Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Buzgiz Behendigheid Workshop - tips zijn welkom!

Moderator: moderatorteam

Yai
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever X Mechelse Herder
Aantal honden: 1

Buzgiz Behendigheid Workshop - tips zijn welkom!

Ongelezen bericht door Yai »

Dit weekend hebben Boris (reu, 3 jaar) en ik Behendigheid workshop gevolgd bij Buzgiz in Friesland. Allereerst; het was hartstikke gaaf en we hebben ontzettend veel geleerd. In de trein terug rezen er veel vragen op. Ik hoop dat hier mensen zijn die mij tips kunnen geven.

Er waren twee trainingen van een uur op een dag. Tussen de trainingen door hadden de honden de tijd om los te lopen en even te ontspannen. Wat ik heel erg merkte was het grote verschil tussen de eerste training van zaterdagochtend en de laatste training van zondagmiddag. Ook zag ik veel verschil tussen hoe Boris is tijdens de trainingen (we trainen bij KC Zoys in Amersfoort) en op het einde van dit weekend. Boris raakte vrij snel gedemotiveerd. De eerste training ging hij als een speer, maar daarna leek het helemaal op te zijn. Hoe kan ik het beste trainen dat hij gemotiveerd blijft, ook een tweede, derde of vierde training in een weekend? Ik kreeg de tip om Boris voor de start een beetje op te fokken en als hij uit zichzelf heel gemotiveerd is puur dat motiveren belonen. Hebben jullie misschien nog meer ideeën/tips hoe ik Boris zo lang mogelijk gemotiveerd kan houden. Want het eerste uur vindt hij het echt fantastisch.

Zou het ook kunnen zijn dat ik van het weekend gewoon te veel gevraagd heb aan hem? We hebben ruim acht lessen Behendigheid gehad en alleen de focus gehad op het goed aanleren van de toestellen en sprongen in een rechte lijn/lichte kromming te lopen. Dit weekend bij Buzgiz ging het er een stuk moeilijker aan toe wat betreft de parcoursen. Misschien dat Boris hierdoor veel snelheid heeft verloren en daardoor gedemotiveerder raakte?

Verder wil ik Boris niet alleen belonen met voer, maar ook met spelen. Ik heb alleen een punt dat Boris bij trekspelletjes het flostouw direct loslaat als ik met hem speel (bij anderen doet hij dat niet) en hij maar een a twee keer enthousiast is voor de bal. Hoe kan ik leren om met Boris te spelen en dat als beloning te zien? Als tip kreeg ik als hij even met mij gespeeld heeft direct heel erg belonen en het speeltje niet direct afpakken. Zelf ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik dit het beste kan aanpakken, dus wederom alle tips zijn welkom!

Als laatste vroeg ik me nog wat af over het voeren. Ik beloon met de clicker en voertje en een tennisbal tijdens de trainingen. Op zo'n trainingsweekend, op wat voor tijden is het het handigste om Boris te voeren? Wat zijn jullie ervaringen hiermee, ook bijvoorbeeld op wedstrijden? Ik geeft Boris normaal drie keer per dag 400 gram Smuldier (dus 1200 gram per dag). Ik heb hem op deze trainingsdagen in de ochtend niks gegeven en in de avond na de laatste training 600 gram Smuldier. Hebben jullie hier nog tips over?

Al met al, het was een super leerzaam weekend en Boris en ik hebben genoten! In juni mogen we weer! :cheer:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Buzgiz Behendigheid Workshop - tips zijn welkom!

Ongelezen bericht door gyanty »

Het is natuurlijk wel erg intensief zo'n weekend. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Veel honden doen het na deze intensiteit echt wel wat minder. Concentratie raakt bij Kay ook echt wel op na dergelijke trainingsweekenden.

Ik zou geen alternatieve beloning willen aanleren. Beloning is dat wat de hond als beloning ziet. Ook al weet je een alternatieve beloning aan te leren, het zal nooit dat effect hebben dat wat als hond als echte natuurlijke beloning gezien wordt. Ik zou dus gewoon gaan voor voer beloning. Zeker als je wilt beloning en je al in zo'n weekend moeite krijgt met de motivatie, dan zal alleen de ultieme beloning de motivator zijn(dus voor jou het voer).

Vorig jaar een interessante lezing over voeding meegemaakt. Een dag vasten kan ook juist een grote motivator zijn, gezien vanuit de evolutie. Als een dier honger krijgt, zal die op zoek moeten naar eten en voor de hond dus op jacht moeten. Honger activeert dus bewegelijkheid en samenwerking (roedels die samen eten verzamelen zijn afhankelijk van de samenwerking). Ik pas dit niet toe, maar heeft mij wel aan het denken gezet (er zat nog wat complexere theorie achter, maar dat is te uitgebreid en ingewikkeld om nu even neer te zetten)
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik herken het verhaal over het minder gemotiveerd zijn van je hond wanneer de lijnen lastiger worden dan je gewend bent, Tapas heeft dat soms ook een beetje. Voornamelijk als ik zelf moeite heb met bepaalde oefeningen/lijnen/combinaties van sprongen en we daar heel veel keer hetzelfde voor moeten doen, dan wordt ze minder snel. Door tussendoor iets voor allebei gemakkelijks te doen krijgen zowel Tapas als ik weer meer vertrouwen en komt de snelheid weer terug.
Yai
Zeer actief

gyanty schreef:Het is natuurlijk wel erg intensief zo'n weekend. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Veel honden doen het na deze intensiteit echt wel wat minder. Concentratie raakt bij Kay ook echt wel op na dergelijke trainingsweekenden.
Wij zaten in een groepje van twee honden. We hadden dus tussendoor ook relatief weinig rust. Toch merkte ik echt dat Boris het zoveel minder deed. Hij sjokte het parcours af. Ik raakte daar redelijk van gefrustreerd wat natuurlijk nog extra slechte uitpak op Boris heeft. Maar hij vindt behendigheid altijd zo leuk, dus ik wilde zo graag dat het weekend op een goede manier afsluiten. De andere hond in ons groepje was ook een stuk minder geconcentreerd. Goed om te horen dat er meerdere honden minder gemotiveerd raken. Ik was behoorlijk gefrustreerd op het einde.
gyanty schreef:Ik zou geen alternatieve beloning willen aanleren. Beloning is dat wat de hond als beloning ziet. Ook al weet je een alternatieve beloning aan te leren, het zal nooit dat effect hebben dat wat als hond als echte natuurlijke beloning gezien wordt. Ik zou dus gewoon gaan voor voer beloning. Zeker als je wilt beloning en je al in zo'n weekend moeite krijgt met de motivatie, dan zal alleen de ultieme beloning de motivator zijn(dus voor jou het voer).
Dat vind ik wel een interessante. Ik krijg namelijk bij de G&G ook steeds te horen dat ik Boris moet aanleren spelen met mij leuk te vinden en als beloning te gaan zien. Boris vindt spelen hartstikke leuk, maar niet met mij en niet tijdens training. Op zich zit er dan wel wat in om het gewoon bij voer te houden. Dat ziet hij als een grote beloning en wil hij voor werken. Bedankt voor de tip! :ok:
gyanty schreef:Vorig jaar een interessante lezing over voeding meegemaakt. Een dag vasten kan ook juist een grote motivator zijn, gezien vanuit de evolutie. Als een dier honger krijgt, zal die op zoek moeten naar eten en voor de hond dus op jacht moeten. Honger activeert dus bewegelijkheid en samenwerking (roedels die samen eten verzamelen zijn afhankelijk van de samenwerking). Ik pas dit niet toe, maar heeft mij wel aan het denken gezet (er zat nog wat complexere theorie achter, maar dat is te uitgebreid en ingewikkeld om nu even neer te zetten)
Wat leuk om dit te lezen. Ik ben op moment best veel met voeding bezig. Vooral omdat mijn vriend en ik het totaal niet met elkaar eens zijn wat betreft voeding. Uiteindelijk is het mijn hond en ik bepaal, maar het zet me wel aan het denken. Mijn vriend vindt juist dat ik Boris voor de training wel eten moet geven omdat hij zich dan beter zou kunnen concentreren omdat hij geen honger heeft en niet op de honger hoeft te letten. Ik vind dit eerlijk gezegd onzin, ik geloof veel meer in de theorie die jij weergeeft. Honden moet werken voor eten. Maar het zet me toch aan het denken.
Afbeelding
Yai
Zeer actief

LongFields schreef:Ik herken het verhaal over het minder gemotiveerd zijn van je hond wanneer de lijnen lastiger worden dan je gewend bent, Tapas heeft dat soms ook een beetje. Voornamelijk als ik zelf moeite heb met bepaalde oefeningen/lijnen/combinaties van sprongen en we daar heel veel keer hetzelfde voor moeten doen, dan wordt ze minder snel. Door tussendoor iets voor allebei gemakkelijks te doen krijgen zowel Tapas als ik weer meer vertrouwen en komt de snelheid weer terug.
Dit vind ik ook wel een hele goede. Daar had ik nog niet zo over nagedacht. Wel merkte ik dat het een stuk moeilijker parcours was dan dat Boris en ik gewend waren, waardoor ik veel meer bezig was met nadenken over het handlen en Boris minder zelfvertrouwen kreeg. Ik vind het een goed idee om tussendoor dan even wat makkelijkers te doen. Gewoon een rechte lijn sprongen of iets dergelijks. Om de motivatie en vertrouwen weer terug te krijgen. Ga ik onthouden voor de komende trainingen! :ok:
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Niks geks aan hoor, als ze na zo veel trainen wat minder gemotiveerd raken. Zelf merk ik ook dat het op een gegeven moment "op" is, genoeg info die verwerkt moet worden ;-)
Boutje schreef:
Wat Ietsje had: die everlasting treat ball, lijkt me ideaal en ik heb er meteen 2 besteld (via dursydog), als Pippa en Sookie ruiken dat er een voertje in zit en ze zijn al een beetje moe dan gaan ze daar toch achteraan. Is voer en in beweging, kunnen ze achter "jagen" en dan iets lekkers er uit halen (of brengen en dat jij het er uit haalt). Misschien ook een idee voor jullie?
Zoiets heb ik zelf gemaakt van een tennisbal. Als je er een sneetje in maakt kun je er makkelijk wat in stoppen als je er in knijpt. Werkt heel goed :ok: Ik gebruikt het bij Jip om haar te belonen na het raakvlak (wilde iets wat haar focuste op de grond en in beweging zou houden).
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Yai
Zeer actief

Boutje schreef:Hai, leuk om je hier terug tegen te komen!
Wij zaten in de andere groepen, Anna met Sookie en ik met Pippa (allebei tricolor shelties)
Wat leuk! Ik heb veel bij jullie zitten kijken in onze pauze, veel van geleerd. Geweldig om te zien hoe jullie de rondes deden!
Boutje schreef:Voor honden die nog niet veel gewend zijn is zo'n weekend best intensief!
Jouw hond kent nog niet zo heel veel en vooral zijn koppie heeft heel hard moeten werken. Dus trager worden en "op" zijn is niet zo erg. Vandaag en morgen gewoon lekker wandelen en niks trainen en dan opnieuw per 10 minuten.
Thuis train ik met Pippa nooit langer dan 10 minuten en ik probeer te stoppen op haar hoogtepunt.
Weet niet of het je opgevallen is ;-) maar ik heb Pippa ook als een idioot zitten aanmoedigen dag 2. En dat is een hondje wat al wat wedstrijdjes gelopen heeft en al een jaar 3 keer per week traint... Dit was wel haar eerste seminar en dat merkte ik, vraag toch weer net iets meer. En dan leert ze bij, werken haar hersentjes en vind ik trager worden niet erg. 1 ding tegelijk, eens ze het snapt komt die snelheid wel terug.
De eerste dat speelde ze goed en kon ik belonen met een trekspelletje, de 2e dag was ze minder hevig en ben ik terug naar voerbeloningen gegaan, die zijn voor haar nog steeds hoger in waarde.
Je hebt gelijk dat Boris zijn koppie hard heeft moeten werken. Hij heeft nog maar erg weinig trainingen gehad en afgelopen weekend was toch een niveau hoger dan dat we normaal trainen. Plus natuurlijk vier trainingen in een weekend. Misschien verwachtte ik ook wel te veel van Boris en raakte ik te snel gefrustreerd. Ik ben nogal perfectionistisch en wil heel graag dat het goed gaat. Dan is het goed om te lezen dat ook de meer ervaren honden trager worden en dat dat niks geks is. Mijn frustratie heeft natuurlijk ook geen goede uitwerking op Boris. Ga ik onthouden voor de trainingen in juni! :ok:

Zijn jullie er in juni/augustus ook weer bij?
Boutje schreef:Wat Ietsje had: die everlasting treat ball, lijkt me ideaal en ik heb er meteen 2 besteld (via dursydog), als Pippa en Sookie ruiken dat er een voertje in zit en ze zijn al een beetje moe dan gaan ze daar toch achteraan. Is voer en in beweging, kunnen ze achter "jagen" en dan iets lekkers er uit halen (of brengen en dat jij het er uit haalt). Misschien ook een idee voor jullie?
Daar heb ik het met Ietje ook nog over gehad! Zo'n everlasting treat ball. Ik denk dat dat zeker wel wat voor ons kan zijn. Boris is erg voer gericht en zeker in het begin van het weekend vindt hij balletjes en dergelijke wat beweegt erg leuk. Bedoel je deze? http://www.dursydog.nl/product/324/332/ ... 0920/35306
Boutje schreef:Eten: als ik voor de middag train geef ik 's morgens maar een halve portie, 's avonds voor de training geef ik niks en eten ze nadien, vaak pas om 10 uur. Da's wat zoeken, ook op wedstrijden, als ik 's morgens niks geef zijn ze wat flauwtjes, als ik gewoon geef dan lopen ze voor 10-11 uur niet lekker. 3 keer per dag voeren doe ik maar tot ze 3 maanden zijn of zo, dan gaan ze meteen naar 2 keer, ook de kleintjes.
Dus eigenlijk gewoon dingen uit proberen en kijken waar Boris het beste op reageert? Op trainingsdagen geef ik Boris niks, behalve na de training. Ik ga het eens proberen met een halve portie in de ochtend. Kijken hoe dat uitpakt. Ik kan altijd weer terug naar niks in de ochtend en juist met trainingen is het handig om wat uit te proberen.

Bedankt voor de tips!
Afbeelding
Yai
Zeer actief

Lysette schreef:Niks geks aan hoor, als ze na zo veel trainen wat minder gemotiveerd raken. Zelf merk ik ook dat het op een gegeven moment "op" is, genoeg info die verwerkt moet worden ;-)
Goed om te lezen! :ok:
Lysette schreef:
Boutje schreef:Wat Ietsje had: die everlasting treat ball, lijkt me ideaal en ik heb er meteen 2 besteld (via dursydog), als Pippa en Sookie ruiken dat er een voertje in zit en ze zijn al een beetje moe dan gaan ze daar toch achteraan. Is voer en in beweging, kunnen ze achter "jagen" en dan iets lekkers er uit halen (of brengen en dat jij het er uit haalt). Misschien ook een idee voor jullie?
Zoiets heb ik zelf gemaakt van een tennisbal. Als je er een sneetje in maakt kun je er makkelijk wat in stoppen als je er in knijpt. Werkt heel goed :ok: Ik gebruikt het bij Jip om haar te belonen na het raakvlak (wilde iets wat haar focuste op de grond en in beweging zou houden).
Ik gebruik om Boris te focussen op de grond en hem toch door te laten lopen bij de raakvlakken een target die ik anderhalve tot twee meter na de raakvlak neerleg. Werkt bij Boris erg goed want hij weet target = voer. En hij houdt zijn kop laag waardoor de snelheid er niet uit gaat. Maar ik vind zo'n tennisbal/treat ball zeker ook de moeite waard om te proberen als Boris minder gemotiveerd raakt!
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Je weet zeker dat er fysiek niks aan de hand is? Heb je je hond wel eens laten checken op het bewegingsapparaat? Dit even naast de andere zaken die zijn genoemd. Afnemende motivatie is toch altijd wel een signaal om ook even het fysieke te controleren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Heb je gisteren al even gesproken en het is heel normaal hoor. Borders, aussies, etc gaan vaak gewoon maar door, al zie je daar vaak verminderde concentratie of ze gaan latten tikken. Retrievers worden langzamer of zijn snel afgeleid als het koppie vol zit.

Stap van 1 keer per week uurtje behendigheid naar een heel weekend is ook vrij groot. Zeker als je nog maar 1 seizoen met hem getraind hebt. Naast fysieke conditie moet ook de psychische conditie opgebouwd worden.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Yai
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Je weet zeker dat er fysiek niks aan de hand is? Heb je je hond wel eens laten checken op het bewegingsapparaat? Dit even naast de andere zaken die zijn genoemd. Afnemende motivatie is toch altijd wel een signaal om ook even het fysieke te controleren.
Ik heb Boris toen hij net een jaar was laten testen op heupen/rug/gewrichten om te controleren of hij fysiek geschikt was om te sporten. Toen is er niks gevonden en werd mij door de DA gezegd dat hij fysiek gezien in staat was om flink te sporten. Ik wilde dit zeker weten omdat ik met Boris, naast veel trainingen, ook veel fiets en laat rennen achter ballen aan in het mulle zand. Gezondheid gaat voor de sport, hoe graag ik ook wedstrijden wil lopen en verder met hem wil.

Ik heb hier met Henk ook over gehad op het einde van de workshops. Hij gaf mij de tip om naar een goede fysiotherapeut te gaan met Boris om zijn rug wat losser te krijgen. Henk wilde mij wel tips geven van goede fysiotherapeuten, want er zitten volgens mij genoeg tussen die maar wat aan het klooien zijn voor het geld. Als er hier mensen zijn met tips, graag!
Afbeelding
Yai
Zeer actief

Sita schreef:Heb je gisteren al even gesproken en het is heel normaal hoor. Borders, aussies, etc gaan vaak gewoon maar door, al zie je daar vaak verminderde concentratie of ze gaan latten tikken. Retrievers worden langzamer of zijn snel afgeleid als het koppie vol zit.

Stap van 1 keer per week uurtje behendigheid naar een heel weekend is ook vrij groot. Zeker als je nog maar 1 seizoen met hem getraind hebt. Naast fysieke conditie moet ook de psychische conditie opgebouwd worden.
Was leuk je gisteren gesproken te hebben! :ok:

Klopt helemaal wat je zegt. De overgang van één seizoen trainen, waarvan ik ook nog eens veel lessen heb gemist door ziekte, en opeens vier trainingen in twee dagen, is erg groot. Ook was het niveau van de trainingen hoger dan we gewend waren, dus Boris was behoorlijk vol van alles en zijn koppie zat overvol.

In maart gaan we beginnen met twee keer behendigheid in de week. Ben heel benieuwd hoe de workshops in juni/augustus gaan worden, want dan is het opeens vier dagen achter elkaar twee trainingen.
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik ga met Jip en Ziva naar Victor Hoogma. Hij is erg kundig en heeft ook veel ervaring met behendigheidshonden. Hij zit in Nijmegen. Je moet alleen wel 2 uur uittrekken voor een bezoekje :lol1:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Yai
Zeer actief

Lysette schreef:Ik ga met Jip en Ziva naar Victor Hoogma. Hij is erg kundig en heeft ook veel ervaring met behendigheidshonden. Hij zit in Nijmegen. Je moet alleen wel 2 uur uittrekken voor een bezoekje :lol1:
Twee uur uittrekken voor een bezoekje vind ik niet erg, heb ik ten minste waar voor mijn reistijd. :wink: (kom uit Nieuwegein en moet alles met OV doen :wink: )

Bedankt voor de tip! Ik had op het Cattle Dog Forum er ook al wat over gelezen. Heeft hij ook een site? Dat kan ik dan weer niet vinden...
Afbeelding
Yai
Zeer actief

Boutje schreef:Het is je eerste bendigheidshond denk ik?
Wat ook heel erg helpt is om uitgebreid "droog" te oefenen, de handlingmaneuvers zonder hond. Ik merk bij mezelf dat ik op wedstrijd beter loop dan op training, net omdat ik uitgebreid verken, de lijnen bekijk die mijn honden lopen en waar ik dan moet staan (ik loop ook nog met een border, positie is dan wel iets ander dan met Pippa), wat ik wanneer roep, vb hand uitsteken om iets aan te wijzen en die daar houden terwijl ik verder loop, waar en hoe de wissels komen,.... allemaal dingen die mijn onhandige lijf niet vanzelf doet.
Heb ik dat goed geoefend en kan ik dat zonder nadenken doen, dan ben ik zekerder en duidelijker naar mijn honden toe en lopen ze veel vlotter. Als ik ga aarzelen dan rem ik hen enorm af.

Je hond leek me overigens zo op zicht best goed in conditie en bespiering! Gewoon ervaring opbouwen, beter vaker kort trainen dan 1 keer lang. Komt wel goed allemaal ;-).
Het is zeker mijn eerste behendigheidshond! Het is sowieso mijn eerste hond en heb hiervoor nooit iets met honden gedaan (mijn ouders hadden ook geen honden vroeger), dus er komt veel nieuws op me af. Toen ik besloot een hond te willen wist ik één ding, en dat was dat ik er mee aan het werk wilde. Maar hoe en wat, ik had geen idee. Langzaam leer ik steeds bij. Heel fijn! Zijn zeker dingen die ik bij een volgende hond anders zal gaan doen, maar al doende leert men!

Dat droog oefenen is zeker een hele goede. :ok: Ik ben tijdens een parcours nog zo aan het nadenken over waar ik moet staan en waar ik mijn handen en voeten moet houden. En dan heb ik iets bedacht en opeens is Boris aan de andere kant. Dan is het bij mij error en dat komt niet ten goede aan de snelheid van Boris.

Fijn te horen dat je Boris op zicht best goed in conditie en bespiering vond zitten. Ik ben daar heel alert op, zijn fysiek moet goed zijn.

Ik heb paaltjes gekocht, dus ik kan thuis in de tuin lekker de paaltjes trainen. Denk er over om ook een wip te gaan kopen. Boris is heel onzeker bij de wip. En juist thuis heb ik de gelegenheid om korte sessies te oefenen in plaats van direct een uur zoals op training.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Training of wedstrijd. Ik loop altijd van te voren even droog(zonder hond dus) om te kijken hoe of wat ik ga aanpakken, waar de valkuilen zitten en hoe het voelt kwa ruimte en draai.
Afbeelding
Yai
Zeer actief

Boutje schreef:Leuk!
Als je iets voor thuis koopt, zeker 1 of meer sprongen er bij, dat is nu eenmaal het toestel wat ze het vaakst moeten doen en wat uiteindelijk het minste beloond wordt. Eens ze echt graag springen worden ze ook sneller: joepie, sprong, ok, op naar de volgende!
1 is genoeg, er is zelfs een dvd "succes with one jump" ik denk van Susan Solo of zo.
Goed dat je het zegt. Ik had zoiets van, springen vindt hij leuk en kan hij goed, dus dat is niet nodig. Maar je hebt helemaal gelijk, ze moeten zoveel sprongen maken en echt belonen is er niet bij, dus die sprongen worden gekocht! :ok:
Boutje schreef:Daarnet training gehad met Pippa en Jinn (mijn border), niks lukte, Pippa was out of control, beide honden hadden nog nooit van wissels gehoord (letten op je handler? neeeee, daar is iets leukers te doen, laten we een tunnel nemen ipv die sprong of het dak op terwijl dat mens de andere kant op rent, werken op afstand he...), laat staan van cik en cap of van vooruit. En raakvlakken? Dingen om op rond te draaien, over te springen of woest op te staan blaffen.
Tja, volgende keer beter zeker...
Heel herkenbaar. Boris had opeens dinsdagavond bij de training dat hij de kattenloop niet meer wilde doen. Ik vermoed zelf dat hij hem heel erg associeerde met de wip en daar had hij van het weekend geen leuke ervaring mee. Fijn om te horen dat ook de meer ervaren hondjes moeite met dingen hebben, zoals ik al eerder aangegeven heb, ik ben nogal perfectionistisch maar ook heel onzeker, dus vind het fijn te horen dat fouten er ook gewoon bij horen. Op zich logisch, maar ik moet het wel even bedenken.
Afbeelding
Yai
Zeer actief

gyanty schreef:Training of wedstrijd. Ik loop altijd van te voren even droog(zonder hond dus) om te kijken hoe of wat ik ga aanpakken, waar de valkuilen zitten en hoe het voelt kwa ruimte en draai.
Onze trainster van de dinsdagavond hamert daar ook op. Eerst een keertje droog oefenen, dan pas verder. Ik ga dat nu ook maar braaf doen. Ik heb wel gemerkt dat hoe moeilijker de rondjes worden, hoe onzekerder Boris en ik worden, dus van te voren even droog oefenen is zeker goed.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Yai schreef:Heel herkenbaar. Boris had opeens dinsdagavond bij de training dat hij de kattenloop niet meer wilde doen. Ik vermoed zelf dat hij hem heel erg associeerde met de wip en daar had hij van het weekend geen leuke ervaring mee. Fijn om te horen dat ook de meer ervaren hondjes moeite met dingen hebben, zoals ik al eerder aangegeven heb, ik ben nogal perfectionistisch maar ook heel onzeker, dus vind het fijn te horen dat fouten er ook gewoon bij horen. Op zich logisch, maar ik moet het wel even bedenken.
Dat had Mila gisteren tijdens de training ook met alle hoge toestellen. Geen idee waar dat ineens door komt, ze ging er tijdens de hele vorige cursus prima overheen en er is ook niks raars gebeurd de laatste keer :denken:
Voor mij ook een verademing om te horen dat andere honden daar ook wel eens last van hebben.
Ze vond hoogte altijd wel wat spannend, maar leek daar ondertussen helemaal overheen. Nu is het blijkbaar dus weer even terug.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Boutje schreef:
DeDiana schreef:
Yai schreef:Heel herkenbaar. Boris had opeens dinsdagavond bij de training dat hij de kattenloop niet meer wilde doen. Ik vermoed zelf dat hij hem heel erg associeerde met de wip en daar had hij van het weekend geen leuke ervaring mee. Fijn om te horen dat ook de meer ervaren hondjes moeite met dingen hebben, zoals ik al eerder aangegeven heb, ik ben nogal perfectionistisch maar ook heel onzeker, dus vind het fijn te horen dat fouten er ook gewoon bij horen. Op zich logisch, maar ik moet het wel even bedenken.
Dat had Mila gisteren tijdens de training ook met alle hoge toestellen. Geen idee waar dat ineens door komt, ze ging er tijdens de hele vorige cursus prima overheen en er is ook niks raars gebeurd de laatste keer :denken:
Voor mij ook een verademing om te horen dat andere honden daar ook wel eens last van hebben.
Ze vond hoogte altijd wel wat spannend, maar leek daar ondertussen helemaal overheen. Nu is het blijkbaar dus weer even terug.
't Blijft een collie natuurlijk. Typisch. James kon dat ook doen, 100 keer de wip zonder problemen en dan plots niet meer in de buurt van dat ding te krijgen. Of ineens "vergeten" waar die paaltjes ook alweer voor dienen. Laïla kon "vergeten" te springen bij korte bochten. Ook nog in graad 2 (B).
Of, kan ook, rugpijn of stramme spieren of schouderlast.
Altijd bij onverwachte dingen medische oorzaak uitsluiten. Zeker als het volgende les terug zo is.
Ja, echt een gevalletje colliegemuts - hoewel het bij andere honden(rassen) dus ook wel eens gebeurt ;-)
Misschien is er toch iets gebeurd wat ik niet heb gezien of opgemerkt. Tot nu toe was ze heel stabiel op alle onderdelen, alleen de band daar wilde ze nog wel eens naast springen.
Ik denk niet dat het iets fysieks is, ze rent en springt verder als vanouds, maar mocht het de volgende keer nog zo zijn, dan toch maar even checken.
gyanty
Zeer actief

Yai schreef:
gyanty schreef:Training of wedstrijd. Ik loop altijd van te voren even droog(zonder hond dus) om te kijken hoe of wat ik ga aanpakken, waar de valkuilen zitten en hoe het voelt kwa ruimte en draai.
Onze trainster van de dinsdagavond hamert daar ook op. Eerst een keertje droog oefenen, dan pas verder. Ik ga dat nu ook maar braaf doen. Ik heb wel gemerkt dat hoe moeilijker de rondjes worden, hoe onzekerder Boris en ik worden, dus van te voren even droog oefenen is zeker goed.
De tip is om niet in opvolgende hindernissen te gaan verkennen, maar in lijnen met wissels. Dat maakt het veel makkelijker, zeker bij een wat snellere hond (had hiervoor een langzame hond, kon gewoon de nummers opzoeken haha.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

DeDiana schreef:
Boutje schreef:
DeDiana schreef:
't Blijft een collie natuurlijk. Typisch. James kon dat ook doen, 100 keer de wip zonder problemen en dan plots niet meer in de buurt van dat ding te krijgen. Of ineens "vergeten" waar die paaltjes ook alweer voor dienen. Laïla kon "vergeten" te springen bij korte bochten. Ook nog in graad 2 (B).
Of, kan ook, rugpijn of stramme spieren of schouderlast.
Altijd bij onverwachte dingen medische oorzaak uitsluiten. Zeker als het volgende les terug zo is.
Ja, echt een gevalletje colliegemuts - hoewel het bij andere honden(rassen) dus ook wel eens gebeurt ;-)
Misschien is er toch iets gebeurd wat ik niet heb gezien of opgemerkt. Tot nu toe was ze heel stabiel op alle onderdelen, alleen de band daar wilde ze nog wel eens naast springen.
Ik denk niet dat het iets fysieks is, ze rent en springt verder als vanouds, maar mocht het de volgende keer nog zo zijn, dan toch maar even checken.
Wat dat betreft is Santos soms echt geen typische collie (op andere vlakken dus echt wel) Voor Santos kan het niet gek genoeg. De wip is 1 van zijn favoriete toestellen en hoe harder die op de grond klapt hoe groter zijn smile is. Donderdag maakt hij zelfs een enorme flyer, nog erger dan Kay ooit heeft gedaan. Met Santos is het echt lachen moet ik zeggen! Hij is echt humoristisch
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Yai schreef:
Zoek stok! schreef:Je weet zeker dat er fysiek niks aan de hand is? Heb je je hond wel eens laten checken op het bewegingsapparaat? Dit even naast de andere zaken die zijn genoemd. Afnemende motivatie is toch altijd wel een signaal om ook even het fysieke te controleren.
Ik heb Boris toen hij net een jaar was laten testen op heupen/rug/gewrichten om te controleren of hij fysiek geschikt was om te sporten. Toen is er niks gevonden en werd mij door de DA gezegd dat hij fysiek gezien in staat was om flink te sporten. Ik wilde dit zeker weten omdat ik met Boris, naast veel trainingen, ook veel fiets en laat rennen achter ballen aan in het mulle zand. Gezondheid gaat voor de sport, hoe graag ik ook wedstrijden wil lopen en verder met hem wil.

Ik heb hier met Henk ook over gehad op het einde van de workshops. Hij gaf mij de tip om naar een goede fysiotherapeut te gaan met Boris om zijn rug wat losser te krijgen. Henk wilde mij wel tips geven van goede fysiotherapeuten, want er zitten volgens mij genoeg tussen die maar wat aan het klooien zijn voor het geld. Als er hier mensen zijn met tips, graag!
Er kan van alles vast zitten, met name in de rug, waardoor honden minder motivatie tonen. Ze zitten dan gewoon vast, hebben pijn oid. Agility is een heel belastende sport, dat moet je echt niet onderschatten, dus neem tekenen wel serieus. Kijk maar eens naar een vertraagd filmpje wat voor klappen ze maken op de schutting bijvoorbeeld. Het is niet gek dat veel honden kleine blessures oplopen die vaak over het hoofd gezien worden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Yai
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Er kan van alles vast zitten, met name in de rug, waardoor honden minder motivatie tonen. Ze zitten dan gewoon vast, hebben pijn oid. Agility is een heel belastende sport, dat moet je echt niet onderschatten, dus neem tekenen wel serieus. Kijk maar eens naar een vertraagd filmpje wat voor klappen ze maken op de schutting bijvoorbeeld. Het is niet gek dat veel honden kleine blessures oplopen die vaak over het hoofd gezien worden.
Daar heb je gelijk in. Ik heb vertraagde filmpjes gezien en de honden maken enorme klappen. Ik denk dat ik het wel degelijk onderschat hoe zwaar Agility is. Ik ga volgende maand langs de fysio Victor Hoogma. Ben benieuwd. Ik hoop dat alles goed zit. Maar dat ik het onderschat heb, heb je absoluut gelijk in. Sowieso onderschat ik soms wel wat een hond aan kan, dan wil ik zelf gewoon te veel en te lang en Boris houdt niet op als ik geen grenzen aangeef. Goed leerpuntje voor mij.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”