Het verschilt per situatie volgens mij, zeker als je zoals wij een grotere groep hebt (wij hebben er vijf).
Nu valt me het volgende op:
Buiten is RR volgens mij duidelijk de baas. Orpa is meer de soldaat die dingen moet regelen als er onraad is of dreigt. RR en Orpa voeren samen het bewind, heb ik het idee, maar buiten doet RR de coördinatie en besluit RR dus ook of een andere hond wel of niet okee is.
Maar RR loopt altijd een meter of vijftien achterop. Als er voor iets nadert is ze er als de kippen bij, Orpa gaat er dan heen (tot ca 10 meter) en RR doet de kennismaking.
Als er iets gebeurt dat onduidelijk is staat RR ook vooraan, maar direct na dit soort acties zakt ze weer terug naar de achterhoede.
Ze speelt ook regelmatig hoor, met allemaal, en dan gaan ze alle kanten op, maar zodra we op een pad lopen end aar alleen maar lopen: hop. Naar de achterhoede.
Nu is het volgens de meeste kenners "normaal" dat de leider voorop loopt.
Dat geloof ik zelf niet direct, ik denk dat degenen die het vuile werk moeten doen daar lopen, maar ik heb me nooit afgevraagd waar de leider dan loopt. Tot nu dus.
Zou RR buiten achterop lopen omdat ze op die manier alles voor zich ziet en toch de achterhoede kan "dekken"?
Het is namelijk te structureel om toeval te zijn

Wat denken jullie?