Natuurlijk loopt hij ook weleens naast of achterop, maar meestal gewoon voorop.
Moderator: moderatorteam
ja dat vind ik ook lastig want dan zie ik hem niet en als ik achterom kijk kijkt hij 6 keer achteromtoots schreef:Dat zeg ik ook maar het staat er denk ik onduidelijk.Corneliana schreef:S@ndr@ schreef:en ik dank dat dat niet zo is, als de leider voorop loopt is tie wel heel mooi kwetsbaar, bij gevaar. je hebt vanuit het midden of vanuit achter een veel mooier overzicht op wat de rest doettoots schreef:Ik denk dat in de natuur de leider achter loopt.
Die drijft en stuurt zo de roedel.
Ik probeer toets voor me te houden of naast maar net iets voor zeg maar.jullie zeggen hetzelfde
Ik zeg dat in de natuur de leider achter loop om alles te kunnen overzien en van daaruit de roedel te kunnen leiden.
haha. Ik hanteer dat vanuit mijn gevoel , als je hond dan raar reageert of iets dan kun je direct ingrijpen. Er zijn mensen die vinden dat een hond achter hoort te lopen als een volger. Maar dan gaat de hond zijn eigen gang.
Dat heb ik als ik in de lucht kijk....Corneliana schreef:.....en als ik achterom kijk kijkt hij 6 keer achterom
haha ja dan ookCanidae schreef:Dat heb ik als ik in de lucht kijk....Corneliana schreef:.....en als ik achterom kijk kijkt hij 6 keer achterom
Nee hoor ze zegt ook dat je van achter of midden veel meer zicht hebt op wat de rest doet ?Esther12 schreef:Bo loopt meestal voor, zowel los als aan de lijn. Ik vind het juist handig, hoef ik niet steeds achterom te kijken. Als we trainen, loopt ze wel naast me maar niet strak tegen mijn been, dat is wel mooi om te zien bij anderen maar bij mijzelf past het niet.
Sandra en toots zeggen niet hetzelfde. Ik moest het ook 2 keer lezen maar volgens mij gaat het er Sandra om dat ze er een andere reden voor geeft dan toots.
Generaals staan ook niet voor op het slagveld....Esther12 schreef:Nee toots, jij zei dat de leider achter loopt om te drijven en te sturen.
Sandra zei toen dat ze dacht van niet en dat de leider achter loopt om overzicht te hebben.
Klopt, maar daarover was de verwarring niet ontstaan. Nou ja, waar bemoei ik me ook weer meeCanidae schreef:Generaals staan ook niet voor op het slagveld....Esther12 schreef:Nee toots, jij zei dat de leider achter loopt om te drijven en te sturen.
Sandra zei toen dat ze dacht van niet en dat de leider achter loopt om overzicht te hebben.
Los van baas zijn is dat toch wel handiger dan een hond die net voor je langs er doorwurmt.Jaap* schreef:...Het valt voor mij allemaal in de categorie 'jezelf als eerste door de deur wurmen omdat je dan de baas bent'
nou Sky schiet weleens voor me uit dan stuur ik hem wel terug want ik wil gewoon eerst.Jaap* schreef:Een hond mag van mij overal lopen, als het maar niet voor mijn voeten is en als hij maar betrouwbaar luistert.
Trouwens, in dat eerste linkje staat o.a. dat de hond achter je moet lopen omdat hij anders de baas is, maar daar staat ook dat je hem dat moet leren door een snoepje oid achter je rug te houden![]()
Volgens mij begrijpt de schrijver er zelf niet zoveel van![]()
Het valt voor mij allemaal in de categorie 'jezelf als eerste door de deur wurmen omdat je dan de baas bent'
nou dan is het altijd nog gewoon BLIJF.Canidae schreef:Los van baas zijn is dat toch wel handiger dan een hond die net voor je langs er doorwurmt.Jaap* schreef:...Het valt voor mij allemaal in de categorie 'jezelf als eerste door de deur wurmen omdat je dan de baas bent'
Jawel, maar áls iemand het zonodig aan status wil linken, dan zou een hond achter je lopen of je als eerste door de deur laten omdat hij je graag kenbaar wil maken hoe hij je ziet. Uit zichzelf.Canidae schreef:Los van baas zijn is dat toch wel handiger dan een hond die net voor je langs er doorwurmt.Jaap* schreef:...Het valt voor mij allemaal in de categorie 'jezelf als eerste door de deur wurmen omdat je dan de baas bent'
Corneliana schreef:maar ze moeten toch wel een keer aangelijndlieke schreef:S@ndr@ schreef:bij mij is naast ergens in een straal van een meter. volg is strak tegen mijn been aan, maar naast is voor ons veel ruimer, en dan kan ervoor of erachter zijn, who cares( ik ben geen mierenneuker
![]()
)
Haha, ik loop er dus met 3: Bonnie dendert voorop (ik ben op een leeftijd dat ik nu eenmaal niet meer zo snel ben), Lyndie loopt me voor de voeten in de hoop dat ze een knuffel krijgt (behalve als er een voorbijganger komt, want ze heeft liever een knuffel van een vreemde) en Kyra slentert een paar meter achter me (die moet ik in de gaten houden anders raakt die dementerende ouwe sul mij kwijt).
Alleen als Bonnie aangelijnd is moet ze naast me lopen want ik wil niet op mijn snufferd gaan. Kyra en Lyndie lopen altijd los.
Ik weet dus niet wie wie leidt. En of er überhaupt wel een roedelleider is.
nee het gaat om jou en waar de hond loopt
nou dat bedoel ik dusJaap* schreef:Jawel, maar áls iemand het zonodig aan status wil linken, dan zou een hond achter je lopen of je als eerste door de deur laten omdat hij je graag kenbaar wil maken hoe hij je ziet. Uit zichzelf.Canidae schreef:Los van baas zijn is dat toch wel handiger dan een hond die net voor je langs er doorwurmt.Jaap* schreef:...Het valt voor mij allemaal in de categorie 'jezelf als eerste door de deur wurmen omdat je dan de baas bent'
Niet omdat je hem geléérd hebt achter je te lopen. Dat heeft immers geen enkele waarde verder
lieke schreef:Corneliana schreef:maar ze moeten toch wel een keer aangelijndlieke schreef:S@ndr@ schreef:bij mij is naast ergens in een straal van een meter. volg is strak tegen mijn been aan, maar naast is voor ons veel ruimer, en dan kan ervoor of erachter zijn, who cares( ik ben geen mierenneuker
![]()
)
Haha, ik loop er dus met 3: Bonnie dendert voorop (ik ben op een leeftijd dat ik nu eenmaal niet meer zo snel ben), Lyndie loopt me voor de voeten in de hoop dat ze een knuffel krijgt (behalve als er een voorbijganger komt, want ze heeft liever een knuffel van een vreemde) en Kyra slentert een paar meter achter me (die moet ik in de gaten houden anders raakt die dementerende ouwe sul mij kwijt).
Alleen als Bonnie aangelijnd is moet ze naast me lopen want ik wil niet op mijn snufferd gaan. Kyra en Lyndie lopen altijd los.
Ik weet dus niet wie wie leidt. En of er überhaupt wel een roedelleider is.
nee het gaat om jou en waar de hond loopt
Nee, Kyra en Lyndie lopen nooit aan de lijn. Vlak voor ik bij de da naar binnen ga, doe ik ze voor de vorm aan de riem maar nodig is het niet. Ik kan ze zelfs naast een snelweg los laten lopen. Heb ook nooit een lijn voor ze bij me.
Scheelt natuurlijk wel dat ze ook altijd in een slakkentempo dicht bij mij lopen. Enige minpuntje is dat Kyra tegenwoordig in het donker mij kwijt kan raken want ze raakt steeds meer gedesoriënteerd.
Trouwens, ook in het daglicht heeft ze er last van. Kom ik een andere wandelaar tegen, zie ik haar ineens omdraaien en met hem/haar meelopen. En als ik dan roep kijkt ze heel verbaasd om met zo'n blik van 'Verrèk, je liep toch naast me?'
De clou is dat het geen zin heeft om je op die momenten te focussen, zoals die man uit de openingspost doet.Corneliana schreef:nou Sky schiet weleens voor me uit dan stuur ik hem wel terug want ik wil gewoon eerst.Jaap* schreef:Een hond mag van mij overal lopen, als het maar niet voor mijn voeten is en als hij maar betrouwbaar luistert.
Trouwens, in dat eerste linkje staat o.a. dat de hond achter je moet lopen omdat hij anders de baas is, maar daar staat ook dat je hem dat moet leren door een snoepje oid achter je rug te houden![]()
Het valt voor mij allemaal in de categorie 'jezelf als eerste door de deur wurmen omdat je dan de baas bent'
en dat net iets grager dan hij.
als net de buurvrouw dr deur uitkomt met de hondjes hebben we bal want ze zijn allebei in hun eigen straat, ja!
doe ik ook niet.Jaap* schreef:De clou is dat het geen zin heeft om je op die momenten te focussen, zoals die man uit de openingspost doet.Corneliana schreef:nou Sky schiet weleens voor me uit dan stuur ik hem wel terug want ik wil gewoon eerst.Jaap* schreef:Een hond mag van mij overal lopen, als het maar niet voor mijn voeten is en als hij maar betrouwbaar luistert.
en dat net iets grager dan hij.
als net de buurvrouw dr deur uitkomt met de hondjes hebben we bal want ze zijn allebei in hun eigen straat, ja!
Het beeld dat een hond van je heeft wordt namelijk niet op die momenten gevormd, maar in al die overige tijd.
Het is alleen op bepaalde momenten dat je mérkt hoe een hond je ziet. Omdat het niet over het hoofd te zien is.
Het grootste deel van de hondencommunicatie, waarmee een hond zijn beeld bepaald, wordt door de meeste hondeneigenaren niet opgemerkt.
Die zien alleen de symptomen, en niet de oorzaken
een onzekere hond wil juist duidelijkheid toch?Fizgig schreef:Het maakt me geen drol uit. Wij lopen met een flex en dan hebben ze 5 meter voor me en achter me, naast me is alleen weinig ruimte want de stoepen zijn hier erg smal. Ze zijn over het algemeen braaf maar soms moet er ineens achter een kat aan gerend worden. Dan moet de flex voor straf kort. Bruno loopt soms wel netjes naast, Shelly is nogal een scharrelkip. Ik kan haar daar wel toe bewegen tot netjes naast lopen maar ik hou wel van dat drakerige van haar, haha. Zigzaggen voor mijn voeten is alleen niet toegestaan.
Bruno en Shelly hebben zo hun favoriete routes door de wijk heen, en ik laat ze zelfs soms beslissen welke kant we op gaan. Ze zijn allebei wat onzekere honden en dat geeft ze wat zelfvertrouwen. En ze vinden het leuk.
Dit. Ik vind het ook het handigste, want als ze achter me loopt zie ik niet of ze plots iets zit te vreten, of dat ze moet poepen en ik haar per ongeluk een meter verder sleurMuk schreef:Lobbes loopt altijd voorop. Ik vind dat wel prettig, zo kan ik hem het makkelijkste in de gaten houden.![]()
Lynnepien schreef:Dit. Ik vind het ook het handigste, want als ze achter me loopt zie ik niet of ze plots iets zit te vreten, of dat ze moet poepen en ik haar per ongeluk een meter verder sleurMuk schreef:Lobbes loopt altijd voorop. Ik vind dat wel prettig, zo kan ik hem het makkelijkste in de gaten houden.![]()
Het tuigje is een tre ponti tuigje, niet een anti-trek tuig. Hij hangt er op zo'n moment in. Een gentle leader is een halster (koptuig), dat werkt in zijn geval meestal goed. Ik werk op zo'n moment dus met twee riemen, maar vaak zat werk ik ook met halsband en tuig. Hij weegt maar 9kg, dus dat is hangend ook prima te handelen. En op de markt en dergelijke kan je met twee riemen heel precies sturen hoe de hond loopt. En dan heb ik constant contact met het tuigje en corrigeer ik eventueel aan halsband of gentle leader (bij gl, aangepaste correctie). Dit voorkomt ook dat mensen over hem struikelen c.q. over hem heen walsen. Heel subtiel zijn de meeste mensen namelijk niet.Corneliana schreef:werkt dat nou echt zo'n tuigje?Domor schreef:Vroeger moest bij mij de hond altijd rechtsvoor lopen, tegenwoordig mag hij ook rechtsachter lopen. Links heeft hij niks te zoeken en dat wordt dan ook gecorrigeerd. Aan de lijn heeft hij altijd voor en achter mogen lopen, maar weer altijd rechts (en daardoor dus ook niet voor mijn voeten). Hij mag niet trekken maar in drukke situaties is hij dat nogal eens vergeten (dus dan krijgt hij een tuigje om, want hangen doet hij toch wel. Eventueel tuigje met gentle leader, dan is valt het hangen meestal mee).
oh ja zo'n halti ding.Domor schreef:Het tuigje is een tre ponti tuigje, niet een anti-trek tuig. Hij hangt er op zo'n moment in. Een gentle leader is een halster (koptuig), dat werkt in zijn geval meestal goed. Ik werk op zo'n moment dus met twee riemen, maar vaak zat werk ik ook met halsband en tuig. Hij weegt maar 9kg, dus dat is hangend ook prima te handelen. En op de markt en dergelijke kan je met twee riemen heel precies sturen hoe de hond loopt. En dan heb ik constant contact met het tuigje en corrigeer ik eventueel aan halsband of gentle leader (bij gl, aangepaste correctie). Dit voorkomt ook dat mensen over hem struikelen c.q. over hem heen walsen. Heel subtiel zijn de meeste mensen namelijk niet.Corneliana schreef:werkt dat nou echt zo'n tuigje?Domor schreef:Vroeger moest bij mij de hond altijd rechtsvoor lopen, tegenwoordig mag hij ook rechtsachter lopen. Links heeft hij niks te zoeken en dat wordt dan ook gecorrigeerd. Aan de lijn heeft hij altijd voor en achter mogen lopen, maar weer altijd rechts (en daardoor dus ook niet voor mijn voeten). Hij mag niet trekken maar in drukke situaties is hij dat nogal eens vergeten (dus dan krijgt hij een tuigje om, want hangen doet hij toch wel. Eventueel tuigje met gentle leader, dan is valt het hangen meestal mee).
hier is ook de neiging maar dan blijf ik staan tot hij gewoon looptwiebel schreef:Boef trekt een btj aan de lijn op de heenweg, gewoon omdat hij te graag naar het park/veld wil. Dat is dus voor of schuinvoor(wil dit er nog wel uitkrijgen). Op de terug weg loopt hij netjes naast met slappe lijn.
Loslopen loopt hij overal, maar in de straten vooral voor. Ik ben wel de gene die bepaald waar we heen gaan. Hij stopt op hoeken en voor stoepranden totdat ik zeg waar we heen gaan of samen met hem oversteek.
Als hij los loopt volgt hij super netjes, veel beter dan aan de lijn..
Nou, hier gaan ze voor me de deur uit hoor. Kan ik mooi de deur achter mijn kont dicht doen. Als ze los lopen, lopen ze meestal wel voorop. Met een lange wandeling wil Miep ook nog wel eens tussen ons in gaan lopen omdat ze moe is. Zitten ze aan de lijn dan kan het mij geen donder schelen waar ze lopen. Ze hebben amper een meter, maar er wordt nooit getrokken. Saar loopt meestal linksvoor, en Miep linksachter. Willen ze aan de andere kant snuffelen mag dat ook, dan wissel ik de riemen even van hand.Canidae schreef:Los van baas zijn is dat toch wel handiger dan een hond die net voor je langs er doorwurmt.Jaap* schreef:...Het valt voor mij allemaal in de categorie 'jezelf als eerste door de deur wurmen omdat je dan de baas bent'
oke nou dat kan toch ook zolang ze je niet ergens heen sleurenMarion. schreef:Nou, hier gaan ze voor me de deur uit hoor. Kan ik mooi de deur achter mijn kont dicht doen. Als ze los lopen, lopen ze meestal wel voorop. Met een lange wandeling wil Miep ook nog wel eens tussen ons in gaan lopen omdat ze moe is. Zitten ze aan de lijn dan kan het mij geen donder schelen waar ze lopen. Ze hebben amper een meter, maar er wordt nooit getrokken. Saar loopt meestal linksvoor, en Miep linksachter. Willen ze aan de andere kant snuffelen mag dat ook, dan wissel ik de riemen even van hand.Canidae schreef:Los van baas zijn is dat toch wel handiger dan een hond die net voor je langs er doorwurmt.Jaap* schreef:...Het valt voor mij allemaal in de categorie 'jezelf als eerste door de deur wurmen omdat je dan de baas bent'