Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Als stamboeken open zouden gaan...

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Es schreef:Zouden jullie dan een hond gebruiken die aangekeurd was?
Ben benieuwd.

Nav: http://kynologie-op-de-korrel.blogspot. ... k.html?m=1
Antwoord hierop "JA"

Nu verder lezen...
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Indirect gebeurd dit bij de Mechel al met niet kloppende stambomen waar openheid over is & je dus weet wat je doet...
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Als stamboeken open zouden gaan...

Ongelezen bericht door DeDiana »

Jion schreef:Is Mila niks? :cheer:
Haha :LOL:
lieke schreef:Ik zou Glenn qua karakter en, voor zover ik dat kan beoordelen, gezondheid een geweldige aanwinst vinden voor het ras. Oké, ik vind hem ietwat steil in de achterhand en hij heeft prikoren ( :mrgreen: ), maar hij is, in tegenstelling tot het gros van de engelse lijn niet koehakkig, heeft een prachtige gang en, wat voor mij heel belangrijk is: hij is zoals IK een collie graag zie. Stabiel, rustig maar niet dociel, sociaal, sportief en heel vrij.
Mijn wens zou ook zijn om de engelse en amerikaanse lijnen te kruisen om het beste van beide types te krijgen en als dan boomloze (aangekeurde/onderzochte) honden worden gebruikt, des te beter.
Zou inderdaad wel een mooie match zijn met Mila: ruim gehoekt, tiporen, ook niet koehakkig, ook sportief en vrij... ;-)
Maar ik fok helaas ook niet :19:
DeDiana
Zeer actief

Jion schreef:
DeDiana schreef: Maar ik fok helaas ook niet :19:
Tssss... waar bemoeien jullie je mee?! Dat lijkt me iets tussen Glenn en Mila. :pffff: Het enige wat jullie hoeven te doen is de ontmoeting faciliteren. :mann:
Ze is bijna loops toch? :8):
Ja... de sloerie :vaag: Die is nu in de verste verte niet kieskeurig genoeg om daar zelf over te beslissen ;-)
DeDiana
Zeer actief

Als er minimaal 7 reserveringen voor de pups zijn, zal ik het eens gaan overwegen :D
DeDiana
Zeer actief

Maar weer even on-topic ;-) Als ik wel zou willen fokken, zou ik zeker een stamboomloze collie als Glenn overwegen, mits het wat betreft gezondheid allemaal dik in orde was en er vooraf voldoende belangstelling voor de pups zou zijn. Als de nakomelingen later aangekeurd zouden kunnen worden, zou dat een heel mooie toevoeging zijn voor het ras: wat minder vacht, een sportievere collie...
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

DeDiana schreef:Als er minimaal 7 reserveringen voor de pups zijn, zal ik het eens gaan overwegen :D
Als Nick het hoort, dan wil-ie er minstens twee. :mrgreen:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Glenn en Mila lijkt me echt een geweldige combi zeg :I:
En Lieke, als jij er dan 2 neemt! weet je nog wat we laatst afgesproken hadden :mann: :F:

Macho is best vaak als dekreu gevraagd, ook door mensen die weten dat hij geen boom heeft.
In mijn ogen zou hij zeker een aanwinst zijn voor het ras en hij is ook nog eens hd en ed vrij.
Maarja dat papiertje heeft hij niet :U:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
DeDiana
Zeer actief

samantha! schreef:Glenn en Mila lijkt me echt een geweldige combi zeg :I:
En Lieke, als jij er dan 2 neemt! weet je nog wat we laatst afgesproken hadden :mann: :F:
Ehh... nu word ik heel nieuwsgierig :lol1: Wat hebben jullie voor snode plannen?
samantha! schreef:Macho is best vaak als dekreu gevraagd, ook door mensen die weten dat hij geen boom heeft.
In mijn ogen zou hij zeker een aanwinst zijn voor het ras en hij is ook nog eens hd en ed vrij.
Ja, ook al zo'n voorbeeld, lijkt mij ook echt een aanwinst voor het ras. En zou je Macho als dekreu inzetten als het een goede combi is met de teef? En wat voor soort fokkers zijn dan vooral geïnteresseerd in Macho?
lieke
Zeer actief
Contacteer:

DeDiana schreef:
Ehh... nu word ik heel nieuwsgierig :lol1: Wat hebben jullie voor snode plannen?
samantha! schreef:Macho is best vaak als dekreu gevraagd, ook door mensen die weten dat hij geen boom heeft.
Ja, ook al zo'n voorbeeld, lijkt mij ook echt een aanwinst voor het ras. En zou je Macho als dekreu inzetten als het een goede combi is met de teef? En wat voor soort fokkers zijn dan vooral geïnteresseerd in Macho?

Haha, als je dát nou eens wist, hè?

Nee, Sam en ik zaten te grappen over het feit dat zij collies wel leuk vindt maar die haren, hè. Dus toen opperde ik dat we misschien eens collie x labrador zouden moeten kruisen. Kijken wat daar uit komt. Maar dan wel een labrador uit de jachtlijnen zoals Jack.
Dus als jij Mila met Glenn een nestje laat krijgen, neem ik een paar teefjes en laat er één door Macho dekken en één door Jack. Om te kijken wat daar nu uitkomt. :LOL:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

lieke schreef:
DeDiana schreef:

Haha, als je dát nou eens wist, hè?

Nee, Sam en ik zaten te grappen over het feit dat zij collies wel leuk vindt maar die haren, hè. Dus toen opperde ik dat we misschien eens collie x labrador zouden moeten kruisen. Kijken wat daar uit komt. Maar dan wel een labrador uit de jachtlijnen zoals Jack.
Dus als jij Mila met Glenn een nestje laat krijgen, neem ik een paar teefjes en laat er één door Macho dekken en één door Jack. Om te kijken wat daar nu uitkomt. :LOL:
Owja dat ook nog :F:
Maar ik bedoelde eigenlijk in 1e instantie iets anders :mann: die 1e maanden van de pup.. weet je nog :engel: ?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief

DeDiana schreef:Ja, ook al zo'n voorbeeld, lijkt mij ook echt een aanwinst voor het ras. En zou je Macho als dekreu inzetten als het een goede combi is met de teef? En wat voor soort fokkers zijn dan vooral geïnteresseerd in Macho?
Ik heb dus een aantal keer de vraag gehad en het niet gedaan, vanwege dat hij geen stamboom heeft dus.
Die aanvragen kwamen van mensen die ik ken vanuit de jacht(trainingen), die vonden Macho geweldig werken, een heerlijk karakter hebben en ook nog eens een mooi uiterlijk (en uiteraard vind ik dat helemaal kloppen :pffff: ).
Overigens ook een keer de vraag gehad van een golden (jachtlijn) eigenaar.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

O ja, da's waar ook: ik ben geen puppenmens. Ik vind ze eigenlijk pas leuk worden vanaf een maand of 7/8. Dus dan zou ik Samantha de pup geven, die hele riedel van zindelijk maken/opvoeden, etc. voor haar rekening nemen en dan tegen de tijd dat ze bijna een jaar zijn krijg ik een netjes opgevoede hond van haar terug. :cheer:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:Ik neem aan dat als er nieuw bloed komt voor de Wetterhoun dat er dan ook niet zomaar een hond van de straat geplukt wordt maar dat die zeker van tevoren terdege medisch gekeurd wordt. En terecht.
Uiteraard. Als er honden van straat geplukt gaan worden, en dat zou best kunnen, dan worden die aangekeurd en dat betreft dan bepaald niet alleen uiterlijk maar ook karakter en gedrag, en uiteraard gezondheid.
En bij voorkeur worden ook de ouders gecheckt, mits die bekend zijn.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
DeDiana
Zeer actief

samantha! schreef:
DeDiana schreef:Ja, ook al zo'n voorbeeld, lijkt mij ook echt een aanwinst voor het ras. En zou je Macho als dekreu inzetten als het een goede combi is met de teef? En wat voor soort fokkers zijn dan vooral geïnteresseerd in Macho?
Ik heb dus een aantal keer de vraag gehad en het niet gedaan, vanwege dat hij geen stamboom heeft dus.
Die aanvragen kwamen van mensen die ik ken vanuit de jacht(trainingen), die vonden Macho geweldig werken, een heerlijk karakter hebben en ook nog eens een mooi uiterlijk (en uiteraard vind ik dat helemaal kloppen :pffff: ).
Maar wat is dan jouw bezwaar erbij dat Macho geen stamboom heeft? Als de betreffende fokker hem graag wil gebruiken om een stamboomloos nestje goede en gezonde werkhonden te fokken, en die dus geen bezwaar heeft tegen een boomloze reu?
DeDiana
Zeer actief

lieke schreef:Haha, als je dát nou eens wist, hè?

Haha, en zo zijn we voor we het weten generaties verder en lopen er allerlei bijzondere forumkruisingen rond :D
Zou wel een heel leuk experiment zijn :lol1:
samantha!
Zeer actief

DeDiana schreef:
samantha! schreef:
Maar wat is dan jouw bezwaar erbij dat Macho geen stamboom heeft? Als de betreffende fokker hem graag wil gebruiken om een stamboomloos nestje goede en gezonde werkhonden te fokken, en die dus geen bezwaar heeft tegen een boomloze reu?
Het is een tijd geleden dat mensen dat vroegen en ik weet eigenlijk niet waarom ik er destijds precies zo over dacht, toch vanwege het feit dat hij geen stamboom heeft denk ik.
Inmiddels ben ik wel van mening aan het veranderen dus mocht er ooit nog iemand naar vragen zou ik het zeker in overweging nemen en niet meer gelijk afwijzen :wink:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
DeDiana schreef:
lieke schreef:
Haha, en zo zijn we voor we het weten generaties verder en lopen er allerlei bijzondere forumkruisingen rond :D
Zou wel een heel leuk experiment zijn :lol1:
Krijgen we een totaal nieuw ras, en we noemen dat dan forumhond ;-)
Zak vast een rasstandaard opstellen? :mrgreen:
Kun je beter doen als het nageslacht er is ,anders moet je net als bij de al bestaande rassen blijven schrappen en toevoegen wat door de jaren heen is gebeurt.
Over disigner dogs gesproken. :zweep: .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door terrierjunk »

En ik heb meer dan 10 jaar geleden mijn FCI papieren gebruikt om een deel van mijn anatomie mee af te vegen, en eens flink doorgetrokken! Dat luchtte op zeg!
Ik doe dat waar jullie alleen maar van durven dromen.
Was lid van de Russell club vanaf de oprichting, later Parsons.
Problemen binnen dit ras, o.a.:
Totaal neurotisch, angstagressie, schuw, nerveus, agressie tegen andere honden, niet stabiel van karakter. Obsessieve bewegingsdrang. Niet alleen kunnen zijn, overmatig blaffen....
Lensluxatie, patellaluxatie, huid- en vachtproblemen. Epilepsie, hartafwijkingen.
Pigmentatiestoornissen vanwege door de rasclub voorgeschreven: grotendeels wit: veel dove honden en ook wel honden met blauwe ogen en geen pigment in de gezichtshuid....oogleden, lippen (logisch gevolg van....)
Ze worden veel te groot, ze passen nog niet in een berenhol meer. Over 40 cm, met een borst als de kiel van een zeilschip, is maar heel normaal tegenwoordig....
De oorspronkelijke Russell is normaalbenig (hoogbenig dus) en 32- 34 cm. hoog en 7-8 kilo. Natuurlijk is zijn borstomvang gering, en noch diep, noch breed. Dit is maatstaf nr. 1 voor het werk: het kunnen bereiken van de ondergrondse tegenstander, het roofwild. Deze hond past goed in een vossenbouw, ook bij moervossen, en kan nog bewegen (terugwijken) als hij bij de vos aankomt, en deze aanvalt. Ook kan hij zich in de meeste pijpen draaien, vermits de noodzakelijke beweeglijkheid van schoudergordel en romp, met niet te lange rug. Dit omdraaien in de bouw heeft tot voordeel dat de hond als er achter hem een obstakel, versperring is (stenen, boomwortels, ingestort zand of grint) hij eromheen of erdoor kan graven en niet achterwaarts terug hoeft, waardoor hij vast kan komen zitten.
De laatste tijd krijgen de Parsons ook steeds zachtere, langere, wolliger vachten.
O ja, en SUBSTANTIE. O, wat zijn ze machtig breed! En wat zitten ze vaster en vaster in hun spiermassa gevangen daardoor. En wat zijn ze daarvan snel moe.
MAAR de genenpool is breed, toch? Het ras is zelfs nog "in opbouw?????"
Niet voor niks, willen steeds minder mensen een "show" Russell, en koopt het gros nog altijd de tonborstige, kort- en krompotige krantherkomst, met de lange rug en de geblokkeerde achterknietjes.
Bij de Duitse Jachtterrier (ook 10 jaar lid Duitse rasclub geweest) waren er niet alleen problemen van agressie, te zelfstandig, en onhandelbaarheid, en kamikaze- hardheid, maar was het zelfs zo erg dat er ernstige inteeltdepressie was. Waarschijnlijk stamt de hele populatie DJT's af van een inteeltlijntje werkende Foxen die dringend aan bloedverversing toe waren, 2 geïmporteerde black and tan terriers, en 1 tekkel of brak, maar dat laatste hoeft niet eens het geval te zijn, aangezien de vroegere Britse working terriers ook al spoorvast en spoorluid waren, zij het dat daar in het verleden in de bakermat Brittannië, weleens een Beagle of kleine Foxhound doorgekruist was.
Keer op keer werd de genenpool van de DJT verkleind, omdat elk fokexemplaar door zware tests heenmoest, plus een strenge exterieurkeuring, waarbij o.a. een volledig en foutloos gebit aanwezig moest zijn, maar ook omdat een topreu tig jaar geleden een hele generatie teven dekte, en die reu bleek drager van lensluxatie....dan hebben ze om dat weer kwijt te raken, van elke lijder hieraan, de hele directe familie van de fok uitgesloten, tot 15 jaar erna, toen het enkelvoudig recessief gen gevonden werd en DNA testen hierop mogelijk werd.
Na al dat gemodder in die rassen, waarbij ik binnen het stamboek niet kon ontsnappen aan de nadelen en defecten, en met de verwachting dat deze defecten in de toekomst alleen nog maar zouden verergeren in het kwadraat, ben ik gaan kruisen.
Mijn honden werden hierop direct: rustiger, kleiner (door selectie ook), beter van karakter, robuuster, en een stoot gezonder.
Nu ben ik bevrijd van stamboekketenen, ik kan nu honden fokken die functioneel zijn, van de grootte en het vachttype wat ik wil en wat werkt in de praktijk, en selecteren op het door mij gewenste karakter.
Door de arbeid die mijn honden verrichten, is er een keiharde selectie op o.a. shockbestendigheid, hardheid, uithoudingsvermogen en gezondheid. Alles wat niet sterk en "sound" is, kan niet meekomen.
Het staat mij ook vrij, om wanneer ik maar wil en een goede geschikte partner kan vinden, uit te kruisen, en dat doe ik zeker elke 5 generaties (of soms vaker), in combinatie met lijnteelt op de beste bewezen exemplaren. Ja bewezen, want elke hond gaat met mij werken, of met de jagers aan wie ik die heb gedaan, en wij houden alleen de goede en de beste over, en deze zorgen voor het nageslacht.
Mensen die werkende honden fokken en van de prestaties van deze honden afhankelijk zijn, hebben NOOIT gesloten stamboeken; de eerlijke, harde waarheid komt dan nl. zeer snel boven dat er degeneratie optreedt, eerst- onzichtbaar maar niet onmerkbaar- van binnen. En dan krijg je karikaturen.
Bij rashonden is het omgekeerde selectie: selectie op wanstaltigheid, overdreven kenmerken, afwijkingen en zwakte.
En dan nog inteelt...
Doe ermee wat je wil, probeer het krampachtig in de doofpot te stoppen en draai de deksel maar goed dicht, maar de stoomketel fluit....binnen elk FCI ras zijn huizenhoge problemen, tot de grens van levensvatbaarheid aan toe, en dat allemaal vanwege de commercie; en dat kan ook niet anders.
Natuurlijk is een gesloten stamboek een doodlopende straat, ik zeg dat al jaren.
Ik ben het dan ook in alles eens met het artikel aan het begin van dit topic, en vind overigens dat de mensen die op dit topic reageren, er ook heel bewust mee bezig zijn, en diegenen die rashonden fokken, eigenlijk allemaal wel weten dat er grenzen overschreden zijn, en dat het niet meer zo verder kan.
Als de FCI ziende blind en horende doof blijft, zal zij in al haar elitaire decadentie ten onder gaan.
Steeds meer mensen, met kennis van wat er met rashonden gebeurt, gaan hun eigen weg met hun honden, net als degenen die met honden werken altijd al deden, nu doen, en zullen blijven doen.
terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Thx.
Ze kunnen iig werken.
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Terrierjunk; doe jij aan lijnteelt?
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Ja stom staat er.
Maar als je lijnteelt heb je zelf toch ook smalle genenpoel? Alleen omdat het straks niet voorgezet wordt door anderen loopt het daar niet vast..

En je zegt stamboeken moeten open, maar intelen mag wel...Dan kan je ook zeggen stamboeken dicht houden maar niet intelen.

In ieder geval is door met stamboomfokken van de JRT vorig jaar bij geen enkele hond patella luxatie vast gesteld dus we doen nog wel iets goeds. Ik geloof ook niet dat de meeste kopers zoals jij zegt:

'Niet voor niks, willen steeds minder mensen een "show" Russell, en koopt het gros nog altijd de tonborstige, kort- en krompotige krantherkomst, met de lange rug en de geblokkeerde achterknietjes.', ik denk dat dat eerder door de prijzen van deze hussels komt en door het beeld dat ze nog steeds van het ras in hun hoofd hebben.
Voor een Werkende terrier is maar een kleine groep belangstellenden. Veel mensen kennen juist de normaalbenige JRT niet...

Voor een 'sportende' Jack komt steeds meer belangstelling. En gelukkig is het ras inmiddels wereldwijd zo populair dat je best veel keuze hebt, als je dat wilt....
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

crutz schreef:Indirect gebeurd dit bij de Mechel al met niet kloppende stambomen waar openheid over is & je dus weet wat je doet...
Ik denk dat die openheid maar gedeeltelijk is en vaak wel bekend is bij "incrowd", maar die openheid naar bijvoorbeeld pupkopers nog wel eens kan tegenvallen. En dan heb ik het niet over het inbrengen van niet-kloppende honden vele generaties terug. En ook inbrengen van vers bloed op deze manier is maar relatief als het voornamelijk honden uit een bepaalde lijn betreft die er meerdere malen ingebracht wordt.

Maar goed, als het je wel bekend is hoe het zit, dan heb je in ieder geval de keuze :D
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”