Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

misschien een nestje Tamaskans

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Bachata
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Tsjechoslowaakse wolfhond,Saarlooswolfhond

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door Bachata »

Rahne schreef:Je kunt in bepaalde landen Saarlozen en Tsjechen, zonder papieren, laten aankeuren. Er zit in Duitsland bijv. een Tamaskan x Saarloos die eruit ziet als een volle Saarloos en dus makkelijk daar zou kunnen worden aangekeurd als Saarloos... en ja dan krijgen ze dus 'vuil bloed' in hun ohh zo schitterend en pure ras :F:
Denk dat je nu de mensen van de Saarlozen van de Nerderlandse rasvereniging bedoelt :goeie:
Uhm volgens hun zijn alle Saarlozen buiten dat clubje al bastaards :mrgreen:
Groetjes Wilma
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Bachata schreef:Als sommige dit zwart maken noemen?
Dingen helder maken van de NVTW.
Op een aktie volgt een reaktie,simpel.
Ik ben niet degene die reclame maakt voor een mix nest.
Dat is in dit geval de ts Stefanie.
Jij komt erg zuur over. Als ts achter haar keuze staat om een mix nest te fokken, gaat dat de tsjechen-club toch geen moer aan. En als de club zich daarvan meent te moeten distantiëren, moeten ze dat doen. Distantiëren betekent overigens 'afstand nemen' en wat jij nu doet, daar past als omschrijving beter 'stalken' bij. Je mag best een mening hebben over deze mix, maar het zou wel leuk zijn als die mening gebaseerd is op meer dan dat het de tsjechenclub schaadt.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik vind het alleen maar goed dat iemand zijn hond wil gebruiken ter verbreding van de genenpol van een ander ras.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Machie schreef:Ik vind het alleen maar goed dat iemand zijn hond wil gebruiken ter verbreding van de genenpol van een ander ras.

jawel, het is alleen de vraag of dit wel het juiste bloed daarvoor is :wink:
kipo
Zeer actief

yamie schreef:
Machie schreef:Ik vind het alleen maar goed dat iemand zijn hond wil gebruiken ter verbreding van de genenpol van een ander ras.

En dat kan een heel interessante discussie worden, zonder dat de tsjechenclub daar aan de haren bijgesleept hoeft te worden.
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Selene »

Cleva schreef:Wat vindt de vereniging er eigenlijk van dat je zo vreselijk ongevraagd woord gaat lopen voeren?
:ok:
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

Bachata schreef:Als sommige dit zwart maken noemen?
Dingen helder maken van de NVTW.
Op een aktie volgt een reaktie,simpel.
Ik ben niet degene die reclame maakt voor een mix nest.
Dat is in dit geval de ts Stefanie.
Ja en?
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Inge O schreef:
Bachata schreef: Stefanie,ik ben alleen lid van de Ned. Tsjechenvereniging,dus daar mee te maken.
De mix nest aankondiging van een Tsjechenteef met een Tamaskan (fci niet erkend)
kwam pas aan het licht door reclame van jou op diverse internetsites.
Je hebt het niet persoonlijk verteld aan de NVTW!
De vereniging distantieert zich volledig van fokkers die zich inlaten met het vermeerderen van mixen met een TsW en wenst hier ook niet aan gelieerd te kunnen worden.
Over dit standpunt hebben ze jou schriftelijk geïnformeerd.
Tevens hebben zij aangegeven dat zij het heel vervelend vinden dat jij voor deze mix kruising een hond gebruikt van een andere fokker i.p.v. een hond uit jouw eigen kennel.
Dit kan bij mensen het idee oproepen dat deze fokker zich ook met deze praktijken inlaat.

Uit jou reaktie bleek,dat je doorgaat met de plannen en het lidmaatschap aan de NVTW opgezegd hebt per 1-1-2013.
Het bestuur heeft besloten het lidmaatschap per 5-11-2012 jou te ontzeggen.

Ps:Alle leden is dit dus medegedeeld.

Dus nee ik ben nooit bij een stemming van de TDR geweest,ik heb geen Tamaskan.
Alleen 2 Tsjechen en een Saarloos :wink:
en ja hoor, ik weet meteen weer waarom ik een zware allergie heb tov. rv's :schrik: .
Tevens hebben zij aangegeven dat zij het heel vervelend vinden dat jij voor deze mix kruising een hond gebruikt van een andere fokker i.p.v. een hond uit jouw eigen kennel.
Dit kan bij mensen het idee oproepen dat deze fokker zich ook met deze praktijken inlaat.
hahaha, ik neem aan dat deze fokker niet aan chronisch slaapwandelen lijdt dus ook wel weet wat hij doet? en er dus inderdaad uit volle overtuiging aan meewerkt?
nee, dat laatste Inge, TS heeft een hond bij een fokker gekocht, die is dus nu van haar en ze hadden dus dan liever gezien, dat ze een eigen fok voor zulk soort plannen zou inzetten en niet een door een ander gefokt hondje, die er verder niks meer over te zeggen heeft, geen idee of die fokker tegen of voor is hoor..
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

yamie schreef:

In die vraag kan ik me wel vinden. Maar dat kan ik niet beoordelen. Ik neem aan dat deze hond voldoende is bekeken (en de rest van de stamboom) om tot de conclusie te komen dat deze hond goed past :)
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Machie schreef:
yamie schreef:

In die vraag kan ik me wel vinden. Maar dat kan ik niet beoordelen. Ik neem aan dat deze hond voldoende is bekeken (en de rest van de stamboom) om tot de conclusie te komen dat deze hond goed past :)

In mijn ogen niet, ik ga in deze dan ook helemaal met Marc mee.
Rahne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tamaskan
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rahne »

Angelique. schreef:
Machie schreef:
yamie schreef:
Want? Er wordt nu door een paar mensen geroepen dat ze deze inkruising niet zien zitten en ik ben oprecht benieuwd waarom dat dan precies is? En wat zouden 'we' dan wel in moeten kruisen? (graag mee rekening houden wat we willen bereiken, een wolfachtige hond qua uiterlijk met een minder 'pittig/moeilijk' karakter dan de al bestaande wolfhondenrassen).
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
Angelique.

Rahne schreef:
Angelique. schreef:
Machie schreef:
yamie schreef: jawel, het is alleen de vraag of dit wel het juiste bloed daarvoor is :wink:
Want? Er wordt nu door een paar mensen geroepen dat ze deze inkruising niet zien zitten en ik ben oprecht benieuwd waarom dat dan precies is? En wat zouden 'we' dan wel in moeten kruisen? (graag mee rekening houden wat we willen bereiken, een wolfachtige hond qua uiterlijk met een minder 'pittig/moeilijk' karakter dan de al bestaande wolfhondenrassen).
Puur en alleen al vanwege het karakter, ik heb nog wel meer noten op mijn zang maar goed dat staat hier los van en is niet geschikt voor hier :F:
Ik denk dat je dat gewoon niet moet willen, geen tjech en geen saarloos, en nee ook een malamute zou mijn voorkeur niet hebben maar al beter dan eerder genoemde......ik denk dat je met de husky en de herder en dan de al bestaande tamaskan's veel "leukere en handelbaardere? (verkeerd woord geloof ik :LOL: ) honden krijgt :wink:
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door Lief »

Ik kan me wel vinden in wat Angelique zegt. De betere hanteerbaarheid van de Tamaskan tov andere honden met een wolfs uiterlijk is nu juist het aantrekkelijke eraan. Dan zou ik me meer concentreren op het uitbouwen van dat karakter dan op zuiver en alleen het Wolfse uiterlijk.
Dat uiterlijk ben je niet zomaar kwijt, dat karakter kan alleen snel gaan.
Tamaskan
Zeer actief
Mijn ras(sen): wolfhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tamaskan »

Gezien de Tsjech en de Saar er al doorheen zitten en juist die lijnen het betere karakter laten zien wat men bij de tamaskan verwacht ben ik dus niet tegen die rassen......
Maar ga je daarnaast kijken zal ik voor de bouw wat men wil bereiken dus niet voor de husky gaan maar dan bv meer voor de laika. Maar dan wel de West Siberische, De oost of de husky is te fijntjes in achtneming van de standaard die toch het uiteindelijke doel heeft dan ;)

en reken maar dat je zeker kwa uiterlijk heeeeel snel verandering erin kan brengen hoor kijk nu juist maar eens wat 3 wolfhonden in totaal hebben gedaan voor de tamaskan ;)
kipo
Zeer actief

Ik zou ook liever een makkelijker hond dan de tsjech ingekruist zien, als ik ergens een nestje tamaskan-herder kruising zou tegenkomen, zou ik zo om zijn. Maar ik besef dat de gemiddelde (duitse/belgische/hollandse) herder misschien niet sociaal genoeg is voor wat jullie voor ogen hebben voor de tamaskan.
Rahne
Zeer actief
Contacteer:

Misschien is het interessant als ik even uitleg hoe het er bij de Tamaskan voorstaat op dit moment. Er zijn +- 400 Tamaskan wereldwijd op dit moment, het ras is ontstaan in 2006 (nu dus 6 jaar geleden). De basis bestaat uit 5 Utonagan honden, deze zijn allemaal zeer dicht aan elkaar verwant/ingeteeld. Dan zijn er nog 7 Finse 'Husky' kruisingen, ook deze zijn allemaal zeer dicht aan elkaar verwant/ingeteeld. 3 jaar terug is Bobbi de Saarloos gebruikt voor 1 nest, en een Siberische Husky (showlijnen).. beide onverwant (grotendeels iig) aan de rest. Er zijn 9 geregistreerde fokkers in Amerika en in Europa zijn het er 12 (niet allemaal hebben overigens geschikte fokteven). Dekreuen zijn er 4 in Amerika, en in Europa stuk of 10 (dan heb ik het over volledig geteste reuen die nu ingezet kunnen worden).
Angelique. schreef: Puur en alleen al vanwege het karakter, ik heb nog wel meer noten op mijn zang maar goed dat staat hier los van en is niet geschikt voor hier :F:
Ik denk dat je dat gewoon niet moet willen, geen tjech en geen saarloos, en nee ook een malamute zou mijn voorkeur niet hebben maar al beter dan eerder genoemde......ik denk dat je met de husky en de herder en dan de al bestaande tamaskan's veel "leukere en handelbaardere? (verkeerd woord geloof ik :LOL: ) honden krijgt :wink:
Ok duidelijk :ok:
Husky gaan we ook nog inkruisen binnenkort, en Herder wordt ook naar gekeken.
-Rahne-
Afbeelding
Rahne
Zeer actief
Contacteer:

kipo schreef:Ik zou ook liever een makkelijker hond dan de tsjech ingekruist zien, als ik ergens een nestje tamaskan-herder kruising zou tegenkomen, zou ik zo om zijn. Maar ik besef dat de gemiddelde (duitse/belgische/hollandse) herder misschien niet sociaal genoeg is voor wat jullie voor ogen hebben voor de tamaskan.
Ik zie zelf een Tamaskan x Groenendaeler helemaal zitten :I:
Maar dat is qua karakter en gezondheid misschien ook niet de beste keus... En dan moet je ook nog maar zo'n hond vinden. Veel rashonden eigenaren zien het absoluut niet zitten om hun hond beschikbaar te stellen voor bastaardfok.
-Rahne-
Afbeelding
Rahne
Zeer actief
Contacteer:

Qua uiterlijk kan het zeker snel gaan. Er lopen ook meerdere Tamaskan rond met ongewenste krulstaarten, te veel wit, blessen en incorrecte maskers.. vanwege de poolhonden achtergrond.
-Rahne-
Afbeelding
Angelique.

Rahne schreef:
kipo schreef:Ik zou ook liever een makkelijker hond dan de tsjech ingekruist zien, als ik ergens een nestje tamaskan-herder kruising zou tegenkomen, zou ik zo om zijn. Maar ik besef dat de gemiddelde (duitse/belgische/hollandse) herder misschien niet sociaal genoeg is voor wat jullie voor ogen hebben voor de tamaskan.
Ik zie zelf een Tamaskan x Groenendaeler helemaal zitten :I:
Maar dat is qua karakter en gezondheid misschien ook niet de beste keus... En dan moet je ook nog maar zo'n hond vinden. Veel rashonden eigenaren zien het absoluut niet zitten om hun hond beschikbaar te stellen voor bastaardfok.
Nou dat zou in mijn ogen ook een hele goede optie zijn idd, geen idee hoe het zit met de gezondheid maar op uiterlijk zeg ik mwoah, is een optie :wink:
Van
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder, Tamaskan, Turkse Vans
Contacteer:

Ongelezen bericht door Van »

een herder inkruisen zou ik ook helemaal voor zijn
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Komt spuit 11 ook nog even om de hoek kijken... :F:

Alles is zo'n beetje gezegd maar ik wil wel benadrukken dat de nieuwe TDR de uiterste best doet om alles open te gooien. Het doel is het fokken van een hond die wolfachtig aandoet en met een makkelijker en trainbaarder karakter dan de tot nu toe bestaande wolfhonden. En het wordt de TDR niet makkelijk gemaakt door de oneerlijkheid van de oprichters van het ras, namelijk Blustag en Blufawn, die geen onderdeel meer uitmaken van de TDR. Ik heb de indruk dat de huidige TDR op de goede weg zit en ik blijf mij verwonderen dat het zo'n makkelijk ras is als je ze samen ziet op een Tamaskan dag. Alle honden zijn benaderbaar en alles speelt los samen en Mila is dan zelfs één van de pittige teefjes. Ik word regelmatig aangesproken door mensen die uitermate verbaasd zijn als ze Mila zien met haar wolfachtige uiterlijk in combinatie met haar karakter. Ik werd bijvoorbeeld op een festival (Noorderzon, voor de Groningers ;) ) een aantal keer aangesproken omdat ze dachten dat ze een Saarloos was, maar dat ze dit niet konden geloven omdat ze zo ontspannen was in de drukte.

Ik sta niet onwelwillend tegenover het inkruisen van wolfhonden, mits ze qua karakter geschikt zijn. Ik vind Bobbi van Miran (Tamaskan) bijvoorbeeld een geweldige hond en een aanwinst voor de Tamaskan. Persoonlijk heb ik wel twijfels over deze mix en dat komt door dit zinnetje:
Maar net als de meeste Tsjechoslowaakse Wolfhonden houdt ze niet van teefjes.
Dat is een karaktereigenschap die ik liever niet wil zien bij de Tamaskan, maar misschien dat TS mij daar nog wat beter over in kan lichten. ;)
Maar ik vertrouw er op dat er goed wordt gekeken naar de karakters van de pups voordat er verder gefokt wordt met deze lijn. De Tsjechen die ik tegen ben gekomen speelden gewoon met Mila (2 teven en een reu). Een andere Tsjech kon niet met andere honden, maar ik had de indruk dat dit ook met de bazen te maken had. Ik ken Kaylee niet goed, ik heb haar maar één keer gezien en zag toen een rustige hond, gericht op de baas en zeker niet uit op conflicten.

Ik wil misschien ook een nest fokken met Mila als de testen goed blijken te zijn en dan zal mijn voorkeur uitgaan naar een herder of herdermix. Misschien nog liever zo'n hond dan een andere Tamaskan, om de genetische basis te vergroten en om te werken aan de eigenschappen waarvan ik vind dat ze verbeterd kunnen worden. Want ondanks dat Mila overal mee naar toe kan, het was best lastig haar aan te leren alleen te zijn (gaat prima nu) en ze houdt ook van jagen. En dan wil ik met name gaan zitten op karakter en gezondheid. Maar ik ben er nog niet uit wat voor reu ik dan het beste zou kunnen gebruiken.

Wolfwoman, veel succes met de dekking en de dracht, ben benieuwd! :ok:
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Angelique. schreef: Nou dat zou in mijn ogen ook een hele goede optie zijn idd, geen idee hoe het zit met de gezondheid maar op uiterlijk zeg ik mwoah, is een optie :wink:
Denk in ieder geval aan epilepsie en maagkanker bij relatief veel exemplaren van het ras.
wolfwoman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tsjechoslowaakse Wolfhonden
& Tamaskan Dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolfwoman »

-Gaby- schreef:
Dat is een karaktereigenschap die ik liever niet wil zien bij de Tamaskan, maar misschien dat TS mij daar nog wat beter over in kan lichten. ;)
Ik ken Kaylee niet goed, ik heb haar maar één keer gezien en zag toen een rustige hond, gericht op de baas en zeker niet uit op conflicten.

Zoals de meeste op de wandeling hebben gezien,
had ik uit voorzorg Kaylee een muilkorf omgedaan.
Kaylee wil wel eens uitvallen naar andere teven op 'eigen terrein',
dus in wandelgebieden waar zij zich zeker voelt.
Die muilkorf was waarschijnlijk tijdens de Tamaskan-wandeling niet nodig geweest,
want ze heeft zelfs geen grommetje gegeven.
Vandaar dat ik hem op het terras dan ook heb afgedaan.

Qua karakter is Kaylee een hele lieve vrolijke hond,
zowel voor 'vreemde' mensen en kinderen.
http://www.vantaelsesluske.nl __ groeten Stefanie
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

-Gaby- schreef:Komt spuit 11 ook nog even om de hoek kijken... :F:

Alles is zo'n beetje gezegd maar ik wil wel benadrukken dat de nieuwe TDR de uiterste best doet om alles open te gooien. Het doel is het fokken van een hond die wolfachtig aandoet en met een makkelijker en trainbaarder karakter dan de tot nu toe bestaande wolfhonden. En het wordt de TDR niet makkelijk gemaakt door de oneerlijkheid van de oprichters van het ras, namelijk Blustag en Blufawn, die geen onderdeel meer uitmaken van de TDR. Ik heb de indruk dat de huidige TDR op de goede weg zit en ik blijf mij verwonderen dat het zo'n makkelijk ras is als je ze samen ziet op een Tamaskan dag. Alle honden zijn benaderbaar en alles speelt los samen en Mila is dan zelfs één van de pittige teefjes. Ik word regelmatig aangesproken door mensen die uitermate verbaasd zijn als ze Mila zien met haar wolfachtige uiterlijk in combinatie met haar karakter. Ik werd bijvoorbeeld op een festival (Noorderzon, voor de Groningers ;) ) een aantal keer aangesproken omdat ze dachten dat ze een Saarloos was, maar dat ze dit niet konden geloven omdat ze zo ontspannen was in de drukte.

Ik sta niet onwelwillend tegenover het inkruisen van wolfhonden, mits ze qua karakter geschikt zijn. Ik vind Bobbi van Miran (Tamaskan) bijvoorbeeld een geweldige hond en een aanwinst voor de Tamaskan. Persoonlijk heb ik wel twijfels over deze mix en dat komt door dit zinnetje:
Maar ik vertrouw er op dat er goed wordt gekeken naar de karakters van de pups voordat er verder gefokt wordt met deze lijn. De Tsjechen die ik tegen ben gekomen speelden gewoon met Mila (2 teven en een reu). Een andere Tsjech kon niet met andere honden, maar ik had de indruk dat dit ook met de bazen te maken had. Ik ken Kaylee niet goed, ik heb haar maar één keer gezien en zag toen een rustige hond, gericht op de baas en zeker niet uit op conflicten.

Ik wil misschien ook een nest fokken met Mila als de testen goed blijken te zijn en dan zal mijn voorkeur uitgaan naar een herder of herdermix. Misschien nog liever zo'n hond dan een andere Tamaskan, om de genetische basis te vergroten en om te werken aan de eigenschappen waarvan ik vind dat ze verbeterd kunnen worden. Want ondanks dat Mila overal mee naar toe kan, het was best lastig haar aan te leren alleen te zijn (gaat prima nu) en ze houdt ook van jagen. En dan wil ik met name gaan zitten op karakter en gezondheid. Maar ik ben er nog niet uit wat voor reu ik dan het beste zou kunnen gebruiken.

Ik ken nog een leuke herdermix voor Mila :love:

Afbeelding
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Bedankt voor de uitleg wat betreft Kaylee! Ik zag inderdaad een hond die geen conflicten zocht o.i.d., dus dat had ik dan goed ingeschat. ;) Ben benieuwd hoe de pups er later uit zullen gaan zien en worden qua karakter! Kaylee vind ik prachtig in elk geval.

@ Stefania, oeh, dat vind ik wel een mooie hond! Misschien moet ik tzt maar eens een topicje openen, of er nog mensen zijn die leuke opties voor me weten. :F: Ga ik er dan dieper op in en niet in het topic van wolfwoman. ;) Eerst maar eens de heupen officieel laten beoordelen... En ze moet ook nog steeds loops worden voor de eerste keer. :wachten:
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
kipo
Zeer actief

sTefaniA schreef:
Ik ken nog een leuke herdermix voor Mila :love:

Afbeelding
:I: :I: :I: Wat een plaatje!
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

-Gaby- schreef:Bedankt voor de uitleg wat betreft Kaylee! Ik zag inderdaad een hond die geen conflicten zocht o.i.d., dus dat had ik dan goed ingeschat. ;) Ben benieuwd hoe de pups er later uit zullen gaan zien en worden qua karakter! Kaylee vind ik prachtig in elk geval.

@ Stefania, oeh, dat vind ik wel een mooie hond! Misschien moet ik tzt maar eens een topicje openen, of er nog mensen zijn die leuke opties voor me weten. :F: Ga ik er dan dieper op in en niet in het topic van wolfwoman. ;) Eerst maar eens de heupen officieel laten beoordelen... En ze moet ook nog steeds loops worden voor de eerste keer. :wachten:
Nog eentje om het af te leren :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Spuit elf dan nog maar een keer. Als je wolfhonden gaat gebruiken krijg je wolfhonden. Ik zou daar niet te lichtzinnig over denken. Er wordt nu nl soort van gezegd dat deze wolfhonden geen invloed lijken te hebben op het karakter van de Tamaskan. Dat zal nooit zo blijven. Zodra twee honden tegenover elkaar komen die beiden Tjech in zich hebben krijg je ook Tjechen in dat nest. Natuurlijk niet zuiver maar je zal Tamaskans krijgen die lastig worden met sexe-genoten. Ik persoonlijk zou dat nooit willen. Iedereen kan zelf bedenken hoe het is om een sterke hond te hebben die niet in zich heeft om strak te gaan luisteren. Dat aandeel van de Tjech kan de Tamaskan vernietigen als ras. Want wat is de Tamaskan? De wolfhonden met weinig wolf en veel goede sociale eigenschappen toch?

Laat alsjeblieft dat uiterlijk vanaf nu blijven bestaan door de honden die je inkruist in te kruisen om vervolgens de pups weer terug te kruisen op de nu wolfachtige honden. Dan blijven ze gewoon bestaan. En sluit dan de kruisingen die fouten hebben soort van uit voor de fok als ze te ernstig zijn.

Om een suggestie te doen. Kruis een huskie met witte herder. Of evt zelfs een Shiloh. Dan kom je aardig in de buurt voor wat je nodig hebt in de Tamaskan als vers bloed. Verder krijg je door die herders ook nog eens honden die baasgerichter zijn. Dus beter luisteren. Huskies zijn de zoetste honden die er zijn op hun weglopen en slecht alleen zijn na. Sociaal zijn ze in elk geval zeker.

Ik weet zeker dat mensen met een huskie x witte herder bereid zijn mee te werken aan de Tamaskan als er teefjes beschikbaar worden gesteld. Doe anders domweg een oproep. Een grote oproep. Gezocht, reuen. Kruisingen met poolhond en witte herder.
En nee, dan staan de ouders niet 100% vast. Soms wel trouwens want deze kruisingen worden veelvuldig gedaan met rashonden. De pups gaan al een eind richting de Tamaskan en als je er een tamaskan op zet zal dat nog meer worden.

Belangrijk is dat je een witte herder neemt. Die zijn meestal sociaal en met huskie zijn ze dat zeker. Verder benaderen die kruisingen met poolhond het meest de Tamaskan.

Zomaar een greep uit honden die je kan inzetten in mijn ogen.

Nu op te halen via MP:

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... anden.html

Witte herder/malamute x witte herder/huskie. Prima infokhond op het eerste gezicht.

Afbeelding

Weer een witte herder x huskie:

Afbeelding

Wat ik zelf persoonlijk ook zou doen is een stamboek bijhouden naast de Tamaskan van evt in te fokken kruisingen. Je ziet ze echt aangeboden worden. Kruisingen met Saarloos, kruisingen met huskie etc. Die honden worden al gefokt door mensen. Ik wist toevallig een half jaar geleden een nest witte herder/huskie x huskie. Daarmee zou je dus een potentiele dekreu fokken voor in de Tamaskan. Dan kruis je een kruising in. Heb je meteen een heleboel nieuw materiaal en geen gedoe dat je een nest fokt van half het ene ras en half het andere ras. Als de huskie al in de Saarloos zit bv fok je er slechts 25% saarloos in en maak je meteen de poolhond weer actief in de Tamaskan.
Afbeelding
Tamaskan
Zeer actief
Contacteer:

O maar je moet ook niet denken dsat het de bedoeling is de Tamaskan vol te stoppen met wolfhond hoor.....Natuurlijk gaat dan het karakter meer meespelen.
Kaylee zou de vierde wolfhond worden die gebruikt word en daar is niets mis mee als je inderdaad goed oplet hoe je terug kruist.
Natuurlijk worden de pups hiervan niet direct op een tamaskan terug gekruisd die tedicht kwa lijn op de andere tsjech in dit verhaal zit.
Ook kijken we naar andere honden zoals de husky die al genoemd is en een andere mix die bezig is als Tamaskan ingekruisd te worden.

De genoemde mixen kunnen idd leuk zijn maar men moet dan ook snappen dat we dan wel het liefst mixen of rassen hebben waar ook de achtergrond beter van bekend is want ondanks we natuurlijk de DNA testen hebben zijn er nog genoeg ernstige ziektes die nog niet te testen zijn en daar heb je dan die achtergrond voor nodig ;)

Als ik een ieder zo lees zit de TDR, de TBA en de mensen hier helemaal niet zover van elkaar af in de ideeen hoor. Dat lijkt misschien zo door dat deze inkruizing natuurlijk weer vers is maar met het doel wat de tamaskan mensen hebben of die nu TDR zijn of TBA heb je af een toe toch ook wel een generatie nodig waar wel wolfhond doorheen zit want men moet hierbij wel blijven denken dat wij dus ergens tussen de wolfhond en poolhond in willen zitten en dus ook niet op de kant van de poolhond willen zitten ;)(tenminste wij van de TBA niet) . Maar uiteindelijk door juist kruizen kom je op een zo'n laag gehalte uit dat je echt geen wolfhond in gedrag krijgt hoor want das dus idd net niet de bedoeling. Natuurlijk zullen ook de tamaskans geen honden voor iedereen zijn maar das niet omdat het wolfhonden zijn maar door hun mix want tja laten we eerlijk zijn dat ook de husky's en alle denkbare rassen die prima zullen gaan om in te kruizen bij de tamaskan zijn in mijn ogen toch nog steeds wel allemaal honden die niet voor een ieder geschikt zijn ;)
Tamaskan
Zeer actief
Contacteer:

Toevoeging op boven moet men er relening mee houden dat de gezondheid op nummer 1 staat en dan pas het karakter en dan uiterlijk.
Daarom plukken we niet zomaar mixen en rassen van MP af wat ik toch al een vreselijke plek vind en totaal ongeschikt om een dier een juist plekje te laten vinden( niet dat het niet kan;) ) maar iemand die zijn dier echt goed wil hebben zet hem niet op MP maar das mijn persoonlijke mening ;)
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”