Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Speuren met Senna (upd. 17-03 p.3)

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Het is zo leuk! - upd. 18-11-12

Ongelezen bericht door ranetje »

V. ´t Brabantse Bont schreef:In maart gaan we waarschijnlijk proberen ons eerste certificaat te halen!
Het gaat erg goed ondertussen en onze sporen worden al steeds langer en met meer voorwerpen (langer en meer voorwerpen dan er bij een eerste speurcertificaat verwacht wordt).
Wouw, wat goed :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Het is zo leuk! - upd. 08-01-13

Ongelezen bericht door v. 't Brabantse Bont »

Vandaag voor het eerst in de sneeuw gespeurd. Ik was erg benieuwd hoe dat haar afging.
Met afgaan had ze beduidend meer moeite: koud!!!
Maar ze ging als een speer zeg. Ik had mijn spoor met grotere stappen uit elkaar gelegd (minder kort op elkaar) en ze liep het spoor fantastisch met prachtige scherpe hoeken.

Ik sta er steeds weer versteld van. Akker, weiland, sneeuw, bevroren grond, maakt allemaal niet uit. Knap toch!?
Sita
Zeer actief

Re: Het is zo leuk! - upd. 20-01-13

Ongelezen bericht door Sita »

Super knap :ok:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Marlieke met Boris
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door Marlieke met Boris »

super knap, maar kijk je ook uit dat je niet teveel speurt met het koude weer. Het is voor de neus extra zwaar en gevaarlijk voor de neus van een hond.
Afbeelding
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Yep, we doen 2 sporen en daar tussen zit ruim 1 uur de tijd. Die tijd zit ze in de warme auto. :wink:
Een spoor heeft ze in paar keer knipperen uitgelopen. :mrgreen: (Dat is ietwat overdreven natuurlijk, maar het gaat héél snel en de sporen zijn niet dermate lang :wink:)
Marlieke met Boris
Zeer actief

goed zo, dan is het prima te doen denk ik en ze is mega enthousiast dan zal het haar nog goed afgaan. Boris had waarschijnlijk ook aangegeven wanneer het niet meer leuk voor zn neusje was.
Afbeelding
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Daarom en onze trainers zijn heel oplettend en voorzichtig. Met hitte speuren we bijvoorbeeld ook maar kort (minder lange sporen) en uit de zon. Ze kijken altijd goed naar de honden en zien prima of ze het wel of niet kunnen.

Senna had er geen enkele moeite mee vandaag en leek de sneeuw zelfs wel gemakkelijker te vinden dan wanneer er geen sneeuw ligt. :wink: Ze ging als een speer!
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Gisteren hebben we voor het eerst een vreemd spoor gelopen (een spoor uitgelopen die door iemand anders dan door mijzelf uitgezet was). Het was een lang spoor met veel hoeken (normaal lopen we alleen nog bliksems en U-vormen).
Daarnaast ook nog eens een heel nat weiland. Je kon haast zwemmen en op sommige stukken stond het water tot boven mijn enkels. Senna houdt niet van natte poten (ondanks dat ze een waterrat is, vindt ze natte poten zonder te zwemmen echt vreselijk). Met wat aanmoediging: "Goedzo meisje!", is ze er perfect doorheen gegaan. Onwijs knap hoe ze door zo'n drassig en moeilijk spoor wist te komen en dan ook nog eens voor het eerst een vreemd spoor.

Het afgaan bij voorwerpen was gisteren wel "slecht". Ze wilde niet uit zichzelf afgaan (te nat) en ik moest haar daarbij herhaalde commando's geven. Uiteindelijk is ze wel bij alle voorwerpen netjes gaan liggen en ze verwijst ze ook altijd.

Al met al dus echt super trots op haar, want het was gisteren ineens wel een heel stuk moeilijker (vreemd spoor, nat en langer dan normaal)!

Trots op mijn meissie!
Marlieke met Boris
Zeer actief

Re: Het is zo leuk! - upd. 09-02-2013 (p.2.)

heel knap! zeker die drassigheid is echt een obstakel extra hier, afgaan in die nattigheid zou ik geloof ik niet eens van hem vragen (als hij dan maar op een andere manier verwijst)
had ze door dat een ander een spoor voor haar ging uitzetten? boris kon dat altijd zien aan zn eind speeltje die ik meegaf met een andere, helemaal fanatiek werd hij daarvan.
Afbeelding
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Marlieke met Boris schreef:heel knap! zeker die drassigheid is echt een obstakel extra hier, afgaan in die nattigheid zou ik geloof ik niet eens van hem vragen (als hij dan maar op een andere manier verwijst)
had ze door dat een ander een spoor voor haar ging uitzetten? boris kon dat altijd zien aan zn eind speeltje die ik meegaf met een andere, helemaal fanatiek werd hij daarvan.
Nee, want Senna zat een eind verderop in de auto en kon dus niet zien wie welk spoor liep en met wat. Overigens is bij Senna het eindvoorwerp voer.
Senna is echt ballengek, maar op de een of andere manier kan met speuren haar het echt helemaal niets boeien, de bal. Ook haar favoriete konijn-Wubba doet haar niks. Voer doet ze alles voor, dus vandaar dat we een potje met voer aan het einde neerleggen voor haar!

Haha, leuk trouwens, dat hij daar zo fanatiek van wordt, als een ander het spoor uitzet. Had voor mezelf ook het idee dat het gisteren beter ging dan afgelopen zondag, toen ik zelf een spoor liep (maar die dag ging het bij alle honden in de groep "slecht").
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Vandaag proefexamen gedaan en we zouden (als het vandaag een echt examen zou zijn geweest), ruim geslaagd zijn, met ruim over de 90 punten (v.d. 100).
In maart gaan we voor het eerst op, dus ik heb er alle vertrouwen in.

Na het proefexamen ook weer een vreemd spoor gelopen (door iemand anders uitgezet) en ook die ging perfect en zelfs het afgaan deed ze uit zichzelf bij de voorwerpen. :cheer:
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

V. ´t Brabantse Bont schreef:Vandaag proefexamen gedaan en we zouden (als het vandaag een echt examen zou zijn geweest), ruim geslaagd zijn, met ruim over de 90 punten (v.d. 100).

Na het proefexamen ook weer een vreemd spoor gelopen (door iemand anders uitgezet) en ook die ging perfect en zelfs het afgaan deed ze uit zichzelf bij de voorwerpen. :cheer:
Wat zijn jullie goed bezig zeg, hier gisteren weer gelopen in de sneeuw, ik zet zelf het spoor uit en maak het ook langer dan nodig is!
waar gaan jullie voor het examen lopen? Nieuw Vossemeer?
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Hamilton schreef:
V. ´t Brabantse Bont schreef:Vandaag proefexamen gedaan en we zouden (als het vandaag een echt examen zou zijn geweest), ruim geslaagd zijn, met ruim over de 90 punten (v.d. 100).

Wat zijn jullie goed bezig zeg, hier gisteren weer gelopen in de sneeuw, ik zet zelf het spoor uit en maak het ook langer dan nodig is!
Wat goed! Gaan jullie ook op voor certificaten?

Ja, Nieuw Vossemeer inderdaad en de week erna komt er nog een examen van onze eigen hondenschool (die staat nog niet op de website v.d. FHN, maar komt nog wel, want wordt ook een open inschrijving, geloof ik).
Hamilton
Zeer actief

V. ´t Brabantse Bont schreef:
Hamilton schreef:

Wat goed! Gaan jullie ook op voor certificaten?

Ja, Nieuw Vossemeer inderdaad en de week erna komt er nog een examen van onze eigen hondenschool (die staat nog niet op de website v.d. FHN, maar komt nog wel, want wordt ook een open inschrijving, geloof ik).
Ooit voor certificaten idd, maar we hebben pas 7 lessen gehad.
Nieuw Vossemeer is een klein beetje te ver weg, ik denk dat het september wordt, op ons eigen terrein, lekker dichtbij :ok:

hier staan wat fotos
Afbeelding
Nel en Nisvan
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Re: Het is zo leuk! - upd. 09 & 10-02-2013 (p.2.)

Haha, dan is het wel snel ja. Wij zijn nu alweer bijna 1 jaar bezig (eind maart/begin april vorig jaar begonnen).
We zouden wel al op kunnen voor certificaat 2, maar hoeft van mij niet.
Laat ons maar lekker rustig aan doen en gewoon samen bezig zijn: daar gaat het voor mij om!

Wat een leuke foto's! Ziet er herkenbaar uit. :mrgreen:
Hier lag overigens meer sneeuw vandaag. Volgens mij maakte het dat wel gemakkelijker voor haar. :mrgreen:
Hamilton
Zeer actief

V. ´t Brabantse Bont schreef:Haha, dan is het wel snel ja. Wij zijn nu alweer bijna 1 jaar bezig (eind maart/begin april vorig jaar begonnen).
We zouden wel al op kunnen voor certificaat 2, maar hoeft van mij niet.
Laat ons maar lekker rustig aan doen en gewoon samen bezig zijn: daar gaat het voor mij om!

Wat een leuke foto's! Ziet er herkenbaar uit. :mrgreen:
Hier lag overigens meer sneeuw vandaag. Volgens mij maakte het dat wel gemakkelijker voor haar. :mrgreen:
Bij ons lopen ook 2 Staby's, die doen het super, heel rustig en geconcentreerd :ok:

na afloop mag ik lekker met Andra aan 'n 50 meter lijn over de landerijen lopen, en het leuke is dat ze dan hele stukken van andermans sporen loopt, op zoek naar achtergelaten beloninkjes :wink:
Afbeelding
Nel en Nisvan
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

:LOL: Senna is niet echt rustig. Die rent echt als een gek over het spoor, behalve in het hele drassige afgelopen week (toen was het schijnbaar echt lastig en toen nam ze dus ook haar tijd).

Vandaag weer een spoor gelegd, met daarin 5 hoeken en 8 voorwerpen. Het spoor was zo'n 300 meter (hoeft met certificaat 1 eigenlijk nog maar 150 stappen te zijn, met 2 voorwerpen en 2 hoeken).
Ze deed het perfect! :cheer: Ze ging af bij de voorwerpen, uit zichzelf, zonder commando van mij! :cheer: Dit was echt het eerste spoor waar je haar echt zo na zag denken en zag twijfelen en per voorwerp deed ze het beter en ging ze sneller en netter af.

Ik ben trots! Ze doet het zo netjes! Als ze zo doorgaat hoef ik straks met het examen geen commando's meer te geven bij het afgaan, dat zou fijn zijn! Nu alleen nog haar tempo wat matigen.. :mrgreen:
Hamilton
Zeer actief

leuk is dat hè als ze het gaan snappen!
Andra gaat alleen af als er 'n beloning in het voorwerp zit :scratch: , bij andere voorwerpen moet ik de beloning uit m'n zak halen en dat duurt haar te lang.
Weet jij al wie er de examinator is? onze instructeur is nml ook examinator :ok:
Afbeelding
Nel en Nisvan
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Hamilton schreef:leuk is dat hè als ze het gaan snappen!
Andra gaat alleen af als er 'n beloning in het voorwerp zit :scratch: , bij andere voorwerpen moet ik de beloning uit m'n zak halen en dat duurt haar te lang.
Weet jij al wie er de examinator is? onze instructeur is nml ook examinator :ok:
Haha, dat probleem heb ik dus maaaaanden gehad, tot afgelopen week. Nu snapt ze het ineens. (want het vrouwtje springt oh-zo-blij over het veld heen naar haar toe als ze uit zichzelf af gaat. :engel: :LOL:)
Wat ik nu heb gedaan: Eerst een tijd wel belonen als ze afgaat, ook al zijn daar meerdere commando's voor nodig, toch een koekje geven. Vervolgens alleen belonen met een koekje als ze in één commando afgaat. En nu kreeg ze alleen de beloning als ze uit zichzelf afging. Natuurlijk wel altijd een commando met stem, maar eten is voor haar de ultieme beloning en die krijgt ze dus nu alleen als ze in één keer uit zichzelf afgaat en dat deed ze vandaag echt per voorwerp steeds beter! :cheer:

Nee, ik heb geen idee wie de examinator is. Ik ben benieuwd! Ik weet ook niet waar ik dat kan zien?
Hamilton
Zeer actief

V. ´t Brabantse Bont schreef::LOL: Senna is niet echt rustig. Die rent echt als een gek over het spoor, behalve in het hele drassige afgelopen week (toen was het schijnbaar echt lastig en toen nam ze dus ook haar tijd).

Vandaag weer een spoor gelegd, met daarin 5 hoeken en 8 voorwerpen. Het spoor was zo'n 300 meter (hoeft met certificaat 1 eigenlijk nog maar 150 stappen te zijn, met 2 voorwerpen en 2 hoeken).
Ze deed het perfect! :cheer: Ze ging af bij de voorwerpen, uit zichzelf, zonder commando van mij! :cheer: Dit was echt het eerste spoor waar je haar echt zo na zag denken en zag twijfelen en per voorwerp deed ze het beter en ging ze sneller en netter af.

Ik ben trots! Ze doet het zo netjes! Als ze zo doorgaat hoef ik straks met het examen geen commando's meer te geven bij het afgaan, dat zou fijn zijn! Nu alleen nog haar tempo wat matigen.. :mrgreen:
Andra gaat aleen af als de beloning in het voorwerp zit :wink: , bij de overige voorwerpen moet ik de beloning eerst uit m'n zak halen en dat duurt te lang :ugh:
weet jij al wie er komt examineren? onze trainer is ook examinator en die gaat iig naar Nieuw Vossemeer
Afbeelding
Nel en Nisvan
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Hamilton schreef:Andra gaat aleen af als de beloning in het voorwerp zit :wink: , bij de overige voorwerpen moet ik de beloning eerst uit m'n zak halen en dat duurt te lang :ugh:
weet jij al wie er komt examineren? onze trainer is ook examinator en die gaat iig naar Nieuw Vossemeer
Klopt, dat deed Senna ook, bij enkel de voorwerpen afgaan waar al iets lekkers inzit.
Maar alsnog heb ik het stappenplan zo toegepast zoals ik hierboven beschreef (volgens mij heb je dat berichtje gemist). :mrgreen: (forum doet raar :wink:)
Ik heb vervolgens ook geen beloningen meer ín de voorwerpen gedaan, want wat ze dus deed was inderdaad keurig afgaan bij de voorwerpen waar al wat lekkers in zat en bij de andere voorwerpen ging ze ook niet af. Sinds 3 of 4 weken heb ik overal de beloningen uitgelaten en ben enkel gaan belonen als ze in één keer ging liggen, zonder commando (maar eerst dus wel de stappen gevolgd zoals ik 1 berichtje hierboven van mij, beschreef).
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Leuk Patty! Luca is ook zo gek op speuren. Maar die zoekt liever mensen ;)
Hamilton
Zeer actief

Re: Speuren met Senna

ha, ik zag je op de deelnemerslijst voor "speurcertificaat 1"staan :ok:
heel veel succes volgende week
Afbeelding
Nel en Nisvan
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Hamilton schreef:ha, ik zag je op de deelnemerslijst voor "speurcertificaat 1"staan :ok:
heel veel succes volgende week
Dankjewel :schrik: Momenteel heb ik er een hard hoofd in. Afgelopen week ging dramatisch (maar dan ook écht dramatisch).
Ik geloof dat ik onbewust teveel druk op haar leg (ik wil te graag laten zien dat we het kunnen) en dan past ze... :19:

Hoe zeker ik er van was dat we het makkelijk gingen halen, des te onzekerder wordt ik nu, nu het examen nadert. Ik moet het loslaten, de vraag "wat anderen van ons zouden vinden hoe we het doen", want ik weet dat we het gewoon kunnen.
Maarja, makkelijker gezegd dan gedaan...
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Gisteren nog een spoor met haar gedaan en die ging best wel ok. De trainer zei dat we in ieder geval geslaagd zouden zijn. Ze liep niet zo netjes als ze tot voor kort deed, maar ten opzichte van afgelopen zaterdag en woensdag deed ze het wel erg goed.
Morgen trainen we voor het laatst en dan even komende week rust (als ik teveel met haar sporen loop, doet ze ook niks meer, het is en blijft een stabij :mrgreen:) en volgend weekend dan dus het examen.

Eigenlijk zouden we 17 maart voor SC2 opgaan, want Senna is er klaar voor. Maar ik heb besloten dat ík daar nog niet klaar voor ben.
17 maart gaan we dus nog een keer examen/wedstrijd op SC1 doen, zodat we mee kunnen gaan doen in de competitie.
Dan even kijken waar ik de andere wedstrijd nog wil lopen dit jaar, ik denk Oosterhout.
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Gisteren examen gehad in Nieuw-Vossemeer. Ik was van tevoren niet zenuwachtig, maar op het moment dat ik in de rij stond met Senna om het veld op te gaan, toen sloegen de zenuwen toe.
De eerste strek ging fantastisch. Ze deed het netjes, ging keurig af bij het voorwerp. Bij de hoek twijfelde ze even, waardoor bij mij meteen de "paniek" toesloeg, want ik wilde het PERFECT doen... Ging vanalles door mijn hoofd en ik wilde het zo graag laten zien dat we het kunnen, want dat we het kunnen is zeker.
Door mijn twijfel en onzekerheid, bracht ik dit over op Senna, die vanaf toen het ook allemaal niet meer zeker wist. Ze heeft het tweede voorwerp ook gevonden, maar ze was de hoeken kwijt.
Met het uitlopen van mijn spoor was ik ook zo met de herkenningspunten bezig en het neerleggen van de voorwerpen, dat ik mijn hoeken niet goed aangezet had. Dus op zich logisch dat ze deze minder goed kon vinden. Ze kwam beide keren goed op het spoor, maar bij beide hoeken had ik haar verkeerd aangezet. Ik dacht bij de eerste hoek dat de hoek 1 meter eerder lag en Senna zat goed. Ik corrigeerde haar, waardoor ze het niet meer wist.

Al met al dus niet heel erg gesmeerd en het zal jullie dan ook niet verbazen dat ik gezakt ben. Dit zou ook voor ons een onwijs slechte trainingsdag zijn geweest, dus ik ben ook "blij" dat we het niet gehaald hebben, want trots zou ik er niet op geweest zijn. Ik weet dat ze het zo goed als perfect kan doen en minimaal de 90-95 punten zou moeten kunnen halen, maar helaas zit er een vrouwtje aan de andere kant van de lijn die het door haar zenuwen verpest heeft. :wink:

Er waren overigens maar 6 van de 21 kandidaten geslaagd, dus het examen is ook dramatisch gedaan. Conditie van de velden waren niet top (pas geïnjecteerd (bemest), regen en een harde, koude wind). Van speurcerificaat 1 waren maar 2 geslaagden, speurcertificaat 2 niemand, speurcertificaat 3 waren vier geslaagden en speurhond 1 en 2 is ook geen van de daar aan deelnemende honden voor geslaagd).

Volgende keer beter...
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat herkenbaar :wink:
Ik speur niet met mijn honden, maar ik weet alles van "laten zien dat ze het kunnen".

Die examendruk onder controle krijgen is het allermoeilijkste punt van de hele training :mrgreen:
Volgende keer beter :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Yai »

Ook voor mij hartstikke herkenbaar. Het zo graag willen laten zien dat het lukt. Ik had het bij mijn eerste jachtproef. Ging Boris over het apport heen plassen, gewoon omdat ik zo zenuwachtig was en hij dat enorm overnam. Goed gezakt dus...

Maar met Senna lekker verder gaan! Jullie hebben er duidelijk lol in en jullie gaan die certificaten zeker halen. Ik heb er alle vertrouwen in als ik je topic zo lees. :ok:
Afbeelding
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Zal ook vast wel lukken hoor en gezien ik het zelf zo rampzalig vond gaan (en teveel commando's gegeven heb: ieder commando kost je punten), viel het aantal punten me nog niet tegen. 59 punten (van de 70 die je minimaal moest halen). Er waren best veel mensen die zelfs 0 punten hadden (honden deden gewoon niets of nog een paar punten voor de moeite: 10. :mrgreen: :schrik: ).
Iemand bij ons in de groep blokkeert ook steeds met het examen. Tijdens de training gaat ze fantastisch, maar met examens/wedstrijden, dan blokkeert ze en doet de hond ook niets meer. Nu ging hij 10 meter na de start ook stilstaan en deed niets meer. :mrgreen: "Mevrouw, u kunt gaan". Dan baal je... :schrik:

Ben blij dat Senna dan gewoon nog wel bezig is, maar door mij totaal niet lekker loopt. Ik weet in ieder geval dat ze het wel doet, zolang ik mijn zenuwen wat meer onder controle houdt.

Als ik dan naga hoe rampzalig het voor mijn gevoel ging, dan moet het wel lukken een volgende keer als ik mijn zenuwen wat meer onder controle heb. :wink:
Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Yai »

Het was ook je eerste keer toch? De volgende keer weet je in ieder geval wat je te wachten staat en weet je ook waar je zelf op moet letten bij jezelf.

Ik heb het soms zelfs al bij een wat moeilijker rondje bij Agility. Of bij een andere trainer. Wil dan zo graag dat Boris het goed doet en laten zien wat we kunnen dat ik opeens allemaal rare wissels ga doen of dat Boris opeens de kattenloop niet meer wil doen. Dat soort dingen. Hoort er allemaal bij.

En 59 punten is zo slecht nog niet, zeker niet wat je beschrijft over de andere hondjes! :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”