Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Cesar Millan aan de tand gevoeld
Moderator: moderatorteam
- Wolf77
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Husky/Malamute
- Aantal honden: 2
Re: Cesar Millan aan de tand gevoeld
Cesar roept tenminste wel constant hoe belangrijk het is dat een hond beweging krijgt, lopen, buiten, hond moet kunnen zijn, ook belangrijk om samen bezig te zijn. Hij maakt wel de vertaalslag van lichaamstaal wat de hond laat zien, en wat hij nodig heeft.
( oke..het enige jammere vind ik dan wel dat ze daar snel grijpen naar; zet m maar op de loopband.., maar zelfs cesar vindt dat niet DE oplossing ). Zet de gemiddelde hond die in die programma's naar voren komen maar eens in een roedel, en die worden heel wat hardhandiger aangepakt. Overigens vind ik "trappen"of een tik tegen de kont geven wel een heel verschil. Als ik lees dat Cesar de honden "trapt"geeft dat meteen een beeld alsof hij de honden helemaal lens trapt.. klopt ook niet.
Mijn mening; hij heeft er verstand van, weet waar hij mee bezig is. In de paardenwereld zie je dat trouwens ook hoor, zodra iemand ergens iets opzet worden mensen hun interesse gewekt, en gaan er ook mee aan de slag. Zodra dat iets "groots"wordt, dan wordt inene alles afgekraakt door bepaalde mensen.
( oke..het enige jammere vind ik dan wel dat ze daar snel grijpen naar; zet m maar op de loopband.., maar zelfs cesar vindt dat niet DE oplossing ). Zet de gemiddelde hond die in die programma's naar voren komen maar eens in een roedel, en die worden heel wat hardhandiger aangepakt. Overigens vind ik "trappen"of een tik tegen de kont geven wel een heel verschil. Als ik lees dat Cesar de honden "trapt"geeft dat meteen een beeld alsof hij de honden helemaal lens trapt.. klopt ook niet.
Mijn mening; hij heeft er verstand van, weet waar hij mee bezig is. In de paardenwereld zie je dat trouwens ook hoor, zodra iemand ergens iets opzet worden mensen hun interesse gewekt, en gaan er ook mee aan de slag. Zodra dat iets "groots"wordt, dan wordt inene alles afgekraakt door bepaalde mensen.
Wat dacht je van het paardenzweepje in de paardensport, en de sporen????Wolf77 schreef:Cesar roept tenminste wel constant hoe belangrijk het is dat een hond beweging krijgt, lopen, buiten, hond moet kunnen zijn, ook belangrijk om samen bezig te zijn. Hij maakt wel de vertaalslag van lichaamstaal wat de hond laat zien, en wat hij nodig heeft.
- Wolf77
- Zeer actief
Dat is wel wat anders als waar dit topic over gaat, maar mijn mening over je vraag; ook dat zijn "trainingsmiddelen", mits je er goed mee omgaat en het ook zo gebruikt ( dus niet als sla-schop-strafmiddel ), dan is het alleen maar een aanvulling op je training mits dat nodig is dan. Ik heb een hele stille zit, vandaar kan ik bv gerust met sporen rijden, op die manier kan ik juist fijnere en kleinere hulpen geven als ik van hem ( paard ) ook kleinere en fijnere bewegingen vraag. ( om een voorbeeld te geven; als je gaat appuyeren. Of galopswissel gaat trainen, hier zijn vele hulpen nodig en een paardenlijf wat in blans moet blijven. wil je dat puur met je voet/kuit aangeven, dan moet je juist harder doordrukken of meer doen om je punten an te geven, maar als je daar sporen draagt, kun je met veel minder druk en veel subtieler dit aan je paard doorgeven. En da's nou net t verschil dus )Neeltje schreef: Wat dacht je van het paardenzweepje in de paardensport, en de sporen????
Ik begrijp ook wel het protest ertegen hoor, en zie ook zeker genoeg mensen die het verkeerd gebruiken, en ja, daar ben ik het ook niet mee eens. Maar opzich is het niet meteen verkeerd of zielig. Ook hier dus; ligt eraan hoe de mens het gebruikt.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Dat vind ik ook.Biet schreef:Kan me dat wel voorstellen en ben het er ook wel mee eens. Ligt ook in het verlengde van wat @Jaap zegt.ranetje schreef:Een bredere basistraining heeft enorm veel voordelen boven het achtereenvolgens alleen maar voor de C, daarna voor de B en dan pas voor de A trainen.
Denk dat het onderverdelen van trainingen in niveau's, met de daarbij behorende eisen, het grote nadeel heeft dat mensen de neiging hebben te willen presteren en niet altijd even goed met die prestatiedruk om kunnen gaan.
Het simpele lol hebben in, wordt dan vergeten.
Nog een voordeel van een bredere basistraining, is dat je veel meer in kan haken op wat je ziet aan mogelijkheden van de hond.
Maar ja, ik train niet met m'n honden, laat me alleen inspireren door de verschillende trainingsmogelijkheden die er zijn.
En je kan sneller in springen op voor die bepaalde hond moeilijkere onderdelen.
- ranetje
- Zeer actief
Je kunt ook "ijzervrij" rijden en trainenNeeltje schreef:Wat dacht je van het paardenzweepje in de paardensport, en de sporen????

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Gebruik ik ook niet, Myrthe ziet me aankomen.Neeltje schreef:Wat dacht je van het paardenzweepje in de paardensport, en de sporen????Wolf77 schreef:Cesar roept tenminste wel constant hoe belangrijk het is dat een hond beweging krijgt, lopen, buiten, hond moet kunnen zijn, ook belangrijk om samen bezig te zijn. Hij maakt wel de vertaalslag van lichaamstaal wat de hond laat zien, en wat hij nodig heeft.

Gr. Aniek

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Paarden krijgen overigens op exact dezelfde plaats die hakjes in hun zij. Moeten zij ook ergens uit snappen? Of is het stiekem de meest gevoelige plaats van een dier omdat daar de organen zonder enige bescherming bereikbaar zijn? En is dat misschien de reden dat een paard en blijkbaar na het zien van CM ook een hond enorm reageert op een hakje in zijn pens?
CM doet het overkomen alsof hij even een klopje op de schouder geeft. Iedereen kan bedenken dat er meer achter een hakje in de zij zit lijkt mij. Dat is lang zo onschuldig niet als het lijkt.
Gister gaf hij een bulldog die hakjes. Dat beest liep iets voor de eigenaar uit. Het excuus was dat hij opgewonden zou zijn en dus dat hakje nodig had. Hij was niet opgewonden maar dat hakje werd gewoon als correctie ingezet. Als dat een correctie is dan geeft dat op zichzelf al aan dat het wel degelijk pijn doet en dat honden het wel degelijk vreselijk vinden om een stomp met de voet in hun organen te krijgen. Ik vind dat hele hakje in een hond zetten sowieso weinig anders dan een schop en als je gaat schoppen in de opvoeding van je huisdier spoor je wat mij betreft sowieso niet.
CM doet het overkomen alsof hij even een klopje op de schouder geeft. Iedereen kan bedenken dat er meer achter een hakje in de zij zit lijkt mij. Dat is lang zo onschuldig niet als het lijkt.
Gister gaf hij een bulldog die hakjes. Dat beest liep iets voor de eigenaar uit. Het excuus was dat hij opgewonden zou zijn en dus dat hakje nodig had. Hij was niet opgewonden maar dat hakje werd gewoon als correctie ingezet. Als dat een correctie is dan geeft dat op zichzelf al aan dat het wel degelijk pijn doet en dat honden het wel degelijk vreselijk vinden om een stomp met de voet in hun organen te krijgen. Ik vind dat hele hakje in een hond zetten sowieso weinig anders dan een schop en als je gaat schoppen in de opvoeding van je huisdier spoor je wat mij betreft sowieso niet.

- Wolf77
- Zeer actief
euhm.. even terugkomend dan nog op de paarden en sporen..laeken schreef:Paarden krijgen overigens op exact dezelfde plaats die hakjes in hun zij. Moeten zij ook ergens uit snappen? Of is het stiekem de meest gevoelige plaats van een dier omdat daar de organen zonder enige bescherming bereikbaar zijn?
het gaat er juist dus niet om op de hulpen steeds op dezelfde plaats te geven. Klopt wel dat het hetzelfde "gebied"is idd. Nogmaals, een paard wat hierop getraind is op de juiste manier, en het ingezet wordt als hulpmiddel, herkent dan inderdaad de verschillende hulpen daarin, zo zal hij op de ene hulp voorwaarts lopen, en die andere hulp zijwaarts etc etc.
En ook erbij; die plek is omvangrijk door een enorme ribbenkast

sorry voor de grote foto. Je moet heel raar je benen verleggen wil je bij de organen komen, die zitten qua gevoelige plek voornamelijk bij de lendenen.
Dan kom je bij het andere onderwerp; de zweep.. ook die wordt vaak "verkeerd"gebruikt. Nogmaals, dit moet gezien worden als hulpmiddel in de training en NIET om je paard voorwaarts te krijgen of af te straffen. Een dressuurzweep is nogal lang, juist de bedoeling om de kont te kunnen raken en NIET, wat ik helaas veel zie, daar waar die m ook kan raken, in de lendenen, en ja, da's idd een gevoelige en onbeschermde plek.

- Danoontje powerrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Nou, ik heb paarden gereden die daar echt niet op reageerden hoorlaeken schreef:Paarden krijgen overigens op exact dezelfde plaats die hakjes in hun zij. Moeten zij ook ergens uit snappen? Of is het stiekem de meest gevoelige plaats van een dier omdat daar de organen zonder enige bescherming bereikbaar zijn? En is dat misschien de reden dat een paard en blijkbaar na het zien van CM ook een hond enorm reageert op een hakje in zijn pens?

Ik heb trouwens zelf een paard getraind om gevoelig op been te worden, die was dat niet van zichzelf al.
Daarbij is het is de bedoeling dat je je kuiten aanlegt en dus juist niet met je hak in de zij port.
Ik denk daarom zelf niet dat het te vergelijken is met wat en hoe Cesar Milan het doet.
- BaasInOpleiding
- Actief
- Mijn ras(sen): toevallig nu een Fox Terrier
3 a 4 jaar oud
reu
12-12-2012 gaan we samenwonen! - Aantal honden: 1
Aangezien ik graag naar The Dog Whisperer kijk heb ik dit topic met veel interesse doorgelezen.
Enerzijds begrijp ik de aversie tegen fysiek corrigeren, anderzijds bestaat er volgens mij wel een groot verschil tussen een corrigerende tik die weloverwogen met kennis van zaken geplaatst wordt, en het uit machteloze frustratie inzetten van spierkracht/macht.
Het moment dat mijn kat me voor het eerst beet, in mijn neus, (hij was toen gok ik anderhalf a twee jaar oud) tikte ik als in een reflex wat verontwaardigd op zijn neus (niet hard, ongeveer net zoals ik de letters op mn toetsenbord nu indruk)
Hij heeft me nooit meer gebeten.
Verder vind ik het opvallend hoe lang mensen al door het leven gaan met een hond met gedragsproblemen, ik geloof best dat ze er al van alles aan hebben gedaan, heel veel hebben geprobeerd, maar bij veel gevallen denken ik jeetje, gaat dat al zo lang op die manier?
En verder lijkt me voorkomen beter dan genezen, dit heb je natuurlijk niet volledig in de hand, maar voordat een hond het hele huishouden terroriseert is ie toch ergens klein begonnen lijkt mij. (uitzonderingen daargelaten, las laatst artikel over man die opstond van bank om boek uit de kast te pakken en zn hond werd plotseling agressief tegen baas. Overigens stond er jammer genoeg niets bij over hoe die hond en baas daarvoor met elkaar omgingen)
Anyway ik ben niet voor of tegen, ik leer er veel van en verder vind ik mijn onderschrift wel van toepassing als het gaat om de diverse "methodes", of het nou van Martin Gaus, Cesar Millan, mensen hier op het forum of de plaatselijke hondentrainer is.
Wat me vooral enorm aanspreekt aan Cesar Millan is hoe hij zich op de baasjes richt. Want wat een hond met gedragsprobleem is weet iedereen wel, maar wanneer wordt er nou gesproken van baasjes met gedragsproblemen...?
Vertrouwen, respect, loyaliteit, zelf kalm blijven, aktief met hond bezig zijn, JA
Hakjes en Tsj, mwah... inderdaad niet iets om zelf mee te gaan lopen experimenteren.
Maar als een professional dat doet en daar resultaten mee boekt, en de hond inderdaad even uit zn fixatie op iets wordt gehaald en geen pijn lijdt (lijkt mij dat ze dan wel van zich laten horen dmv n piep/blaf/grom/jank?)
Daarvoor weet ik er te weinig van af om dat goed- of af te keuren.
Over dat calm submissive ben ik zelf ook nog niet uit. Het ziet er zo niet ontspannen uit, maar meer slaafs.
Maar misschien is dat in sommige gevallen wel nodig, dat die hond zijn plaats onderaan de rangorde weet. Maar mijn idee van een blije en tevreden hond is het niet. Anderzijds: Alles op zn tijd, als ie op commando zn plaats kent dan kan ie op commando vast ook wel weer lekker los gaan
Enerzijds begrijp ik de aversie tegen fysiek corrigeren, anderzijds bestaat er volgens mij wel een groot verschil tussen een corrigerende tik die weloverwogen met kennis van zaken geplaatst wordt, en het uit machteloze frustratie inzetten van spierkracht/macht.
Het moment dat mijn kat me voor het eerst beet, in mijn neus, (hij was toen gok ik anderhalf a twee jaar oud) tikte ik als in een reflex wat verontwaardigd op zijn neus (niet hard, ongeveer net zoals ik de letters op mn toetsenbord nu indruk)
Hij heeft me nooit meer gebeten.
Verder vind ik het opvallend hoe lang mensen al door het leven gaan met een hond met gedragsproblemen, ik geloof best dat ze er al van alles aan hebben gedaan, heel veel hebben geprobeerd, maar bij veel gevallen denken ik jeetje, gaat dat al zo lang op die manier?
En verder lijkt me voorkomen beter dan genezen, dit heb je natuurlijk niet volledig in de hand, maar voordat een hond het hele huishouden terroriseert is ie toch ergens klein begonnen lijkt mij. (uitzonderingen daargelaten, las laatst artikel over man die opstond van bank om boek uit de kast te pakken en zn hond werd plotseling agressief tegen baas. Overigens stond er jammer genoeg niets bij over hoe die hond en baas daarvoor met elkaar omgingen)
Anyway ik ben niet voor of tegen, ik leer er veel van en verder vind ik mijn onderschrift wel van toepassing als het gaat om de diverse "methodes", of het nou van Martin Gaus, Cesar Millan, mensen hier op het forum of de plaatselijke hondentrainer is.
Wat me vooral enorm aanspreekt aan Cesar Millan is hoe hij zich op de baasjes richt. Want wat een hond met gedragsprobleem is weet iedereen wel, maar wanneer wordt er nou gesproken van baasjes met gedragsproblemen...?

Vertrouwen, respect, loyaliteit, zelf kalm blijven, aktief met hond bezig zijn, JA
Hakjes en Tsj, mwah... inderdaad niet iets om zelf mee te gaan lopen experimenteren.
Maar als een professional dat doet en daar resultaten mee boekt, en de hond inderdaad even uit zn fixatie op iets wordt gehaald en geen pijn lijdt (lijkt mij dat ze dan wel van zich laten horen dmv n piep/blaf/grom/jank?)
Daarvoor weet ik er te weinig van af om dat goed- of af te keuren.
Over dat calm submissive ben ik zelf ook nog niet uit. Het ziet er zo niet ontspannen uit, maar meer slaafs.
Maar misschien is dat in sommige gevallen wel nodig, dat die hond zijn plaats onderaan de rangorde weet. Maar mijn idee van een blije en tevreden hond is het niet. Anderzijds: Alles op zn tijd, als ie op commando zn plaats kent dan kan ie op commando vast ook wel weer lekker los gaan

Onderzoek alles en behoud het goede
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix
The idea to have a show to educate the public on pet-dog behavior, training, and modification techniques was a huge step forward for National Geographic. However, the current information that is being broadcasted is counter-productive and inconsistent with years of research and development in the field of ethology. .....Link ( lange pagina )
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
dat is uit 2008Canidae schreef:The idea to have a show to educate the public on pet-dog behavior, training, and modification techniques was a huge step forward for National Geographic. However, the current information that is being broadcasted is counter-productive and inconsistent with years of research and development in the field of ethology. .....Link ( lange pagina )

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- ranetje
- Zeer actief
Is dat erg?malinois schreef:dat is uit 2008Canidae schreef:The idea to have a show to educate the public on pet-dog behavior, training, and modification techniques was a huge step forward for National Geographic. However, the current information that is being broadcasted is counter-productive and inconsistent with years of research and development in the field of ethology. .....Link ( lange pagina )

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Is al tot in den treure besproken, ook hier trouwensranetje schreef:Is dat erg?malinois schreef:dat is uit 2008Canidae schreef:The idea to have a show to educate the public on pet-dog behavior, training, and modification techniques was a huge step forward for National Geographic. However, the current information that is being broadcasted is counter-productive and inconsistent with years of research and development in the field of ethology. .....Link ( lange pagina )

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- ranetje
- Zeer actief
Nou achterhaald........... 

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja vind ik van wel... maar dat komt waarschijnlijk omdat ik die discussie inmiddels al zo vaak heb gezien, gelezen en gehoord...ranetje schreef:Nou achterhaald...........

- ranetje
- Zeer actief
Nadat ik de hele lap tekst heb gelezen zie ik het achterhaalde niet.malinois schreef:Ja vind ik van wel... maar dat komt waarschijnlijk omdat ik die discussie inmiddels al zo vaak heb gezien, gelezen en gehoord...ranetje schreef:Nou achterhaald...........
Maar ik ga niet meer in discussie

Ik ga maar weer met Inge meeInge O schreef:ik vind dat je als het over dit soort dingen spreekt nooit kan spreken over 'achterhaald' maar wel over 'uiteenlopende meningen'. ethologie/psychologie is geen exacte wetenschap waarin goed of fout bestaat maar een verzameling van inzichten die steeds weer kunnen wijzigen.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat klopt misschien een foutieve benaming van mijn kant...Inge O schreef:ik vind dat je als het over dit soort dingen spreekt nooit kan spreken over 'achterhaald' maar wel over 'uiteenlopende meningen'. ethologie/psychologie is geen exacte wetenschap waarin goed of fout bestaat maar een verzameling van inzichten die steeds weer kunnen wijzigen.
Laat ik het zo zeggen, dat verhaal is al zo vaak weerlegd zowel hier toen in die tijd dat het op het net verscheen als nu nog steeds, zowel op tv, internet als in de gewone samenleving. Niemand zal het ooit met elkaar eens worden daarover, tegenstanders blijven tegen, voorstanders blijven voor en een heleboel hobbelen er ergens tussenin dan weer neigend tot tegen en dan weer tot voor... of gedeeltelijk voor of tegen etc.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Mag van mij hoorranetje schreef:Nadat ik de hele lap tekst heb gelezen zie ik het achterhaalde niet.
Maar ik ga niet meer in discussie![]()
![]()

- Ma-Rianne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vader en zoon
Wat mij voortdurend verbaasd in de discussie over Cesar Millan en zijn benadering van honden is de hardnekkige weigering van zijn aanhangers om een modernere kijk op hondengedrag en opvoeding , die voortkomt uit wetenschappelijke inzichten en onderzoek, te accepteren. CM is autodidact en heeft van zijn mexicaanse grootvader geleerd om met honden om te gaan....
Ik bedoel maar; wij voeden onze kinderen ook niet meer op met de opvoedingsmethodes van 1920.
En je zou toch de arts aanklagen die je behandeld zoals in 1850, omdat dat toen óók werkte en die nieuwe medische inzichten niet betrouwbaar vind.
Ik bedoel maar; wij voeden onze kinderen ook niet meer op met de opvoedingsmethodes van 1920.
En je zou toch de arts aanklagen die je behandeld zoals in 1850, omdat dat toen óók werkte en die nieuwe medische inzichten niet betrouwbaar vind.
Ik sprak op een jachtproef in september met een keurmeester die eerlijk toegaf dat bij de KNJV zo langzamerhand begon door te dringen dat de manier van trainen, zoals die vorige eeuw geintroduceerd is door een meneer die uit Duitsland kwam ( ben zijn naam vergeten) toch niet zo geschikt was voor veel honden omdat die toch te hard was. Dat naar aanleiding van een gesprekje over het trainen van mijn wetterhounfes/lou schreef:Het zal best zonder kunnen, maar als ik op de jachtproeven was en naar de A-honden keek, werd ik er niet blij van....

- ranetje
- Zeer actief
De mijnheer uit Duitsland was waarschijnlijk Hegendorf?
Voor die tijd nog een behoorlijk verlicht persoon.
Misschien is het ook een idee als de KNJV trainingsgroepen andersoortige trainers zouden vragen, of hun trainers zouden bijscholen.
Het feit dat iemand een A haalt en misschien zelfs op de NIMROD heeft gestaan zegt iets over zijn trainen met zijn eigen hond.
Niet iedereen die dat mooie niveau behaalt is echter even goed in les geven en/of heeft inzicht in de verschillende karakters van honden en bazen die hij op les tegen komt.
Dat neem ik niemand kwalijk en dat zo velen bereid zijn om zich als vrijwilliger in te zetten vind ik fantastisch
Maar ook al heten de trainingen officiëel nog steeds zelftraining jachthonden, het is wel handig als je er ook nog goede adviezen bij kunt krijgen als voorjager

Voor die tijd nog een behoorlijk verlicht persoon.
Misschien is het ook een idee als de KNJV trainingsgroepen andersoortige trainers zouden vragen, of hun trainers zouden bijscholen.
Het feit dat iemand een A haalt en misschien zelfs op de NIMROD heeft gestaan zegt iets over zijn trainen met zijn eigen hond.
Niet iedereen die dat mooie niveau behaalt is echter even goed in les geven en/of heeft inzicht in de verschillende karakters van honden en bazen die hij op les tegen komt.
Dat neem ik niemand kwalijk en dat zo velen bereid zijn om zich als vrijwilliger in te zetten vind ik fantastisch

Maar ook al heten de trainingen officiëel nog steeds zelftraining jachthonden, het is wel handig als je er ook nog goede adviezen bij kunt krijgen als voorjager

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee kijk wat t gebracht heeft de nieuwe manier... grensrechters worden doodgeschopt voor de ogen van zn kinderen, overleggen met 2 jarigen, kinderen bepalen wanneer ze iets wel of niet willen doen, ja geweldig...Ma-Rianne schreef:Wat mij voortdurend verbaasd in de discussie over Cesar Millan en zijn benadering van honden is de hardnekkige weigering van zijn aanhangers om een modernere kijk op hondengedrag en opvoeding , die voortkomt uit wetenschappelijke inzichten en onderzoek, te accepteren. CM is autodidact en heeft van zijn mexicaanse grootvader geleerd om met honden om te gaan....

Ik zie mijn honden nog dagelijks gebruik maken van de in jouw ogen achterhaalde gebruiken en zolang ik ze dat nog met elke keer weer succes zie doen geloof ik dat zofenaamd achterhasld dus niet. Duidelijk en consequent.

- Zoie
- Zeer actief
Persoonlijk vind ik de moderne opvoeding helemaal niet zo veel beter dan die van pakweg 40, 50 jaar geleden, maar goed, dat komt natuurlijk omdat ik zelf oud begin te wordenMa-Rianne schreef:Wat mij voortdurend verbaasd in de discussie over Cesar Millan en zijn benadering van honden is de hardnekkige weigering van zijn aanhangers om een modernere kijk op hondengedrag en opvoeding , die voortkomt uit wetenschappelijke inzichten en onderzoek, te accepteren. CM is autodidact en heeft van zijn mexicaanse grootvader geleerd om met honden om te gaan....

Ik ben niet blind voor moderne opvattingen en trainingsmethoden, ik verbaas me alleen over de hardnekkige weigering van veel zo niet alle positivisten om in te kunnen zien dat positief corrigeren of voor mijn part straffen iig zijn effect, en in een bredere context wat mij betreft ook zijn waarde kan hebben. Ik hoop niet dat dat mij een aanhanger van CM maakt.

- Zoie
- Zeer actief
interessante link overigens, met een artikeltje van iemand die me bekend voor komt : Alexandra Semyonova :
(...) Steve Duco and Nancy Baer did it before him, as did John Fisher. Becoming the ‘leader’ would magically solve all behavior problems in a dog. The big difference is that these last three authors didn’t recommend terrorizing and torturing dogs as part of leadership. Which brings me to say that Mr. Millan’s ideas and his behavior toward dogs take us back a good bit closer to the Nazis than any of the other ‘leadership’ writers have (...) .
Deze dame, die voor het verbieden en grootschalig afmaken van bepaalde rassen en aanverwante honden pleit, gebruikt grote woorden, zullen we maar zeggen.
(...) Steve Duco and Nancy Baer did it before him, as did John Fisher. Becoming the ‘leader’ would magically solve all behavior problems in a dog. The big difference is that these last three authors didn’t recommend terrorizing and torturing dogs as part of leadership. Which brings me to say that Mr. Millan’s ideas and his behavior toward dogs take us back a good bit closer to the Nazis than any of the other ‘leadership’ writers have (...) .
Deze dame, die voor het verbieden en grootschalig afmaken van bepaalde rassen en aanverwante honden pleit, gebruikt grote woorden, zullen we maar zeggen.
Laatst gewijzigd door Zoie op 11 dec 2012 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

- ranetje
- Zeer actief
Niet alleZoie schreef:Persoonlijk vind ik de moderne opvoeding helemaal niet zo veel beter dan die van pakweg 40, 50 jaar geleden, maar goed, dat komt natuurlijk omdat ik zelf oud begin te wordenMa-Rianne schreef:Wat mij voortdurend verbaasd in de discussie over Cesar Millan en zijn benadering van honden is de hardnekkige weigering van zijn aanhangers om een modernere kijk op hondengedrag en opvoeding , die voortkomt uit wetenschappelijke inzichten en onderzoek, te accepteren. CM is autodidact en heeft van zijn mexicaanse grootvader geleerd om met honden om te gaan....
En je zou toch de arts aanklagen die je behandeld zoals in 1850, omdat dat toen óók werkte en die nieuwe medische inzichten niet betrouwbaar vind.![]()
Ik ben niet blind voor moderne opvattingen en trainingsmethoden, ik verbaas me alleen over de hardnekkige weigering van veel zo niet alle positivisten om in te kunnen zien dat positief corrigeren of voor mijn part straffen iig zijn effect, en in een bredere context wat mij betreft ook zijn waarde kan hebben. Ik hoop niet dat dat mij een aanhanger van CM maakt.

Daarbij maak ik nog een verschil tussen opvoeden en trainen

Zoals ik het bekijk voed ik mijn honden net zo op als ik zelf ben opgevoed meer dan 60 jaar geleden

- Zoie
- Zeer actief
kan een hond dat onderscheid maken ?ranetje schreef:[Daarbij maak ik nog een verschil tussen opvoeden en trainen:

- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Da's eigenlijk niet eens zo belangrijk, als de mens het maar weet.Zoie schreef:kan een hond dat onderscheid maken ?ranetje schreef:[Daarbij maak ik nog een verschil tussen opvoeden en trainen:
Maar als antwoord, ik denk het wel.
Denk dat je kan zien als je een hond meeneemt naar een specifieke plaats waar getraind wordt.
Of ie het zo zou kunnen benoemen, betwijfel ik dan wel weer.
Maar dat ligt ook aan het totale onvermogen om te kunnen praten.
Wiel
- Zoie
- Zeer actief
nou, trainen doe ik echt niet perse op een specifieke plaats.Biet schreef:Da's eigenlijk niet eens zo belangrijk, als de mens het maar weet.Zoie schreef:kan een hond dat onderscheid maken ?ranetje schreef:[Daarbij maak ik nog een verschil tussen opvoeden en trainen:
Denk dat je kan zien als je een hond meeneemt naar een specifieke plaats waar getraind wordt.
Ons opvangertje Colin hebben we natuurlijk positief leren komen, en wel op steeds meer plaatsen, en natuurlijk met een steeds wat grotere moeilijkheidsgraad. Maar er komt een moment dat speelkwartier voorbij is, en dat hij moet luisteren. Volgens mij heeft dat met veel meer dan alleen met trainen te maken. Daarom lopen voor mij opvoeding en training in elkaar over.

- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Voor mij ook; heb geen speciale doelen waarvoor getraind zou moeten worden, dus alles is min of meer geíntergreerd in het dagelijkse leven.Zoie schreef:nou, trainen doe ik echt niet perse op een specifieke plaats.Biet schreef:Da's eigenlijk niet eens zo belangrijk, als de mens het maar weet.Zoie schreef:kan een hond dat onderscheid maken ?ranetje schreef:[Daarbij maak ik nog een verschil tussen opvoeden en trainen:
Ons opvangertje Colin hebben we natuurlijk positief leren komen, en wel op steeds meer plaatsen, en natuurlijk met een steeds wat grotere moeilijkheidsgraad. Maar er komt een moment dat speelkwartier voorbij is, en dat hij moet luisteren. Volgens mij heeft dat met veel meer dan alleen met trainen te maken. Daarom lopen voor mij opvoeding en training in elkaar over.
Maar heb dat wel begrepen van eigenaren die wel honden voor iets speciaals trainen, dat hun honden reageren op het trainingsveld.
Wiel
- ranetje
- Zeer actief
Het maakt idd verschil wat je benoemt en hoe je het definiëert.Zoie schreef:nou, trainen doe ik echt niet perse op een specifieke plaats.Biet schreef:Da's eigenlijk niet eens zo belangrijk, als de mens het maar weet.Zoie schreef:kan een hond dat onderscheid maken ?ranetje schreef:[Daarbij maak ik nog een verschil tussen opvoeden en trainen:
Trainen is voor mij de hond iets bepaalds, wat ik wil dat hij voor mij doet, te leren.
En tijdens dat leerproces beloon ik het goede.
Ik train ook niet op één specifieke plek.
Maar de context waarin ik iets speciaals van mijn hond vraag is er wel.
Een buitengebied (bos, weilanden e.d.) en baas in het groen met fluitje en jachttrainingsartikelen.