Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een hond erbij - Update: BC Reutje "Around Tjopp"

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Een hond erbij - Update: BC Reutje "Around Tjopp"

Ongelezen bericht door Eilfy »

Hoi hoi,

ik ben al een tijdje aan het oriënteren voor een hond erbij, maar loop een beetje vast qua rassen... hopelijk komen er op deze manier meer rassen naar voren!

De situatie: wij hebben thuis 2 honden, waarvan er eentje echt van mij is. Beide zijn herplaatsers uit het buitenland die we jong kregen. Allebei hondsociaal, zowel naar elkaar als andere honden toe. Erg actieve honden die echt wel hun beweging en aandacht nodig hebben, maar als ze dat eenmaal gehad hebben rustig zijn in huis.

Wat zoek ik:
- Een actieve hond waarmee ik hondensport (behendigheid, flyball, gehoorzaamheid etc.) kan beoefenen
- Niet te groot en niet te klein. In schofthoogtes: ongeveer tussen de 35 en 55 cm
- Niet te veel vachtverzorging, ik heb hier simpelweg geen geduld voor :hmmm:
- Hondsociaal in verband met eigen honden en een hondrijke buurt
- Liefst niet te veel jachtinstinct (of jachtinstinct moet goed te beteugelen zijn met training/opvoeding)
- Mag best een beetje eigenwijs zijn af en toe :engel:
- Hoeft geen allemansvriend te zijn naar mensen toe
- Hoeft niet waaks te zijn
- Moet uiteindelijk wel een uurtje of 4-5 alleen kunnen zijn
- Sterke voorkeur voor een pup

Wat ik de hond kan bieden:
- Redelijk grote tuin waar ze lekker in kunnen spelen
- Minimaal 2x per dag middellang tot lange wandeling (in het park vlakbij, in weekenden ook in bos, op het strand etc.)
- Twee superleuke maatjes
- Cursussen en hondensport, afhankelijk wat de hond leuk vindt (jacht liever niet... trekt mij persoonlijk niet zo)

Brand maar los :) Ben heel benieuwd waar jullie mee komen.

Groetjes,
Eilfy
Laatst gewijzigd door Eilfy op 19 jan 2013 14:06, 6 keer totaal gewijzigd.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Barbabelle
Actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse terrier
Aantal honden: 1

Re: Een hond erbij

Ongelezen bericht door Barbabelle »

Ik zou zeggen een tibetaanse terrier, past op al je punten behalve de vachtverzorging... Daar gaat wel wat tijd in zitten, ik weet niet hoe erg je dat vind?
Mijn tibetaan is zeer aktief, luistert goed maar is ook zeer regelmatig eigenwijs :lol1:
Ze is gek op andere honden en kinderen, maar benaderd ze altijd rustig en respectvol.
Naar volwassenen toe is ze terughoudend, maar als je haar hartje hebt veroverd is ze je beste vriendin. :I:
Mijn tibetaan blaft niet of nauwelijks, als de deurbel gaat kijkt ze je alleen ff aan..
Jachtinstinct is heeeeeeeeeel ver te zoeken, als er iets bij haar vandaan schiet vindt ze het wel grappig, maar een konijn o.i.d. opsporen gaat haar echt niet lukken.
Ze zijn super slim, houden van uitdaging. Maar ze is tegelijk ook erg relaxed.
Tibetanen zijn meer van het type eerst eens even kijken of het me wel aan staat en dan duik ik er pas in. Beetje prinsessengedrag noemen wij dat.
Afbeelding
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door bandolero »

border collie...
mits voldoende mentale stimulatie ook :)
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Een korthaar Collie (teefje)?
Markiesje?
Nova Scotia Duck Tolling Retriever?
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Barbabelle schreef:Ik zou zeggen een tibetaanse terrier, past op al je punten behalve de vachtverzorging... Daar gaat wel wat tijd in zitten, ik weet niet hoe erg je dat vind?
Karakter klinkt echt heel erg leuk, het werken komt wel wat minder naar voren in de rasbeschrijving... Die vacht is wel echt een minpuntje
bandolero schreef:border collie...
Border collie is een ras waar ik steeds bij terug blijf komen, met name de werklust... Mentale stimulatie is inderdaad wel belangrijk, maar ik neem aan dat een combinatie van cursussen (GG, behendigheid, flyball) en thuis zoekspelletjes/hersenwerk naast wandelen ook voor een border toch wel voldoende is?
Nanna schreef:Een Pumi?
:I: :I: Nog nooit van dit ras gehoord maar wat een ontzettend leuke hond. Kan er alleen weinig informatie over vinden...
Dapper schreef:Een korthaar Collie (teefje)?
Markiesje?
Nova Scotia Duck Tolling Retriever?
Collies ken ik niet zo goed, ga ik nog even opzoeken. Zelfde geldt voor Markiesjes. De Toller heb ik al weer eerder naar gekeken, maar kreeg heel erg mijn twijfels over het ras na ze gezien te hebben. Beide Tollers (van andere eigenaars) waren toch best wel angstig en weinig levendig. Is dit toeval of toch ook wel iets wat vaker terug komt? Vindt het wel hele leuke honden namelijk!

Thanks voor de suggesties tot nu toe, ik sta open voor meer :)
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Hoe oud zijn de honden die je nu hebt dan? Kun je daar geen leuke cursus mee gaan volgen?
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Een Pumi, een Puli of een Mudi :mrgreen:
Gewoon een leuk hongaars herdertje :)
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

*Esther schreef:Hoe oud zijn de honden die je nu hebt dan? Kun je daar geen leuke cursus mee gaan volgen?
De oudste hond is 4, daar loopt mijn moeder op dit moment GG-B en behendigheid mee. De jongste wordt in februari 3, daar loop ik nu VGG en behendigheid mee. Misschien dat ik volgend seizoen ook ga beginnen met flyball.

Het 'probleem' is niet zozeer dat ik geen cursussen kan doen, maar ik vind het gewoon heel leuk om met honden bezig te zijn. Daarbij lijkt het mij ook leuk om een hond een keer van puppy af aan op te voeden. Ben me er heel erg van bewust dat dit ook een absolute nachtmerrie kan zijn en dat het veel werk is... Dus misschien wordt het eens maar nooit meer.

Voorlopig gaat het ook om een oriëntatie, ik wil als er straks een moment is dat ik echt een maand of 2 full-time de tijd heb voor een pup, dat ik dan goed voorbereid ben qua keuze en dat het geen impulsieve aanschaf wordt.
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:Een Pumi, een Puli of een Mudi :mrgreen:
Puli: die vacht! :help:

Mudi: wat ik uit de rasbeschrijving opmaak, is het toch wel een hond met een behoorlijk jachtinstinct/prooidrift. Weet niet of ik dit nou echt ideaal vind... Wel erg mooie honden!
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Eilfy schreef:
Machie schreef:Een Pumi, een Puli of een Mudi :mrgreen:
Puli: die vacht! :help:

Mudi: wat ik uit de rasbeschrijving opmaak, is het toch wel een hond met een behoorlijk jachtinstinct/prooidrift. Weet niet of ik dit nou echt ideaal vind... Wel erg mooie honden!
Die vacht hoeft niet zo lang ;) Dat hoef ik ook niet. Dumas loopt behendigheid en dan is zo'n hele lange vacht niet handig.
De Mudi is denk ik wel de pittigste van de 3. Nou, dan blijft voor jou de Pumi over. Die zijn ook leuk :mrgreen:
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Een labrador? Is wel de bovenmaat van wat je zoekt, maar verder past hij prima in het plaatje denk ik?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Irisz schreef:Een labrador? Is wel de bovenmaat van wat je zoekt, maar verder past hij prima in het plaatje denk ik?
Hele leuke honden inderdaad, zelfs ietsje socialer denk ik nog als dat ik in gedachten had maar dat is niet erg :) De grootte is inderdaad wel krap aan, het zou wel passen maar wil er het liefst toch een slag kleiner hondje bij (in ieder geval kleiner dan een labje)
bandolero
Zeer actief

Eilfy schreef:
bandolero schreef:border collie...
Border collie is een ras waar ik steeds bij terug blijf komen, met name de werklust... Mentale stimulatie is inderdaad wel belangrijk, maar ik neem aan dat een combinatie van cursussen (GG, behendigheid, flyball) en thuis zoekspelletjes/hersenwerk naast wandelen ook voor een border toch wel voldoende is?

Ja hoor ;-)
Is idd een super ras waar je alle kanten mee op kan he :mrgreen:

En het is ook hetgeen je ze gewoon maakt.
De mijne maken er geen enkel probleem mee als er bvb eens een week minder mee gedaan wordt, ze worden er niet lastig of hyperactief van.

Vachtverzorging valt ook heel goed mee.
Ik heb showlijnen (dus de iets meer behaardere exemplaren :mrgreen: ) en ik kan ze 1x per maand volledig en grondig door.
En dan nog duurt het maar een half uurtje max.
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Thanks voor de suggesties tot nu toe, een recap nadat ik ingelezen heb op de rassen

Tibetaanse terrier: karakter past heel erg goed in het plaatje. Grootste struikelpunt voor mij persoonlijk is de vacht... Het soms beetje shaggy uiterlijk vind ik wel heel grappig maar de verzorging zie ik wel een beetje tegenop.

Border Collie: de border is één van de rassen die bij mij persoonlijk heel erg hoog op mijn verlanglijstje staat. Mogelijk minpuntje is dat ze heel erg druk kunnen zijn, ben eigenlijk vooral benieuwd hoe eigenaren dit met hun borders ervaren als ze een keer een week ziek zijn of anderzijds niet in staat zijn om constant met de hond bezig te zijn.

Pumi: qua look meteen verliefd op dit hondje! Heb me nu beter ingelezen in het karakter en het past heel goed bij wat ik zoek. Dat blafferige baart me wel een beetje zorgen, maar dit is goed af te leren begreep ik uit rasbeschrijvingen? Verder een ideaal, werklustig hondje die zeker op het lijstje komt :)

Collie (korthaar): mooi karakter, qua uiterlijk trekt het me niet zo... een collie met net iets meer vacht vind ik mooier.

Markiesje: grappig dat ik die toch regelmatig zie lopen en ze me nooit opgevallen zijn. Mooie hondjes, enige minpuntje is dat het geen uitgesproken werkhonden zijn (al kan je er prima van alles mee doen) maar meer in de categorie schoot/gezelschapshondjes vallen.

Nova Scotia Duck Tolling Retriever: één van de eerste honden die naar voren kwam toen ik voor het eerst ging oriënteren. Hele mooie honden, lekker werklustig en intelligent. Blijft zeker een optie!

Puli: vindt de vacht echt niet mooi... dus die komt er echt niet in

Mudi: hele mooie hondjes, denk persoonlijk dat ze net iets te pittig zijn voor mij

Labrador: vraag me niet waarom, maar ondanks dat ik labradors hele leuke honden vindt om te zien zou ik er zelf nooit eentje aanschaffen

Dus tot nu toe nog 'in de race': Border Collie, Pumi, Toller, Markiesje, Tibetaanse Terrier

... en andere suggesties blijven welkom :)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Schipperke misschien?
klaproos
Zeer actief

Australian Shepherd?
IJslandse herdershond?
Laplandse herdershond?
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Eilfy schreef: Border Collie: de border is één van de rassen die bij mij persoonlijk heel erg hoog op mijn verlanglijstje staat. Mogelijk minpuntje is dat ze heel erg druk kunnen zijn, ben eigenlijk vooral benieuwd hoe eigenaren dit met hun borders ervaren als ze een keer een week ziek zijn of anderzijds niet in staat zijn om constant met de hond bezig te zijn.
Ziva, onze border collie, kan prima een weekje met "wat minder". In huis is ze ook absoluut niet druk. Wel een hondje wat je goed moet begeleiden en om heel veel duidelijkheid vraagt.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat border collies over het algemeen niet sociaal zijn. Ze zoeken het over het algemeen niet op maar gaan het ook niet uit de weg. Zo zijn ze niet allemaal, maar als je echt een sociale hond zoekt zou ik geen border collie nemen want de kans dat je er een treft die niet sociaal is wel behoorlijk aanwezig. Het is meestal in goede banen te leiden als je ze goed opvoed en ze bij je kunt roepen. Zelf ben ik wel contant op aan het letten wat voor honden er aan komen en of dat het type is wat haar ligt.
Overigens is Ziva (inmiddels) wel erg gesteld op onze eigen honden. Die heeft ze namelijk goed opgevoed :F:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Ik heb 3 border collies en ze zijn heel makkelijk in huis.
En buiten ook. Alleen Jace, de reu, is een aparte, maar daar weet ik inmiddels goed mee om te gaan.
In huis merk ik ze nooit, daar zijn ze rustig.
Ze willen verder heel graag werken, maar een dag niets doen gaat ook prima.
Ik ben in februari aan mijn knie geopereerd en toen zijn ze enkele weken echt weinig op stap geweest. En geen vervelende honden gehad.

Omdat mijn reu in zijn leven al 5 keer flink is gegrepen (als pup al 2 keer) vindt hij andere reuen niet altijd aardig. Maar ik heb er heel veel training in gestopt en nu kan ik zelfs met een grote groep honden meelopen, maar Jace blijft dan wel aan de lijn. Dan regel ik alles voor hem en dan is het goed. De 2 teefjes vinden alles leuk en die merk ik nooit.We lopen elke dag flinke stukken door de weien langs de Maas en ik ga elke dag met ze trainen bij onze schapen.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
klaproos
Zeer actief

Lysette schreef:
Eilfy schreef: Border Collie: de border is één van de rassen die bij mij persoonlijk heel erg hoog op mijn verlanglijstje staat. Mogelijk minpuntje is dat ze heel erg druk kunnen zijn, ben eigenlijk vooral benieuwd hoe eigenaren dit met hun borders ervaren als ze een keer een week ziek zijn of anderzijds niet in staat zijn om constant met de hond bezig te zijn.
Ziva, onze border collie, kan prima een weekje met "wat minder". In huis is ze ook absoluut niet druk. Wel een hondje wat je goed moet begeleiden en om heel veel duidelijkheid vraagt.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat border collies over het algemeen niet sociaal zijn. Ze zoeken het over het algemeen niet op maar gaan het ook niet uit de weg. Zo zijn ze niet allemaal, maar als je echt een sociale hond zoekt zou ik geen border collie nemen want de kans dat je er een treft die niet sociaal is wel behoorlijk aanwezig. Het is meestal in goede banen te leiden als je ze goed opvoed en ze bij je kunt roepen. Zelf ben ik wel contant op aan het letten wat voor honden er aan komen en of dat het type is wat haar ligt.
Overigens is Ziva (inmiddels) wel erg gesteld op onze eigen honden. Die heeft ze namelijk goed opgevoed :F:
Dat is inderdaad ook mijn ervaring met de Border Collies die ik ken.
Honden die ze goed kennen gaat doorgaans prima, maar echt hondsociaal zou ik ze niet noemen, zeker niet met honden die ze niet kennen. Ze komen zo nu en dan ook wel wat bedreigend over op andere honden met het 'eyen' (fixeren) en niet alle honden zijn daar van gediend natuurlijk. Maar uiteraard heb je er ook heel sociale exemplaren tussenzitten.
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Dank voor je uitgebreide antwoord, ik snap het helemaal :wink:
Dat orienteren is ook al erg leuk he? Misschien dat je as zondag maar naar de Winner moet gaan, kun je veel van je rassen zien en eigenaren spreken.
Ik heb een jong Markiesje in de lessen, wat een heerlijk leergierig en vlot hondje is het! Alleen de grootte is iets waar je wel rekening mee moet houden maar leuk :ok:
bandolero
Zeer actief

Lysette schreef: Waar je wel rekening mee moet houden is dat border collies over het algemeen niet sociaal zijn. Ze zoeken het over het algemeen niet op maar gaan het ook niet uit de weg. Zo zijn ze niet allemaal, maar als je echt een sociale hond zoekt zou ik geen border collie nemen want de kans dat je er een treft die niet sociaal is wel behoorlijk aanwezig. Het is meestal in goede banen te leiden als je ze goed opvoed en ze bij je kunt roepen. Zelf ben ik wel contant op aan het letten wat voor honden er aan komen en of dat het type is wat haar ligt.
Ik heb toch 3 heel sociale Borders hoor...
En ken nog enorm veel die ook sociaal zijn.
Denk dat dat mss ook wel zal afhangen van bepaalde lijnen.
Maar bepaalde teven kunnen idd nogal bitchy zijn naar andere teven...
Zo al vaak met mijn reu op nog een meter afstand van andere teven gestaan, mijn reu moest nog maar zijn kop draaien om te kijken naar die teven en het was al "tak tak tak" met de tandjes, bitchen :pffff:
Ik ben heel blij dat mijn teven niet zo geworden zijn.

De mijne zijn ook niet drukker dan anders als er eens een week wat minder mee gedaan wordt (zoals hierboven ook gezegd)
Maar daar heb ik ook op gelet bij de opvoeding. Ik doe er als kleine pup niet veel mee,
want al vaak gezien dat mensen te veel met hun pup willen doen, de pup leert superrap, kan op jonge leeftijd al vanalles, trucjes ed,
maar o wee als je er dan later eens wat minder mee kan doen, die honden zijn dat absoluut niet gewend, en kunnen daar moeilijk mee omgaan.

De meeste borders zijn wel gevoelig aan verbale correcties.
Waarmee ik wil zeggen, als je bvb op de ene je kwaad maakt, of op een familie-lid, dat ze daar rap van onder de indruk kunnen zijn,
denken dat het ook tegen hun is, oren plat, tegen de grond gaan liggen, enzo...
En dan heb je Klio's, die het zich totaal niet aantrekken ook :D
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

bandolero schreef:
Lysette schreef: Waar je wel rekening mee moet houden is dat border collies over het algemeen niet sociaal zijn. Ze zoeken het over het algemeen niet op maar gaan het ook niet uit de weg. Zo zijn ze niet allemaal, maar als je echt een sociale hond zoekt zou ik geen border collie nemen want de kans dat je er een treft die niet sociaal is wel behoorlijk aanwezig. Het is meestal in goede banen te leiden als je ze goed opvoed en ze bij je kunt roepen. Zelf ben ik wel contant op aan het letten wat voor honden er aan komen en of dat het type is wat haar ligt.
Ik heb toch 3 heel sociale Borders hoor...
En ken nog enorm veel die ook sociaal zijn.
Denk dat dat mss ook wel zal afhangen van bepaalde lijnen.
Maar bepaalde teven kunnen idd nogal bitchy zijn naar andere teven...
Zo al vaak met mijn reu op nog een meter afstand van andere teven gestaan, mijn reu moest nog maar zijn kop draaien om te kijken naar die teven en het was al "tak tak tak" met de tandjes, bitchen :pffff:
Ik ben heel blij dat mijn teven niet zo geworden zijn.
Ik ken ook sociale, maar ook heel veel niet sociale. Met name de teven. En dat terwijl Ziva als pup wel heel sociaal was. Maar niet hoeft het allemaal niet meer zo van haar. Ze vreet niet alles (zomaar) op maar ze houdt wel van haar persoonlijke ruimte en rust om haar heen. En dat vraagt om wat extra begeleiding.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
scooter
Actief
Mijn ras(sen): Markiesje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door scooter »

Hoi,

Heb zelf een Markiesje van nu 14 maanden.
Hoewel ze officieel onder de gezelschapshondjes vallen, vind ik dat bij Bluf enorm meevallen.
Ze is enorm energiek en heeft een enorme Will- to-Please.

We doe nu gg (obedience) flyball en behendigheid ( uiteraard wel allemaal rekening houdend met haar leeftijd, want ze zou gewoon doorgaan tot ze erbij neervalt, hihi) en ze pakt alles super snel op en vind alles leuk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kortom, een heel veelzijdig hondje, misschien kwa hoogte iets aan de ondergrens van je wensen, maar zeker een ras om verder in te verdiepen ( p.s. Nu zijn Markiesjes normaal gesproken , zwart met mogelijk een enkele witte aftekening, Bluf heeft echter een beetje veel wit, hihi)
klaproos
Zeer actief

scooter schreef: Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat een vréselijk leuk hondje! :I:
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Heel erg bedankt voor de informatie over de border collie, dit soort dingen lees je dus niet in rasbeschrijvingen. Dat hondsociaal betekent voor mij meer dat de hond niet naar alle honden uitvalt. Ze mogen van mij best onverschillig zijn of ietwat niet sociaal als dit maar goed te corrigeren is. In de roedel is hondsociaal zijn wel een probleem.
Ook heel erg bedankt voor de tip over activiteiten in de puppentijd! Was zelf al wel redelijk een voorstander van een hond lekker pup laten zijn met een focus op socialisatie en de huisregels aanleren en pas in een later stadium (vanaf een maand of 5-6) er mee te gaan trainen. Wist alleen niet dat dit ook van invloed is/kan zijn op hoe druk een hond op latere leeftijd is
LongFields schreef:Schipperke misschien?
Heb de rasbeschrijving gelezen en het waakse kwam wel heel erg naar voren daar... klopt dit ook? Want dat is niet wat ik zoek.
Dapper schreef:Australian Shepherd?
IJslandse herdershond?
Laplandse herdershond?
De Australian Shepherd stond ook vrij hoog op mijn eigen lijstje, enige twijfel van mijn kant bij dit ras is dat de shepherds die ik ken ofwel totaal niet hondsociaal zijn (tot frequent uitvallen aan toe) of echt extreem druk zijn (constant blaffen). Iemand hier meer ideeën/informatie over?

IJslandse herdershond lijken me hele leuke hondjes, lekker veel werklust ook. De IJslanders die ik ken zijn wel vrij vocaal, dit schijnt ook in het ras te zitten. Vind ik zelf op zich geen probleem, vraag me wel af hoe dit bijvoorbeeld in huis is

Laplandse herdershond ken ik niet, ga ik mij verder op inlezen
*Esther schreef:Dank voor je uitgebreide antwoord, ik snap het helemaal :wink:
Dat orienteren is ook al erg leuk he? Misschien dat je as zondag maar naar de Winner moet gaan, kun je veel van je rassen zien en eigenaren spreken.
Ik heb een jong Markiesje in de lessen, wat een heerlijk leergierig en vlot hondje is het! Alleen de grootte is iets waar je wel rekening mee moet houden maar leuk :ok:
Ik ga zondag naar de Winner! Vandaar ook dit topic, daar heb ik de kans om heel veel rassen 'live' te zien dus wil daar niet heen met oogkleppen op alleen kijkend naar borders. En ja, dat oriënteren is ook wel erg leuk :wink: Dit is het punt waarop alles nog mogelijk is
scooter schreef:Hoi,

Heb zelf een Markiesje van nu 14 maanden.
Hoewel ze officieel onder de gezelschapshondjes vallen, vind ik dat bij Bluf enorm meevallen.
Ze is enorm energiek en heeft een enorme Will- to-Please.

We doe nu gg (obedience) flyball en behendigheid ( uiteraard wel allemaal rekening houdend met haar leeftijd, want ze zou gewoon doorgaan tot ze erbij neervalt, hihi) en ze pakt alles super snel op en vind alles leuk.

Kortom, een heel veelzijdig hondje, misschien kwa hoogte iets aan de ondergrens van je wensen, maar zeker een ras om verder in te verdiepen ( p.s. Nu zijn Markiesjes normaal gesproken , zwart met mogelijk een enkele witte aftekening, Bluf heeft echter een beetje veel wit, hihi)
Wat een :I: :I: :I: hondje! Die zou ik zo nemen haha! Klinkt inderdaad ook als een erg actief hondje. Hoe is Bluf (of zijn Markiesjes in het algemeen) in huis en tijdens wandelingen? Hoe zijn ze naar honden en vreemde mensen toe?

Nogmaals heel erg bedankt voor alle reacties!
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Voor zover mij bekend zijn veel Schipperkes wel waaks en/of blafferig ja. Dan zou ik ze van je lijstje schrappen, als je daar niet op zit te wachten.
Vitalia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Vitalia »

Een Lagotto Romagnolo : het ideale hondje, is heel graag bij baasje, werkt graag, is nooit lastig of druk, heel lief, leert snel, ...
En de vacht, wel je kan haar gewoon scheren en dan heb je er geen werk meer aan, mits het regelmatig gedaan wordt. :D
Afbeelding
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Vitalia schreef:Een Lagotto Romagnolo : het ideale hondje, is heel graag bij baasje, werkt graag, is nooit lastig of druk, heel lief, leert snel, ...
En de vacht, wel je kan haar gewoon scheren en dan heb je er geen werk meer aan, mits het regelmatig gedaan wordt. :D
Ik vind dat altijd wat gevaarlijke uitspraken, het woord nooit in combinatie met een eigenschap van een ras. :wink:
Lastig is natuurlijk ook een heel subjectief begrip, wat ik als lastig ervaar hoeft voor jou helemaal niet zo te zijn, en vice versa.
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

Eilfy schreef:
Dapper schreef:Australian Shepherd?
IJslandse herdershond?
Laplandse herdershond?
De Australian Shepherd stond ook vrij hoog op mijn eigen lijstje, enige twijfel van mijn kant bij dit ras is dat de shepherds die ik ken ofwel totaal niet hondsociaal zijn (tot frequent uitvallen aan toe) of echt extreem druk zijn (constant blaffen). Iemand hier meer ideeën/informatie over?
Als je echt een hondsociale hond zoekt zou ik niet voor een Aussie gaan. Ik ken er genoeg die heel gezellig zijn maar er zitten ook etterbakken tussen. Een Aussie heeft daarbij best wat begeleiding nodig, als je dat ervoor over hebt heb je eigenlijk geen probleem omdat ze erg goed trainbaar zijn. Hier zie je wel best wat verschil tussen honden: mijn reu wil het liefst iedere hond begroeten (loopt daarna wel vrij snel weer door) maar van mijn teef hoeft dat allemaal niet zo nodig. Ze zoekt het ook niet op, dus geen probleem wat mij betreft.
Veel blaffen zie je wel in sommige lijnen maar ik vind het niets iets typisch voor een Aus. Mijn ene Aussie blaft helemaal niet en mijn andere is wat waakser, daar komt af en toe 1 blafje uit en dan is het ook wel klaar. Je ziet wel wat honden die veel blaffen tijdens het werk. Extreem druk is hier geen probleem maar ik train vrij veel. In huis zijn ze vrij rustig, maar ze zijn altijd klaar voor actie.
Vitalia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Vitalia »

Ik vind dat altijd wat gevaarlijke uitspraken, het woord nooit in combinatie met een eigenschap van een ras. :wink:
Lastig is natuurlijk ook een heel subjectief begrip, wat ik als lastig ervaar hoeft voor jou helemaal niet zo te zijn, en vice versa.
Mijn Gioia is perfect! Niemand kan ook maar één greintje commentaar op haar geven, dus ja, "nooit" is helemaal niet gevaarlijk in dit geval! :D
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”