Inge O schreef:MirandaH schreef:Jaap* schreef:Tara schreef:Welnee, rasstandaards zijn geen direct gevolg van hondententoonstellingen.
Toch wel vind ik.
Nergens anders wordt de uiterlijke standaard van een rashond bepaald immers.
Ik vind dat het wedstrijdelement bij een hondententoonstelling de grootste oorzaak is van de excessen.
Omdat het een reden geeft aan het fokken van absurditeiten. Het heeft ervoor gezorgt dat 'gewoon goed' niet genoeg is.
Wat niet wegneemt dat er ook genoeg integer gekeurt en gefokt wordt natuurlijk, maar het gaat nu even over de teloorgang.
Ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat de oorzaak van overdrijvingen bij 'het publiek' jawel, de 'gewone baas' ligt. Want DIE kopen al die karikaturen van beesten. Als er geen vraag is dan verdwijnt het aanbod vanzelf hoor.
ach die arme fokkers, er wordt hun dus een pistool tegen de slaap gedrukt om karikaturen te fokken en ze vinden het zelf afschuwelijk maar kunnen niet anders

.
Haha ik dacht al, dat staat er iets te kort door de bocht, dus dit had ik kunnen verwachten. Ik bedoel het iets meer gechargeerd, ten eerste MOET er niemand fokken. Ten tweede, je bepaalt als fokker over het algemeen zelf welke combinaties je maakt (of je conformeert je aan een advies van een RV maar ook dat doe je dan zelf), maar en dat is vooral mijn punt, als er geen markt voor was dan zou een fokker met alles blijven zitten. En dan kun je best rigoreus te werk gaan, maar alles maar afmaken of in een asiel stoppen als je het niet kwijt kan, ook dat houdt een keer op lijkt me.
Ik vind het vergelijkbaar met de broodfok, ja het is afschuwelijk zoals het welzijn van dergelijke fokteven wordt aangetast en natuurlijk ook van de pups, maar zolang mensen die hondjes kopen, blijft er een markt bestaan.
En de illusie dat de meeste pupkopers zich goed in een ras verdiepen, diverse fokkers aflopen etc, die heb ik niet meer. Gelukkig zie ik veel mensen die dat wel doen, maar de mensen die 'zomaar' een hond aanschaffen bij een willekeurige broodfokker, dat zijn er gewoon teveel. Ook hier op het HF zijn er veel die zo begonnen zijn.