Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

inteelt co en AVK in Zooeasy...

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

inteelt co en AVK in Zooeasy...

Ongelezen bericht door carine »

ik raak er maar niet uit wijs :ugh:

hond 1: inteelt 0,58% en AVK 86,96%
hond 2: inteelt 3,30% en AVK 91,67%
hond 3: inteelt 1,60% en AVK 98,21%
hond 4: inteelt 5,45% en AVK 93,55%
hond 5: inteelt 1,98% en AVK 100%

aangezien duidelijk is dat niet enkel het inteelco van belang is maar zeker ook de verwantschapsgraad wil ik hier toch naar kijken bij de keuze van een volgende reu...(ik heb nog véél tijd)
kan iemand me eens duidelijk én simpel :mann: uitleggen hoe het inelkaar zit...
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Re: inteelt co en AVK in Zooeasy...

Ongelezen bericht door vania »

is AVK 100% niet, dat er helemaal geen dezelfde honden inzitten, maar dat je wel een COI krijgt omdat er familie van een bepaalde hond in zit??

ik heb bv een DC er in staan, waar ik 2 (ouders en grootouders) volledige generaties van heb en dan nog 1 generatie met maar 4 honden in, en daar zegt hij COI 0% AVK 100% :denken:
maar bv ook ene, waar het COI 0% is, maar het AVK 93.75% :denken: en daar komt wel dezelfde reu in voor langst vaderskant :denken:

met andere woorden ik heb geen flauw idee :engel: :mann:

edit: zou het kunnen zijn dat het AVK mindert omdat er achter 1 hond, 2 (of meerdere keren) dezelfde hond voor komt?
en dat het COI omhoog gaat als die zelfde hond ook bij de andere kant voorkomt??
Afbeelding
carine
Zeer actief
Contacteer:

het AVK is toch verlies aan voorouders hé?
dus als dat 100% is zou dat betekenen dat er geen gemeenschappelijke voorouders zijn?
dus als het AVK hoog zit is dat aan te bevelen dus?
ik heb meer dan 5 generaties in de stambomen zitten en laat over het ganse aantal bepalen (althans zo heb ik het programma toch ingesteld)

of zit ik nou dikke onzin te verkondigen?
vania
Zeer actief

Tara schreef:
vania schreef:is AVK 100% niet, dat er helemaal geen dezelfde honden inzitten, maar dat je wel een COI krijgt omdat er familie van een bepaalde hond in zit??
Dat kan niet, familie van een bepaalde hond betekent hoe dan ook ergens gemeenschappelijke voorouders.
Volgens mij wordt het AVK maar over een beperkt aantal generaties berekend, tot maximaal 5 geloof ik.
COI kun je als je dat wilt over een onbeperkt aantal generaties laten berekenen.
In theorie kan dat dus betekenen dat je wel gemeenschappelijke voorouders treft, die het COI bepalen, maar dat die voorouders buiten de AVK berekening vallen. :wink:
Maar hoe komt het dan dat ik bv op een gegeven moment een AVK van 100% heb, maar een COI van 93.75%
dat wil toch zeggen dat er een bepaalde hond meer als 1 keer in voorkomt (wat ook zo is) maar wel alleen in dezelfde ouder en niet in beide ouders
dit zit trouwens gewoon in de 5-generatie stamboom die zooeasy laat zien
carine schreef:het AVK is toch verlies aan voorouders hé?
dus als dat 100% is zou dat betekenen dat er geen gemeenschappelijke voorouders zijn?
dus als het AVK hoog zit is dat aan te bevelen dus?
ik heb meer dan 5 generaties in de stambomen zitten en laat over het ganse aantal bepalen (althans zo heb ik het programma toch ingesteld)

of zit ik nou dikke onzin te verkondigen?
volgens mij zit je wel ongeveer juist, dat er geen gemeenschappelijke voorouders zijn in beide ouders
ik dacht ik zet de stamboom die waar mijn AVK 100% is maar het COI 93.75% online, maar daar kan je niets op zien, omdat hij maar tot 4 generaties online zet en die 5e niet
zo gaat het wel (kan zijn dat je van onder ff op detailed pedigree moet klikken)
http://worldpedigree.clubdogocanario.ru/tree/503
als je goed kijkt zie je dat Mahan de irema curto 2 x voor komt in dezelfde ouder (bij de andere staat niets :engel: ) maar zij (Ancona) heeft dus een AVK van 100% en een COI van 93.75% omdat (volgens mij) Mahan 2x voorkomt, ook al is dat bij dezelfde ouder

ff toevoeging;
ik zie trouwens net dat mijn Guapa, een COI heeft van 13.12% en een AVK van 79.55%, vind ik best nog wel hoog, als je weet dat zij uit een halfbroer x halfzus combinatie komt :denken:
Laatst gewijzigd door vania op 25 nov 2012 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
carine
Zeer actief
Contacteer:

en hoe kan dit dan?
vania
Zeer actief

Tara schreef:
vania schreef:
Tara schreef:
vania schreef:is AVK 100% niet, dat er helemaal geen dezelfde honden inzitten, maar dat je wel een COI krijgt omdat er familie van een bepaalde hond in zit??
Dat kan niet, familie van een bepaalde hond betekent hoe dan ook ergens gemeenschappelijke voorouders.
Volgens mij wordt het AVK maar over een beperkt aantal generaties berekend, tot maximaal 5 geloof ik.
COI kun je als je dat wilt over een onbeperkt aantal generaties laten berekenen.
In theorie kan dat dus betekenen dat je wel gemeenschappelijke voorouders treft, die het COI bepalen, maar dat die voorouders buiten de AVK berekening vallen. :wink:
Maar hoe komt het dan dat ik bv op een gegeven moment een AVK van 100% heb, maar een COI van 93.75%
dat wil toch zeggen dat er een bepaalde hond meer als 1 keer in voorkomt (wat ook zo is) maar wel alleen in dezelfde ouder en niet in beide ouders
De COI berekening kan over meer generaties gaan, terwijl het AVK volgens mij maar over maximaal 5 generaties wordt berekend.
Als er dus in de 7e generatie dubbele voorouders staan, dan wordt dat niet in de AVK-berekening niet meegenomen, terwijl de berekening van het COI misschien wel over veel meer generaties gaat.
AVK geeft overigens het percentage unieke voorouders aan.
Hoe hoger dus het AVK, hoe meer unieke voorouders er zijn te vinden in de stamboom. :wink:

Misschien wordt het hiermee wat duidelijker?
KLIKKLIK
Jamar dat zeg ik toch
de dubbele voorouder zit in de 4e en 5e generatie, bij dezelfde hond en toch heeft ze een AVK van 100%
dus dat zou dan eigenlijk niet mogen?
carine schreef:hond 1: inteelt 0,58% en AVK 86,96%

en hoe kan dit dan?
ik heb er ook zo 1 COI 0% AVK 78.57% maar die stamboom is (weer) niet helemaal ingevuld
zitten er bij jou bij 1 ouder dezelfde namen die er bij de andere ouder niet inzitten?
Afbeelding
SimoneV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door SimoneV »

vania schreef:
Tara schreef:
vania schreef:
Tara schreef: Dat kan niet, familie van een bepaalde hond betekent hoe dan ook ergens gemeenschappelijke voorouders.
De COI berekening kan over meer generaties gaan, terwijl het AVK volgens mij maar over maximaal 5 generaties wordt berekend.
Als er dus in de 7e generatie dubbele voorouders staan, dan wordt dat niet in de AVK-berekening niet meegenomen, terwijl de berekening van het COI misschien wel over veel meer generaties gaat.
Hoe hoger dus het AVK, hoe meer unieke voorouders er zijn te vinden in de stamboom. :wink:

KLIKKLIK
Jamar dat zeg ik toch
de dubbele voorouder zit in de 4e en 5e generatie, bij dezelfde hond en toch heeft ze een AVK van 100%

Zou het kunnen dat deze dubbele voorouder ooit als twee verschillende honden ingevoerd zijn in zooeasy? Zelfde naam en kenmerken, maar volgens het programma toch twee verschillende honden?

en hoe kan dit dan?
ik heb er ook zo 1 COI 0% AVK 78.57% maar die stamboom is (weer) niet helemaal ingevuld
zitten er bij jou bij 1 ouder dezelfde namen die er bij de andere ouder niet inzitten?
zooeasy maakt een rekensom ?/31*100= avk uitkomst, waarbij het vraagteken staat voor het aantal verschillende honden. Lege plekken geven dus een hogere avk terwijl de coi inderdaad 0 kan zijn.
carine
Zeer actief
Contacteer:

Dat van die lege plekken wist ik niet... En die komen we bij de Lagotto nog al eens tegen...
Ik heb geen beperking in generaties ingegeven in mijn zoo easy dus misschien moet ik dat wel doen?
Maar simpel gezegd met een hoog Avk zijn je honden niet verwant of is de verwantschap laag?
carine
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt... Ga eens kijken wat me dat dan oplevert :ok:
carine
Zeer actief
Contacteer:

Mickie schreef:Overigens is het inteeltpercentage altijd de helft van het verwantschapspercentage. Dat staat wel rechtstreeks in verband met elkaar.
en daar mag je dan "zomaar" vanuit gaan?
heb het op de ALV ook horen vermelden maar weet dus niet of dat een "zekerheid" is...
vania
Zeer actief

SimoneV schreef:
vania schreef:
Tara schreef:
vania schreef: Maar hoe komt het dan dat ik bv op een gegeven moment een AVK van 100% heb, maar een COI van 93.75%

KLIKKLIK
Jamar dat zeg ik toch

Zou het kunnen dat deze dubbele voorouder ooit als twee verschillende honden ingevoerd zijn in zooeasy? Zelfde naam en kenmerken, maar volgens het programma toch twee verschillende honden?

en hoe kan dit dan?
zooeasy maakt een rekensom ?/31*100= avk uitkomst, waarbij het vraagteken staat voor het aantal verschillende honden. Lege plekken geven dus een hogere avk terwijl de coi inderdaad 0 kan zijn.

nee de hond staat maar 1 keer in Zooesay (heb het ff dubbel nagekeken :engel: )
dit is de stamboom van die hond http://worldpedigree.clubdogocanario.ru/dog/id/502
(ik had het eerder over zijn dochter, http://worldpedigree.clubdogocanario.ru/dog/id/503 )

dus ook al is de stamboom de 1ste 5 generaties niet ingevuld, het AVK rekent wel die lege vakken mee?
dus dan zou ik bv bij Ancona (dochter) 59 (aantal verschillende honden)/31*100 moeten doen? euh ik kom uit op 190.32 :denken: :ugh:
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Interessant dit, ik heb een van mijn eigen honden er eens bij gepakt. Zij heeft twee honden dubbel in haar vijf-generatiestamboom. Ik heb altijd begrepen dat AVK het aantal unieke dieren telt, daarmee begreep ik dat deze beide honden dan maar 1 keer geteld zouden worden ipv 2 keer. Dan kom je op 29/31 x 100 = 93,548. Echter, Zooeasy zegt AVK 88.71. Als ik dat terugreken dan kom ik op 27,5 als teller van de breuk. Hoe kan ik nou 3,5 hond uitsluiten? De honden die dubbel voorkomen niet meetellen resulteert in 27/31 x 100 = 87,096 dus weer lager dan de AVK van Zooeasy. Ik snap het even niet meer?

Aanvulling: andere teef van mij waarvan in de 4 voorgaande generaties geen dezelfde honden voorkomen, die heeft dus een AVK van 91,94. Terwijl dat 100 zou moeten zijn dan.

Het enige dat ik kan bedenken is dat de noemer van de breuk geen 31 is maar 62? Bij die 31 neem je ook de hond in kwestie zelf mee, dat is misschien ook een beetje raar? Pff en ik maar denken dat ik het prima begreep die AVK, maar dan zou ik het toch ook zelf moeten kunnen berekenen. Inmiddels gevonden op oa http://www.weimaraners.nl/zooeasy.htm dat het wel noemer 31 moet zijn. Dan snap ik er niks meer van :scratch:
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Lizzy
Actief
Mijn ras(sen): De Dalmatische Hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lizzy »

MirandaH schreef:Interessant dit, ik heb een van mijn eigen honden er eens bij gepakt. Zij heeft twee honden dubbel in haar vijf-generatiestamboom. Ik heb altijd begrepen dat AVK het aantal unieke dieren telt, daarmee begreep ik dat deze beide honden dan maar 1 keer geteld zouden worden ipv 2 keer. Dan kom je op 29/31 x 100 = 93,548. Echter, Zooeasy zegt AVK 88.71. Als ik dat terugreken dan kom ik op 27,5 als teller van de breuk. Hoe kan ik nou 3,5 hond uitsluiten? De honden die dubbel voorkomen niet meetellen resulteert in 27/31 x 100 = 87,096 dus weer lager dan de AVK van Zooeasy. Ik snap het even niet meer?

Aanvulling: andere teef van mij waarvan in de 4 voorgaande generaties geen dezelfde honden voorkomen, die heeft dus een AVK van 91,94. Terwijl dat 100 zou moeten zijn dan.

Het enige dat ik kan bedenken is dat de noemer van de breuk geen 31 is maar 62? Bij die 31 neem je ook de hond in kwestie zelf mee, dat is misschien ook een beetje raar? Pff en ik maar denken dat ik het prima begreep die AVK, maar dan zou ik het toch ook zelf moeten kunnen berekenen. Inmiddels gevonden op oa http://www.weimaraners.nl/zooeasy.htm dat het wel noemer 31 moet zijn. Dan snap ik er niks meer van :scratch:
Het enige dat ik kan bedenken is dat er een fout in Zoo Easy zit. Heb jij versie 11? Want daar zit zeker een fout in, ook in het berekenen van het COI. Neem maar eens een hond die in 4 generaties geen gemeenschappelijke voorouders heeft. En zet Zoo Easy dan eens op berekenen COI over 4 generaties (generatie begrenzing). Dan zou je logischerwijs verwachten dat het COI 0% is. Toch? Niet in Zoo Easy versie 11. Daar is het boven 0% (bij mij namelijk 1,51%). Ik heb al een mail gestuurd naar Zoo Easy. En mijn databases naar hen gestuurd. Dat was in september 2012. Daarna werd het stil. Dus ik heb vandaag een mail gestuurd met "ehhh, hoe staat het ermee?".
Afbeelding
Foto met dank aan Chien Noble.

Siamsa Dalmatische Honden
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

Nee Lizzy, ik heb momenteel versie 9 in gebruik. Ook nog pas sinds mei of zo, mijn vorige laptop crashte begin van het jaar en toen bij het overzetten ontdekte ik dat ik versie 9 wel had maar nog niet gebruikte. Ik zal er vandaag ook eens een mailtje aan wagen.
Afbeelding

Lizzy
Actief
Contacteer:

MirandaH schreef:Nee Lizzy, ik heb momenteel versie 9 in gebruik. Ook nog pas sinds mei of zo, mijn vorige laptop crashte begin van het jaar en toen bij het overzetten ontdekte ik dat ik versie 9 wel had maar nog niet gebruikte. Ik zal er vandaag ook eens een mailtje aan wagen.
"Gelukkig" doet Zoo Easy 9 ook rare dingen. Neem ook daar maar een hond die in 4 generaties geen gemeenschappelijke voorouders heeft, zet de begrenzer op 4 generaties en zie daar: waarschijnlijk ook geen COI van 0% (bij mij 0.59%).
Afbeelding

carine
Zeer actief
Contacteer:

:denken: jakkes, ik ben dan al geen rekenwonder en dan lees ik dit allemaal...
ik heb versie 10 :U:
Lizzy
Actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Lizzy schreef:
MirandaH schreef:Nee Lizzy, ik heb momenteel versie 9 in gebruik. Ook nog pas sinds mei of zo, mijn vorige laptop crashte begin van het jaar en toen bij het overzetten ontdekte ik dat ik versie 9 wel had maar nog niet gebruikte. Ik zal er vandaag ook eens een mailtje aan wagen.
"Gelukkig" doet Zoo Easy 9 ook rare dingen. Neem ook daar maar een hond die in 4 generaties geen gemeenschappelijke voorouders heeft, zet de begrenzer op 4 generaties en zie daar: waarschijnlijk ook geen COI van 0% (bij mij 0.59%).
misschien zit er in hun berekening ergens een correctiefactor die maakt dat de COI binnen een ras (zeer terecht) nooit op 0 kan komen?
Waarom is dat terecht? Als ik een berekening maak over iets, dan wil ik toch gewoon een correcte uitkomst? Over 4 generaties kijken naar een stamboom is toch niks zeggend, dus kijk ik naar minimaal 10 (vaker naar 20) generaties. Maar als er in 4 generaties geen gemeenschappelijke voorouders zitten is het COI gewoon 0% lijkt me? En het vervelende is dat als de uitkomst bij 4 generaties niet goed is, is ie dat bij 20 generaties ook niet.
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Maar zooeasy gebruikt Wright (uiteraard) en die neemt verwantschap van de dieren ook mee.
Dus als jij twee verschillende reuen hebt in de vader- en moederlijn maar die zijn bv halfbroers, dan zie je dat niet.
Maar zooeasy ziet het wel en zo komt die COI niet op 0%.
Het lijkt dus onverwant maar is het niet.

Dat is geen fout maar juist zeer correct en zooeasy doet dat ook als de verwante familieleden verder weg zitten.
Althans, Wright doet dat dus dat zou zooeasy ook moeten doen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
carine
Zeer actief
Contacteer:

en dat klinkt dan weer logisch...
dus geen fout?
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Maar zooeasy gebruikt Wright (uiteraard) en die neemt verwantschap van de dieren ook mee.
Dus als jij twee verschillende reuen hebt in de vader- en moederlijn maar die zijn bv halfbroers, dan zie je dat niet.
Maar zooeasy ziet het wel en zo komt die COI niet op 0%.
Het lijkt dus onverwant maar is het niet.

Dat is geen fout maar juist zeer correct en zooeasy doet dat ook als de verwante familieleden verder weg zitten.
Ja maar hoe werkt dat dan met de AVK? Die houdt daar toch geen rekening mee?
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

MirandaH schreef:
Marjoleine schreef:Dat is geen fout maar juist zeer correct en zooeasy doet dat ook als de verwante familieleden verder weg zitten.
Ja maar hoe werkt dat dan met de AVK? Die houdt daar toch geen rekening mee?
Nee, die kijkt alleen naar voorouderverlies.
Maar ik weet niet hoe dat getal zich verhoudt tot de COI in Carine's geval?

Afbeelding

carine
Zeer actief
Contacteer:

oeps :oeps:

dus COI is inteeltco...
AVK is het verlies aan voorouders...daar zie je dan toch een verwantschapgraad in of niet?
ik had in mijn beginpost dit gezet...

hond 2: inteelt 3,30% en AVK 91,67%
hond 3: inteelt 1,60% en AVK 98,21%
hond 4: inteelt 5,45% en AVK 93,55%
hond 5: inteelt 1,98% en AVK 100%
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb eigenlijk geen idee wat zooeasy doet met gaten in je stamboom als het AVK betreft.
Zou ie al die gaten als dezelfde voorouder zien?
Of juist niet? En zo nee, hoe ziet ie het dan?

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:puur wiskundig zou dat inderdaad niet juist zijn maar je maakt op zich al een 'fout' door maar over een bepaald aantal generaties te berekenen, de verwantschap is er hoe dan ook als je maar ver genoeg gaat en daar houdt zooeasy waarschijnlijk rekening mee?
Met een beperkt aantal generaties zou het theoretisch 0% moeten kunnen zijn, maar zoals ik al zei, zooeasy gebruikt Wright en die neemt ook verwanten mee.
Dus zelfs al zit er in de stamboom zelf geen gelijke, dan is er ergens altijd wel een halfbroer of -zus.

Afbeelding

Lizzy
Actief
Contacteer:

Aha, ik snap wat je bedoelt Marjoleijne/Inge O! Maar ja, zolang Zoo Easy versie 9 mij andere uitkomsten geeft als versie 11, gaat er toch ergens iets niet helemaal goed......
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge, ja, dat dacht ik al ;)
Lizzy schreef:Aha, ik snap wat je bedoelt Marjoleijne/Inge O! Maar ja, zolang Zoo Easy versie 9 mij andere uitkomsten geeft als versie 11, gaat er toch ergens iets niet helemaal goed......
Hm, dat is wel vreemd. En is de invoer helemaal gelijk?

Afbeelding

Lizzy
Actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Inge, ja, dat dacht ik al ;)
Lizzy schreef:Aha, ik snap wat je bedoelt Marjoleijne/Inge O! Maar ja, zolang Zoo Easy versie 9 mij andere uitkomsten geeft als versie 11, gaat er toch ergens iets niet helemaal goed......
Hm, dat is wel vreemd. En is de invoer helemaal gelijk?
Ja. Sterker nog, ik heb versie 9 gebruikt om versie 11 te vullen (en de stambomen vergeleken, die zijn identiek). Het geldt ook niet voor 1 hond of 1 combinatie maar voor alle honden die ik in Zoo Easy heb gestopt (dat versie 9 een andere uitkomst geeft dan versie 11 - ik heb het over de stand-alone versie).
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maar kan het niet dat er nu meer honden instaan dan eerst, dat daardoor de uitkomst anders is? Die hoef je niet in de stamboom te zien, he, zoals ik hierboven uitlegde.

Tja, en anders zit er ergens een bug. :19:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”