Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kan je verschillende trainingen door elkaar doen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Noes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Korthaar
Aantal honden: 1

Kan je verschillende trainingen door elkaar doen?

Ongelezen bericht door Noes »

Met Sep begint de jachttraining weer begin april. Maar thuis doe ik ook veel andere dingen; clicker-oefeningen, oefeningen uit Brilliant Recall en zit er aan te denken om hem ook wat agillity-oefeningen te leren omdat ik denk dat hij dat heel leuk zal vinden... just for the fun of it :-D. En om Sep lekker bezig te houden.
Maar ja, wat mij betreft, ligt de meest serieuze aandacht op de jachttraining.

Zelf denk ik dat de oefeningetjes met de clicker,uit de brilliant recall etc. mij en Sep juist gaan helpen met het krijgen van enige rust en meer baasgerichtheid die dan weer van pas komt tijdens de jachttraining. En hij en ik vinden het gewoon leuk. Meeste doe ik trouwens gewoon lekker in de achtertuin. Alleen voor brilliant recall heb ik een workshop gedaan, en wil daar over een paar weken nog minstens een workshop aan vast plakken.
Jachttraining is dus de enige die we gestructureerd onder begeleiding gaan volgen 1 x per week.

Wat vinden/denken jullie: kun je met een hond verschillende dingen 'door elkaar' doen, of zou je je echt aan één soort training moeten houden?
Brengt het verwarring of vult het elkaar aan?

(ik let er overigens wel op dat ik voor dezelfde dingen natuurlijk ook dezelfde commando's gebruik)
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner
Aantal honden: 2

Re: Kan je verschillende trainingen door elkaar doen?

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Volgens mij kan dat gewoon, tenminste, ik doe het ook en heb echt niet het idee dat ze er last van hebben.

Met Sari doe ik jacht, puppy agility en gehoorzaamheid. En ze doet het overal super, wel inderdaad rekening houden met commando's.

Bij de gehoorzaamheid gebruiken ze bijvoorbeeld altijd 'af', maar bij de jacht gebruiken we 'down'. Dus dat commando hou ik ook bij de gehoorzaamheid aan. Liggen is voor haar gewoon down, maar dat is ook geen enkel probleem, je kunt natuurlijk gewoon je eigen commando aan iets geven :wink:
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Heb zelf met zowel Golden als Labrador GG en jacht gelijktijdig gedaan. (niveau GG1 en KNJV-B/MAP-B) Golden knapte langzaam af, lab bleef enthousiast. Kan alleen maar zeggen kijk naar je hond.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Om eerlijk te zijn is het nog nooit bij me opgekomen dat het niet zou kunnen. Wij gaan speuren en doen daarnaast een combinatie van gehoorzaamheid en behendigheid. Dat geeft in ieder geval geen enkel probleem.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

als het een maar niet indruist tegen het ander lijkt het me moeten kunnen. Bijv. coursing en jacht lijkt me een lastige combi. Gehoorzaamheid, behendigheid en jacht kan je volgens mij wel combineren..
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Met Ushi deed ik dat ook. Maar dan pastte ik dat wel een beetje op elkaar aan.
Zo moest ze bij E.G. apporteren en moest je daarna spelen met het speeltje. Dat deden wij dus niet. Apporteren is afgeven en geen trekspelletje.
Heel in het begin moesten ze vanuit stand ook gaan zitten, maar ik deed ook ringtraining, dus mocht Ushi een andere oefening tussendoor doen, omdat ik niet wil dat ze na het commando "sta" moest gaan zitten. Nu maakt dat allemaal niet meer uit, ze beheerst alle commando's perfect, dus kan ik alles doorelkaar doen.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Noes
Zeer actief

Nou, ben helemaal gerustgesteld :-). We gaan gewoon zo lekker door, en binnenkort wat agility oefeningen aanleren :-)
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Met Noah heb ik een hele tijd IPO, flyball en behendigheid getraind en zelfs op zelfde terrein :mrgreen: IPO mee gestopt maar flyball en behendigheid wel samen. Noah was 1 jaar toen ze flyball deed en daarna kwam een keer behendigheid bij en tijd ermee gestopt. Door flyball kan ze gelukkig goed vooruit gestuurd worden met behendigheid, ik zie er juist voordeel in
Perry en Noah

Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

duitse herder schreef:Met Noah heb ik een hele tijd IPO, flyball en behendigheid getraind en zelfs op zelfde terrein :mrgreen: IPO mee gestopt maar flyball en behendigheid wel samen. Noah was 1 jaar toen ze flyball deed en daarna kwam een keer behendigheid bij en tijd ermee gestopt. Door flyball kan ze gelukkig goed vooruit gestuurd worden met behendigheid, ik zie er juist voordeel in
flyball is ook veel beheersing toch?
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Clicker Gundog van Helen Phillips is misschien dan ook wel een leuk boek voor je;)
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Corneliana schreef:
duitse herder schreef:Met Noah heb ik een hele tijd IPO, flyball en behendigheid getraind en zelfs op zelfde terrein :mrgreen: IPO mee gestopt maar flyball en behendigheid wel samen. Noah was 1 jaar toen ze flyball deed en daarna kwam een keer behendigheid bij en tijd ermee gestopt. Door flyball kan ze gelukkig goed vooruit gestuurd worden met behendigheid, ik zie er juist voordeel in
flyball is ook veel beheersing toch?
Flyball vind ik zelfstandiger ze moet immerd alles zelf doen. Behendigheid is meer samen gericht en zit veel meer gehoorzaamheid in
Perry en Noah

Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ja hoor kan prima. Met Rowan heb ik naast de jacht en behendigheid ook obedience getraind. Door tijdgebrek ben ik daarmee gestopt. En wat betreft de commando's is het handiger om het een beetje af te stemmen op elkaar. Maar mijn eigen ervaring is dat honden heel goed kunnen schakelen en een touch met behendigheid betekent voor Rowan zorg dat je het raakvlak hebt en bij de obedience was het raak mijn hand aan. Nooit een probleem mee gehad. Net zoals bij obedience moest hij het apport afgeven tegen mij aan. Bij de jacht hoef ik die eend echt niet tegen mij asn en blijft hij netjes voor me zitten binnen handbereik. Honden zijn echt slimmer dan wij soms denken.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Je kunt zeker wel trainingen door elkaar laten lopen maar ik denk wel dat dat pas kan als de basis er wel inzit. Je hond moet aandacht voor je hebben, rustig aan de riem kunnen lopen en zich wat langer concentreren dan één seconde en dat ook in een groep honden.
Hazel kreeg ik toen ze iets ouder was en had duidelijk nog geen training genoten.
Het heeft wel meer dan even geduurd voordat ik echt de aandacht van haar had, pas nu kan ik lekker onze oefeningen doen in een groep honden, heeft ze aandacht voor mij en kan in de les gewoon netjes aan de riem lopen. Dán kun je andere dingen gaan doen, de basiscommando's zitten er in.
Wat ik om me heen zie is dat mensen vaak te weinig tijd nemen voor die basis en dan maar dingen gaan doen die de hond leuk vindt. Hazel zou het liefst de hele dag alleen maar apporteren, daar kan ik ook een hoop basiszaken inproppen en het is leuk als je ziet dat je hond lol heeft maar de gewone opvoedingszaken moeten ook geleerd worden.
Ik kijk er dus wel iets anders tegenaan dan de rest, zie ik.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb met een teckel zweetwerk, stöberen en G&G gedaan.
En van alle drie de disciplines een diploma gehaald (t/m G&G 3).
Met Rana G&G en jachttraining.

Moet kunnen :ok:

Het is zoals Tara zegt.
Heb bij elke vorm bepaalde houding en rituelen en je hond heeft zo door waar er op dat moment aan gewerkt gaat worden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Noes
Zeer actief

*Esther schreef:Je kunt zeker wel trainingen door elkaar laten lopen maar ik denk wel dat dat pas kan als de basis er wel inzit. Je hond moet aandacht voor je hebben, rustig aan de riem kunnen lopen en zich wat langer concentreren dan één seconde en dat ook in een groep honden.
Hazel kreeg ik toen ze iets ouder was en had duidelijk nog geen training genoten.
Het heeft wel meer dan even geduurd voordat ik echt de aandacht van haar had, pas nu kan ik lekker onze oefeningen doen in een groep honden, heeft ze aandacht voor mij en kan in de les gewoon netjes aan de riem lopen. Dán kun je andere dingen gaan doen, de basiscommando's zitten er in.
Wat ik om me heen zie is dat mensen vaak te weinig tijd nemen voor die basis en dan maar dingen gaan doen die de hond leuk vindt. Hazel zou het liefst de hele dag alleen maar apporteren, daar kan ik ook een hoop basiszaken inproppen en het is leuk als je ziet dat je hond lol heeft maar de gewone opvoedingszaken moeten ook geleerd worden.
Daar heb je wel een punt, Esther. Aan de basisdingen wordt dagelijks gewerkt en de andere 'trainingen' doe ik over het algemeen zelf thuis met hem (clicker, brilliant recall) en in privéles. Om hem bezig te houden en daar doe ik inderdaad heel veel basisdingen doorheen. Dat gaat ook allemaal super zolang ik 1 op 1 met hem ben. En ik ben dus niet van plan om bijvoorbeeld agility bij een hondenschool te doen. Gewoon wat dingen uit agility hier thuis om lekker met hem bezig te zijn. Dat zal niet al te serieus en volgens alle regeltjes zijn. Het ging me meer om de vraag of een hond verschillende dingen kan doen zonder dat hij echt in verwarring raakt, in staat is het onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld een echt apport of het roepen en spelen met een touw uit de brilliant recall, of gewoon een bal gooien als spel. Tot nu toe merk ik dat hij dat prima kan. En dat ik best eerst een trek&vangspel met hem kan doen en daar achteraan een apport met de dummy. Hij weet ook echt dat hij met het flostouw wel mag spelen en met de dummy niet.
En jij kent Sep natuurlijk ;-), dingen in een groep is op zn minst een uitdaging haha. Ik schat in dat dat het aankomende jaar in ieder geval nog wel zo zal blijven. Maar ik ga weer trainen bij de trainer van vorig jaar, die kent Sep dus ook. En vooraf ook overleg gehad. Van de winter een paar oefentrainingen daar gedaan. Ze weten dus bijvoorbeeld dat ik wel eens weg kan lopen als Sep overprikkeld raakt, dat ik niet met hem de strijd aan ga om hem 10 minuten rustig te laten zitten en dat hij voorlopig niet los gaat. Vind het toch belangrijk om het steeds weer in een groep te proberen, hij zal er langzaamaan toch aan moeten wennen. Binnenkort gaan we ook thuis oefenen met één extra hond erbij die hij kent. Om eea een beetje op te bouwen.
Noes
Zeer actief

ranetje schreef:Ik heb met een teckel zweetwerk, stöberen en G&G gedaan.

Het is zoals Tara zegt.
Heb bij elke vorm bepaalde houding en rituelen en je hond heeft zo door waar er op dat moment aan gewerkt gaat worden.
Wat is stöberen???
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Noes schreef:

Het is zoals Tara zegt.
Wat is stöberen???
Google is uw vriend.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

*Esther schreef:Je kunt zeker wel trainingen door elkaar laten lopen maar ik denk wel dat dat pas kan als de basis er wel inzit. Je hond moet aandacht voor je hebben, rustig aan de riem kunnen lopen en zich wat langer concentreren dan één seconde en dat ook in een groep honden.
Dat de gewone opvoedingszaken ook geleerd moeten worden ben ik volkomen met je eens.
Al hoeft het een het ander niet uit te sluiten :wink:

Hier ben ik begonnen met de puppy jachttraining. Toen ze 4 maanden was is daar puppy agility bij gekomen. En ook al is het daar heel spelenderwijs en is het geen opvoedcursus zitten daar ook we weer basis dingetjes in. Zoals het zit en blijf, concentratie op de baas etc. Sari vind het evengoed een groot feest, maar het is wel sámenwerken met de baas, ook al is het zonder druk en wordt er echt gekeken naar wat de hond in kwestie aan kan.

Nu is ze 8 maanden en zijn we dus verder gegaan met de jacht, agility , en daarnaast nog gehoorzaamheid gestart. Tot nu toe lijkt ze alles leuk te vinden als ze maar met mij mag werken.

Maar je moet gewoon naar de hond kijken, zo ben ik met Kyra gestopt met de GG, ze vond het gewoon écht niet leuk. Als ik straks merk dat Sari iets niet meer leuk zou vinden stop ik er ook mee, of dat het teveel zou worden bijvoorbeeld.

Maar naar mijn idee kun je het dus prima combineren, maar dat de basis dingen erin moeten zitten dat is voor mij in ieder geval wel vanzelfsprekend :wink:
ranetje
Zeer actief

Veenmug schreef:
Noes schreef:

Het is zoals Tara zegt.
Wat is stöberen???
Google is uw vriend.
:wink:
Uitdrijven uit dichte dekking
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het kan prima, het enige waar je op moet letten is dat je hond niet overbelast raakt. Geestelijk bedoel ik dan ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Ik doe met 1 springer, jachttraining, echt in de praktijk jagen, flyball en agility.
Hij weet dondersgoed dat alles bij de jacht netjes moet afgegeven worden. Bij flyball spuugt hij zen bal meteen uit voor mijn voeten voor zijn balbeloning. Bij agilty mag die ook spelen met zijn bal maar niet op kauwen. Hij weet ook domders goed het verschil tss dummy of wild apporteren en spelen met de bal.
Het enige wat ik nooit toelaat zijn trekspelletjes en kauwen op speelgoed.
ranetje
Zeer actief

Tara schreef:
*KNIP*
Nou nee, ik vind dat je daar wel een heel goede opmerking maakt!
Voor mij is het al zulke gesneden koek dat ik dat makkelijk vergeet te noemen. :ok:
:ok:
Afbeelding
Yvet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pepper, Dwergpinscher x Podenco uit La Línea de la Concepción

Ongelezen bericht door Yvet »

Met Pepper kan ik maar 1 disicipline met hem doen. Hij kan zo ongeveer een kwartier tot een half uur volhouden en daarna bevat hij de leerprocessen niet meer. En daarna is hij geestelijk letterlijk op. Of je moet met hem even tussendoor het veld af of even uit de ring stappen en hem plaspauze geven/gunnen daarna kan hij weer tegenaan.

Ik deed namelijk samen met hem doggydance en daar moest hij vrij veel nadenken datgene wat al geleerd heeft.
Hoe je mensen beter leert kennen des te meer je van dieren gaat houden

Kom eens in mijn fotoboekje kijken
viewtopic.php?f=26&t=235201

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”