Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

misschien een nestje Tamaskans

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: misschien een nestje Tamaskans

Ongelezen bericht door LongFields »

Tamaskan schreef: maar iemand die zijn dier echt goed wil hebben zet hem niet op MP maar das mijn persoonlijke mening ;)
Wat een onzin. Ik denk dat zeker voor te herplaatsen honden MP een heel goed medium is. Natuurlijk moet je daarnáást gewoon zelf heel goed selecteren en screenen voordat je je te herplaatsen hond aan de eerste oetl*l die aan je deur staat meegeeft.
Ik denk dat MP de kansen van te herplaatsen honden enorm vergroot.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Tamaskan schreef:Toevoeging op boven moet men er relening mee houden dat de gezondheid op nummer 1 staat en dan pas het karakter en dan uiterlijk.
Daarom plukken we niet zomaar mixen en rassen van MP af wat ik toch al een vreselijke plek vind en totaal ongeschikt om een dier een juist plekje te laten vinden( niet dat het niet kan;) ) maar iemand die zijn dier echt goed wil hebben zet hem niet op MP maar das mijn persoonlijke mening ;)

Als gezondheid op nr 1 staat dan vraag ik me wel af waarom er Saarloos is gebruikt.... :ugh: Dat zijn in mijn ogen toch wel erg doorgefokte honden die wel heel vaak problemen lijken te hebben. Zowel lichamelijk als in hun kop. De tjech ken ik niet als ras. Wel zijn daarover de verhalen weer niet heel erg positief vwbt het karakter. Niks mis met dergelijke karakters maar niet bepaald in lijn met de Tamaskan beschrijving. Het uiterlijk is natuurlijk precies goed. Dat wel weer.

Ik snap dat zomaar hondje-pik niet kan. Het gaat ook om het idee. En wie zoekt zal vinden. Het is echt niet zo lastig om een kruising te vinden uit twee stamboomhonden. Dan zijn de lijnen wel herleidbaar. Dan kan de vereniging de verdere testen op de bastaard doen en ik kan me niet voorstellen dat een reueneigenaar dan bij goede uitleg grote bezwaren kan hebben om eens een dekking af te staan van zijn of haar reu.

Wat te denken van een Shiloh?
Afbeelding
Tamaskan
Zeer actief
Mijn ras(sen): wolfhonden
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tamaskan »

Zoals ik al zei het is mijn mening over MP. Ieder mag zijn mening hebben en die van mij is nu eenmaal zo en er is niets wat iemand kan zeggen om die mening te veranderen ;)

Wat het gebruik van de Saarloos betrefd is het idd ja de Saarloos als Ras staat er slecht voor maar niiet elke Saarloos is pure inteelt.
Eerder hier vermeld zijn er lijnen die niet geheel meer puur zijn. Zo komt de gebruikte Saarloos ook uit zo'n lijn ;)
Heeft alle testen ook gehad etc. Dat is dus de duidelijke aanduiding die ik telkens doe op die achtergrond....Wat op papier staat is niet altijd zo en moet je dus meer van het ras weten etc ;)

En idd hebben we gewoon het liefst een kwuizing vanuit twee stamboom honden maar wat ook al eerder is vermeld de honden die wij daar kwa karakter, gezondheid en uuiterlijk voor geschikt vinden lopen we vaak tegen het gebeuren aan dat de baasjes er niet aan mee willen werken helaaaas. Maar het zoeken geven we echt niet op hoor ;)
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Selene »

Tamaskan schreef:Zoals ik al zei het is mijn mening over MP. Ieder mag zijn mening hebben en die van mij is nu eenmaal zo en er is niets wat iemand kan zeggen om die mening te veranderen ;)

Wat het gebruik van de Saarloos betrefd is het idd ja de Saarloos als Ras staat er slecht voor maar niiet elke Saarloos is pure inteelt.
Eerder hier vermeld zijn er lijnen die niet geheel meer puur zijn. Zo komt de gebruikte Saarloos ook uit zo'n lijn ;)
Heeft alle testen ook gehad etc. Dat is dus de duidelijke aanduiding die ik telkens doe op die achtergrond....Wat op papier staat is niet altijd zo en moet je dus meer van het ras weten etc ;)

En idd hebben we gewoon het liefst een kwuizing vanuit twee stamboom honden maar wat ook al eerder is vermeld de honden die wij daar kwa karakter, gezondheid en uuiterlijk voor geschikt vinden lopen we vaak tegen het gebeuren aan dat de baasjes er niet aan mee willen werken helaaaas. Maar het zoeken geven we echt niet op hoor ;)
Ik snap dat niet zo goed, als iemand mij zou benaderen omdat ze mijn reu een aanwinst vinden voor hun ras in ontwikkeling waarom zou ik dat dan niet doen? wat zit daar achter voor argument dan?
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Tamaskan schreef:
Kan ik me maar moeilijk voorstellen, ik weet niet hoe jullie die mensen benaderen maar met een goed en duidelijk verhaal zouden fokkers hier toch juist achter moeten staan ipv maar in hetzelfde kleine kringetje te blijven hangen :oeps:
Nee natuurlijk niet iedereen maar kan me niet voorstellen dat het overgrote deel dat niet zou doen, natuurlijk mogen ze dan eisen hebben, net zoals "jullie" die dan zouden mogen hebben.
Selene
Zeer actief

Nanna schreef:
Selene schreef:
Ik snap dat niet zo goed, als iemand mij zou benaderen omdat ze mijn reu een aanwinst vinden voor hun ras in ontwikkeling waarom zou ik dat dan niet doen? wat zit daar achter voor argument dan?
Dat je dan een kwaaie rasvereniging in je nek krijgt die vinden dat hun pure arische bloed bezoedeld wordt :LOL:
Boeie :wink:

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Nanna schreef:
Selene schreef:
Dat je dan een kwaaie rasvereniging in je nek krijgt die vinden dat hun pure arische bloed bezoedeld wordt :LOL:

Nou dat betwijfel ik, er zijn meer en meer mensen die lak hebben aan de rv....ik hoor niet anders.
Rahne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tamaskan
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rahne »

laeken schreef:Spuit elf dan nog maar een keer. Als je wolfhonden gaat gebruiken krijg je wolfhonden. Ik zou daar niet te lichtzinnig over denken. Er wordt nu nl soort van gezegd dat deze wolfhonden geen invloed lijken te hebben op het karakter van de Tamaskan. Dat zal nooit zo blijven. Zodra twee honden tegenover elkaar komen die beiden Tjech in zich hebben krijg je ook Tjechen in dat nest. Natuurlijk niet zuiver maar je zal Tamaskans krijgen die lastig worden met sexe-genoten. Ik persoonlijk zou dat nooit willen. Iedereen kan zelf bedenken hoe het is om een sterke hond te hebben die niet in zich heeft om strak te gaan luisteren. Dat aandeel van de Tjech kan de Tamaskan vernietigen als ras. Want wat is de Tamaskan? De wolfhonden met weinig wolf en veel goede sociale eigenschappen toch?
Je weet het allemaal wel erg goed. We denken zeker na over welke combinaties we maken en deze 50% Tsjechen zullen dus ook niet teruggekruist gaan worden op Tamaskan met (veel) Tsjech erin. De reu die voor Kaylee gebruikt gaat worden is er ook bewust op uitgekozen omdat deze uit Utonagan lijnen komt. Overigens zijn er wel Tamaskan die al meermaals zijn teruggekruist op Oskari (de Tsjech) en ook die hebben prima karakters. Er loopt zelfs een reu rond in Frankrijk, ongeluksnestje (half-broer x half-zus), heeft Oskari als opa aan beide kanten.. is qua uiterlijk haast niet te onderscheiden van een pure Tsjech, en zijn eigenaar fokt Tsjechen, maar qua karakter in het niets te vergelijken met haar pure Tsjechen. Super sociaal is die reu, tegen alles en iedereen, en heel relaxed. De rest van dat nest ook :ok:

Dat aandeel van de Tsjech kan het ras vernietigen? Goh, de beste karakters die er nu rondlopen zijn toevallig wel degene met Oskari (DE Tsjech) in de lijn. :19:

laeken schreef: Laat alsjeblieft dat uiterlijk vanaf nu blijven bestaan door de honden die je inkruist in te kruisen om vervolgens de pups weer terug te kruisen op de nu wolfachtige honden. Dan blijven ze gewoon bestaan. En sluit dan de kruisingen die fouten hebben soort van uit voor de fok als ze te ernstig zijn.

Om een suggestie te doen. Kruis een huskie met witte herder. Of evt zelfs een Shiloh. Dan kom je aardig in de buurt voor wat je nodig hebt in de Tamaskan als vers bloed. Verder krijg je door die herders ook nog eens honden die baasgerichter zijn. Dus beter luisteren. Huskies zijn de zoetste honden die er zijn op hun weglopen en slecht alleen zijn na. Sociaal zijn ze in elk geval zeker.
We gaan niet alleen een Tsjech inkruisen, nogmaals we zijn bezig met meerdere honden. We wachten nu op gezondheidsuitslagen van een mix teefje dat Husky en Witte Herder in haar achtergrond heeft zitten. We willen niet alleen maar poolhonden toevoegen want dan krijgen we Tamaskan die te veel zich als poolhonden gedragen en er op lijken. Maar dat heb ik ook pas een paar keer gezegd ;)
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
Tamaskan
Zeer actief
Contacteer:

Het heeft natuurlijk met meerdere factoren te maken waarom we een hond zouden willen
Hoe de baasjes daarin staat is verschillend maar is idd ook zoals Nana zegt dat een hoop komt door RV's die daar weer achter staan

ja gelukkig heb je steeds meer mensen die daar bout aan hebben maar ook nog onder die groep heb je mensen die op dat pure bullshit blijven zitten
maar ook daarnaast zijn er ook wel rv's die open staan voor inkwuizingen hoor niet elke rv is hetzelfde ;)
En daarbij moet je natuurlijk ook tegen de gewillige mensen oplopen of tegen komen die idd ook een hond heeft die de kwaliteiten heeft die we zoeken......
Nu zegt bv selene dat zij het zoiets misschien wel zou willen doen. Nou dan zeg ik meteen : zou je foto's van verschillende standen op willen sturen, een goede karakter omschrijving erbij en de gezondheidstesten die hij heeft gehad en zoveel mogelijk achtergrond info van zijn lijn of dit nu puur of mix is en dan ook voornamelijk ziektes die erin voorkomen zoals dat bv zijn opa in een ander nest epelpsie, addison, pra, etc heeft voortgebracht. Zou het nml super vinden als je dit wil doen zodat wij kunnen kijken of hij idd een kandidaat kan zijn ;)
Rahne
Zeer actief
Contacteer:

Angelique. schreef:
Nanna schreef:
Selene schreef: Ik snap dat niet zo goed, als iemand mij zou benaderen omdat ze mijn reu een aanwinst vinden voor hun ras in ontwikkeling waarom zou ik dat dan niet doen? wat zit daar achter voor argument dan?
Nou dat betwijfel ik, er zijn meer en meer mensen die lak hebben aan de rv....ik hoor niet anders.
Zo simpel is het echt niet hoor, was het maar waar...
-Rahne-
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Nanna schreef:
Tamaskan schreef: niiet elke Saarloos is pure inteelt.
Eerder hier vermeld zijn er lijnen die niet geheel meer puur zijn.
Wat zit daar dan door?
Er is niks hard bewezen, maar iedereen die lijnen uitpluist en praat met mensen van vroeger en ook nog naar honden kijkt weet genoeg.

In ieder geval Tsjech en een hybride.
Selene
Zeer actief

Tamaskan schreef:Het heeft natuurlijk met meerdere factoren te maken waarom we een hond zouden willen
Hoe de baasjes daarin staat is verschillend maar is idd ook zoals Nana zegt dat een hoop komt door RV's die daar weer achter staan

ja gelukkig heb je steeds meer mensen die daar bout aan hebben maar ook nog onder die groep heb je mensen die op dat pure bullshit blijven zitten
maar ook daarnaast zijn er ook wel rv's die open staan voor inkwuizingen hoor niet elke rv is hetzelfde ;)
En daarbij moet je natuurlijk ook tegen de gewillige mensen oplopen of tegen komen die idd ook een hond heeft die de kwaliteiten heeft die we zoeken......
Nu zegt bv selene dat zij het zoiets misschien wel zou willen doen. Nou dan zeg ik meteen : zou je foto's van verschillende standen op willen sturen, een goede karakter omschrijving erbij en de gezondheidstesten die hij heeft gehad en zoveel mogelijk achtergrond info van zijn lijn of dit nu puur of mix is en dan ook voornamelijk ziektes die erin voorkomen zoals dat bv zijn opa in een ander nest epelpsie, addison, pra, etc heeft voortgebracht. Zou het nml super vinden als je dit wil doen zodat wij kunnen kijken of hij idd een kandidaat kan zijn ;)
Moet ik dan even voor gaan zitten vd week maar dat wil ik best doen :wink:

Afbeelding

Rahne
Zeer actief
Contacteer:

Selene schreef:
Tamaskan schreef:Het heeft natuurlijk met meerdere factoren te maken waarom we een hond zouden willen

:E:
-Rahne-
Afbeelding
Tamaskan
Zeer actief
Contacteer:

flamme schreef:
Nanna schreef:
Tamaskan schreef: niiet elke Saarloos is pure inteelt.
Eerder hier vermeld zijn er lijnen die niet geheel meer puur zijn.
Wat zit daar dan door?
Er is niks hard bewezen, maar iedereen die lijnen uitpluist en praat met mensen van vroeger en ook nog naar honden kijkt weet genoeg.

In ieder geval Tsjech en een hybride.
O sorry ik had hem niet gezien maar Natas gaf al antwoord. enne inmiddels is het wel duidelijk dat Zazi zen echt half Tsjech was Natas ;)
Tamaskan
Zeer actief
Contacteer:

Rahne schreef:
Selene schreef:

:E:
:E: :ok: :E:
laeken
Zeer actief

Rahne schreef:
laeken schreef:Spuit elf dan nog maar een keer. Als je wolfhonden gaat gebruiken krijg je wolfhonden. Ik zou daar niet te lichtzinnig over denken. Er wordt nu nl soort van gezegd dat deze wolfhonden geen invloed lijken te hebben op het karakter van de Tamaskan. Dat zal nooit zo blijven. Zodra twee honden tegenover elkaar komen die beiden Tjech in zich hebben krijg je ook Tjechen in dat nest. Natuurlijk niet zuiver maar je zal Tamaskans krijgen die lastig worden met sexe-genoten. Ik persoonlijk zou dat nooit willen. Iedereen kan zelf bedenken hoe het is om een sterke hond te hebben die niet in zich heeft om strak te gaan luisteren. Dat aandeel van de Tjech kan de Tamaskan vernietigen als ras. Want wat is de Tamaskan? De wolfhonden met weinig wolf en veel goede sociale eigenschappen toch?
Je weet het allemaal wel erg goed. We denken zeker na over welke combinaties we maken en deze 50% Tsjechen zullen dus ook niet teruggekruist gaan worden op Tamaskan met (veel) Tsjech erin. De reu die voor Kaylee gebruikt gaat worden is er ook bewust op uitgekozen omdat deze uit Utonagan lijnen komt. Overigens zijn er wel Tamaskan die al meermaals zijn teruggekruist op Oskari (de Tsjech) en ook die hebben prima karakters. Er loopt zelfs een reu rond in Frankrijk, ongeluksnestje (half-broer x half-zus), heeft Oskari als opa aan beide kanten.. is qua uiterlijk haast niet te onderscheiden van een pure Tsjech, en zijn eigenaar fokt Tsjechen, maar qua karakter in het niets te vergelijken met haar pure Tsjechen. Super sociaal is die reu, tegen alles en iedereen, en heel relaxed. De rest van dat nest ook :ok:

Dat aandeel van de Tsjech kan het ras vernietigen? Goh, de beste karakters die er nu rondlopen zijn toevallig wel degene met Oskari (DE Tsjech) in de lijn. :19:

laeken schreef: Laat alsjeblieft dat uiterlijk vanaf nu blijven bestaan door de honden die je inkruist in te kruisen om vervolgens de pups weer terug te kruisen op de nu wolfachtige honden. Dan blijven ze gewoon bestaan. En sluit dan de kruisingen die fouten hebben soort van uit voor de fok als ze te ernstig zijn.

Om een suggestie te doen. Kruis een huskie met witte herder. Of evt zelfs een Shiloh. Dan kom je aardig in de buurt voor wat je nodig hebt in de Tamaskan als vers bloed. Verder krijg je door die herders ook nog eens honden die baasgerichter zijn. Dus beter luisteren. Huskies zijn de zoetste honden die er zijn op hun weglopen en slecht alleen zijn na. Sociaal zijn ze in elk geval zeker.
We gaan niet alleen een Tsjech inkruisen, nogmaals we zijn bezig met meerdere honden. We wachten nu op gezondheidsuitslagen van een mix teefje dat Husky en Witte Herder in haar achtergrond heeft zitten. We willen niet alleen maar poolhonden toevoegen want dan krijgen we Tamaskan die te veel zich als poolhonden gedragen en er op lijken. Maar dat heb ik ook pas een paar keer gezegd ;)

Prima, ik vind het best hoor. Gebruik een tjech en ga er vanuit dat daar vriendelijkere en socialere honden uit gaan komen. Mij maakt het echt niks uit. Dat ze zeer hoge ogen gaan gooien op de TT staat wel vast voor mij. Dat lijkt me logisch aangezien de tjech met een scheut poolhond de perfecte uiterlijke kenmerken zal hebben.
Als jullie denken dat je een ras als de Tamaskan met enkele Tjechische wolfhonden kan verbeteren moeten jullie dat doen. Ik heb er geen verstand van. Alleen weet ik wel dat inkruisen van rassen gevolgen gaat hebben. Jij ziet nu blijkbaar dat de Tjech de Tamaskan verbetert. Dat zou best kunnen in de F1. Maar vergeet dan niet dat je alleen in de eerste periode de combinaties kan controlleren. Daarna zitten die twee Tjechen echt overal in. Zo gaat dat nu eenmaal bij rassen. Elke goede hond uit dat ras zal later in elke hond van dat ras zitten. Zeker bij een klein ras. Nu is die prachtige Tamaskan die 50% Tjech is al heel erg veel gebruikt. Nu komt Tjech 2 erin. Die pups worden 100% zeker de nieuwe mooiste Tamaskans. Die gaan dus ook veelvuldig gebruikt worden. De kruisingen met de poolhonden zullen de ongewenste kenmerken gaan vertonen. De krulstaart, de blesjes, de katvoeten en noem maar op. Die gaan niet zo het ras in als de halfTjechen. Neem dat echt maar van mij aan. :wink: Welke fokker gaat om het ras te verbeteren zijn honden minder mooi maken? Iedereen wil straks fokken met de halfTjechen. En als over 5 jaar het karakter veel teveel op dat van de Tjechen gaat lijken, dat kan nl gebeuren, dan is het te laat. Waar is dan nog de hond die je kan gebruiken om terug te komen op het open en eerlijke karakter van de Tamaskan?

Ik heb ook zo mijn redenen om aan te nemen dat nu al niet elke Tamaskan meer is wat het zou moeten zijn door de invloed van de wolfhonden.

Ik begrijp dat je dit irritant vind om te lezen maar ik ken mensen. En wat goed is wordt niet altijd gedaan hoor. :neenee: Als slecht meer oplevert en mooiere honden geeft dan investeren de mensen soms in dat. Iedereen wil de nieuwe mooiste Tamaskan fokken. En dat gaat wel lukken met de Tjechen. Nu maar hopen dat in de toekomst de Tamaskan nog steeds vriendelijk is. Want ik zeg het je nu, straks zitten die twee Tjechen in elke Tamaskan. Je mag alles van mij vinden maar dat gaat ook Tjechen geven kwa karakter. :U: Niet in de F1 maar straks wel in de F3 als ze elkaar allemaal weer dubbel en dik gaan ontmoeten in combinaties. :wink: En ook al is pa nog zo makkelijk en stabiel, de eigenschappen van de voorouders en evt wel hele hevige Tjechen zitten er ook in.

Ik zie het als inkruisen zoals het ook is, een scheut nieuwe genen. Passend bij het ras, maar ook afwijkend. En die afwijkende genen moet je niet negeren als zijnde verwaarloosbaar. De F1 is niet gelijk aan de F5 na inmenging. En wat een rasvereniging ook wil, de fokkers doen toch vaak waar ze zin in hebben. Ze gebruiken in elk geval graag de mooiste hond. Al is dat een halfTjech x bv een kwartTjech. En daar komen Tjechen uit. Geloof me maar.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

En zover ik begreep is je eigen hond een half Saarloos. Dus ook half wolfhond. Er zat al een Tjech in en er komt er nog een bij. Welke honden zijn nu nog geen half wolfhond? En straks gaan al die half wolfhonden onderling dekken? Half Tjech x Half Saarloos, kwart Saarloos x half Tjech. Wat is daar nog aan te controlleren kwa gedragseigenschappen?
Ik wil niemand aanvallen en ik geloof prima dat de wolfhonden het ras kunnen verbeteren. Zeker kwa uiterlijk. Maar er wordt vooral heel veel gepraat over huskie maar ondertussen zitten er al minstens 3 wolfhonden door straks. Die huskie gaat dat enorm verslechteren kwa kwaliteit. Ik denk dat je als rasvereniging dan wel iets moet gaan doen. Hoe haal je mensen over een Tamaskan x Huskie te gebruiken met 3 uiterlijke fouten? Wie gaat dat op zijn halfTjech zetten die perfect is kwa schoonheid? Dat moet je haast af gaan dwingen denk ik. :wink:
Afbeelding
wolfwoman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tsjechoslowaakse Wolfhonden
& Tamaskan Dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolfwoman »

Ik denk dat op een populatie van 400 (?) Tamaskans wereldwijd,
die 3 Tsjechen of Saarloos wolfhonden weinig aan het karakter veranderen.
Je zal wel goed moeten blijven opletten dat je geen twee Tamaskans
met wolfhonden als voorouders kruist.
Maar dat daar op gelet gaat worden, twijfel ik niet aan.
http://www.vantaelsesluske.nl __ groeten Stefanie
Tamaskan
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind het op zich best jammer dat je niet alle info leest die al gegeven is Laeken.
Ik snap jou punten best hoor maar als je alles goed lees snap je ook dat het niet zo gaat en werkt zoals jij zegt.
Jij blijft nu erg op die 3 wolfhonde zitten omdat deze 4de erg vers is maar weet dat daar des te meer ander honden tegenover staan zoals idd de husky, de utonagan, de malamute, de herder etc en dat zijn er niet maar 3 hoor :)

Je moet alles wel in verhouding blijven zien. En natuurlijk moet deze tsjechen lijn niet op de ander gezet worden zolang deze niet minimaal 3 generaties ervan af ligt, mooier zal 5 zijn maar kwa aantal lijnen die er nu zijn is dat nog niet mogelijk.
Want we kunnen wel zeker de lijnen in de gaten houden. En ondanks die andere tsjech lijn idd sterk vertegenwoordigd is zit het niet overal in. Dus ook a deze combi zijn er nog mogelijkheden om die twee lijnen zeker de eerste 3 generaties niet te laten kruizen en bij die generaties is het gehalte al zo klein dat je bepaalde dingen gewoon al niet meer gen dragend heb....
En nee niet elke fokker gebruikt de mooiste honden hoor. Ik zelf heb een combi in planning die beide absoluut niet de mooiste zijn. Een goed fokker kijkt naar de mins en plussen van een dier op alle vlakken en hoop daar door een combi de juiste uitkomst uit te krijgen. Ja vaak is dit niet zo idd maar vaak zit er dan toch 1 of 2 in zo'n nest die die uitkomst wel hebben en die gaan terug de fok in.
Nee niet elk dier mag terug de fok in
Rahne
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb het niet alleen over F1 honden hoor. Hier een mooie stamboom: http://www.tamaskan-dog.org/database/pe ... n=5&group=, en nog een: http://www.tamaskan-dog.org/database/pe ... n=5&group=

De Tsjech is Oskari (Oxbow Leva-Neve). Zoals je ziet is hij in een aantal honden al aardig verspreid, en toch gedragen deze honden zich niet als Tsjechen.

Tegenover die 3 wolfhonden die er gebruikt zijn (en binnenkort dan nog 1) staan er 5 Utonagan, en minimaal 10 Huskies. En daar komen er binnenkort nog meer bij... Er zijn genoeg Tamaskan fokkers (gelukkig!) die ook honden inzetten met foutjes, krulstaarten etc. en dus niet alleen maar voor de mooiste honden kiezen. Die reu Jackal is veelvuldig gebruikt door Blustag (helaas) maar alle andere fokkers zijn het erover eens dat hij TE veel is gebruikt dus dit zie ik bij de huidige fokkers niet zo snel meer gebeuren.
Laatst gewijzigd door Rahne op 27 nov 2012 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-Rahne-
Afbeelding
Tamaskan
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef: Al is dat een halfTjech x bv een kwartTjech. En daar komen Tjechen uit. Geloof me maar.
Alsw je een beetje weet hoe het werkt weet jezelf ook dat dit niet kan
Elk levend wezen krijg 50% genen van moeders en 50% genen van vaders. Nu zal het zowiezo al puur toeval en bijna onmogenlijk zijn dat toevallig alle Tsjech genen hierin mee gepakt worden maar laten we er eens vanuit gaan dan nog eb je 75% en dus geen Tsjech

Maar ik snap je punt en hoop dan ook dat je de verder info leest dat dit dus echt vermeden word om die aantal % erin te houden ;)
Tegen de tijd dat de twee tsjechen lijnen elkaar weer kruizen dragen ze hooguit 25% en hopenlijk met meer inkruizingen van de andere soorten kunnen we dit nog rekken naar minder ;)
Rahne
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:En zover ik begreep is je eigen hond een half Saarloos. Dus ook half wolfhond. Er zat al een Tjech in en er komt er nog een bij. Welke honden zijn nu nog geen half wolfhond? En straks gaan al die half wolfhonden onderling dekken? Half Tjech x Half Saarloos, kwart Saarloos x half Tjech. Wat is daar nog aan te controlleren kwa gedragseigenschappen?
Ik wil niemand aanvallen en ik geloof prima dat de wolfhonden het ras kunnen verbeteren. Zeker kwa uiterlijk. Maar er wordt vooral heel veel gepraat over huskie maar ondertussen zitten er al minstens 3 wolfhonden door straks. Die huskie gaat dat enorm verslechteren kwa kwaliteit. Ik denk dat je als rasvereniging dan wel iets moet gaan doen. Hoe haal je mensen over een Tamaskan x Huskie te gebruiken met 3 uiterlijke fouten? Wie gaat dat op zijn halfTjech zetten die perfect is kwa schoonheid? Dat moet je haast af gaan dwingen denk ik. :wink:
Ik ga mijn teef dan ook niet terug fokken op Tamaskan waar al Saarloos in zou zitten (is overigens niet mogelijk aangezien Bobbi de enigste is) en ook niet waar Ivan (de Amerikaanse Wolfhond) in terug te vinden is. Een van mijn opties is Ravi (75% husky, 25% Tsjech) of een hond uit Utonagan lijnen. Echt, daar letten de fokkers op! En de meeste fokkers zijn zeker niet te beroerd om een hond te gebruiken die niet perfect is qua uiterlijk. Ravi heeft ook een krulstaart en is wat te compact gebouwd, maar zou (naar mijn mening) dan weer prima bij mijn slungel Konah pasen :mrgreen:
-Rahne-
Afbeelding
Tamaskan
Zeer actief
Contacteer:

Rahne schreef: Tegenover die 4 wolfhonden die er gebruikt zijn staan er 5 Utonagan, en minimaal 10 Huskies.
je vergeet heirbij 1 herder en 2 malamutes en geloof 4 of 5 northern inuits in de loop der tijd ;)
Rahne
Zeer actief
Contacteer:

Tamaskan schreef:
laeken schreef: Al is dat een halfTjech x bv een kwartTjech. En daar komen Tjechen uit. Geloof me maar.
Elk levend wezen krijg 50% genen van moeders en 50% genen van vaders. Nu zal het zowiezo al puur toeval en bijna onmogenlijk zijn dat toevallig alle Tsjech genen hierin mee gepakt worden maar laten we er eens vanuit gaan dan nog eb je 75% en dus geen Tsjech

Maar ik snap je punt en hoop dan ook dat je de verder info leest dat dit dus echt vermeden word om die aantal % erin te houden ;)
Tegen de tijd dat de twee tsjechen lijnen elkaar weer kruizen dragen ze hooguit 25% en hopenlijk met meer inkruizingen van de andere soorten kunnen we dit nog rekken naar minder ;)
50% Tsjech x 25% Tsjech = pups met 37,5% Tsjech ;)
-Rahne-
Afbeelding
Tamaskan
Zeer actief
Contacteer:

Rahne schreef:
Tamaskan schreef:

50% Tsjech x 25% Tsjech = pups met 37,5% Tsjech ;)
Ik zei ook STEL eens dat ze ze wel allemaal vererven ;)
Rahne
Zeer actief
Contacteer:

Tamaskan schreef:
Rahne schreef: Tegenover die 4 wolfhonden die er gebruikt zijn staan er 5 Utonagan, en minimaal 10 Huskies.
je vergeet heirbij 1 herder en 2 malamutes en geloof 4 of 5 northern inuits in de loop der tijd ;)
Ohh ja, heb niet zo ver terug gekeken.
Rahne schreef:
Tamaskan schreef:
laeken schreef:
Tamaskan schreef: Ik zei ook STEL eens dat ze ze wel allemaal vererven ;)
Ja dat is waar, lijkt me erg onwaarschijnlijk. Er kunnen dan ook pure huskies uitkomen natuurlijk :F:
-Rahne-
Afbeelding
Tamaskan
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb ook zo mijn redenen om aan te nemen dat nu al niet elke Tamaskan meer is wat het zou moeten zijn door de invloed van de wolfhonden.
Buiten dat ik geintresseerd ben waarom je deze mening heb kan ik je onze kant hiervan toelichten

Er zal nooit een tamaskan ( of in welk ras wel een hond) 100% voldoen aan een rasstandaard.
ALLE tweede generaties tamaskan voldoen zeker aan de standaard die wij Tamaskan mensen voor ogen hebben en zelfs daaronder vallen ook sommige eerste generaties al.
Ik spreek hier alleen nog even over het karakter omdat de verspreiding van het gewenst uiterlijk lang daar nog niet close op zit en kwa gezondheid kom je er in mijn ogen nooit gezien je altijd met levende wezens te maken heb waarbij veel dingen zijn die niet te testen zijn en dit altijd zowiezo in ontwikkeling MOET blijven

Men vergeet in het hele verhaal dat de uitkomst is zoals de TAMASKAN mensen die willen en niet zoals ieder daarbuiten de tamaskan graag zou willen zien ;)
Rahne
Zeer actief
Contacteer:

Tamaskan schreef:
Buiten dat ik geintresseerd ben waarom je deze mening heb kan ik je onze kant hiervan toelichten

Er zal nooit een tamaskan ( of in welk ras wel een hond) 100% voldoen aan een rasstandaard.
ALLE tweede generaties tamaskan voldoen zeker aan de standaard die wij Tamaskan mensen voor ogen hebben en zelfs daaronder vallen ook sommige eerste generaties al.
Ik spreek hier alleen nog even over het karakter omdat de verspreiding van het gewenst uiterlijk lang daar nog niet close op zit en kwa gezondheid kom je er in mijn ogen nooit gezien je altijd met levende wezens te maken heb waarbij veel dingen zijn die niet te testen zijn en dit altijd zowiezo in ontwikkeling MOET blijven

Men vergeet in het hele verhaal dat de uitkomst is zoals de TAMASKAN mensen die willen en niet zoals ieder daarbuiten de tamaskan graag zou willen zien ;)
:ok:

Het merendeel van de Tamaskan is precies zoals wij dat willen (en dan heb ik het niet over jachtinstinct of verlatingsangst, maar hun gedrag naar mensen en andere honden toe), en zoals het beschreven staat in de karakter omschrijving. En ik durf te wedden dat dat mede komt DOOR die Wolfhonden.
-Rahne-
Afbeelding
Van
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder, Tamaskan, Turkse Vans
Contacteer:

Ongelezen bericht door Van »

Ravi komt als 1e generatie Tamaskan prima overeen met de rasstandaard qua karakter (op intelligentie na dan)
maar dat zal dan wel aan de hoeveelheid husky in hem liggen :pffff:
Afbeelding
Tamaskan
Zeer actief
Contacteer:

Van schreef:Ravi komt als 1e generatie Tamaskan prima overeen met de rasstandaard qua karakter (op intelligentie na dan)
maar dat zal dan wel aan de hoeveelheid husky in hem liggen :pffff:
psssst Ravi is al een F2 . Jackal is nml f1 en zijn Tsjeche papa is de basis dus de 0 generatie. Ik weet dat hij wel een F1 generatie tamaskan is dus die verwarring begrijpelijk is ;) maar idd vanuit Nanna als husky zijnde is ie een F1 mijn foutje ;)
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”