Er waren twee trainingen van een uur op een dag. Tussen de trainingen door hadden de honden de tijd om los te lopen en even te ontspannen. Wat ik heel erg merkte was het grote verschil tussen de eerste training van zaterdagochtend en de laatste training van zondagmiddag. Ook zag ik veel verschil tussen hoe Boris is tijdens de trainingen (we trainen bij KC Zoys in Amersfoort) en op het einde van dit weekend. Boris raakte vrij snel gedemotiveerd. De eerste training ging hij als een speer, maar daarna leek het helemaal op te zijn. Hoe kan ik het beste trainen dat hij gemotiveerd blijft, ook een tweede, derde of vierde training in een weekend? Ik kreeg de tip om Boris voor de start een beetje op te fokken en als hij uit zichzelf heel gemotiveerd is puur dat motiveren belonen. Hebben jullie misschien nog meer ideeën/tips hoe ik Boris zo lang mogelijk gemotiveerd kan houden. Want het eerste uur vindt hij het echt fantastisch.
Zou het ook kunnen zijn dat ik van het weekend gewoon te veel gevraagd heb aan hem? We hebben ruim acht lessen Behendigheid gehad en alleen de focus gehad op het goed aanleren van de toestellen en sprongen in een rechte lijn/lichte kromming te lopen. Dit weekend bij Buzgiz ging het er een stuk moeilijker aan toe wat betreft de parcoursen. Misschien dat Boris hierdoor veel snelheid heeft verloren en daardoor gedemotiveerder raakte?
Verder wil ik Boris niet alleen belonen met voer, maar ook met spelen. Ik heb alleen een punt dat Boris bij trekspelletjes het flostouw direct loslaat als ik met hem speel (bij anderen doet hij dat niet) en hij maar een a twee keer enthousiast is voor de bal. Hoe kan ik leren om met Boris te spelen en dat als beloning te zien? Als tip kreeg ik als hij even met mij gespeeld heeft direct heel erg belonen en het speeltje niet direct afpakken. Zelf ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik dit het beste kan aanpakken, dus wederom alle tips zijn welkom!
Als laatste vroeg ik me nog wat af over het voeren. Ik beloon met de clicker en voertje en een tennisbal tijdens de trainingen. Op zo'n trainingsweekend, op wat voor tijden is het het handigste om Boris te voeren? Wat zijn jullie ervaringen hiermee, ook bijvoorbeeld op wedstrijden? Ik geeft Boris normaal drie keer per dag 400 gram Smuldier (dus 1200 gram per dag). Ik heb hem op deze trainingsdagen in de ochtend niks gegeven en in de avond na de laatste training 600 gram Smuldier. Hebben jullie hier nog tips over?
Al met al, het was een super leerzaam weekend en Boris en ik hebben genoten! In juni mogen we weer!