*Esther schreef:Je kunt zeker wel trainingen door elkaar laten lopen maar ik denk wel dat dat pas kan als de basis er wel inzit. Je hond moet aandacht voor je hebben, rustig aan de riem kunnen lopen en zich wat langer concentreren dan één seconde en dat ook in een groep honden.
Hazel kreeg ik toen ze iets ouder was en had duidelijk nog geen training genoten.
Het heeft wel meer dan even geduurd voordat ik echt de aandacht van haar had, pas nu kan ik lekker onze oefeningen doen in een groep honden, heeft ze aandacht voor mij en kan in de les gewoon netjes aan de riem lopen. Dán kun je andere dingen gaan doen, de basiscommando's zitten er in.
Wat ik om me heen zie is dat mensen vaak te weinig tijd nemen voor die basis en dan maar dingen gaan doen die de hond leuk vindt. Hazel zou het liefst de hele dag alleen maar apporteren, daar kan ik ook een hoop basiszaken inproppen en het is leuk als je ziet dat je hond lol heeft maar de gewone opvoedingszaken moeten ook geleerd worden.
Ik kijk er dus wel iets anders tegenaan dan de rest, zie ik.
Dat de gewone opvoedingszaken ook geleerd moeten worden ben ik volkomen met je eens.
Al hoeft het een het ander niet uit te sluiten
Hier ben ik begonnen met de puppy jachttraining. Toen ze 4 maanden was is daar puppy agility bij gekomen. En ook al is het daar heel spelenderwijs en is het geen opvoedcursus zitten daar ook we weer basis dingetjes in. Zoals het zit en blijf, concentratie op de baas etc. Sari vind het evengoed een groot feest, maar het is wel sámenwerken met de baas, ook al is het zonder druk en wordt er echt gekeken naar wat de hond in kwestie aan kan.
Nu is ze 8 maanden en zijn we dus verder gegaan met de jacht, agility , en daarnaast nog gehoorzaamheid gestart. Tot nu toe lijkt ze alles leuk te vinden als ze maar met mij mag werken.
Maar je moet gewoon naar de hond kijken, zo ben ik met Kyra gestopt met de GG, ze vond het gewoon écht niet leuk. Als ik straks merk dat Sari iets niet meer leuk zou vinden stop ik er ook mee, of dat het teveel zou worden bijvoorbeeld.
Maar naar mijn idee kun je het dus prima combineren, maar dat de basis dingen erin moeten zitten dat is voor mij in ieder geval wel vanzelfsprekend