Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Als stamboeken open zouden gaan...

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Als stamboeken open zouden gaan...

Ongelezen bericht door DeDiana »

Rosita Compagner schreef:
lieke schreef: Ik zie de meerwaarde niet om bij de collie een ander ras in te kruisen zoals de barzoi. Wat zou dan precies het doel zijn? Groter? Groter hoofd? Meer renvermogen? Minder haar of juist krulhaar? Of gewoon voor de leuk?
Ik kan me zo voorstellen dat om de basis van een beperkte genenpoel wil verbreden het inkruisen van een ras heel nuttig kan zijn. Of bij een ras wat gezondheidstechnisch gezien zo verziekt is dat alleen het inkruisen van een ander (gezond) ras van levensbelang is (denk aan de cavalier). Maar bij de collie lijkt mij dat niet nodig. In ieder geval voor mij ziet de collie er helemaal prima uit en hoeft er niets 'veranderd' te worden. Hoogstens qua temperament en werkvermogen mag er wat verbeterd worden maar dat kan prima opgelost worden door kruisen met kortharen en amerikaanse lijnen.
De barzoi vind ik een prachtig ras dus daar hoeft toch ook niks aan te veranderen? (Ik weet overigens niets van de gezondheid van de barzoi.)
Een beter karakter, minder angst en een open oog. Schiet mij zo te binnen.
Zitten we straks te kijken met een eigenzinnige, jagende collie die de schapen opvreet in plaats van ze hoedt :denken:
DeDiana
Zeer actief

Machie schreef:
sirene schreef:Was nota bene van 1 van jouw favoriete sites Gemhounds ;)

Afbeelding

Met alle collies bedoelden ze kort en lang denk ik ? Want de BC staat wel apart.
De rassen die groot genoemd worden zijn dus rassen die er goed uitkomen qua gen. div.
http://www.astraean.com/borderwars/2012 ... rsity.html
Zelfs met de link snap ik er weinig van :LOL:
De Puli staat aan de linkerkant van de streep, maar wel groot en andere honden aan de rechterkant van de rode streep. Wat betekend dat?
Hoe lager de uitkomst (dus links van de streep of heel dicht bij de streep), hoe minder genetische verwantschap - dacht ik.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

DeDiana schreef: Hoe lager de uitkomst (dus links van de streep of heel dicht bij de streep), hoe minder genetische verwantschap - dacht ik.
Ah ok, dan zijn de puli's genetisch dus vrij divers in verhouding tot veel andere rassen.
DeDiana
Zeer actief

Nanna schreef:
DeDiana schreef:
Rosita Compagner schreef: Een beter karakter, minder angst en een open oog. Schiet mij zo te binnen.
Zitten we straks te kijken met een eigenzinnige, jagende collie die de schapen opvreet in plaats van ze hoedt :denken:
Alsof er nu engelse collies zijn die schapen hoeden :LOL:
En de barzoi IS er al eens ingefokt, en dat liep ook prima af. Toch?
Als ik me niet vergis, is destijds de Barzoi erin gefokt vanwege het uiterlijk en niet vanwege het karakter? De collie is juist mijn ras vanwege het karakter. En dan doel ik niet op de angstige types die je nu vrij veel ziet in met name de Engelse lijnen (dat is ook niet conform de rasstandaard en daar zou uiteraard wel véél beter op gelet moeten worden). Bij de Engelse collie kan toch prima gebruikgemaakt worden van vers bloed uit de Amerikaanse lijn, waarom dan een hond uit een andere rasgroep gebruiken (met bijbehorende karaktereigenschappen)?
O, en ja, ik heb in Engeland wel Engelse collies schapen zien hoeden hoor ;-) Het zijn geen Borders natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat het instinct geheel afwezig is.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Die Havanezers doen het niet zo gek volgens dit onderzoek. Eerlijk gezegd klopt dat niet volgens mij ;)

On topic: jazeker zou ik dat doen.
Maar ik neem niet aan dat dat als een verrassing komt :mrgreen:

Ik stel mijn wetterteef beschikbaar voor het programma, ik stel wel eisen trouwens aan de eventuele reu.
Sommige rassen vind ik niet passen, andere wel.
Voor een Barbet is ze per direct beschikbaar :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Wat ik mij overigens wel afvraag is of meneer Woudman het zelf ook zou doen? Of wellicht zelfs doet?

Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Marjoleine schreef:
Ik stel mijn wetterteef beschikbaar voor het programma, ik stel wel eisen trouwens aan de eventuele reu.
Maar eisen stellen aan een reu lijkt me niet meer dan normaal.

Ik zou als pupkoper trouwens geen enkel probleem hebben met een kruising hond. Zou het juist wel leuk vinden om op zo'n manier mee te helpen aan een ras :)
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

lieke schreef: Ik zie de meerwaarde niet om bij de collie een ander ras in te kruisen zoals de barzoi. Wat zou dan precies het doel zijn? Groter? Groter hoofd? Meer renvermogen? Minder haar of juist krulhaar? Of gewoon voor de leuk?
Ik kan me zo voorstellen dat om de basis van een beperkte genenpoel wil verbreden het inkruisen van een ras heel nuttig kan zijn. Of bij een ras wat gezondheidstechnisch gezien zo verziekt is dat alleen het inkruisen van een ander (gezond) ras van levensbelang is (denk aan de cavalier). Maar bij de collie lijkt mij dat niet nodig. In ieder geval voor mij ziet de collie er helemaal prima uit en hoeft er niets 'veranderd' te worden. Hoogstens qua temperament en werkvermogen mag er wat verbeterd worden maar dat kan prima opgelost worden door kruisen met kortharen en amerikaanse lijnen.
De barzoi vind ik een prachtig ras dus daar hoeft toch ook niks aan te veranderen? (Ik weet overigens niets van de gezondheid van de barzoi.)

Datzelfde kun je prima bereiken met het kruisen van de Amerikaanse lijn met de Engelse lijn. Of weer die belachelijke scheiding van kort- en langhaar opheffen. Beide variëteiten hebben een groter oog en zijn stabieler van karakter.
Ik neem tenminste aan dat je dat bedoelt met 'beter karakter?' Want de doorsnee collie van het Engelse type is buitengewoon zachtaardig, gehoorzaam en lief. Dociel is eigenlijk het beste woord.

Ik ben overigens niet tegen het gebruiken van een ander ras om je eigen ras gezond te maken (ik heb een hekel aan het woord 'verbeteren' waar de gevestigde orde te pas en te onpas mee gooit). Maar de collie is (vooralsnog) een ras waar gezondheidstechnisch weinig tot niets aan mankeert. Aan uiterlijk en temperament mag idd. wat mij betreft wel wat worden teruggegrepen naar het zgn. 'klassieke' type.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Nanna schreef:
DeDiana schreef: Als ik me niet vergis, is destijds de Barzoi erin gefokt vanwege het uiterlijk en niet vanwege het karakter? De collie is juist mijn ras vanwege het karakter.
:engel: Dus tóen is de barzoi er in gefokt voor het uiterlijk maar nú moet je het niet doen omdat het karakterveranderingen geeft?
Maar ik ben het wel met je eens dat er best nog een braakliggend terrein ligt bij de amerikaanse collies.
Natuurlijk, als er geen andere optie zou zijn, zou ik voor zijn en zou je dus de nakomelingen goed moeten selecteren op karakter om het typische colliekarakter te behouden. Maar dat lijkt me lastiger dan inderdaad van dat braakliggende terrein gebruikmaken. :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:Ik zou als pupkoper trouwens geen enkel probleem hebben met een kruising hond. Zou het juist wel leuk vinden om op zo'n manier mee te helpen aan een ras :)
Heel mensen niet, hoor. Weet ik wel zeker.

Mensen denken allemaal dat ze nooit van hun pups afkomen, maar dat is echt flauwekul.
Veel kopers vinden het prima en werken zo graag mee aan rasverbetering.

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Marjoleine schreef:Die Havanezers doen het niet zo gek volgens dit onderzoek. Eerlijk gezegd klopt dat niet volgens mij ;)

On topic: jazeker zou ik dat doen.
Maar ik neem niet aan dat dat als een verrassing komt :mrgreen:

Dat lijkt me echt een leuke combi, met een Barbet! :ok:
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Marjoleine schreef:
Machie schreef:Ik zou als pupkoper trouwens geen enkel probleem hebben met een kruising hond. Zou het juist wel leuk vinden om op zo'n manier mee te helpen aan een ras :)

Mensen denken allemaal dat ze nooit van hun pups afkomen, maar dat is echt flauwekul.
Misschien scheelt dat erg per ras. Als er sowieso al weinig belangstelling voor is is de genenpoel erg klein.

Hoe zit dat met de Smous die mogen toch vreemd bloed gebruiken? en de Wetterhoun ook dus je kunt het wel aanvragen voor je ras als je je leden mee krijgt.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Sommige stamboeken zijn nooit gesloten geweest .....
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

LongFields schreef:
Es schreef:Als de hond eerst geen stamboom had en de fokkers van de voorouders van je hond alleen binnen stamboek fokten zouden ze niet verwant zijn.
Dat is niet in alle gevallen waar. Er worden soms (om voor mij niet altijd even duidelijke redenen) geen stambomen aangevraagd voor honden die uit 2 stamboom-ouders van hetzelfde ras komen. Als je die inkruist moet je wel degelijk oppassen dat die hond niet gerelateerd is aan de partner die je op het oog hebt, anders streef je alsnog je doel voorbij.
En dat is nou net mijn bezwaar inderdaad tegen het gebruiken van aangekeurde honden. Ik weet eigenlijk niet, kun je verwantschap vaststellen met een DNA test? Of moet je dan minstens ook vergelijkbaar DNA hebben om te kunnen zeggen meer of minder verwant?

Onder genoemde voorwaarden zou ik het wel doen, denk ik. Als tenminste niet iedereen het zou doen. Ik hou er niet zo van om de reuen te gebruiken die iedereen gebruikt.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Es schreef:
Marjoleine schreef:

Misschien scheelt dat erg per ras. Als er sowieso al weinig belangstelling voor is is de genenpoel erg klein.

Hoe zit dat met de Smous die mogen toch vreemd bloed gebruiken? en de Wetterhoun ook dus je kunt het wel aanvragen voor je ras als je je leden mee krijgt.
Ik geloof dat het stamboek van de Smous nog steeds open is, omdat het een ras in opbouw is?
Dat is de Wetter niet meer maar die stamboeken zijn opnieuw geopend als ik me niet vergis :wink:
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

DeDiana schreef:
Machie schreef:
sirene schreef:Was nota bene van 1 van jouw favoriete sites Gemhounds ;)

Afbeelding

Met alle collies bedoelden ze kort en lang denk ik ? Want de BC staat wel apart.
De rassen die groot genoemd worden zijn dus rassen die er goed uitkomen qua gen. div.
http://www.astraean.com/borderwars/2012 ... rsity.html
Zelfs met de link snap ik er weinig van :LOL:
De Puli staat aan de linkerkant van de streep, maar wel groot en andere honden aan de rechterkant van de rode streep. Wat betekend dat?
Hoe lager de uitkomst (dus links van de streep of heel dicht bij de streep), hoe minder genetische verwantschap - dacht ik.
komt dit onderzoek uit Amerika? :mrgreen: daar moet de gbgv nog erkend worden.
En ik vermoed zomaar dat er weinig klopt van die grafiek mbt de gbgv.

Overigens sta ik er wel voor open om een ander ras te gebruiken voor de fok.
Dan denk ik voornamelijk aan de basstem fauve of de petit bgv of ander soort gelijke rassen.
Honden zonder stamboom dan weer niet die gelijkend zijn met de gbgv omdat de kans op verwantschap nog steeds erg groot is.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Als stambomen geopend kunnen worden dan richt je toch een rasvereniging op voor je ras om zo je ras te redden als je eigen club het weigert. Zijn er al rassen die dat proberen?
Op elke wandeling is
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Es schreef:Als stambomen geopend kunnen worden dan richt je toch een rasvereniging op voor je ras om zo je ras te redden als je eigen club het weigert. Zijn er al rassen die dat proberen?
Waarschijnlijk niet. Ik denk ook niet dat het veel zin heeft want ook al staat je rv erachter, de RvB moet nog akkoord gaan. En die zeggen dan dat het niet zomaar kan omdat dan het hele kynologisch aangepast moet worden.
Hoe het bij de Wetter kan zonder dat het KR aangepast moet worden weet ik ook niet.

Dit verzin ik trouwens niet zelf. Dat is mijn ervaring met de RvB.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Mag je in de USA bij de Corgi, de Schnauzer en de Basset sommige variëteiten door elkaar kruisen ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Suuz!
Zeer actief

sirene schreef:Mag je in de USA bij de Corgi, de Schnauzer en de Basset sommige variëteiten door elkaar kruisen ?
Welke basset bedoel je?

Bij de petit en grand mag dat niet, maar ik ben daar wel groot voorstander van.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

MirandaH schreef: Ik weet eigenlijk niet, kun je verwantschap vaststellen met een DNA test?
Nee, dat is (nog) niet mogelijk... helaas.
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Suuz! schreef:
sirene schreef:Mag je in de USA bij de Corgi, de Schnauzer en de Basset sommige variëteiten door elkaar kruisen ?
Welke basset bedoel je?

Ja ik bedoel iig bij de Grand Basset GV die er volgens dat statistiekje goed uitkomen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Suuz!
Zeer actief

sirene schreef:
Suuz! schreef:
Welke basset bedoel je?

Ja ik bedoel iig bij de Grand Basset GV die er volgens dat statistiekje goed uitkomen.
Nee, die mogen dus niet door elkaar gefokt worden in nederland, maar ook niet in amerika., stamboeken zijn plus minus 30 jaar geleden gescheiden van elkaar maar dat moet je even ten goede houden hoe lang precies, dat moet ik thuis even nazoeken (ben nu aan het werk).
Maar dat de grand basset er zo goed uit komt, vind ik nogal verbazingwekkend hoor. Is dit onderzoek in Amerika gedaan? Zo ja, dan is het ras daar of nog niet officieel erkend (iig nog niet ten tijde van dit onderzoek, ze zijn er wel hard mee bezig om dit te laten gebeuren). De bgv staat er imo ook niet zo denderend voor m.b.t. inteeltpercentages. Nee, we hebben nog geen uitschieters, maar het wordt wel opletten geblazen. ;-). Uiteindelijk ontkomen wij er ook niet aan om denk ik te gaan verzoeken om rassen als de grand griffon, petit basset, of briquet griffon of andere gelijkende rassen in te kruisen ;-)

De franse stamboeken zijn wel open naar mijn weten, maar hoe dat precies zit met het aankeuren? Of dat dat vanuit andere rassen gebeurd, of gewoon gelijkende honden? Geen idee.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Waarom kan het bij andere diersoorten wel goed gaan met gesloten stamboeken? Geiten, paarden, koeien. Misschien door meer te sturen?
Op elke wandeling is
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:
Es schreef:Hoe zit dat met de Smous die mogen toch vreemd bloed gebruiken? en de Wetterhoun ook dus je kunt het wel aanvragen voor je ras als je je leden mee krijgt.
Ik geloof dat het stamboek van de Smous nog steeds open is, omdat het een ras in opbouw is?
Dat is de Wetter niet meer maar die stamboeken zijn opnieuw geopend als ik me niet vergis :wink:
De Smouzen hadden een gesloten stamboek en hebben gevraagd of ze enkele nieuwe honden mogen laten aankeuren.
Dat mocht, alleen hebben ze nog steeds niets gevonden dat aan hun eisen voldoet.

Bij de wetterhounen gaan de boeken hopelijk snel open, dat is aangevraagd, maar wat er dan ingefokt mag worden wordt wel weer streng beoordeeld.
Mocht die Barbet kunnen, dan weet de vereniging dat ik een teef beschikbaar stel :ok:

Afbeelding

CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Es schreef:Waarom kan het bij andere diersoorten wel goed gaan met gesloten stamboeken? Geiten, paarden, koeien. Misschien door meer te sturen?
Bij paarden gaat het helemaal niet goed. Veel problemen met bijvoorbeeld voortplanting bij raspaarden, en bijvoorbeeld de Fries is veel kleiner geworden in de loop van de tijd: voorbeelden van inteeltdepressie.
Geiten weet ik te weinig af (maar ik schat dat die stamboken niet zo gesloten zijn als jij hier beweert), en bij koeien is ten eerste geen echt gesloten stamboek, ten tweede wordt daar extreem professioneel op productie geselecteerd (en dus indirect op gezondheid want een zieke koe produceert niets) en ten derde maakt het welzijn ons niet zoveel uit. Als een stier een hele bubs ongelukkige kalveren produceert of koeien die na twee jaar opeens dood neervallen of andere gezondheidsproblemen krijgen, dan worden die afgemaakt en de stier gaat naar de slacht. Niemand die daar een traan over laat, verder. Ten vierde hoeft een koe maar een paar jaar mee (de meeste melkkoeien halen hun eigen productietop niet eens, mede door uier- en pootproblemen). Als een hond die de drie jaar gehaald heeft zonder noemenswaardige problemen als 'gezond' beschouwd wordt valt het met honden ook wel mee. In werkelijkheid gaat het met de koeien dus ook helemaal niet goed, maar wegens hun korte bruikbaarheid valt dat minder op.

Groetjes, Kees
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Casey schreef:
Es schreef:Waarom kan het bij andere diersoorten wel goed gaan met gesloten stamboeken? Geiten, paarden, koeien. Misschien door meer te sturen?
Bij paarden gaat het helemaal niet goed. Veel problemen met bijvoorbeeld voortplanting bij raspaarden, en bijvoorbeeld de Fries is veel kleiner geworden in de loop van de tijd: voorbeelden van inteeltdepressie.

Groetjes, Kees
Precies en bijvoorbeeld het KWPN, kijk daar eens naar de hengstenkeuring welke hengsten er aangeboden worden die niet allemaal dezelfde afstamming hebben. Het is bij de dressuurpaarden al erg moeilijk, maar daar mogen ook buitenlandse hengsten aangekeurd worden. Dat stamboek is niet helemaal gesloten. Maar er komen wel veel gezondheidsproblemen voor, je mag namelijk fokken zonder allerlei gezondheidsuitslagen en keuringen(met een merrie dan).
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

lieke schreef:

Datzelfde kun je prima bereiken met het kruisen van de Amerikaanse lijn met de Engelse lijn. Of weer die belachelijke scheiding van kort- en langhaar opheffen. Beide variëteiten hebben een groter oog en zijn stabieler van karakter.
Ik neem tenminste aan dat je dat bedoelt met 'beter karakter?' Want de doorsnee collie van het Engelse type is buitengewoon zachtaardig, gehoorzaam en lief. Dociel is eigenlijk het beste woord.

Ik ben overigens niet tegen het gebruiken van een ander ras om je eigen ras gezond te maken (ik heb een hekel aan het woord 'verbeteren' waar de gevestigde orde te pas en te onpas mee gooit). Maar de collie is (vooralsnog) een ras waar gezondheidstechnisch weinig tot niets aan mankeert. Aan uiterlijk en temperament mag idd. wat mij betreft wel wat worden teruggegrepen naar het zgn. 'klassieke' type.
Hebben die Amerikanen een andere afstamming of iets anders in gefokt dan de Engelse typjes.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Es
Zeer actief
Contacteer:

Smalle genenpoel veroorzaakt het probleem. Ik begrijp dat utrecht vindt dat dna onderzoek de oplossing is. Zou je ervoor zijn dan op basis van dna (dus geen rekeninghouden met het fenotype) matches te maken?

Je dient een aanvraag in ' ik wil pups met dit teefje' en krijgt dan keuze uit aantal reuen die kwa dna 'geen problemen' zouden moeten geven?

Heb ff nieuw topic geopend
viewtopic.php?f=6&t=259806
Op elke wandeling is
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

bouvierpoedel schreef:
lieke schreef:

Hebben die Amerikanen een andere afstamming of iets anders in gefokt dan de Engelse typjes.?

De oorspronkelijke afstamming is natuurlijk hetzelfde maar bij de Amerikanen zijn ze veel langer doorgegaan met het inkruisen van barzois, heeft de strikte scheiding tussen kort- en langhaar later en minder stringent plaatsgevonden en is de witte kleur nooit verboden.
Oorspronkelijk bestond er nl. ook een witte vachtkleur (niet te verwarren met de blue merle variant). In Engeland, en later heel Europa, werd dat als een ongewenste kleur beschouwd en werden alle witte pups bij de geboorte gedood. In Amerika stelde men die kleur wel op prijs.

Natuurlijk zijn er ongewenste gezondheidsproblemen bij de amerikaanse collie (de werkwijze van de AFC wordt net zo ter discussie gesteld daar als de RvB) hier) en mogen zij bijvoorbeeld bm x bm kruisen (wat ik zeer ongewenst vind!), maar genetisch gezien staan m.i. beide lijnen voldoende van elkaar af om het kruisen ervan te zorgen voor een subsantiële vergroting van de genenpoel.
Wat overigens ook maar een eerste stap is want ook dat is uiteindelijk natuurlijk een doodlopende weg. De volgende (of misschien wel de eerste) stap moet naar mijn mening het openstellen van de stamboeken zijn.

Samantha vertelde me trouwens dat er bij de jachtlijn van de labradors een gewéldige gewoonte is: bachelorparties. D.w.z. dat elk jaar een bijeenkomst is van jonge labradorreuen van particuliere eigenaars. De honden worden dan door deskundigen beoordeeld op karakter, werkvermogen, uiterlijk, etc.
De besten worden gevraagd dekreu te zijn.
Zoiets zou toch geweldig zijn voor álle rassen?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”