Komt spuit 11 ook nog even om de hoek kijken...
Alles is zo'n beetje gezegd maar ik wil wel benadrukken dat de nieuwe TDR de uiterste best doet om alles open te gooien. Het doel is het fokken van een hond die wolfachtig aandoet en met een makkelijker en trainbaarder karakter dan de tot nu toe bestaande wolfhonden. En het wordt de TDR niet makkelijk gemaakt door de oneerlijkheid van de oprichters van het ras, namelijk Blustag en Blufawn, die geen onderdeel meer uitmaken van de TDR. Ik heb de indruk dat de huidige TDR op de goede weg zit en ik blijf mij verwonderen dat het zo'n makkelijk ras is als je ze samen ziet op een Tamaskan dag. Alle honden zijn benaderbaar en alles speelt los samen en Mila is dan zelfs één van de pittige teefjes. Ik word regelmatig aangesproken door mensen die uitermate verbaasd zijn als ze Mila zien met haar wolfachtige uiterlijk in combinatie met haar karakter. Ik werd bijvoorbeeld op een festival (Noorderzon, voor de Groningers

) een aantal keer aangesproken omdat ze dachten dat ze een Saarloos was, maar dat ze dit niet konden geloven omdat ze zo ontspannen was in de drukte.
Ik sta niet onwelwillend tegenover het inkruisen van wolfhonden, mits ze qua karakter geschikt zijn. Ik vind Bobbi van Miran (Tamaskan) bijvoorbeeld een geweldige hond en een aanwinst voor de Tamaskan. Persoonlijk heb ik wel twijfels over deze mix en dat komt door dit zinnetje:
Maar net als de meeste Tsjechoslowaakse Wolfhonden houdt ze niet van teefjes.
Dat is een karaktereigenschap die ik liever niet wil zien bij de Tamaskan, maar misschien dat TS mij daar nog wat beter over in kan lichten.
Maar ik vertrouw er op dat er goed wordt gekeken naar de karakters van de pups voordat er verder gefokt wordt met deze lijn. De Tsjechen die ik tegen ben gekomen speelden gewoon met Mila (2 teven en een reu). Een andere Tsjech kon niet met andere honden, maar ik had de indruk dat dit ook met de bazen te maken had. Ik ken Kaylee niet goed, ik heb haar maar één keer gezien en zag toen een rustige hond, gericht op de baas en zeker niet uit op conflicten.
Ik wil misschien ook een nest fokken met Mila als de testen goed blijken te zijn en dan zal mijn voorkeur uitgaan naar een herder of herdermix. Misschien nog liever zo'n hond dan een andere Tamaskan, om de genetische basis te vergroten en om te werken aan de eigenschappen waarvan ik vind dat ze verbeterd kunnen worden. Want ondanks dat Mila overal mee naar toe kan, het was best lastig haar aan te leren alleen te zijn (gaat prima nu) en ze houdt ook van jagen. En dan wil ik met name gaan zitten op karakter en gezondheid. Maar ik ben er nog niet uit wat voor reu ik dan het beste zou kunnen gebruiken.
Wolfwoman, veel succes met de dekking en de dracht, ben benieuwd!