Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Naast, voor of achter lopen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Muk

Re: Naast, voor of achter lopen?

Ongelezen bericht door Muk »

Lobbes loopt altijd voorop. Ik vind dat wel prettig, zo kan ik hem het makkelijkste in de gaten houden. :mrgreen:
Natuurlijk loopt hij ook weleens naast of achterop, maar meestal gewoon voorop.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

toots schreef:
Corneliana schreef:
S@ndr@ schreef:
toots schreef:Ik denk dat in de natuur de leider achter loopt.
Die drijft en stuurt zo de roedel.

Ik probeer toets voor me te houden of naast maar net iets voor zeg maar.
en ik dank dat dat niet zo is, als de leider voorop loopt is tie wel heel mooi kwetsbaar, bij gevaar. je hebt vanuit het midden of vanuit achter een veel mooier overzicht op wat de rest doet :cool2:
:LOL: jullie zeggen hetzelfde
Dat zeg ik ook maar het staat er denk ik onduidelijk.
Ik zeg dat in de natuur de leider achter loop om alles te kunnen overzien en van daaruit de roedel te kunnen leiden.
haha. Ik hanteer dat vanuit mijn gevoel , als je hond dan raar reageert of iets dan kun je direct ingrijpen. Er zijn mensen die vinden dat een hond achter hoort te lopen als een volger. Maar dan gaat de hond zijn eigen gang.
ja dat vind ik ook lastig want dan zie ik hem niet en als ik achterom kijk kijkt hij 6 keer achterom :wink:
Canidae
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Canidae »

Corneliana schreef:.....en als ik achterom kijk kijkt hij 6 keer achterom :wink:
Dat heb ik als ik in de lucht kijk....
Afbeelding
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Bo loopt meestal voor, zowel los als aan de lijn. Ik vind het juist handig, hoef ik niet steeds achterom te kijken. Als we trainen, loopt ze wel naast me maar niet strak tegen mijn been, dat is wel mooi om te zien bij anderen maar bij mijzelf past het niet.

Sandra en toots zeggen niet hetzelfde. Ik moest het ook 2 keer lezen maar volgens mij gaat het er Sandra om dat ze er een andere reden voor geeft dan toots.
Corneliana
Zeer actief

Canidae schreef:
Corneliana schreef:.....en als ik achterom kijk kijkt hij 6 keer achterom :wink:
Dat heb ik als ik in de lucht kijk....
haha ja dan ook
waar ik maar kijk en dan wordt ik aangekeken: waarom kijk je? waar is het dan? :LOL:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Esther12 schreef:Bo loopt meestal voor, zowel los als aan de lijn. Ik vind het juist handig, hoef ik niet steeds achterom te kijken. Als we trainen, loopt ze wel naast me maar niet strak tegen mijn been, dat is wel mooi om te zien bij anderen maar bij mijzelf past het niet.

Sandra en toots zeggen niet hetzelfde. Ik moest het ook 2 keer lezen maar volgens mij gaat het er Sandra om dat ze er een andere reden voor geeft dan toots.
Nee hoor ze zegt ook dat je van achter of midden veel meer zicht hebt op wat de rest doet ?
Dat is wat ik lees. En wat ik ook bedoel :wink:
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Esther12
Zeer actief

Nee toots, jij zei dat de leider achter loopt om te drijven en te sturen.
Sandra zei toen dat ze dacht van niet en dat de leider achter loopt om overzicht te hebben.
Canidae
Zeer actief

Esther12 schreef:Nee toots, jij zei dat de leider achter loopt om te drijven en te sturen.
Sandra zei toen dat ze dacht van niet en dat de leider achter loopt om overzicht te hebben.
Generaals staan ook niet voor op het slagveld.... :wink:
Afbeelding
Esther12
Zeer actief

Canidae schreef:
Esther12 schreef:Nee toots, jij zei dat de leider achter loopt om te drijven en te sturen.
Generaals staan ook niet voor op het slagveld.... :wink:
Klopt, maar daarover was de verwarring niet ontstaan. Nou ja, waar bemoei ik me ook weer mee :ugh:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Een hond mag van mij overal lopen, als het maar niet voor mijn voeten is en als hij maar betrouwbaar luistert.
Trouwens, in dat eerste linkje staat o.a. dat de hond achter je moet lopen omdat hij anders de baas is, maar daar staat ook dat je hem dat moet leren door een snoepje oid achter je rug te houden :scratch:
Volgens mij begrijpt de schrijver er zelf niet zoveel van :mrgreen:
Het valt voor mij allemaal in de categorie 'jezelf als eerste door de deur wurmen omdat je dan de baas bent' :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Canidae
Zeer actief

Jaap* schreef:...Het valt voor mij allemaal in de categorie 'jezelf als eerste door de deur wurmen omdat je dan de baas bent' :wink:
Los van baas zijn is dat toch wel handiger dan een hond die net voor je langs er doorwurmt.
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Jaap* schreef:Een hond mag van mij overal lopen, als het maar niet voor mijn voeten is en als hij maar betrouwbaar luistert.
Trouwens, in dat eerste linkje staat o.a. dat de hond achter je moet lopen omdat hij anders de baas is, maar daar staat ook dat je hem dat moet leren door een snoepje oid achter je rug te houden :scratch:
Het valt voor mij allemaal in de categorie 'jezelf als eerste door de deur wurmen omdat je dan de baas bent' :wink:
nou Sky schiet weleens voor me uit dan stuur ik hem wel terug want ik wil gewoon eerst.
en dat net iets grager dan hij.
als net de buurvrouw dr deur uitkomt met de hondjes hebben we bal want ze zijn allebei in hun eigen straat, ja! :wink:
Corneliana
Zeer actief

Canidae schreef:
Jaap* schreef:...Het valt voor mij allemaal in de categorie 'jezelf als eerste door de deur wurmen omdat je dan de baas bent' :wink:
Los van baas zijn is dat toch wel handiger dan een hond die net voor je langs er doorwurmt.
nou dan is het altijd nog gewoon BLIJF.
Jaap*
Zeer actief

Canidae schreef:
Jawel, maar áls iemand het zonodig aan status wil linken, dan zou een hond achter je lopen of je als eerste door de deur laten omdat hij je graag kenbaar wil maken hoe hij je ziet. Uit zichzelf.
Niet omdat je hem geléérd hebt achter je te lopen. Dat heeft immers geen enkele waarde verder :wink:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Corneliana schreef:
lieke schreef:
S@ndr@ schreef:bij mij is naast ergens in een straal van een meter. volg is strak tegen mijn been aan, maar naast is voor ons veel ruimer, en dan kan ervoor of erachter zijn, who cares :U: ( ik ben geen mierenneuker :pffff: :mrgreen: )

Haha, ik loop er dus met 3: Bonnie dendert voorop (ik ben op een leeftijd dat ik nu eenmaal niet meer zo snel ben), Lyndie loopt me voor de voeten in de hoop dat ze een knuffel krijgt (behalve als er een voorbijganger komt, want ze heeft liever een knuffel van een vreemde) en Kyra slentert een paar meter achter me (die moet ik in de gaten houden anders raakt die dementerende ouwe sul mij kwijt).

Alleen als Bonnie aangelijnd is moet ze naast me lopen want ik wil niet op mijn snufferd gaan. Kyra en Lyndie lopen altijd los.
Ik weet dus niet wie wie leidt. En of er überhaupt wel een roedelleider is. :19:
maar ze moeten toch wel een keer aangelijnd
nee het gaat om jou en waar de hond loopt

Nee, Kyra en Lyndie lopen nooit aan de lijn. Vlak voor ik bij de da naar binnen ga, doe ik ze voor de vorm aan de riem maar nodig is het niet. Ik kan ze zelfs naast een snelweg los laten lopen. Heb ook nooit een lijn voor ze bij me.
Scheelt natuurlijk wel dat ze ook altijd in een slakkentempo dicht bij mij lopen. Enige minpuntje is dat Kyra tegenwoordig in het donker mij kwijt kan raken want ze raakt steeds meer gedesoriënteerd.
Trouwens, ook in het daglicht heeft ze er last van. Kom ik een andere wandelaar tegen, zie ik haar ineens omdraaien en met hem/haar meelopen. En als ik dan roep kijkt ze heel verbaasd om met zo'n blik van 'Verrèk, je liep toch naast me?' :lol1:
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Jaap* schreef:
Canidae schreef:
Jawel, maar áls iemand het zonodig aan status wil linken, dan zou een hond achter je lopen of je als eerste door de deur laten omdat hij je graag kenbaar wil maken hoe hij je ziet. Uit zichzelf.
Niet omdat je hem geléérd hebt achter je te lopen. Dat heeft immers geen enkele waarde verder :wink:
nou dat bedoel ik dus
Sky liep bij zijn vorige eigenaren strak naast maar niet echt kijkend naar hen ofzo.
dat was gelukt met de slipketting om.
nou ja, ik deed de slipketting af en dan raadt je het al... niks niet opletten gewoon doorstampen.
ik beloon hem wel voor aandacht die hij uit zichzelf aan mij geeft.
en als ik allerlei rare zigzagmanouvres maak loopt hij strak naast me en kijkt hij nonstop wat ik doe.
net als die honden die helemaal super getraind zijn zeg maar :mrgreen:
en dat uit zichzelf dat vind ik wel leuk. maar zoiets kan je niet dwingen.
Corneliana
Zeer actief

lieke schreef:
Corneliana schreef:
lieke schreef:
S@ndr@ schreef:bij mij is naast ergens in een straal van een meter. volg is strak tegen mijn been aan, maar naast is voor ons veel ruimer, en dan kan ervoor of erachter zijn, who cares :U: ( ik ben geen mierenneuker :pffff: :mrgreen: )

Haha, ik loop er dus met 3: Bonnie dendert voorop (ik ben op een leeftijd dat ik nu eenmaal niet meer zo snel ben), Lyndie loopt me voor de voeten in de hoop dat ze een knuffel krijgt (behalve als er een voorbijganger komt, want ze heeft liever een knuffel van een vreemde) en Kyra slentert een paar meter achter me (die moet ik in de gaten houden anders raakt die dementerende ouwe sul mij kwijt).

Alleen als Bonnie aangelijnd is moet ze naast me lopen want ik wil niet op mijn snufferd gaan. Kyra en Lyndie lopen altijd los.
Ik weet dus niet wie wie leidt. En of er überhaupt wel een roedelleider is. :19:
maar ze moeten toch wel een keer aangelijnd
nee het gaat om jou en waar de hond loopt

Nee, Kyra en Lyndie lopen nooit aan de lijn. Vlak voor ik bij de da naar binnen ga, doe ik ze voor de vorm aan de riem maar nodig is het niet. Ik kan ze zelfs naast een snelweg los laten lopen. Heb ook nooit een lijn voor ze bij me.
Scheelt natuurlijk wel dat ze ook altijd in een slakkentempo dicht bij mij lopen. Enige minpuntje is dat Kyra tegenwoordig in het donker mij kwijt kan raken want ze raakt steeds meer gedesoriënteerd.
Trouwens, ook in het daglicht heeft ze er last van. Kom ik een andere wandelaar tegen, zie ik haar ineens omdraaien en met hem/haar meelopen. En als ik dan roep kijkt ze heel verbaasd om met zo'n blik van 'Verrèk, je liep toch naast me?' :lol1:
:wink:
Jaap*
Zeer actief

Corneliana schreef:
Jaap* schreef:Een hond mag van mij overal lopen, als het maar niet voor mijn voeten is en als hij maar betrouwbaar luistert.
nou Sky schiet weleens voor me uit dan stuur ik hem wel terug want ik wil gewoon eerst.
als net de buurvrouw dr deur uitkomt met de hondjes hebben we bal want ze zijn allebei in hun eigen straat, ja! :wink:
De clou is dat het geen zin heeft om je op die momenten te focussen, zoals die man uit de openingspost doet.
Het beeld dat een hond van je heeft wordt namelijk niet op die momenten gevormd, maar in al die overige tijd.
Het is alleen op bepaalde momenten dat je mérkt hoe een hond je ziet. Omdat het niet over het hoofd te zien is.
Het grootste deel van de hondencommunicatie, waarmee een hond zijn beeld bepaald, wordt door de meeste hondeneigenaren niet opgemerkt.
Die zien alleen de symptomen, en niet de oorzaken :wink:
Corneliana
Zeer actief

Jaap* schreef:
Corneliana schreef:
De clou is dat het geen zin heeft om je op die momenten te focussen, zoals die man uit de openingspost doet.
Het beeld dat een hond van je heeft wordt namelijk niet op die momenten gevormd, maar in al die overige tijd.
Het is alleen op bepaalde momenten dat je mérkt hoe een hond je ziet. Omdat het niet over het hoofd te zien is.
Het grootste deel van de hondencommunicatie, waarmee een hond zijn beeld bepaald, wordt door de meeste hondeneigenaren niet opgemerkt.
Die zien alleen de symptomen, en niet de oorzaken :wink:
doe ik ook niet.
en er zullen best honden minder dominant zijn of hoe je dat ook noemen mag
het gaat meer om praktische redenen en dan moet hij wel luisteren.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Het maakt me geen drol uit. Wij lopen met een flex en dan hebben ze 5 meter voor me en achter me, naast me is alleen weinig ruimte want de stoepen zijn hier erg smal. Ze zijn over het algemeen braaf maar soms moet er ineens achter een kat aan gerend worden. Dan moet de flex voor straf kort. Bruno loopt soms wel netjes naast, Shelly is nogal een scharrelkip. Ik kan haar daar wel toe bewegen tot netjes naast lopen maar ik hou wel van dat drakerige van haar, haha. Zigzaggen voor mijn voeten is alleen niet toegestaan.

Bruno en Shelly hebben zo hun favoriete routes door de wijk heen, en ik laat ze zelfs soms beslissen welke kant we op gaan. Ze zijn allebei wat onzekere honden en dat geeft ze wat zelfvertrouwen. En ze vinden het leuk.
Corneliana
Zeer actief

Fizgig schreef:Het maakt me geen drol uit. Wij lopen met een flex en dan hebben ze 5 meter voor me en achter me, naast me is alleen weinig ruimte want de stoepen zijn hier erg smal. Ze zijn over het algemeen braaf maar soms moet er ineens achter een kat aan gerend worden. Dan moet de flex voor straf kort. Bruno loopt soms wel netjes naast, Shelly is nogal een scharrelkip. Ik kan haar daar wel toe bewegen tot netjes naast lopen maar ik hou wel van dat drakerige van haar, haha. Zigzaggen voor mijn voeten is alleen niet toegestaan.

Bruno en Shelly hebben zo hun favoriete routes door de wijk heen, en ik laat ze zelfs soms beslissen welke kant we op gaan. Ze zijn allebei wat onzekere honden en dat geeft ze wat zelfvertrouwen. En ze vinden het leuk.
een onzekere hond wil juist duidelijkheid toch?
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Lynnepien »

Muk schreef:Lobbes loopt altijd voorop. Ik vind dat wel prettig, zo kan ik hem het makkelijkste in de gaten houden. :mrgreen:
Dit. Ik vind het ook het handigste, want als ze achter me loopt zie ik niet of ze plots iets zit te vreten, of dat ze moet poepen en ik haar per ongeluk een meter verder sleur :schrik:
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Lynnepien schreef:
Muk schreef:Lobbes loopt altijd voorop. Ik vind dat wel prettig, zo kan ik hem het makkelijkste in de gaten houden. :mrgreen:
Dit. Ik vind het ook het handigste, want als ze achter me loopt zie ik niet of ze plots iets zit te vreten, of dat ze moet poepen en ik haar per ongeluk een meter verder sleur :schrik:
:LOL:
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Corneliana schreef:
Domor schreef:Vroeger moest bij mij de hond altijd rechtsvoor lopen, tegenwoordig mag hij ook rechtsachter lopen. Links heeft hij niks te zoeken en dat wordt dan ook gecorrigeerd. Aan de lijn heeft hij altijd voor en achter mogen lopen, maar weer altijd rechts (en daardoor dus ook niet voor mijn voeten). Hij mag niet trekken maar in drukke situaties is hij dat nogal eens vergeten (dus dan krijgt hij een tuigje om, want hangen doet hij toch wel. Eventueel tuigje met gentle leader, dan is valt het hangen meestal mee).
werkt dat nou echt zo'n tuigje?
Het tuigje is een tre ponti tuigje, niet een anti-trek tuig. Hij hangt er op zo'n moment in. Een gentle leader is een halster (koptuig), dat werkt in zijn geval meestal goed. Ik werk op zo'n moment dus met twee riemen, maar vaak zat werk ik ook met halsband en tuig. Hij weegt maar 9kg, dus dat is hangend ook prima te handelen. En op de markt en dergelijke kan je met twee riemen heel precies sturen hoe de hond loopt. En dan heb ik constant contact met het tuigje en corrigeer ik eventueel aan halsband of gentle leader (bij gl, aangepaste correctie). Dit voorkomt ook dat mensen over hem struikelen c.q. over hem heen walsen. Heel subtiel zijn de meeste mensen namelijk niet.
Corneliana
Zeer actief

Domor schreef:
Corneliana schreef:
Domor schreef:Vroeger moest bij mij de hond altijd rechtsvoor lopen, tegenwoordig mag hij ook rechtsachter lopen. Links heeft hij niks te zoeken en dat wordt dan ook gecorrigeerd. Aan de lijn heeft hij altijd voor en achter mogen lopen, maar weer altijd rechts (en daardoor dus ook niet voor mijn voeten). Hij mag niet trekken maar in drukke situaties is hij dat nogal eens vergeten (dus dan krijgt hij een tuigje om, want hangen doet hij toch wel. Eventueel tuigje met gentle leader, dan is valt het hangen meestal mee).
werkt dat nou echt zo'n tuigje?
Het tuigje is een tre ponti tuigje, niet een anti-trek tuig. Hij hangt er op zo'n moment in. Een gentle leader is een halster (koptuig), dat werkt in zijn geval meestal goed. Ik werk op zo'n moment dus met twee riemen, maar vaak zat werk ik ook met halsband en tuig. Hij weegt maar 9kg, dus dat is hangend ook prima te handelen. En op de markt en dergelijke kan je met twee riemen heel precies sturen hoe de hond loopt. En dan heb ik constant contact met het tuigje en corrigeer ik eventueel aan halsband of gentle leader (bij gl, aangepaste correctie). Dit voorkomt ook dat mensen over hem struikelen c.q. over hem heen walsen. Heel subtiel zijn de meeste mensen namelijk niet.
oh ja zo'n halti ding.
die zijn hier populair
ook tuigjes trouwens
pas zag ik iemand met zo'n halstertje en een trekkende hond.
het gaat om de druk op de neus heb ik begrepen.
je mag er niet aan trekken zelf ook.

(ik zie nu pas aangepaste correctie staan haha)

ik wil ook een keer een tuigje maar geen antitrek
ik heb alleen geen idee wat ik wil.
lijkt me ook gewoon handig met allerhande activiteiten.
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Boef trekt een btj aan de lijn op de heenweg, gewoon omdat hij te graag naar het park/veld wil. Dat is dus voor of schuinvoor(wil dit er nog wel uitkrijgen). Op de terug weg loopt hij netjes naast met slappe lijn.

Loslopen loopt hij overal, maar in de straten vooral voor. Ik ben wel de gene die bepaald waar we heen gaan. Hij stopt op hoeken en voor stoepranden totdat ik zeg waar we heen gaan of samen met hem oversteek.
Als hij los loopt volgt hij super netjes, veel beter dan aan de lijn..
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Corneliana
Zeer actief

wiebel schreef:Boef trekt een btj aan de lijn op de heenweg, gewoon omdat hij te graag naar het park/veld wil. Dat is dus voor of schuinvoor(wil dit er nog wel uitkrijgen). Op de terug weg loopt hij netjes naast met slappe lijn.

Loslopen loopt hij overal, maar in de straten vooral voor. Ik ben wel de gene die bepaald waar we heen gaan. Hij stopt op hoeken en voor stoepranden totdat ik zeg waar we heen gaan of samen met hem oversteek.
Als hij los loopt volgt hij super netjes, veel beter dan aan de lijn..
hier is ook de neiging maar dan blijf ik staan tot hij gewoon loopt
trekken = nergens heen
ach toch
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Canidae schreef:
Nou, hier gaan ze voor me de deur uit hoor. Kan ik mooi de deur achter mijn kont dicht doen. Als ze los lopen, lopen ze meestal wel voorop. Met een lange wandeling wil Miep ook nog wel eens tussen ons in gaan lopen omdat ze moe is. Zitten ze aan de lijn dan kan het mij geen donder schelen waar ze lopen. Ze hebben amper een meter, maar er wordt nooit getrokken. Saar loopt meestal linksvoor, en Miep linksachter. Willen ze aan de andere kant snuffelen mag dat ook, dan wissel ik de riemen even van hand.
Corneliana
Zeer actief

Marion. schreef:
Canidae schreef:
Nou, hier gaan ze voor me de deur uit hoor. Kan ik mooi de deur achter mijn kont dicht doen. Als ze los lopen, lopen ze meestal wel voorop. Met een lange wandeling wil Miep ook nog wel eens tussen ons in gaan lopen omdat ze moe is. Zitten ze aan de lijn dan kan het mij geen donder schelen waar ze lopen. Ze hebben amper een meter, maar er wordt nooit getrokken. Saar loopt meestal linksvoor, en Miep linksachter. Willen ze aan de andere kant snuffelen mag dat ook, dan wissel ik de riemen even van hand.
oke nou dat kan toch ook zolang ze je niet ergens heen sleuren :wink:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Tirsa en Yentle lieten me beide automatisch eerst door de deur. Was vaak lachen als iemand anders dan probeerde ze eerst naar binnen te sturen, maar beide bleven staan. Als de mens door de deur is, gingen zei. Niet aangeleerd, ze deden het gewoon. Buiten liepen ze rechts naast me als we doorstapten. Rechts omdat ik in mijn rechterarm beter kan sturen dan met mijn linkerarm. En andere gedeelte waar er gesnuffeld etc mocht worden gewoon aan de lange lijn of los.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”