Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fok discussie Chihuahua's afgeleid van ander topic

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: ronja 61 dagen drachtig eb heeft weeen.

Ongelezen bericht door frank-bobby »

sTefaniA schreef:
-Saskia- schreef:
sTefaniA schreef:Als je echt iets voor een ras wil doen dan doe je dat officieel, op die manier kan je nog iets bijdragen en veranderen. Op alle andere manieren ben je gewoon bezig met fokken maar niet met het verbeteren van een ras.
Ik ben het met je stuk tekst eens, behalve dit. Soms is verbetering van het ras nog erg moeilijk bínnen het officiële circuit.
Het is moeilijk, maar zonder stamboom is het al bijna onmogelijk. De honden die je fokt komen namelijk nooit in het officiële circuit terecht. Niemand met stamboomhonden zal je boomloze reu willen gebruiken want niemand weet waar hij vandaan komt en wat hij mankeert. Omgekeerd, probeer maar eens een reu te vinden voor je boomloze teef. Dat zal geen stamboomeigenaar willen doen, dus moet je op marktplaats of in de buurt een reu vinden die godweetwaar vandaan komt en hoe zijn gezondheid is.

Hoe verander je dan iets bij de mensen die wel met stamboom fokken? Hoe bereik je de mensen die graag een pup willen met stamboom en die alleen bij de 'andere' fokkers terecht komen? Je kan ook niet showen met je honden dus hoe verander je iets bij de keurmeesters? Dat het moeilijk is, dat snap ik. Maar ik zie hier ook fokkers die niet met de meute meelopen en honden fokken die het gros van de fokkers vreselijk vind. En die honden hebben toch stambomen en doen toch mee in de wereld. Er moet iemand zijn die een bepaald type fokt voor je het zelf kunt fokken. Dat is nog moeilijker als je een ras fokt met een kleine populatie.

Maar chihuahua's? Er zijn enorm veel chi's. Van verschillende types. Het is echt niet zo moeilijk om iets grotere chi's te fokken met normale snuitjes en zonder plopogen. Die tranende plopogen zijn nog altijd een ernstige fout bij chi's.

En wat doet TS? Fokken met een teef die veel te klein is volgens de officiële regels, de reu is ook veel te klein, en dan die tranende plopogen nog. Ik zie veel vaker die enge kleine chi's bij boomloze fokkers. Ik zie hier niks rasverbetering aan :19:

Moest ze nu nog met grotere chi's fokken die er normaal uitzien, dan zou ik het zelfs toejuichen. Maar rasverbetering roepen en dan je mini teef laten dekken door een mini reu :19:
dat ene is niet helemaal waar hoor
als ik wil kan ik gewoon 1 van mijn boomloze bordeauxdog teven door een stamboom reu laten dekken
Afbeelding
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door sTefaniA »

frank-bobby schreef:
sTefaniA schreef:
-Saskia- schreef:
sTefaniA schreef:Als je echt iets voor een ras wil doen dan doe je dat officieel, op die manier kan je nog iets bijdragen en veranderen. Op alle andere manieren ben je gewoon bezig met fokken maar niet met het verbeteren van een ras.
Ik ben het met je stuk tekst eens, behalve dit. Soms is verbetering van het ras nog erg moeilijk bínnen het officiële circuit.
Het is moeilijk, maar zonder stamboom is het al bijna onmogelijk. De honden die je fokt komen namelijk nooit in het officiële circuit terecht. Niemand met stamboomhonden zal je boomloze reu willen gebruiken want niemand weet waar hij vandaan komt en wat hij mankeert. Omgekeerd, probeer maar eens een reu te vinden voor je boomloze teef. Dat zal geen stamboomeigenaar willen doen, dus moet je op marktplaats of in de buurt een reu vinden die godweetwaar vandaan komt en hoe zijn gezondheid is.

Hoe verander je dan iets bij de mensen die wel met stamboom fokken? Hoe bereik je de mensen die graag een pup willen met stamboom en die alleen bij de 'andere' fokkers terecht komen? Je kan ook niet showen met je honden dus hoe verander je iets bij de keurmeesters? Dat het moeilijk is, dat snap ik. Maar ik zie hier ook fokkers die niet met de meute meelopen en honden fokken die het gros van de fokkers vreselijk vind. En die honden hebben toch stambomen en doen toch mee in de wereld. Er moet iemand zijn die een bepaald type fokt voor je het zelf kunt fokken. Dat is nog moeilijker als je een ras fokt met een kleine populatie.

Maar chihuahua's? Er zijn enorm veel chi's. Van verschillende types. Het is echt niet zo moeilijk om iets grotere chi's te fokken met normale snuitjes en zonder plopogen. Die tranende plopogen zijn nog altijd een ernstige fout bij chi's.

En wat doet TS? Fokken met een teef die veel te klein is volgens de officiële regels, de reu is ook veel te klein, en dan die tranende plopogen nog. Ik zie veel vaker die enge kleine chi's bij boomloze fokkers. Ik zie hier niks rasverbetering aan :19:

Moest ze nu nog met grotere chi's fokken die er normaal uitzien, dan zou ik het zelfs toejuichen. Maar rasverbetering roepen en dan je mini teef laten dekken door een mini reu :19:
als ik wil kan ik gewoon 1 van mijn boomloze bordeauxdog teven door een stamboom reu laten dekken
Zucht... Als je wil kan je alles natuurlijk. Het merendeel van de fokkers staat er niet voor te springen om zijn reu een kruising te laten dekken. Maak eens een polletje, welke fokkers hier zouden hun stamboomreu een boomloze teef laten dekken? Of stuur eens een mail naar honderd fokkers, hallo ik heb een boomloze teef, kan ik uw reu gebruiken? Niet veel die ja zullen zeggen hoor. Het is in ieder geval niet gebruikelijk.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

het topic is gesplitst en weer open. het originele topic staat hier: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 5&t=256214

het kan zijn dat sommige berichten wat vreemd lijken maar het geheel klopt nu beter
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Re: Fok discussie Chihuahua's afgeleid van ander topic

Ongelezen bericht door luna2906 »

Goede actie Massam :ok:
M@scha
Zeer actief

luna2906 schreef:Goede actie Massam :ok:
goeie actie moderatorteam :engel:

mascha de uitvoerder was te lui om om te loggen naar modteam en dacht er te laat aan :mrgreen:
Afbeelding
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

sTefaniA schreef:
frank-bobby schreef:
sTefaniA schreef:
-Saskia- schreef: Ik ben het met je stuk tekst eens, behalve dit. Soms is verbetering van het ras nog erg moeilijk bínnen het officiële circuit.

Zucht... Als je wil kan je alles natuurlijk. Het merendeel van de fokkers staat er niet voor te springen om zijn reu een kruising te laten dekken. Maak eens een polletje, welke fokkers hier zouden hun stamboomreu een boomloze teef laten dekken? Of stuur eens een mail naar honderd fokkers, hallo ik heb een boomloze teef, kan ik uw reu gebruiken? Niet veel die ja zullen zeggen hoor. Het is in ieder geval niet gebruikelijk.
nou ik kan je vertellen 1 van de beste bordeauxdog kennels in nederland laten je ook gewoon komen met je teef zonder stamboom
en zo is het ook bij veel chihuahua fokkers anderen rassen met stamboom weet ik niet
Afbeelding
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Selene »

massam schreef:het topic is gesplitst en weer open. het originele topic staat hier: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 5&t=256214

het kan zijn dat sommige berichten wat vreemd lijken maar het geheel klopt nu beter
:ok:
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Chihuahua schreef:
renee-uk schreef:
Chihuahua schreef:
renee-uk schreef: waarom heb jij hier eigenlijk zo'n grote mond?
bij jou ging het ook niet allemaal van een leien dakje als ik het me goed herinner, met dode pups en open gehemeltes enzo?
wie zonder zonde is enzovoort :roll:
Een nest met 7 pups, schreeuwend veel voor een Chihuahua 2 waren er erg klein, hadden ook niet zo'n opperbeste plaats gehad in de baarmoeder, die zijn inderdaad overleden, maar ik heb nog geen enkel pupje met een gespleten gehemelte gehad hoor, hoe kom je daarbij?
oh het waren er meer dan 2 hoor, smoek en ik hebben dat toen nog leuk voor je uitgerekend.
open gehemelte weet ik inderdaad niet zeker en ik heb geen zin om het op te zoeken, maar het hield niet op met 2 dode pups en dàt weet ik wel heel zeker.
misschien toch een idee je hier niet als de heilige johanna te gedragen, want dat staat je van geen kanten, echt niet.
Bewijzen.
7 pups, er zijn 2 reutjes overleden, ik hield er nog 5 over, die hebben alemaal een leuke baas gevonden, Loulou, Maroussia, Nino, Snoetje en Gigi.
Ik zal het toch zeker zelf wel beter weten??? :piew:
Voor de geïnteresseerden :cool2:

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... &start=360

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... i#p5882978

Lijkt mij verstandig dat jij gewoon eens een keer je grote muil houd tegen andere "fokkers" :ok: Jij bent zelf ook 1 van die flutfokkers waarvan ik nooit en te nimmer iemand zou aanraden "daar" (bij jou dus) een pup te kopen :schrik:

Enne frank-bobby....ik heb nagenoeg nooit kritiek op jou gegeven omdat er meer dan genoeg anderen waren die al kritiek op jou hadden waar het jouw fokbeleid aangaat, maarre wat betreft ben jij naar mijn bescheiden mening nu ook niet bepaald dé aangewezen persoon om überhaupt kritiek te geven :neenee: :wink:
Laatst gewijzigd door smoekie op 26 nov 2012 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

Dipsy20 schreef:Maar wat is er op tegen om zonder stamboom te fokken
Als de ouders getest zijn en alles is goed wat hebben sommige daar op tegen dan ???
het ging daarin niet met of zonder boom
maar om het uiderlijk en gewicht
Afbeelding
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

smoekie schreef:
Chihuahua schreef:
renee-uk schreef:
Chihuahua schreef: Een nest met 7 pups, schreeuwend veel voor een Chihuahua 2 waren er erg klein, hadden ook niet zo'n opperbeste plaats gehad in de baarmoeder, die zijn inderdaad overleden, maar ik heb nog geen enkel pupje met een gespleten gehemelte gehad hoor, hoe kom je daarbij?
oh het waren er meer dan 2 hoor, smoek en ik hebben dat toen nog leuk voor je uitgerekend.
open gehemelte weet ik inderdaad niet zeker en ik heb geen zin om het op te zoeken, maar het hield niet op met 2 dode pups en dàt weet ik wel heel zeker.
misschien toch een idee je hier niet als de heilige johanna te gedragen, want dat staat je van geen kanten, echt niet.
Bewijzen.
7 pups, er zijn 2 reutjes overleden, ik hield er nog 5 over, die hebben alemaal een leuke baas gevonden, Loulou, Maroussia, Nino, Snoetje en Gigi.

Lijkt mij verstandig dat jij gewoon eens een keer je grote muil houd tegen andere "fokkers" :ok: Jij bent zelf ook 1 van die flutfokkers waarvan ik nooit en te nimmer iemand zou aanraden "daar" (bij jou dus) een pup te kopen :schrik:

Enne frank-bobby....ik heb nagenoeg nooit kritiek op jou gegeven omdat er meer dan genoeg anderen waren die al kritiek op jou hadden waar het jouw fokbeleid aangaat, maarre wat betreft ben jij naar mijn bescheiden mening nu ook niet bepaald dé aangewezen persoon om überhaupt kritiek te geven :neenee: :wink:
smoek ik zeg nergens dat ik het allemaal zo perfect hebt gedaan hoor
maar ik heb nooit met te kleine hondjes gefokt
of met hondjes waarbij die ogen erbijna uitvallen
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

massam schreef:

mascha de uitvoerder was te lui om om te loggen naar modteam en dacht er te laat aan :mrgreen:
Geef ik je een compliment, wil je hem niet op persoonlijk titel :hmmm:

Nou bij deze dan: goeie actie mod-team! :engel:
Pool
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Pool »

Ik heb maar 22 jaar chihuahua's gehad........ En de belangrijkste redenen waarom ik ze niet meer heb staan hier beschreven in het topic, kan mij niet vinden in het fokken heden ten dage van een ras dat werkelijk uniek en geweldig was....met de nadruk op 'was'. Momenteel worden er te pas en te onpas chi's aangeboden, ook "tea-cup"(hondjes waar de NCC zich van distantieert) exemplaren voor exorbitant hoge prijzen, zonder stamboom en garantie tot aan de deur. Kortom een ras dat door de immense populariteit de das is omgedraaid. De teven waar voorheen mee gefokt werd wogen allemaal boven de 2 kilo en de meesten zaten rond de 2.5 kilo. Fokkers waren toen op een heel andere manier bezig(er waren er ook nog niet zoveel), zo werden hondjes uitgesloten met pl, een molera of andere aandoeningen die erfelijk konden zijn. Er zijn zeer zeker nog goede fokkers te vinden, hoewel het er op lijkt dat die ook het plezier in het ras aan het kwijt raken zijn simpelweg door de wildgroei aan fokkers die snel veel teven hebben, veel nestjes fokken, een eigen reu hebben en niets doen om het ras te verbeteren. Vind het oprecht zonde dat een ras dat ooit bekend stond als een grote, kleine hond die sober leefde en een gehard dier was nu een karikatuur van zichzelf is geworden. Echt heel triest want ik heb aan mijn chi's veel plezier beleefd en ze zijn, op een na, allemaal 16+ geworden.
[img][img] <b>Vóór</b>
Afbeelding
In vrijheid verbonden
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Als de ouders getest zijn en alles is goed wat hebben sommige daar op tegen dan ???
niks. en testen zeggen mij 1 ding: dat er blijkbaar gebreken in het ras zitten. en als je met goedgeteste dieren fokt, komt er vanzelf weer een ander mankement om de hoek kijken, waar dan ook weer op getest moet worden. en als je een kruising fokt, komt er anatomisch toch weer iets anders uit. dus zeggen hD testen ook niet zo veel.

het gaat er nu om, dat er met deze chihuahua combinatie gefokt wordt, waarvan het een discussiepunt is, of de dieren wel representatief genoeg zijn voor het ''ras''.
maar ja, het is te verwachten he, met Chi`s. ze zijn gewoon klein. er worden nog steeds teacup modellen gefokt :schrik:
M@scha
Zeer actief

luna2906 schreef:
massam schreef:

Geef ik je een compliment, wil je hem niet op persoonlijk titel :hmmm:

Nou bij deze dan: goeie actie mod-team! :engel:

:engel: dank! :cheer:
Afbeelding
Chihuahua
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 8

Ongelezen bericht door Chihuahua »

smoekie schreef:
Chihuahua schreef:
renee-uk schreef:
Chihuahua schreef: Een nest met 7 pups, schreeuwend veel voor een Chihuahua 2 waren er erg klein, hadden ook niet zo'n opperbeste plaats gehad in de baarmoeder, die zijn inderdaad overleden, maar ik heb nog geen enkel pupje met een gespleten gehemelte gehad hoor, hoe kom je daarbij?
Bewijzen.

Goed bezig Smoek! Ik snap dat wel hoor, dat de hele dag thuis zitten en voor 3 van die blagen zorgen dag in, dag uit, behoorlijk frustrerend kan zijn en dat het dan heerlijk is om jezelf op zo'n forum even helemaal los te laten gaan, ga je gang maar hoor Smoek! :ok:
M@scha
Zeer actief

ennnn terug naar de discussie... elkaar persoonlijk proberen te pakken kunnen jullie, dat weten we nu wel en daar is geen discussie voor nodig :roos:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Denk dat het nog lastig is om de goede fokkers tussen de mensen uit te pikken die ook nestjes met chi's fokken al dan niet met stamboom.
Als ik op Marktplaats kijk staan er hier in mijn woonplaats continue nestjes aangeboden. Toevallig vandaag nog 1, teefje 275 gram en de reu is ook klein staat er bij. Blijven gegarandeerd klein!
Is dat dan waar mensen voor kiezen als het gaat om de chi, dat ze klein blijven? Ik lees liever dat ouderdieren getest zijn, dat er op gezondheid wordt gefokt en op karakter.

Ook dekreutjes worden aangeboden, maar nergens staat er dan dat de hond ergens op getest is. Vind het echt een modehondje geworden en hier lopen er heel vaak kinderen mee te zeulen, of in een fietsmandje of met hondje in de armen achterop een fiets :ugh:
Wat is eigenlijk de gemiddelde prijs voor een chi? Het varieert hier van 450 tot 750 euro.
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

blondie schreef:Denk dat het nog lastig is om de goede fokkers tussen de mensen uit te pikken die ook nestjes met chi's fokken al dan niet met stamboom.
Als ik op Marktplaats kijk staan er hier in mijn woonplaats continue nestjes aangeboden. Toevallig vandaag nog 1, teefje 275 gram en de reu is ook klein staat er bij. Blijven gegarandeerd klein!
Is dat dan waar mensen voor kiezen als het gaat om de chi, dat ze klein blijven? Ik lees liever dat ouderdieren getest zijn, dat er op gezondheid wordt gefokt en op karakter.

Ook dekreutjes worden aangeboden, maar nergens staat er dan dat de hond ergens op getest is. Vind het echt een modehondje geworden en hier lopen er heel vaak kinderen mee te zeulen, of in een fietsmandje of met hondje in de armen achterop een fiets :ugh:
Wat is eigenlijk de gemiddelde prijs voor een chi? Het varieert hier van 450 tot 750 euro.
275 gram kan niet denk ik
en ja de gemiddelde prijs op marktplaats is denk ik nu er zoveel op staan 300 euro
het begint bij 250 euro en eindigt op 900 euro
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

frank-bobby schreef:
blondie schreef:Denk dat het nog lastig is om de goede fokkers tussen de mensen uit te pikken die ook nestjes met chi's fokken al dan niet met stamboom.

275 gram kan niet denk ik
en ja de gemiddelde prijs op marktplaats is denk ik nu er zoveel op staan 300 euro
het begint bij 250 euro en eindigt op 900 euro
Foutje, 1,7 kilo reutje 2,1 kilo maar klein blijvend!
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

heb je bij kleine hondjes als chihuahua's niet sowieso sneller keizersnedes nodig? omdat de pups relatief groot zijn? een mechelaar, en zelfs een flinke tekkel, poept een stuitliggende pup er makkelijk uit omdat die relatief klein is.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

tekkel schreef:heb je bij kleine hondjes als chihuahua's niet sowieso sneller keizersnedes nodig? omdat de pups relatief groot zijn? een mechelaar, en zelfs een flinke tekkel, poept een stuitliggende pup er makkelijk uit omdat die relatief klein is.
tuurlijk is er bij de wawa sowiso kans op ks alleen heb je bij een hondje van 2,5 a 3 kilo gewoon veel minder kans daarop dan met een hondje van 1700 bram bijvoorbeeld
Afbeelding
Chihuahua
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 8

Ongelezen bericht door Chihuahua »

tekkel schreef:heb je bij kleine hondjes als chihuahua's niet sowieso sneller keizersnedes nodig? omdat de pups relatief groot zijn? een mechelaar, en zelfs een flinke tekkel, poept een stuitliggende pup er makkelijk uit omdat die relatief klein is.
Natuurlijk, de kans is bij een Chihuahua groter als bij bv. een Teckel, en juist vanwege dat vergrote risico hebben ze bv. in Duitsland een limiet gesteld dat je niet met een teefje lichter dan 2 kilo mag fokken.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Dipsy20 schreef:Ja dat snap ik maar zag volgens mij ook langs komen met iets over zonder stamboom fokke
Ik zelf vind het teefje ook aan kleine kant maar het is Mexicaantje keuze om daar mee te fokken
Persoonlijk zou ik het niet doen
En sommige rassen hebben toch traan oogjes
Bij vlinders komt het ook wel eens voor
En zo stompe neus had het reutje niet
En dat vind jij normaal dat sommige rassen traanoogjes hebben? En het ging ook niet om een stompe neus bij de reu maar om de tranende bolle plopoogjes en een te licht teefje. Mij, met mijn onverstand van fokken, kan je veel wijsmaken maar niet dat je verantwoord bezig bent.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Tara schreef:
Als je werkelijk wat bij wilt dragen, dan moet je niet zonder stamboom willen fokken.
Zolang de Raad van Beheer namelijk de stamboeken niet opengooit, zijn al die boomloze hondjes waardeloos voor de stamboekpopulaties.
Hoe goed ze ook mogen zijn, die hondjes zijn niet geregistreerd, en kunnen dus niks bijdragen aan die stamboekpopulaties.
Erger nog: binnen de kynologie worden boomloze hondjes gezien als bastaards of lookalikes.
Hoe mooi en hoe lief ze ook zijn, voor de rashondenfokkerij zijn ze waardeloos.
Je kunt er hooguit een interessante boomloze subpopulatie mee opbouwen. :wink:

het is maar in hoeverre je waarde hecht aan die raad van Beheer.

ik heb veel liever dat men bij de cavalier al eerder ander bloed (van mij part cocker spaniel) erin gekruist zou hebben. dan maar geen FCI erkende hond. dan maar niet geregistreerd bij die Raad van Beheer. je bent echt niet afhankelijk van de Raad van beheer hoor.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Emma schreef:
Tara schreef:
Als je werkelijk wat bij wilt dragen, dan moet je niet zonder stamboom willen fokken.
Zolang de Raad van Beheer namelijk de stamboeken niet opengooit, zijn al die boomloze hondjes waardeloos voor de stamboekpopulaties.
Hoe goed ze ook mogen zijn, die hondjes zijn niet geregistreerd, en kunnen dus niks bijdragen aan die stamboekpopulaties.
Erger nog: binnen de kynologie worden boomloze hondjes gezien als bastaards of lookalikes.

ik heb veel liever dat men bij de cavalier al eerder ander bloed (van mij part cocker spaniel) erin gekruist zou hebben. dan maar geen FCI erkende hond. dan maar niet geregistreerd bij die Raad van Beheer. je bent echt niet afhankelijk van de Raad van beheer hoor.

Dat vind ik dus ook. Als ik fokker zou zijn, zou ik geen boodschap hebben aan de FCI en/of de Raad van Beheer als het alleen maar om bureaucratische regeltjes zou gaan die erop gericht zijn om de genenpoel van een ras steeds verder te verkleinen. In mijn optiek zou het belangrijker zijn om een ras gezond te krijgen/houden.
Als ik naar mijn eigen ras kijk, dan duiken er de laatste jaren lelijke zaken op als degeneratieve myelopathie en radius curvus. En waar wordt op getest? HD en CEA/PRA.
Ook vervelend, maar hd komt nog nauwelijks voor, net als PRA. En er zijn testen voor dm.
Het starre vasthouden aan bloedlijnen en het vooral niet toelaten van 'vers' bloed is zowat het evangelie geworden van de gevestigde orde. En vooral onderscheid blijven maken tussen kort- en langharen en engelse en amerikaanse types. Want stel je voor dat je onderling kruist.
Ja, de collie is nóg gezond en godzijdank is het een ras met een ruime mondiale verspreiding. maar je hoeft geen Einstein te zijn om te beseffen dat over pak-'m-beet 25 jaar het ras net zo verziekt is als de cavalier of franse bulletjes.

Al gloort er een sprankje hoop aan de horizon: er komen zo langzamerhand wat nieuwe fokkers die wat verder kijken dan hun neus lang is. Fokkers die voor hun dekreu niet naar de dichtstbijzijnde reu om de hoek gaat en fokkers die amerikanen in hun lijn kruisen.
Afbeelding
Emma
Zeer actief

Tara schreef:
Emma schreef:
Tara schreef:

Nou, toch wel hoor, als je echt wezenlijk iets wilt bijdragen aan een ras.
Binnen de kynologie is een ras echt alleen maar een ras indien het geregistreerd is in een FCI geregistreerde stamboekhouding.
Het is hartstikke mooi als je een lookalike wilt hebben uit een leuke subpopulatie, niks mis mee ook.
Maar nogmaals: volstrekt onbruikbaar in de FCI geregistreerde stamboekhouding.
Pas als men de stamboeken open gaat gooien worden die lookalikes interessant, maar eerder niet.
En helaas moet er nog heel veel water door de Rijn voordat dát zover is.
ja, Tuurlijk. voor de FCI wel.
maar goed, dan moet je dus wel waarde hechten aan die hele FCI.

bij de FCI komt raad van Beheer kijken. bij raad van beheer komen hondenshows en keurmeesters kijken. en daar gaat het heel vaak fout.

als je echt iets wezenlijks wilt bijdragen aan het ras. stop je met waarde te hechten aan de FCI. de FCI bepaald of het een ras is of niet. maar dat is allemaal maar op papier. het is niet ECHT.
elk ras zal eerst een onofficieel ras zijn, voordat het zich kan laten erkennen door de FCI. om tot een ras te komen, wordt er altijd gebruik gemaakt van andere type honden. rassen of niet-rassen. totdat je tot een ras komt, spreek je van rasverbetering. daarna kan je om het ras een gelijk voorkomen te geven, nog van rasverbetering spreken. maar dat houdt een keer op. er komt altijd een keerpunt, als je niet meer ''werkt'' aan het ras, dus het ras voorziet van nieuw bloed, gaat het ras aftakelen.

natuurlijk kun je exterieur technisch een reu zoeken die het beste bij je teef past. maar dat is maar tijdelijke verbetering, de genenpoel wordt er niet groter van.
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Tjeetje, ik dacht, even kijken of er pupsels zijn.

Nou er zijn er dus 3,..gefeliciteerd met het kleine spul. :D

Maar wat een discussie weer en dat in iets dat als geboorte topic begon.

Ik heb het vluchtig doorgelezen en wat ik het meest tegen gekomen ben is,..2 kilo.

Goed, ik trek me weer terug hier, heb geen verstand van fokken en wil me er daarom ook niet mee bemoeien.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Tara schreef:
Emma schreef:
Tara schreef:

Nou, toch wel hoor, als je echt wezenlijk iets wilt bijdragen aan een ras.
Binnen de kynologie is een ras echt alleen maar een ras indien het geregistreerd is in een FCI geregistreerde stamboekhouding.
Het is hartstikke mooi als je een lookalike wilt hebben uit een leuke subpopulatie, niks mis mee ook.
Maar nogmaals: volstrekt onbruikbaar in de FCI geregistreerde stamboekhouding.
Pas als men de stamboeken open gaat gooien worden die lookalikes interessant, maar eerder niet.
En helaas moet er nog heel veel water door de Rijn voordat dát zover is.
Jij hebt het dan over gebruikswaarden in fokken.
Hoeveel stamboom honden komen in de fok terecht dan.?
De meeste worden gefokt en verkocht als huishond en niet anders .
Dus je moet dat hele stamboom gebeuren ook niet tte hoog aanslaan.
Je kunt ook zeggen dat het 1 grote inteeltzooi is met stamboom en dan verliest het ook snel zijn glans ,of je moet in Staphorst wonen en er op kicken.
Zijn ook zat werkhonden lijnen fci stamboomloos met veel waarden.

Vraag een gemiddelde fokker hoeveel nesten hij gefokt heeft en hoeveel er daarvan in de fok terecht zijn gekomen.
Bar weinig zou ik zeggen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Dipsy20 schreef:Dat bedoel ik nou bouvierpoedel
Maar het lijkt wel of je slecht bent als je zonder stamboom fokt heb
Helemaal niet, dat zegt niemand. Integendeel, ik denk dat de meeste mensen hier liever een leuke bastaard hebben in plaats van een overdreven gefokte stamboomhond. Waarmee ik niet zeg dat alle stamboomhonden kapotgefokt zijn, voor ik dat weer over me heen krijg.

Iedereen valt hier gewoon heel erg over het uiterlijk van de gebruikte hondjes. Zogezegd ter verbetering van het ras. Volgens mij zijn de grootste problemen van het ras juist dat ze steeds kleiner worden, met grotere plopogen, ingedeukte snuitjes en bolle schedels. Raar maar waar gebruikt TS honden die bijna al deze kenmerken bezitten :19:
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Nanna schreef:
sTefaniA schreef: Iedereen valt hier gewoon heel erg over het uiterlijk van de gebruikte hondjes. Zogezegd ter verbetering van het ras. Volgens mij zijn de grootste problemen van het ras juist dat ze steeds kleiner worden, met grotere plopogen, ingedeukte snuitjes en bolle schedels.
Het nadeel is dat er gefokt wordt wat de markt vraagt. En ja, al die Paris Hilton grietjes en kettingrokende vette wawamamma's willen zo ieniemienie klein mogelijk.
Het liefst natuurlijk met aparte kleurtjes.
Dus zo'n hoge pet heb ik niet op van een dergelijke lookalike fok. Van die hele stamboomfok overigens ook niet hoor want op shows zie je ook bepaald gnoompjes langskomen. Uiteindelijk moeten die dezelfde markt bedienen, alleen dan dat deel met een wat dikkere portemonnee.
Die dikkere portemonnee valt ook wel mee, als ik zie wat er hier gevraagd wordt :O:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”