Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

teletac

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: teletac

Ongelezen bericht door Inge »

Jion schreef:
Inge schreef:Jion, je vergeet dat een hond waarbij gecorrigeerd wordt met een TT doorgaans vol adrenaline zit, dus wel degelijk ongevoeliger is dan ik ben als ik het op mezelf test. Bovendien heeft een hond doorgaans nogal wat haar in zijn nek, die de geleiding minder maakt dan mijn blote arm. :wink: Als het bij mij dan al niet pijn doet maar alleen een schrikeffect geeft, geldt dat voor de hond ook hoor. :wink:
Wat die adrenaline betreft heb je zeker een punt.
Maar dat betekent dus ook dat je op dat moment toch echt wel een flinke stroomstoot moet geven om tot de hond door te dringen. Dan kom je er toch echt niet met je vibratiestand.

Wat dat haar in de nek betreft.... dat kan twee kanten op: Een hond die vochtig is geworden van het door gras en bosjes rauzen krijgt wellicht juist een iets grotere stroomstoot dan voorzien door de handler...
Een fikse stroomstoot is ook dan niet altijd nodig hoor. Het gaat er niet om de hond pijn te doen, het gaat erom dat de hond bepaald gedrag associeert met iets onprettigs. Er zijn honden die een vibratie al onprettig vinden en dan dus stoppen met dat gedrag. Er zijn ook honden die een prikkeling stroom nodig hebben. Die prikkeling is dan niet per definitie een fikse stroomstoot, maar aangepast aan de hond (daarom zitten er ook verschillende standen op een band).
Bij nat weer pas je dat dus ook aan (want inderdaad, een hond die nat is zal de stroom beter geleiden)
Jion schreef:
Inge schreef:Heb je ooit een stroomdraad gevoeld bij een wei? Doet dat zeer? Nee toch? Dat is meer stroom als een TT geeft.
Jazeker en dat was zeker geen prettig gevoel en niet voor herhaling vatbaar. Duende is er ook een keer ingerend. Hij heeft toen een paar uur lopen rillen, is dagen van slag geweest en mijdt tot op de dag van vandaag alle hoefdieren, alle hekjes, en het stukje grasland waar het is gebeurd. Goden zij dank dat ik niet naast hem stond toen het gebeurde, en hij mij er niet mee geassocieerd heeft. :wink:
Dit is dus ook veel heftiger dan een TT is. Een stroomdraad aanraken doet niet pijn, maar het is op zijn minst heel onprettig.
Je ziet echter ook aan Duende dat 1 zo'n ervaring (ook al was het niet de bedoeling) wel een langdurig effect heeft (hoewel je dit liever niet gezien had ws). Dat valt wel enigszins te vergelijken met een TT. 1 goed getimede correctie kan een langdurig gewenst effect hebben. Een verkeerd getimede correctie echter ook een langdurig ongewenst effect. Vandaar ook dat ik vind dat niet iedereen zo'n afstandsbediening in handen moet krijgen.
Ik zelf wil het dus niet en geef de afstandsbediening uit handen als ik een TT nodig heb. En die geef ik dan aan 1 van de 2 mensen die mij eigenlijk bij alle problemen waar ik tegenaan loop helpen, zij hebben beide 30 jaar of langer ervaring :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Inge schreef:en geef de afstandsbediening uit handen als ik een TT nodig heb. En die geef ik dan aan 1 van de 2 mensen die mij eigenlijk bij alle problemen waar ik tegenaan loop helpen, zij hebben beide 30 jaar of langer ervaring :wink:
En waarom is dat??? Is dat niet omdat je de "band" met je honden wilt behouden en niet aan de "correctie" (die de hond krijgt) gelinkt wilt worden :cool2:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

smoekie schreef:
maart schreef:ja, hij gaat ontzettend lekker, lekkerder dan jouw lezen :wink:

volgens jou gaan de honden volledig bedrukt, onder stress en angstig een training volgen. Er kan immers telkens een onverwachte schok volgen.
Dat is niet zo. Ze lopen volledig vrij en verwachtingsvol want er kan elk moment een balletje volgen (en dat is onverwachts, dat balletje komt uit het niets.)
Doen ze iets mis nadat ik een duidelijk commando gegeven heb, volgt een correctie. Klaar en duidelijk. Die correctie komt dus nooit uit het niets, want er is eerst een commando geweest.

Weet je waar ik nu steeds van sta te kijken. Dat een ieder die een tt of wat dan ook gebruikt dit afdoet alszijnde "niets" :19:

Zónder deze "correctiemiddelen" zouden de honden niet als in echt niet datgene doen wat jullie willen. Simpel :ok:

Oh, mijn hond werkt zo gráág voor mij, dat doet hij/zij gewoon omdat hij/zij dat wil :cheer: yeh, right....echt niet......dat heeft hij/zij "geleerd" te doen :ok:

De "correctiemiddelen" zijn in de loop der jaren dan misschien wel "milder" geworden, maar feit is en blijft dat het nodig is om bij het gros van de trainingen dergelijke correctiemiddelen te gebruiken om ervoor te zorgen dat de hond dátgene doet wat jij wilt dat hij/zij doet :19:

"Vroegah" kreeg een hond een klap voor zijn "kop". Tegenwoordig is dat (o.a) een stroomstoot in de nek. Feit is en blijft dat de "echt" gebruikte honden dergelijke dingen "niet" leren dmv een koekje (uitzonderingen daargelaten) en feit is óók dat je dat niet af moet doen alsof het "niks" is.
Het is ook niet niets. Maar ook ik heb het ding om de nek van mijn hond gehangen met de training. Ik was er op tegen wilde het niet, maar de kracht om te gaan tijdens manwerk was sterker dan mijn appel op sommige momenten. Werken met lijnen werkte ook niet, koekjes en balletjes met manwerk :8): dat ging hem ook niet worden. In mijn geval al helemaal niet omdat de hond beter bekend was met het spelletje dan ik.
Heb echt op punten gestaan om te stoppen omdat ik blijkbaar niets over de hond te zeggen had op momenten. Uiteindelijk toch de tt ingezet, niet door mij gehanteerd maar door iemand met kennis. En tsja. Kwartje viel toen sneller dan met riemcorrecties.
Wat nog steeds voor mij niet betekent dat ik het een middel vind die overal voor moet worden ingezet, of als de hond even niet luistert maar ingezet moet worden of gebruikt moet worden. In tegendeel. Heb hem met een probleem met de andere hond waar velen een tt voor zouden hebben gebruikt als die voor handen was juist niet gebruikt omdat ik het anders wilde oplossen én mijn kennis van tt gebruik niet goed genoeg vond.
Ben er nog steeds geen voorstander van, maar de keren dat ik hem heb gebruikt werkte dat prima. Kan het anders, dan zal ik anders gaan. Kan het in opbouw anders dan zal ik ook zeker zo trainen.
Maar ook hier zie je geen honden die gedrukt lopen of angst voor mij hebben, of destijds als de band om werd gedaan gingen tongelen. Als die band écht zoveel kwaad doet dan gaan de honden echt wel reageren als ze die band omgehangen krijgen lijkt mij. In mijn geval heeft mijn hond nooit gereageerd op die band als ik hem omdeed.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

smoekie schreef:

volgens jou gaan de honden volledig bedrukt, onder stress en angstig een training volgen. Er kan immers telkens een onverwachte schok volgen.
Dat is niet zo. Ze lopen volledig vrij en verwachtingsvol want er kan elk moment een balletje volgen (en dat is onverwachts, dat balletje komt uit het niets.)
Doen ze iets mis nadat ik een duidelijk commando gegeven heb, volgt een correctie. Klaar en duidelijk. Die correctie komt dus nooit uit het niets, want er is eerst een commando geweest.

Weet je waar ik nu steeds van sta te kijken. Dat een ieder die een tt of wat dan ook gebruikt dit afdoet alszijnde "niets" :19:

Zónder deze "correctiemiddelen" zouden de honden niet als in echt niet datgene doen wat jullie willen. Simpel :ok:

Oh, mijn hond werkt zo gráág voor mij, dat doet hij/zij gewoon omdat hij/zij dat wil :cheer: yeh, right....echt niet......dat heeft hij/zij "geleerd" te doen :ok:

De "correctiemiddelen" zijn in de loop der jaren dan misschien wel "milder" geworden, maar feit is en blijft dat het nodig is om bij het gros van de trainingen dergelijke correctiemiddelen te gebruiken om ervoor te zorgen dat de hond dátgene doet wat jij wilt dat hij/zij doet :19:

"Vroegah" kreeg een hond een klap voor zijn "kop". Tegenwoordig is dat (o.a) een stroomstoot in de nek. Feit is en blijft dat de "echt" gebruikte honden dergelijke dingen "niet" leren dmv een koekje (uitzonderingen daargelaten) en feit is óók dat je dat niet af moet doen alsof het "niks" is.
en ik sta dan weer te kijken van mensen die de moeite niet doen om te lezen, anders had je mij niet gequote en deze opmerking geplaatst.
Maar goed, het is natuurlijk stoerder om te schreeuwen en met smileys grappig en betweterig over te komen, want dan heb je aandacht.

Prima, maar mijn aandacht vervalt naar jou toe :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Daisy@ schreef:
malinois schreef:Doet BB goede zaken met zijn nieuwe TT. In elke halsband te verwerken dus niet zichtbaar.
Dan gaan we daar maar voor sparen.
Nog niet van gehoord. Heb je een linkje?

gr Petra.
Afbeelding

Afbeelding

http://www.dogsport.be/shop-product-det ... dbf6397c0a
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
smoekie
Zeer actief

blondie schreef:Het is ook niet niets.
Nou, hehe, dan zijn we er toch :ok:

Ik ben echt niet tégen hoor. Maar waar ik wél tegen ben is dat "genuanceerde" gedoe alsof het allemaal maar niks is en niks voorstelt :19: Als dat daadwerkelijk zo was, zou een koekje volstaan namelijk :cool2:

blondie schreef:Maar ook ik heb het ding om de nek van mijn hond gehangen met de training. Ik was er op tegen wilde het niet, maar de kracht om te gaan tijdens manwerk was sterker dan mijn appel op sommige momenten. Werken met lijnen werkte ook niet, koekjes en balletjes met manwerk :8): dat ging hem ook niet worden. In mijn geval al helemaal niet omdat de hond beter bekend was met het spelletje dan ik.

Heb echt op punten gestaan om te stoppen omdat ik blijkbaar niets over de hond te zeggen had op momenten. Uiteindelijk toch de tt ingezet, niet door mij gehanteerd maar door iemand met kennis. En tsja. Kwartje viel toen sneller dan met riemcorrecties.

Wat nog steeds voor mij niet betekent dat ik het een middel vind die overal voor moet worden ingezet, of als de hond even niet luistert maar ingezet moet worden of gebruikt moet worden. In tegendeel. Heb hem met een probleem met de andere hond waar velen een tt voor zouden hebben gebruikt als die voor handen was juist niet gebruikt omdat ik het anders wilde oplossen én mijn kennis van tt gebruik niet goed genoeg vond.
Ben er nog steeds geen voorstander van, maar de keren dat ik hem heb gebruikt werkte dat prima. Kan het anders, dan zal ik anders gaan. Kan het in opbouw anders dan zal ik ook zeker zo trainen.

Maar ook hier zie je geen honden die gedrukt lopen of angst voor mij hebben, of destijds als de band om werd gedaan gingen tongelen. Als die band écht zoveel kwaad doet dan gaan de honden echt wel reageren als ze die band omgehangen krijgen lijkt mij. In mijn geval heeft mijn hond nooit gereageerd op die band als ik hem omdeed.
Tis niet zozeer dat de hond "angstig" is voor "jou" maar wél voor de "correctie" dat kun jij noch wie dan ook ontkennen. En ook dát geeft niet. Maar ben daar gewoon eerlijk om :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:
Inge schreef:en geef de afstandsbediening uit handen als ik een TT nodig heb. En die geef ik dan aan 1 van de 2 mensen die mij eigenlijk bij alle problemen waar ik tegenaan loop helpen, zij hebben beide 30 jaar of langer ervaring :wink:
En waarom is dat??? Is dat niet omdat je de "band" met je honden wilt behouden en niet aan de "correctie" (die de hond krijgt) gelinkt wilt worden :cool2:
Nee, dat is omdat mijn timing niet optimaal is en ik dus bang zou zijn dat ik meer verpest dan goed doe.
En als mijn hond op afstand van mij gecorrigeerd zou moeten worden (omdat hij bv. niet lost) dan kan beter iemand de afstandsbediening in handen hebben die ook ziet wat de hond doet. Dat kan ik niet als ik op afstand sta. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
smoekie
Zeer actief

maart schreef:
smoekie schreef:

en ik sta dan weer te kijken van mensen die de moeite niet doen om te lezen, anders had je mij niet gequote en deze opmerking geplaatst.
Maar goed, het is natuurlijk stoerder om te schreeuwen en met smileys grappig en betweterig over te komen, want dan heb je aandacht.

Prima, maar mijn aandacht vervalt naar jou toe :wink:

Moet jij weten. Ik zeg dan weer lees je eigen stukje nog maar eens een keer opnieuw :ok:

Ben niet "tegen" ....waar ik tégen ben is dat mén (en zo ook jij) doet alsof het "niks" is. Als het "niks" is, heb je het niet nodig en volstaat een lekker koekje :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef:
Dat zegt dan toch wel iets over de zwaarte van de correctie, als je weet dat voor de hond het schrikeffect nog vele malen groter is.
En dat is altijd zwaar? Mijn TT heeft standjes en boven de 30 heb ik nog niet gebruikt bij mijn hond
Dan schrikt mijn hond dagelijks van me, ik corrigeer nl. zo goed als dagelijks wel een keer met mn stem, en dat weet ie ook niet vooraf. Ook niet meer doen dan?
Doe me nou eens een lol en test hem eens zoals ik het hierboven beschreef.
Op je arm testen als je weet dat de schok er zo aan komt is een wassen neus en sust alleen je eigen geweten. Het zegt niets over hoe je hond het zal ervaren.
ik weet op die manier uitstekend wat mijn hond krijgt, en ik heb hem op mijn oogleden getest destijds bij BB... en nu? En ja hij drukte, niet ik.
De hals van een hond is vele malen minder gevoelig dan mijn hals dus totaal geen vergelijking.

Waar baseer je dat op?
Op zijn/haar reactie.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief

Jion schreef:
Jazeker en dat was zeker geen prettig gevoel en niet voor herhaling vatbaar. Duende is er ook een keer ingerend. Hij heeft toen een paar uur lopen rillen, is dagen van slag geweest en mijdt tot op de dag van vandaag alle hoefdieren, alle hekjes, en het stukje grasland waar het is gebeurd. Goden zij dank dat ik niet naast hem stond toen het gebeurde, en hij mij er niet mee geassocieerd heeft. :wink:
Dan is hij (of zij, sorry, ken je honden niet) misschien gewoon kleinzerig :19:
Ds lag afgelopen weekend op de omheining van mijn paarden, ze wou de kat pakken. ineens krijgt ze de stroom te voelen, piept, maar op hetzelfde moment schiet de kat ook weg. Die ging alsnog door de draad hoor, keerde ook terug toen de kat de andere richting opliep.

dat er stroom opstaat en ze die kan voelen, weegt heus niet op tegen het viseren van de kat.

Van rillen/trillen/ontwijken is er totaal geen sprake. Ik ga voor het speuren ook onder de prikkeldraden en omheiningen door. Soms zit daar ook nog wel eens stroom op. Ik blijf toch speuren hoor en de honden idem.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:

Ik ben echt niet tégen hoor. Maar waar ik wél tegen ben is dat "genuanceerde" gedoe alsof het allemaal maar niks is en niks voorstelt :19: Als dat daadwerkelijk zo was, zou een koekje volstaan namelijk :cool2:
Beetje flauw Smoekie. In alle discussies over de TT wordt benadrukt dat je een TT moet gebruiken onder deskundige leiding. Dat een TT geen afstandsbediening is voor je hond waarbij je te pas en onpas op een knopje drukt. Dus tuurlijk is het "niet niks". Het is echter ook niet het martelwerktuig dat sommigen denken dat het is.
Laatst gewijzigd door Inge op 12 dec 2012 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Inge
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef:
sandrav schreef:
Jion schreef:
sandrav schreef:wat een onzin.
Tuurlijk hoor meid, het is allemaal onzin. :cheer:
denk dat jij het nog nooit gevoeld hebt.
Als je mijn band om je nek hebt en ik druk op de lage stand.. en je roept au!! dan ben je echt een overgevoelige tut. ;-)
Heb je het al eens om je nek geprobeerd? En dan een ander op een onverwachts moment laten drukken?

Dat was namelijk mijn beginvraag. Voordat je begon te draaikonten. :wink:
dus je kunt niet oordelen over de manier waarop ik mijn band gebruik. en ik kan aan de reactie v mijn hond zien dat hij geen pijn heeft, (hij schrok de 1e x niet eens)... maar het gevoel wel irritant vind.
dat is voor hem genoeg om te komen.
Als je hond bij een dermate lage prikkeling al luistert, zit hij niet vol in zijn passie, en had je gemakkelijk hetzelfde resultaat bereikt met wat simpele hierkom-oefeningen met beloning.
Maar wanneer jij iets zou gebruiken is toch totaal anders dan waarvoor ik hem gebruik bij mijn honden?
Ja als ik hem gebruik voor het niet lossen zal ik hem hoger moeten zetten dan voor iets sneller doen.
(even voor je beeldvorming he).
Jij ziet het als noodgreep, ik niet. Jij hebt een totaal ander doel voor ogen dan ik.
Als ik moet kiezen tussen een dode hond zonder TT of een levende met TT in een gebied met veel verkeer wat een van de weinige mogelijkheden nog is om alleen te kunnen lopen zonder andere loslopende honden dan kies ik voor de levende. :ok:
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Inge schreef:
smoekie schreef:
Nee, dat is omdat mijn timing niet optimaal is en ik dus bang zou zijn dat ik meer verpest dan goed doe.
En als mijn hond op afstand van mij gecorrigeerd zou moeten worden (omdat hij bv. niet lost) dan kan beter iemand de afstandsbediening in handen hebben die ook ziet wat de hond doet. Dat kan ik niet als ik op afstand sta. :wink:
:E:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef:
Gos schreef:@Jion: maar welk punt wil je hier nu eigenlijk maken? Dat een correctie met een TT niet prettig is?
In feite wel ja. Iedereen moet zelf weten hoe hij zijn hond traint, maar ben er dan ook gewoon eerlijk in dat de TT een correctiemiddel is dat gepaard gaat met angst, pijn en stress.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens.. want alleen al richting veld rijden met de auto, of het nu met of zonder TT is op welk willekeurig tijdstip in de week gaat dat al gepaard met 'ja ja ja ja ja ja ja.... trainen..... :cheer: :cheer: :cheer: :gjump: :gjump: :gjump: ' dus stress... is dat negatief dan?
Pijn doet het niet zolang de correcties laag zijn. En angst dat hebben ze echt niet, daarvoor ken ik ze uitstekend en kan prima mijn honden lezen.
Als ze een opdonder krijgen met stand 127 dan kan ik me voorstellen dat het pijnlijk wordt. Maar ik weet zeker dat ik Xantos veel meer pijn heb gedaan toen ik hem los heb moeten schoppen van Xito omdat hij hem aan het killen was, mijn schenen letterlijk blauw geschopt. Dus ja, als het moet dan hebben ze pijn. Maar dan moeten ze wel heel ver gaan en dat is niet een oefening niet snel of goed genoeg doen.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Inge schreef:
smoekie schreef:

Beetje flauw Smoekie. In alle discussies over de TT wordt benadrukt dat je een TT moet gebruiken onder deskundige leiding. Dat een TT geen afstandsbediening is voor je hond waarbij je te pas en onpas op een knopje drukt. Dus tuurlijk is het "niet niks". Het is echter ook niet het martelwerktuig dat sommigen denken dat het is.

Nee dat is niet flauw Inge. Dat is namelijk hoe er hier wél over het gebruik van gereageerd wordt. En nogmaals ik ben echt niet tégen hoor. Echt niet. Maar men moet niet doen alsof het "niks" is en dat is wel hoe het op mij overkomt iig.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:Even vooropgesteld dat ik geen bal verstand heb van sporten of trainen op hoog niveau, moet ik wel zeggen dat ik een afschuwelijke pesthekel heb aan mensen die honden iets willen leren door middel van pijn.
In mijn ogen is het opzettelijk pijn doen van een ander levend wezen barbaars en totaal achterhaald. Een tt wordt trouwens door complete debielen gebruikt. Wordt ook gebruikt in de jachttraining (nota bene op gevoelige jachthonden) en heus niet alleen door professionals tijdens knpv-training.
Wat mij betreft mag het onding per ommegaande verboden worden. Kunnen diezelfde professionals eens werkelijk creatief zijn in het bedenken van een ándere aanpak dan alleen een dier corrigeren door middel van pijn.
Ik heb nog nooit een hond iets aangeleerd met pijn.
Nou bedankt, ik ben dus een complete debiel. Dank je! :cheer:
En ben je nou echt zo naïef dat je denkt dat die nooit meer gebruikt wordt als zoiets verboden wordt? Het tegendeel is allang gebleken in landen als Oostenrijk waar dit verbod al wat jaartjes bestaat.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laura23 schreef:ik wil de mensen die echt anti zijn, best een keer laten zien dat het heeeeel erg meevalt hoor....
samen een keer wandelen ofzo? dan kun je zien dat mijn honden absoluut niet stressig, angstig of gedrukt zijn....
Nou precies hier ook welkom :ok:
Afbeelding
maart
Zeer actief

Het is ook 'niks' in die situatie waarop ik hem verantwoord vind gebruiken.

net zoals mijn 'ela :hmmm: ' "niks" is wanneer de hond in de tuin een put zit te graven en ik dat niet wil. "Ela :hmmm: " en de hond stopt met graven. Blijft verder een gewone, vrije, blije hond die dan maar iets doet waarmee ik we blij wordt.

Op het veld heeft mij "ela :hmmm: " dat effect niet. Dus gebruik ik iets anders om wel dat effect te krijgen. Hond stopt het gedrag en gaat verder met wel gewenst gedrag.
Even goeie vrienden.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jion schreef:
maart schreef:
Jion schreef:
En ik doelde op het feit dat je in twee opeenvolgende berichten twee tegenovergestelde dingen schreef. Dat discussieert wat moeilijk.
ze zijn niet tegenovergesteld. ja, als je ze uit de context haalt en zo neerpent, dan inderdaad. Maar zo staat het er niet.
Er staat een tekst, geen zin :19:

Verder schrijf jij wel dat een TT angst, stress en pijn veroorzaakt.
Dat beweer ik echt niet uit het niets hoor, dat staat gewoon in dat artikel. Het effect van de stroomband op het cortisol niveau is onderzocht. Dan kun je wel gaan beweren dat een stroomband geen stress veroorzaakt, maar dat is gewoon aangetoond van wel. :19:
en stress is negatief?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:
Omdat die het overzicht hebben wat ik niet heb, ik loop naast de hond nl. en kan niet zien wat er naast en achter me gebeurd. Want ik moet met mn snufferd vooruit kijken en niet naar de hond.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

maart schreef:Het is ook 'niks' in die situatie waarop ik hem verantwoord vind gebruiken.

net zoals mijn 'ela :hmmm: ' "niks" is wanneer de hond in de tuin een put zit te graven en ik dat niet wil. "Ela :hmmm: " en de hond stopt met graven. Blijft verder een gewone, vrije, blije hond die dan maar iets doet waarmee ik we blij wordt.

Op het veld heeft mij "ela :hmmm: " dat effect niet. Dus gebruik ik iets anders om wel dat effect te krijgen. Hond stopt het gedrag en gaat verder met wel gewenst gedrag.
Even goeie vrienden.

Kan best. Maar jouw "ela" is dán dus niet afdoende. Er is dus méér voor nodig (stroom) om de hond te doen luisteren. En dat doet ze dus niet voor "jou"
maar voor de "straf" die hij/ij krijgt :ok:
SimoneV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door SimoneV »

Is het toeval dat de felle tegenstanders in dit topic nog nooit iemand aan het werk hebben gezien met een TT, of er ooit zelf mee gewerkt hebben? Ik zie een hoop aannames in ieder geval (honden die stijf staan van de stress, als bange hoopjes hun werk doen) Degene die op een verantwoorde manier met een TT gewerkt hebben zullen allemaal zeggen dat dit absoluut niet het geval is, misschien toch maar gewoon durven aannemen dat dit dan ook echt zo is?
Ik vind dat een TT een goed hulpmiddel kan zijn, maar nooit uit gemakzucht mag worden gebruikt. Ik gebruik zelf momenteel een blafbandje (zelfde principe) bij mijn hond, en kan je verzekeren dat het haar meer rust heeft gebracht dan ik ooit op een andere manier voor elkaar had kunnen krijgen. Van een hysterisch blaffende hond is ze veranderd in een hondje wat lekker haar gangetje gaat, speelt met mijn andere hond en me met een blije kop begroet als ik weer thuis kom. Ik zie maar weinig stress of andere ellende.
maart
Zeer actief

smoekie schreef:
maart schreef:Het is ook 'niks' in die situatie waarop ik hem verantwoord vind gebruiken.

Even goeie vrienden.

Kan best. Maar jouw "ela" is dán dus niet afdoende. Er is dus méér voor nodig (stroom) om de hond te doen luisteren. En dat doet ze dus niet voor "jou"
maar voor de "straf" die hij/ij krijgt :ok:
Die "ela" heeft ook enkel maar effect omdat hij geleerd heeft dat na die "ela" erger volgt :19:
Hij luistert er ook maar naar uit respect hoor, niet omdat hij mij wil plezieren. Hij doet alles alleen maar omdat er gevolg aan verbonden zijn.

perfect naast mij lopen doet hij ook alleen maar omdat dat de wijze is waarop hij zijn balletje krijgt. Niet voor mijn schone frisse okselholtes :U:
smoekie
Zeer actief

malinois schreef:
smoekie schreef:
Omdat die het overzicht hebben wat ik niet heb, ik loop naast de hond nl. en kan niet zien wat er naast en achter me gebeurd. Want ik moet met mn snufferd vooruit kijken en niet naar de hond.

Nee Mal, nu niet liegen :neenee: JIj hebt eerder (en dat moet ik dan opzoeken) zelf óók gezegd dat jijzelf niet "gelinkt" wilde worden aan die correctie. En toen heb ik hetzelfde gezegd als wat ik nú zeg, en dat is dat jullie zelf niet die "band" willen vernaggelen en of juistt willen behouden.
smoekie
Zeer actief

maart schreef:Die "ela" heeft ook enkel maar effect omdat hij geleerd heeft dat na die "ela" erger volgt :19:
Hij luistert er ook maar naar uit respect hoor, niet omdat hij mij wil plezieren. Hij doet alles alleen maar omdat er gevolg aan verbonden zijn.

perfect naast mij lopen doet hij ook alleen maar omdat dat de wijze is waarop hij zijn balletje krijgt. Niet voor mijn schone frisse okselholtes :U:

:ok: Dan ben jij nu 1 van de 1e die dat ook daadwerkelijk toegeeft :ok:

Bij de rest lees ik namelijk dat de hond dat doet om de "eigenaar" te plezieren en dáar ben ik het dus o.a. niet mee eens :F:
Laatst gewijzigd door smoekie op 12 dec 2012 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Biet »

Jion schreef:
maart schreef:
Jion schreef:
En ik doelde op het feit dat je in twee opeenvolgende berichten twee tegenovergestelde dingen schreef. Dat discussieert wat moeilijk.
ze zijn niet tegenovergesteld. ja, als je ze uit de context haalt en zo neerpent, dan inderdaad. Maar zo staat het er niet.
Er staat een tekst, geen zin :19:

Verder schrijf jij wel dat een TT angst, stress en pijn veroorzaakt.
Dat beweer ik echt niet uit het niets hoor, dat staat gewoon in dat artikel. Het effect van de stroomband op het cortisol niveau is onderzocht. Dan kun je wel gaan beweren dat een stroomband geen stress veroorzaakt, maar dat is gewoon aangetoond van wel. :19:
Goed, wat is er dan mis met het onderzoek dat in het artikel wordt aangehaald.
D'r wordt een groep laboratoriumbeagles in 3 groepen gesplitst, jachtdrift wordt aangewakkerd en op 3 verschillende manieren wordt getest hoe de honden reageren op een tt op volle stand. Om iets te kunnen meten wordt het cortisolniveau bepaald van de honden.
Om te kunnen vergelijken, worden het cortisolniveau nog eens bepaald, in dezelfde omstandigheden, maar nu zonder tt.
Nu hang jij je hele betoog op aan dit onderzoek, terwijl iedereen die een beetje verstand heeft van onderzoeken alleen al uit deze omschrijving de argumenten kan halen waarom dit geen geldig wetenschappelijk onderzoek is.
Waarom je dus geen conclusies kan trekken uit dit onderzoek, alleen wat observaties.
Er zijn namelijk nogal wat factoren die het cortisolniveau kunnen beïnvloeden, niet genoemd, cq. uitgesloten.
Jouw uitspraak dat de tt per definitie angst en lijn oplevert, kun je niet hard maken op basis van dit onderzoek.
Is in ieder geval niet wetenschappelijk.
Wiel
malinois
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:
malinois schreef:
smoekie schreef:

Nee Mal, nu niet liegen :neenee: JIj hebt eerder (en dat moet ik dan opzoeken) zelf óók gezegd dat jijzelf niet "gelinkt" wilde worden aan die correctie. En toen heb ik hetzelfde gezegd als wat ik nú zeg, en dat is dat jullie zelf niet die "band" willen vernaggelen en of juistt willen behouden.
Dat heb ik gezegd idd. bij mijn vorige hond... niet bij deze... want juist deze moet wel weten dat de correcties van mij af komen. Deze moet ik dus ook veel meer fysiek corrigeren dan via TT. Maar ik zie toch niet wat hij doet achter me en naast me? Dus ja als er daar wat gebeurd wordt hij eventueel gecorrigeerd met de TT want daar zie ik het simpelweg niet. Niet alle honden zijn hetzelfde he... Deze 2 vader en zoon zijn 2 totaal verschillende honden wat dat betreft. Xena heeft bijv. nog nooit met een TT getraind. Bij haar was het weer niet nodig.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:
maart schreef:Die "ela" heeft ook enkel maar effect omdat hij geleerd heeft dat na die "ela" erger volgt :19:

Bij de rest lees ik namelijk dat de hond dat doet om de "eigenaar" te plezieren en dáar ben ik het dus o.a. niet mee eens :F:
ehm al mijn honden worden vanaf pup af aan getraind met een balletje onder mijn oksel dat ding zit daar niet voor niks he... die zit daar niet omdat ik dat zo fijn vind.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Biet schreef:Goed, wat is er dan mis met het onderzoek dat in het artikel wordt aangehaald.
D'r wordt een groep laboratoriumbeagles in 3 groepen gesplitst, jachtdrift wordt aangewakkerd en op 3 verschillende manieren wordt getest hoe de honden reageren op een tt op volle stand. Om iets te kunnen meten wordt het cortisolniveau bepaald van de honden.
Om te kunnen vergelijken, worden het cortisolniveau nog eens bepaald, in dezelfde omstandigheden, maar nu zonder tt.
Nu hang jij je hele betoog op aan dit onderzoek, terwijl iedereen die een beetje verstand heeft van onderzoeken alleen al uit deze omschrijving de argumenten kan halen waarom dit geen geldig wetenschappelijk onderzoek is.
Waarom je dus geen conclusies kan trekken uit dit onderzoek, alleen wat observaties.
Er zijn namelijk nogal wat factoren die het cortisolniveau kunnen beïnvloeden, niet genoemd, cq. uitgesloten.
Jouw uitspraak dat de tt per definitie angst en lijn oplevert, kun je niet hard maken op basis van dit onderzoek.
Is in ieder geval niet wetenschappelijk.

Kun jij óók eens reageren vanuit jouw eigen gevoel/instinct/mening?

Waarom reageer jij alleen maar als je dergelijke dingen hebt "gegoogled" :19:

Feit is simpelweg dat honden e.e.a. wordt aangeleerd door de "gevolgen" (pijn, stroom, stress, geschreeuw)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

smoekie schreef:

Wie is of zijn de rest?
Basisprincipe hier is ook altijd geweest voor wat hoort wat.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”