:Ik doe muizen zoeken met Akira, geen hoogstaand speuren maar we vinden het beide erg leuk. Ik ga een plek zoeken en zij moet wachten tot ik het commando "hoor muizen" geef. Daarna stamp ik met mijn voet op de grond en zij gaat graven als een gek :I: Zelfs op het strand werkt dit spelletje :mrgreen:

heerlijk!
Wolf kon altijd, dacht ik dan, muizen "horen", dan staarde die naar 1 punt, koppie schuin links en schuin rechts, en dan met twee voorpootjes tegelijk zo'n sprongetje/huppeltje, en als een speer gaan graven idd
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Wolf77 schreef:
Tiny schreef:Ik doe muizen zoeken met Akira, geen hoogstaand speuren maar we vinden het beide erg leuk. Ik ga een plek zoeken en zij moet wachten tot ik het commando "hoor muizen" geef. Daarna stamp ik met mijn voet op de grond en zij gaat graven als een gek :I: Zelfs op het strand werkt dit spelletje :mrgreen:

heerlijk!
Wolf kon altijd, dacht ik dan, muizen "horen", dan staarde die naar 1 punt, koppie schuin links en schuin rechts, en dan met twee voorpootjes tegelijk zo'n sprongetje/huppeltje, en als een speer gaan graven idd
Ja precies dat doet Kier ook :I:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Ankefoto
Actief
Mijn ras(sen): Kruising tussen dwergkees/maltezer kruising en engelse cocker/maltezer kruising
Contacteer:

Wolf77 schreef:Dank je Ankefoto
Ik heb 3 cursussen gevolgd bij Petra Driesen in Nieuwerkerk a/d ijssel, die volgt dezelfde principes als in het boek beschreven worden. Was hartstikke leuk om eens gedaan te hebben, en te zien hoe ook een niet-speurhond het kan oppakken! En dat ze na afloop helemaal gesloopt zijn is natuurlijk mooi meegenomen! :lol1:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
Wolf77
Zeer actief

Tiny schreef:
Wolf77 schreef:

heerlijk!
Ja precies dat doet Kier ook :I:
:D
Wolf had vroegah een keer, geheel per ongeluk, een mol te pakken.. die lag volgens mij al dood op zn molshoopje want ik zag m wel liggen en bewoog al niet, Wolf dook er ook zo bovenop en had m ineens in zn bek ( hij keek zelf ook verschrikt )..
sinds die keer waren molshopen ook niet meer veilig, elk hoopje moest secuur "uitgeluisterd"worden, en be-eindigd met een zeer goed uitgebalanseerd sprongetje, met een wild uitgraaf moment. Sinds een aantal jaren woon ik naast een klooster, met een secuur bijgehouden gazon..en molshopen... hij was steeds zwaaaaar beledigd dat ie geen molletjes mocht uitgraven daar..
Wolf77
Zeer actief

Ankefoto schreef:
Ik heb 3 cursussen gevolgd bij Petra Driesen in Nieuwerkerk a/d ijssel, die volgt dezelfde principes als in het boek beschreven worden. Was hartstikke leuk om eens gedaan te hebben, en te zien hoe ook een niet-speurhond het kan oppakken! En dat ze na afloop helemaal gesloopt zijn is natuurlijk mooi meegenomen! :lol1:
Is dat dat praktijk speuren?
Dat meisje wat ik op inetrnet vond bij Breda geeft lessen praktijkspeuren.
Maar dat zijn enkel wat losse lessen dus? geen cursus of met meerdere cursisten bv?
( eerlijk gebied te zeggen, dat ik 20 euro per half uur ook een beetje van achter mn oren krab..vind t best veel..)
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Wolf77 schreef:
Ankefoto schreef:
Maar dat zijn enkel wat losse lessen dus? geen cursus of met meerdere cursisten bv?
( eerlijk gebied te zeggen, dat ik 20 euro per half uur ook een beetje van achter mn oren krab..vind t best veel..)
Dat is idd het praktijkspeuren. Erg leuk en interessant! Bij ons was een cursus 10 lessen lang, met gemiddeld 5 mede cursisten. 20 euro per half uur vind ik ook een beetje veel..
Afbeelding
Amy de speurhond !!
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Had je deze site trouwens al gezien? Is in breda
http://members.ziggo.nl/speurgroepbreda/index.htm
Afbeelding
Amy de speurhond !!
Wolf77
Zeer actief

De enige in de buurt is Femke Engelen, diploma gehaald bij dhr bouman
( zegt mij nog niet veel, die namen :) )
ik heb me aangemeld voor een snuffelles,
maar ik denk dat daarna alleen enkele prive lessen zijn, a 22,50 per half uur
en dat is zowat bij alle praktijk speurlessen als ik het zo eens bekijk..
Wolf77
Zeer actief

Ankefoto schreef:Had je deze site trouwens al gezien? Is in breda
heeejjjj dat ziet er ook leuk uit!
( is geen praktijkspeuren denk ik? )
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mito »

Wolf77 schreef:
Ankefoto schreef:
Praktijkspeuren is wel heel leuk. Wij hebben het ook een tijdje gedaan. Wel duur, dat is zo, maar je krijgt prive-les, dat maakt het ook duur. Meestal kan je een gratis proefles doen om te kijken of je het leuk vindt. En daarna spreek je voor elke nieuwe les apart af. Je zit niet vast aan 1 keer per week of 1 x per maand of vaste tijden. Zo was het in elk geval bij ons. Wij deden het bij Reeuwijk www.speurenmethonden.nl
Afbeelding
bionca
Actief

Ongelezen bericht door bionca »

Wolf77 schreef:
heeejjjj dat ziet er ook leuk uit!
( is geen praktijkspeuren denk ik? )
dit is inderdaad geen praktijk speuren hierbij is de hond veel vrijer om zijn weg te vinden deze speurgroep werkt onder de regels van de fhn.
zelf speur ik ook met een van mijn honden via een fhn hondenschool en we vinden het bijde leuk.
Afbeelding
Wolf77
Zeer actief

bionca schreef: dit is inderdaad geen praktijk speuren hierbij is de hond veel vrijer om zijn weg te vinden deze speurgroep werkt onder de regels van de fhn.
zelf speur ik ook met een van mijn honden via een fhn hondenschool en we vinden het bijde leuk.
Oke, ik zag als eerste dat praktijkspeuren, en las later dat er wel verschil is in praktijk en "gewoon".
Bij praktijk mogen ze het spoor even kwijt zijn en verderop weer oppakken, en bij gewoon speuren moeten ze een bepaalde route echt gelopen hebben. Verder nog verschillen?
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Ik weet dat Patty ( v 't Brabantse bont hier op het forum) ook speurt in Breda. Misschien kan je haar een pb sturen?
Wolf77
Zeer actief

sbientje schreef:Ik weet dat Patty ( v 't Brabantse bont hier op het forum) ook speurt in Breda. Misschien kan je haar een pb sturen?
Hey thanx! ik zal haar even pb-en :ok:
bionca
Actief

Ongelezen bericht door bionca »

Wolf77 schreef:
bionca schreef: dit is inderdaad geen praktijk speuren hierbij is de hond veel vrijer om zijn weg te vinden deze speurgroep werkt onder de regels van de fhn.
Oke, ik zag als eerste dat praktijkspeuren, en las later dat er wel verschil is in praktijk en "gewoon".
Bij praktijk mogen ze het spoor even kwijt zijn en verderop weer oppakken, en bij gewoon speuren moeten ze een bepaalde route echt gelopen hebben. Verder nog verschillen?
praktijk speuren mag de hond hoog speuren en hoeft inderdaad niet presies het spoor gelopen te hebben. bij gewoon (fhn) speuren is het eigenlijk de bedoeling dat je hond in een gelijkmatig tempo met de neus op de grond het pad loopt. als je bijv bij een wedstrijd gaat kijken en de hond is meen 5 meter van het spoor af is deze er niet meer mee bezig en mag de keurmeester het/jou stoppen omdat de hond te ver van het spoor is verwijderd. weet niet of je er wat aan hebt maar op de site van de fhn www.fhn.nl onder het kopje speuren kun je nog meer lezen bijv de hondenscholen waar je zou kunnen trainen maar ook de regelementen.
Afbeelding
Wolf77
Zeer actief

dank je!
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun
Contacteer:

Ongelezen bericht door v. 't Brabantse Bont »

Daarbij speur ik. :ok:
Groepje mensen die voor de hobby samen bezig is. Ik vind het erg prettig en hou dit al vééééél langer vol dan menig andere cursussen (ondertussen alweer 9 maanden ongeveer). Het is ontzettend leuk om te doen!
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”