dat ene is niet helemaal waar hoorsTefaniA schreef:Het is moeilijk, maar zonder stamboom is het al bijna onmogelijk. De honden die je fokt komen namelijk nooit in het officiële circuit terecht. Niemand met stamboomhonden zal je boomloze reu willen gebruiken want niemand weet waar hij vandaan komt en wat hij mankeert. Omgekeerd, probeer maar eens een reu te vinden voor je boomloze teef. Dat zal geen stamboomeigenaar willen doen, dus moet je op marktplaats of in de buurt een reu vinden die godweetwaar vandaan komt en hoe zijn gezondheid is.-Saskia- schreef:Ik ben het met je stuk tekst eens, behalve dit. Soms is verbetering van het ras nog erg moeilijk bínnen het officiële circuit.sTefaniA schreef:Als je echt iets voor een ras wil doen dan doe je dat officieel, op die manier kan je nog iets bijdragen en veranderen. Op alle andere manieren ben je gewoon bezig met fokken maar niet met het verbeteren van een ras.
Hoe verander je dan iets bij de mensen die wel met stamboom fokken? Hoe bereik je de mensen die graag een pup willen met stamboom en die alleen bij de 'andere' fokkers terecht komen? Je kan ook niet showen met je honden dus hoe verander je iets bij de keurmeesters? Dat het moeilijk is, dat snap ik. Maar ik zie hier ook fokkers die niet met de meute meelopen en honden fokken die het gros van de fokkers vreselijk vind. En die honden hebben toch stambomen en doen toch mee in de wereld. Er moet iemand zijn die een bepaald type fokt voor je het zelf kunt fokken. Dat is nog moeilijker als je een ras fokt met een kleine populatie.
Maar chihuahua's? Er zijn enorm veel chi's. Van verschillende types. Het is echt niet zo moeilijk om iets grotere chi's te fokken met normale snuitjes en zonder plopogen. Die tranende plopogen zijn nog altijd een ernstige fout bij chi's.
En wat doet TS? Fokken met een teef die veel te klein is volgens de officiële regels, de reu is ook veel te klein, en dan die tranende plopogen nog. Ik zie veel vaker die enge kleine chi's bij boomloze fokkers. Ik zie hier niks rasverbetering aan![]()
Moest ze nu nog met grotere chi's fokken die er normaal uitzien, dan zou ik het zelfs toejuichen. Maar rasverbetering roepen en dan je mini teef laten dekken door een mini reu
als ik wil kan ik gewoon 1 van mijn boomloze bordeauxdog teven door een stamboom reu laten dekken