Een fikse stroomstoot is ook dan niet altijd nodig hoor. Het gaat er niet om de hond pijn te doen, het gaat erom dat de hond bepaald gedrag associeert met iets onprettigs. Er zijn honden die een vibratie al onprettig vinden en dan dus stoppen met dat gedrag. Er zijn ook honden die een prikkeling stroom nodig hebben. Die prikkeling is dan niet per definitie een fikse stroomstoot, maar aangepast aan de hond (daarom zitten er ook verschillende standen op een band).Jion schreef:Wat die adrenaline betreft heb je zeker een punt.Inge schreef:Jion, je vergeet dat een hond waarbij gecorrigeerd wordt met een TT doorgaans vol adrenaline zit, dus wel degelijk ongevoeliger is dan ik ben als ik het op mezelf test. Bovendien heeft een hond doorgaans nogal wat haar in zijn nek, die de geleiding minder maakt dan mijn blote arm.Als het bij mij dan al niet pijn doet maar alleen een schrikeffect geeft, geldt dat voor de hond ook hoor.
![]()
Maar dat betekent dus ook dat je op dat moment toch echt wel een flinke stroomstoot moet geven om tot de hond door te dringen. Dan kom je er toch echt niet met je vibratiestand.
Wat dat haar in de nek betreft.... dat kan twee kanten op: Een hond die vochtig is geworden van het door gras en bosjes rauzen krijgt wellicht juist een iets grotere stroomstoot dan voorzien door de handler...
Bij nat weer pas je dat dus ook aan (want inderdaad, een hond die nat is zal de stroom beter geleiden)
Dit is dus ook veel heftiger dan een TT is. Een stroomdraad aanraken doet niet pijn, maar het is op zijn minst heel onprettig.Jion schreef:Jazeker en dat was zeker geen prettig gevoel en niet voor herhaling vatbaar. Duende is er ook een keer ingerend. Hij heeft toen een paar uur lopen rillen, is dagen van slag geweest en mijdt tot op de dag van vandaag alle hoefdieren, alle hekjes, en het stukje grasland waar het is gebeurd. Goden zij dank dat ik niet naast hem stond toen het gebeurde, en hij mij er niet mee geassocieerd heeft.Inge schreef:Heb je ooit een stroomdraad gevoeld bij een wei? Doet dat zeer? Nee toch? Dat is meer stroom als een TT geeft.
Je ziet echter ook aan Duende dat 1 zo'n ervaring (ook al was het niet de bedoeling) wel een langdurig effect heeft (hoewel je dit liever niet gezien had ws). Dat valt wel enigszins te vergelijken met een TT. 1 goed getimede correctie kan een langdurig gewenst effect hebben. Een verkeerd getimede correctie echter ook een langdurig ongewenst effect. Vandaar ook dat ik vind dat niet iedereen zo'n afstandsbediening in handen moet krijgen.
Ik zelf wil het dus niet en geef de afstandsbediening uit handen als ik een TT nodig heb. En die geef ik dan aan 1 van de 2 mensen die mij eigenlijk bij alle problemen waar ik tegenaan loop helpen, zij hebben beide 30 jaar of langer ervaring