Gisteren examen gehad in Nieuw-Vossemeer. Ik was van tevoren niet zenuwachtig, maar op het moment dat ik in de rij stond met Senna om het veld op te gaan, toen sloegen de zenuwen toe.
De eerste strek ging fantastisch. Ze deed het netjes, ging keurig af bij het voorwerp. Bij de hoek twijfelde ze even, waardoor bij mij meteen de "paniek" toesloeg, want ik wilde het PERFECT doen... Ging vanalles door mijn hoofd en ik wilde het zo graag laten zien dat we het kunnen, want dat we het kunnen is zeker.
Door mijn twijfel en onzekerheid, bracht ik dit over op Senna, die vanaf toen het ook allemaal niet meer zeker wist. Ze heeft het tweede voorwerp ook gevonden, maar ze was de hoeken kwijt.
Met het uitlopen van mijn spoor was ik ook zo met de herkenningspunten bezig en het neerleggen van de voorwerpen, dat ik mijn hoeken niet goed aangezet had. Dus op zich logisch dat ze deze minder goed kon vinden. Ze kwam beide keren goed op het spoor, maar bij beide hoeken had ik haar verkeerd aangezet. Ik dacht bij de eerste hoek dat de hoek 1 meter eerder lag en Senna zat goed. Ik corrigeerde haar, waardoor ze het niet meer wist.
Al met al dus niet heel erg gesmeerd en het zal jullie dan ook niet verbazen dat ik gezakt ben. Dit zou ook voor ons een onwijs slechte trainingsdag zijn geweest, dus ik ben ook "blij" dat we het niet gehaald hebben, want trots zou ik er niet op geweest zijn. Ik weet dat ze het zo goed als perfect kan doen en minimaal de 90-95 punten zou moeten kunnen halen, maar helaas zit er een vrouwtje aan de andere kant van de lijn die het door haar zenuwen verpest heeft.
Er waren overigens maar 6 van de 21 kandidaten geslaagd, dus het examen is ook dramatisch gedaan. Conditie van de velden waren niet top (pas geïnjecteerd (bemest), regen en een harde, koude wind). Van speurcerificaat 1 waren maar 2 geslaagden, speurcertificaat 2 niemand, speurcertificaat 3 waren vier geslaagden en speurhond 1 en 2 is ook geen van de daar aan deelnemende honden voor geslaagd).
Volgende keer beter...