Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tollingworkshop met Nilo

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Tollingworkshop met Nilo

Ongelezen bericht door Maeve »

Vandaag de dag samen met Nilo in Sevenum doorgebracht voor een Tollingworkshop. De allereerste tollingworkshop die in Nederland wordt georganiseerd dus daar wilden we heel graag bij zijn! In Belgie is het al wel een paar keer georganiseerd en daar hebben ze ook al tollingtests gehouden, in Zweden en Denemarken zijn de Tollingtests al heel gewoon en ook erkend door de kennelclubs daar.

Tijdens deze workshop kregen we eerst een theorie uitleg over het tollen zelf, welke karaktereigenschappen belangrijk zijn hierbij en hoe de tollingtests in z'n werk gaan en de bijbehorende reglementen. Daarna hebben we in kleine groepen een aantal oefeningen uitgevoerd: tollen zowel op land als bij het water maar ook wat algemene apporteeroefeningen zoals het markeerapport en een zoek apport. Want de Toller heeft een unieke manier van werken, maar is daarnaast ook echt Retriever :wink:

Het tollen zelf bestaat uit drie onderdelen: toenadering, tollen en retrieverwerk. Tijdens de tests boots je zo goed mogelijk het echte werk na, ook al hebben we vandaag gewerkt met dummies. Bij de toenadering moeten handler en hond richting het net (in de praktijk zou dat een rietkraag of struik zijn) sluipen zonder het waterwild achter het net te verjagen. De hond moet dus dicht bij de eigenaar blijven en zijn rust bewaren.

Afbeelding

Eenmaal achter het net gaat de handler zo zitten dat die uit het zicht is van het wild. De hond blijft in eerste instantie ook uit het zicht. Vervolgens begint het actieve gedeelte van het tollen. De handler gooit links of rechts een speeltje van de hond, langs de waterkant die de hond enthousiast ophaalt en direct terug brengt. Het idee is dat de eenden in het water het gespeel en gespartel zien en horen, maar niet herkennen wie of wat het is. Omdat eenden van nature nieuwsgierig zijn zullen ze worden aangetrokken door de hond. Die verdwijnt dan weer achter het riet en de jager kan de eenden schieten. De hond moet dus zo uitbundig mogelijk spelen maar ook direct weer terug komen achter het riet. Dit zorgde bij Nilo wel even voor wat verwarring. Hij is een druktemakter dus de gehele training is bij hem gericht op rust. Dat lukt aardig maar dan vraag ik hem ineens om te gaan spelen, met een balletje! :80: Nouja, dat speel gedeelte ging nog wel. Daarna vlot terug komen achter het net en daar rustig blijven (het passieve gedeelte) voor een tijdje had hij meer moeite mee :mrgreen:

Actief:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Passief (eigenlijk zou hij wat dichter bij het net moeten liggen):
Afbeelding

Na dit een aantal keer herhaald te hebben worden er eenden geschoten, of in geval van een tolling test een schot laten horen en dummies/wild in het water gegooid :wink: Dan moet de hond wisselen van spelen/tollen naar het echte apporteerwerk. De hond komt achter het net vandaan en wordt uitgestuurd om het geschoten wild te apporteren. Steadiness is hierbij niet zo extreem belangrijk als bij bijvoorbeeld KNJV proeven. Inspringen is niet gewenst maar wordt ook niet hard bestraft, belangrijk is dat de hond vlot en efficient apporteerd en het wild niet beschadigt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Netjes afgeven werken we nog aan :engel: )
Afbeelding

Later die dag hetzelfde nog eens geoefend bij water, hierbij was het passieve gedeelte een nog grotere uitdaging voor Nilo :mrgreen: Daar ligt duidelijk onze uitdaging, het actieve doet hij heel netjes en vol enthousiasme en passie zoals ze graag willen zien. Het wisselen tussen actief en passief is nog best pittig merk ik, ze gaan van uitbundig en speels naar geduldig en rustig.

Verder nog wat apporteeroefeningen gedaan. Dit vond ik ook een belangrijk onderdeel, ik heb de afgelopen maanden best wat getraind met Nilo maar aangezien we niet in een groep trainen is het maar afwachten of hij nu ook goed zou presteren. En ik moet zeggen dat ik heel tevrede was! :ok: In het begin was hij erg onrustig, zeker als hij andere honden ziet werken laat hij wel van zich horen :engel: Maar toen we zelf eenmaal aan het werk mochten wist hij zich toch te concentreren en liet keurig volgwerk zien. Afzonderlijk van de groep hebben we steadiness geoefend, een keer ging hij de fout in maar toen hij weer wist dat inspringen geen dummies oplevert heeft hij heel netjes gewacht tot ik hem uitstuurde om te apporteren. Steadiness is ons grootste struikelblok dus ik was trots!

Daarna nog een oefening gedaan waarbij hij dummies moest zoeken die verspreid lagen in het veld. Hij had er twee zien vallen en moest de overige drie zelf opzoeken in het gebied. Ik roep altijd heel hard dat Nilo mijn ogenhond is, die neus zit er voor de sier op :schrik: Maar ik moet mijn woorden terug nemen, echt..Nummer een, twee en drie kwamen als een speer binnen! Daarna had hij wat aanmoediging nodig, we trainen niet vaak op zoveel apporten achter elkaar dus hij twijfelde iets. Maar na wat aanmoediging kwamen ook dummy vier en vijf binnen! :cheer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foto's zijn niet van geweldige kwaliteit maar ik wilde toch een impressie geven van deze leerzame dag! :ok:
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Re: Tollingworkshop met Nilo

Ongelezen bericht door Ellen. »

Ziet er leuk uit Manon!
Fijn dat het een leuk dagje voor jullie beiden was, ook weer q-time natuurlijk.
Voor Nilo ook leuk om te doen, en zeker leerzaam!!!
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Super dat het zo'n leerzame dag was :cheer:
En fijn dat Nilo het zo goed deed :ok:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

leuk om te lezen manon, zo te horen een leuke en leerzame dag! knap van nilo hoor!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat een leuke workshop!! :ok:
Mooi zoals je de functie van de Toller beschrijft.
Wie gaf de workshop?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ellen. schreef:Ziet er leuk uit Manon!
Fijn dat het een leuk dagje voor jullie beiden was, ook weer q-time natuurlijk.
Voor Nilo ook leuk om te doen, en zeker leerzaam!!!
Ja inderdaad, die quality time is wel belangrijk voor hem sinds Coda er is :ok: En Nilo vind het geweldig, het apporteerwerk!
Ranetje schreef:Wat een leuke workshop!!
Mooi zoals je de functie van de Toller beschrijft.
Wie gaf de workshop?
Dankje!
De workshop was georganiseerd door de JPC van de Tollerclub en Jelle Huysmans van de Belgische Tollerclub :ok: We hadden in totaal vijf trainers die allemaal al ervaring hadden met het lopen van tollingtests in Belgie.
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Leuk uitgebreid verslag Manon!
Heerlijk zo'n leerzame dag en lekker bezig zijn met je hond!
Knap van die apporten zeg!
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Wat leuk om te lezen :ok:
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Klinkt als een leuke dag!
Komt er nog eens zo dag, weet je dat?
Lijkt me ook leuk om te doen met onze nep-tollers (kruisingen), als ze die toelaten...
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Omega schreef:Klinkt als een leuke dag!
Komt er nog eens zo dag, weet je dat?
Lijkt me ook leuk om te doen met onze nep-tollers (kruisingen), als ze die toelaten...
In oktober organiseert de Belgische Tollerclub een workshop. Maar of kruising Tollers toegelaten zijn durf ik niet te zeggen..is tot nu toe nog niet gebeurt in ieder geval.
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS

Ongelezen bericht door mito »

Wat een leuk verslag. Ik had nog nooit van tolling gehoord, dus ook weer wat geleerd
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Mijn ras(sen): Kruising tussen dwergkees/maltezer kruising en engelse cocker/maltezer kruising
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ankefoto »

Wat leuk! :E: Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar het ziet er leuk en interessant uit! Klinkt als een leuke dag!
Afbeelding
Amy de speurhond !!
En nu.... jachthond in spe!! --> Update laatste les jachttraining klik hier!
FOTO'S Amy apporteert een duif!
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Wat een leuk verslag, klinkt als een zeer geslaagde dag :E:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Heb laatst een apporteer training van Goldens mogen bekijken.

Was heel appart maar ook leuk om eens te zien, is weer eens wat anders dan IPO en Flyball ;)
Maar dat tollen is toch wel heel wat anders zeg , maar ook leuk om daar eens iets van te lezen en er foto's bij te zien.
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Wat leuk om de oorspronkelijke functie eens te zien van een Toller. Vroeg mij altijd al af hoe dat nu ging. Klinkt als een super geweldige dag. En leuk om Nilo aan het werk te zien :ok:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Sita schreef:Wat leuk om de oorspronkelijke functie eens te zien van een Toller. Vroeg mij altijd al af hoe dat nu ging. Klinkt als een super geweldige dag. En leuk om Nilo aan het werk te zien :ok:
Haha, ik moet toegeven dat ik tot deze dag ook niet exact wist wat het tollen in hield :wink: Wel ongeveer maar het is in dit deel van Europa echt zeldzaam. Maar gelukkig is deze dag voor heel veel mensen enorm positief en leerzaam geweest dus hopelijk krijgen we het tollen in Nederland ook een beetje van de grond :cheer: Het is echt ontzettend leuk. Wel een uitdaging, dat wat je leert met de normale jachttraining moet je toch deels gaan ombuigen. Maar de honden genieten enorm van het werk en bij Nilo merkte ik de tweede keer al dat hij door kreeg dat hij moet wisselen tussen actie en rust.
Kiran
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Kiran »

Echt goed omschreven Manon :E:

Was inderdaad een erg leuke dag!!
Wij waren er ook en Milton deed het super goed :D

Alleen het afgeven van die Dummy's tjsa :mrgreen: :Q:
Afbeelding
Plaats reactie