Proef 1 was een dubbele markeer, de eerste viel in de dekking tussen lokvogels, de tweede op een open akker en was moeilijk te zien. Die als eerste laten ophalen door Rowan en hij had hem prima gemarkeerd, liep er zo boven op. De tweede liep hij eerst naar de helper, deze stond achter een camouflage net, en had gelukkig snel door dat deze tussen de lokvogels lag. Daar geen problemen mee en bracht de dummy keurig terug.
Proef 2 was een walk up. Samen met een andere deelnemer moesten we in linie oplopen met de hond los volgend. Dit is voor Rowan al een uitdaging. Hij kan super volgen, maar als hij weet dat er geapporteerd moet worden, kost het hem heel veel moeite. Na drie stappen kwam er een springkonijn langs. Die moesten de honden negeren. Dit was de eerste keer dat we zoiets tegenkwamen en Rowan bleef even achter om te kijken wat er nu gebeurde. Viel een markeer en die mocht de andere hond ophalen. Daarna weer stukje volgen en viel een dummy in het bos, deze mocht Rowan binnenhalen. Twee keer moeten inzetten, trok eerst naar de helper, maar kwam daarna terug met de dummy. En daarna moesten we wisselen van plek. De dummy die toen voor Rowan gegooid werd, had hij slecht gemarkeerd en hij bleef naar het bos trekken. Toen maar naar de dummy gedirigeerd. Was zo trots dat hij dat deed, alleen de keurmeester vond het niet zo'n geweldig idee. En het volgwerk moest beter, hij zat bij het stoppen 1 meter van mij af... Maar goed toch een voldoende gehaald.
Proef 3 was weer een dubbele markeer. Stonden aan de rand van een vijver en achter deze vijver was een heuvel. Daar werd rechts een dummy opgegooid, deze kwam recht voor ons te liggen beetje naar beneden gerold. De andere werd aan de linkerkant gegooid en kwam in een kuil te liggen, niet zichtbaar voor de hond. Ik heb Rowan zelf de keuze gegeven welke hij als eerste ging ophalen. Hij ging het water in en op dat moment besloot de keurmeester dat hij aan de andere kant van mij wilde gaan staan en dat bracht Rowan aan het twijfelen. Opnieuw ingezet en nu ging hij eerst de dummy in de kuil ophalen. Deze had hij goed onthouden. Daarna ingezet op de dummy aan de overkant van het water en deze keer ging hij keurig over en kwam snel langs de kant weer terug.
Proef 4 een markeer op een akker en een verloren zoek. Eerst markeren dan omdraaien en vooruit sturen naar de dekking om de dummy te zoeken. Rowan dacht dat ik gek was en wilde eerst niet meedraaien. Achteraf had ik andersom moeten draaien, dat ik voor hem langs liep, maar door zenuwen was ik dat even vergeten. Laat ik hem ook nog eens achter mij langs aan de voet komen, gelukkig is hij braaf genoeg om zonder het commando apport niet te gaan. Hem keurig de dekking in gestuurd en hij bleef maar bij die markeer met zijn gedachten. Nog een keertje ingezet en dit keer ging hij keurig zoeken. Toen hij de dummy had kwam er nog een hond van een andere proef buurten, gelukkig liep Rowan netjes door naar mij. De markeer had hij prima onthouden en die kwam dus ook netjes binnen.
De laatste proef was een steadiness oefening. Er werd een dummy voor ons gegooid, deze moest je als voorjager zelf gaan halen. Terwijl je naar die dummy liep, werd er een dummy met schot gegooid, deze moest de hond markeren. Na het oprapen van de dummy, eerst de hond bij je roepen en vanaf daar inzetten naar de andere dummy. Dit ging netjes, had even moeite met de andere positie en op de verwaaiing had hij de dummy.
Alle dummy's dus binnen en uiteindelijk 83 punten van de 100 gehaald. Was een leuke dag!