Rahne schreef:laeken schreef:Spuit elf dan nog maar een keer. Als je wolfhonden gaat gebruiken krijg je wolfhonden. Ik zou daar niet te lichtzinnig over denken. Er wordt nu nl soort van gezegd dat deze wolfhonden geen invloed lijken te hebben op het karakter van de Tamaskan. Dat zal nooit zo blijven. Zodra twee honden tegenover elkaar komen die beiden Tjech in zich hebben krijg je ook Tjechen in dat nest. Natuurlijk niet zuiver maar je zal Tamaskans krijgen die lastig worden met sexe-genoten. Ik persoonlijk zou dat nooit willen. Iedereen kan zelf bedenken hoe het is om een sterke hond te hebben die niet in zich heeft om strak te gaan luisteren. Dat aandeel van de Tjech kan de Tamaskan vernietigen als ras. Want wat is de Tamaskan? De wolfhonden met weinig wolf en veel goede sociale eigenschappen toch?
Je weet het allemaal wel erg goed. We denken zeker na over welke combinaties we maken en deze 50% Tsjechen zullen dus ook niet teruggekruist gaan worden op Tamaskan met (veel) Tsjech erin. De reu die voor Kaylee gebruikt gaat worden is er ook bewust op uitgekozen omdat deze uit Utonagan lijnen komt. Overigens zijn er wel Tamaskan die al meermaals zijn teruggekruist op Oskari (de Tsjech) en ook die hebben prima karakters. Er loopt zelfs een reu rond in Frankrijk, ongeluksnestje (half-broer x half-zus), heeft Oskari als opa aan beide kanten.. is qua uiterlijk haast niet te onderscheiden van een pure Tsjech, en zijn eigenaar fokt Tsjechen, maar qua karakter in het niets te vergelijken met haar pure Tsjechen. Super sociaal is die reu, tegen alles en iedereen, en heel relaxed. De rest van dat nest ook
Dat aandeel van de Tsjech kan het ras vernietigen? Goh, de beste karakters die er nu rondlopen zijn toevallig wel degene met Oskari (DE Tsjech) in de lijn.
laeken schreef:
Laat alsjeblieft dat uiterlijk vanaf nu blijven bestaan door de honden die je inkruist in te kruisen om vervolgens de pups weer terug te kruisen op de nu wolfachtige honden. Dan blijven ze gewoon bestaan. En sluit dan de kruisingen die fouten hebben soort van uit voor de fok als ze te ernstig zijn.
Om een suggestie te doen. Kruis een huskie met witte herder. Of evt zelfs een Shiloh. Dan kom je aardig in de buurt voor wat je nodig hebt in de Tamaskan als vers bloed. Verder krijg je door die herders ook nog eens honden die baasgerichter zijn. Dus beter luisteren. Huskies zijn de zoetste honden die er zijn op hun weglopen en slecht alleen zijn na. Sociaal zijn ze in elk geval zeker.
We gaan niet alleen een Tsjech inkruisen, nogmaals we zijn bezig met meerdere honden. We wachten nu op gezondheidsuitslagen van een mix teefje dat Husky en Witte Herder in haar achtergrond heeft zitten. We willen niet alleen maar poolhonden toevoegen want dan krijgen we Tamaskan die te veel zich als poolhonden gedragen en er op lijken. Maar dat heb ik ook pas een paar keer gezegd

Prima, ik vind het best hoor. Gebruik een tjech en ga er vanuit dat daar vriendelijkere en socialere honden uit gaan komen. Mij maakt het echt niks uit. Dat ze zeer hoge ogen gaan gooien op de TT staat wel vast voor mij. Dat lijkt me logisch aangezien de tjech met een scheut poolhond de perfecte uiterlijke kenmerken zal hebben.
Als jullie denken dat je een ras als de Tamaskan met enkele Tjechische wolfhonden kan verbeteren moeten jullie dat doen. Ik heb er geen verstand van. Alleen weet ik wel dat inkruisen van rassen gevolgen gaat hebben. Jij ziet nu blijkbaar dat de Tjech de Tamaskan verbetert. Dat zou best kunnen in de F1. Maar vergeet dan niet dat je alleen in de eerste periode de combinaties kan controlleren. Daarna zitten die twee Tjechen echt overal in. Zo gaat dat nu eenmaal bij rassen. Elke goede hond uit dat ras zal later in elke hond van dat ras zitten. Zeker bij een klein ras. Nu is die prachtige Tamaskan die 50% Tjech is al heel erg veel gebruikt. Nu komt Tjech 2 erin. Die pups worden 100% zeker de nieuwe mooiste Tamaskans. Die gaan dus ook veelvuldig gebruikt worden. De kruisingen met de poolhonden zullen de ongewenste kenmerken gaan vertonen. De krulstaart, de blesjes, de katvoeten en noem maar op. Die gaan niet zo het ras in als de halfTjechen. Neem dat echt maar van mij aan.

Welke fokker gaat om het ras te verbeteren zijn honden minder mooi maken? Iedereen wil straks fokken met de halfTjechen. En als over 5 jaar het karakter veel teveel op dat van de Tjechen gaat lijken, dat kan nl gebeuren, dan is het te laat. Waar is dan nog de hond die je kan gebruiken om terug te komen op het open en eerlijke karakter van de Tamaskan?
Ik heb ook zo mijn redenen om aan te nemen dat nu al niet elke Tamaskan meer is wat het zou moeten zijn door de invloed van de wolfhonden.
Ik begrijp dat je dit irritant vind om te lezen maar ik ken mensen. En wat goed is wordt niet altijd gedaan hoor.

Als slecht meer oplevert en mooiere honden geeft dan investeren de mensen soms in dat. Iedereen wil de nieuwe mooiste Tamaskan fokken. En dat gaat wel lukken met de Tjechen. Nu maar hopen dat in de toekomst de Tamaskan nog steeds vriendelijk is. Want ik zeg het je nu, straks zitten die twee Tjechen in elke Tamaskan. Je mag alles van mij vinden maar dat gaat ook Tjechen geven kwa karakter.

Niet in de F1 maar straks wel in de F3 als ze elkaar allemaal weer dubbel en dik gaan ontmoeten in combinaties.

En ook al is pa nog zo makkelijk en stabiel, de eigenschappen van de voorouders en evt wel hele hevige Tjechen zitten er ook in.
Ik zie het als inkruisen zoals het ook is, een scheut nieuwe genen. Passend bij het ras, maar ook afwijkend. En die afwijkende genen moet je niet negeren als zijnde verwaarloosbaar. De F1 is niet gelijk aan de F5 na inmenging. En wat een rasvereniging ook wil, de fokkers doen toch vaak waar ze zin in hebben. Ze gebruiken in elk geval graag de mooiste hond. Al is dat een halfTjech x bv een kwartTjech. En daar komen Tjechen uit. Geloof me maar.