Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Naast, voor of achter lopen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Corneliana
Zeer actief

Re: Naast, voor of achter lopen?

Ongelezen bericht door Corneliana »

runninggirl schreef:Gewoon een schuifslot aan je tuindeur, zodat ie niet van buiten open kan als jij dat niet wil. Simpel zat.
zit er allang op.
:wink: kan ik gewoon op slot doen als hij buitenloopt
meestal ben ik erbij
het ging meer om dat hij dan wel binnenzit.
Corneliana
Zeer actief

runninggirl schreef:Gewoon een schuifslot aan je tuindeur, zodat ie niet van buiten open kan als jij dat niet wil. Simpel zat.
zit er allang op.
meestal ben ik erbij
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Corneliana schreef:
zit er allang op.
meestal ben ik erbij
Ik snap niet goed wat je bedoelt, als de deur op slot is kunnen er geen kinderen de tuin in rennen toch? En dan maakt het niet uit of je hond in de tuin zit of binnen.
Corneliana
Zeer actief

Ri@ schreef:Dat zal allemaal wel maar ik mis beschermende houding naar hem toe.

Jij schrijft in een ander topic dat je een waakbord op kinderhoogte aan je tuindeur gaat maken voor binnenrennende kinderen die geen hond verwachten. Wat verwacht je van een waakse hond, die wil drijven, waar gillende kleine kinderen onverwacht binnenkomen op een plek waar hij vooral waakt. Die situatie zou je hem niet in moeten brengen, want hoeveel triggers wil je hebben.

Wat er kan gebeuren is dat hij een kind bijt. Ouders op hoge poten aangifte doen en Sky in beslag wordt genomen. Je hoort hem te beschermen.
doe ik ook
en de kinderen ook die binnenkomen
ik schrijf allemaal positieve dingen waar je naar vraagt
maar daar zeg je niks op :wink:
best gek
Corneliana
Zeer actief

runninggirl schreef:
Corneliana schreef:
zit er allang op.
meestal ben ik erbij
Ik snap niet goed wat je bedoelt, als de deur op slot is kunnen er geen kinderen de tuin in rennen toch? En dan maakt het niet uit of je hond in de tuin zit of binnen.
nee de tuindeur en als die opengaat blaft de hond binnen want je hebt hier een vol uitzicht door het grote raam. en als de kinderen dan door de tuindeur binnenkomen kan ik daar makkelijk op anticiperen.
als hij in de tuin is is dat alweer lastiger. ook daar ga ik aan werken hoor.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Corneliana schreef:
runninggirl schreef:
Corneliana schreef:
zit er allang op.
meestal ben ik erbij
nee de tuindeur en als die opengaat blaft de hond binnen want je hebt hier een vol uitzicht door het grote raam. en als de kinderen dan door de tuindeur binnenkomen kan ik daar makkelijk op anticiperen.
Gaat het dan om je eigen kinderen? Of lopen er andere kinderen bij jullie de tuin in?
Hoe dan ook, ik zou er gewoon een vaste regel van maken, als de hond in de tuin is de deur op slot zodat je niet hóeft te anticiperen.
Corneliana
Zeer actief

runninggirl schreef:
Corneliana schreef:
runninggirl schreef:
Corneliana schreef: zit er allang op.
meestal ben ik erbij
Gaat het dan om je eigen kinderen? Of lopen er andere kinderen bij jullie de tuin in?
Hoe dan ook, ik zou er gewoon een vaste regel van maken, als de hond in de tuin is de deur op slot zodat je niet hóeft te anticiperen.
ook mijn eigen kinderen en andere kinderen
mijn eigen kinderen reageert hij nauwelijks op en hij is ook wel drukte om zich heen gewend hoor qua kinderen. en inderdaad deur op slot is wel verstandig
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

renee-uk schreef:mijn aangelijnde honden lopen voor me, de lijn mag strak maar ze mogen niet mijn schouder uit de kom trekken en dat doen ze dan ook niet.
in bepaalde situaties moeten ze 'naast' en dat doen ze ook.
en als het helemaal spannend wordt moeten ze volgen en zelfs dat doen ze.
brave hondjes heb ik toch :mrgreen:
Gut, zo gaat het hier ook eerlijk gezegd. Soms hebben ze wel de neiging om wat meer druk op de lijn te zetten maar daarin zijn ze ook wel te "houden" en te corrigeren met stem.
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Aan de lijn mag niet getrokken worden en op het fietspad (richting het bos) moeten ze naast lopen, afhankelijk van hoeveel honden ik bij me heb, is dat links of rechts, als ik ze alle 4 bij heb, lopen Jänta, Darko en Guapa links en Zena rechts, apart lopen de 1ste 3 links en Zena ook
los en zonder bal, loopt Jänta vlak achter mij, zo kort dat ze op mijn hielen loopt
Darko loopt los het 1ste half uur een meter of 4 voor mij, de rest van de wandeling loopt hij (bij wijze van) kilometers achter mij :piew:
Guapa loopt altijd voor mij, met of zonder bal
Zena loopt nooit niet los en aan de flex of lange lijn (15m) loopt ze altijd wel voor mij, zolang ze niet trekt kan het me niet veel schelen
Afbeelding
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Het interesseert mij altijd bijster weinig waar mijn honden lopen zolang ze me maar niet de hele wijk doorslepen.
Verder lopen ze maar waar ze willen of dat nou links, rechts voor of achter mij is.
Ik kan me daar echt zo niet druk om maken he. Maar dat heb ik met al die debiele regeltjes van hoe het zou moeten gaan.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Het maakt mij ook weinig uit, Arie loopt aan het eind van 8 meter flexlijn en Kira tuttelt achter me aan. Hoewel Aries getrek ons soms irriteert is dat toch niet genoeg om er iets aan te doen :mrgreen:
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Als ik met de honden hier even naar het poepveldje ga lopen de 4 grote voor me en de kleine achter me. Hebben we logeerhonden zoals nu dan lopen de 6 grote voor me en de kleine achter me. De grote heb ik in 1 hand en de kleine in de andere hand. Trekken, voor mijn voeten lopen en om me heen lopen is verboden en voor de rest zoeken ze het maar uit.

Als ze los lopen en ze moeten naast en volgen dan moeten ze binnen een straal van 1 meter bij me blijven, of dat nou links, recht of achter me is boeit me niet.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief
Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)

Ongelezen bericht door Mina2006 »

Aan de riem loopt Mina voor me, en zonder riem achter (nét achter me), naast me of een klein stukje vooruit.

Zelf denk ik dat het voor 'de leiding' niet uitmaakt of hij nu voor/achter/naast loopt, maar op de manier waarop.
Als Mina vooruit loopt, meestal uit nieuwsgierigheid (denk ik) kijkt ze toch achterom en wacht ze als ik stil sta, of als ik te ver achterloop. Als ze bijvoorbeeld niet zou kijken (of wel zou kijken maar lekker door zou lopen) kan het zijn dat ze denkt de leiding te hebben, maar kan ook dat ze het als spelletje ziet ''pak me dan''.

Het kan ook zijn dat een hond de leiding probeert te nemen door juist achter je te lopen (border collie bijvoorbeeld) maar ook hierbij: het ligt er maar net aan hoe dat gaat.
Afbeelding

9,5 jaar
marx-7
Actief
Mijn ras(sen): Als het maar 4 poten en een staart heeft

Ongelezen bericht door marx-7 »

Senna trekt aan de riem als we gaan wandelen in het grote wandelgebied totdat we daar zijn, dan mag ze los en gaat nooit verder dan 10 meter van me af. Max trekt niet (is al wat ouder) maar ik wil perse hebben dat ie voor me loopt als hij los is, dan kan ik hem beter in de gaten houden. Hij snuffelt tot ie een ons weegt en ik kan hem steeds gaan halen omdat meneer het belangrijker vind iets te inspecteren dan te luisteren :boos:

Komen we terug loopt Senna altijd los naast me, Max aan de riem
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Max (RIP)..........Baldo (RIP)...............Senna
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik heb er een die juist achterop wil lopen, want zo kun je alles overzien!
Sam!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sam! »

Bij Sam varieert het per wandeling. Meestal loopt hij, als hij aangelijnd is, naast of iets voor ons, maar bij het obligate avondrondje loopt hij standaard achter ons. Verstand op nul en met zijn neus in onze knieholte. Het lijkt het wel alsof hij denkt dat hij het avondrondje voor ons "plezier" loopt. Als Sam niet helemaal lekker is heeft hij ook de neiging om achter ons aan te sloffen, als hij dan losloopt blijft hij een beetje dreutelen tot hij aangelijnd wordt. Bij Sam betekent het achter lopen echt verstand op nul, baas zeg maar hoe we lopen, ik sjok er wel achteraan. Los is een heel ander verhaal dan loopt hij voorop.
cuatro
Actief
Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door cuatro »

Ik zie voorop lopen ook niet als positie voor de leider. En ook ik vind het makkelijker lopen als ze voor me lopen, niet voor me voeten natuurlijk :mrgreen: Zowel vast als los. Soms moeten ze even volgen als we iets moeten passeren.

De reu die wij hadden liep ook altijd voorop aan de flexlijn, maar bij elke kruising van straten of paden bleef hij altijd staan wachten om te kijken welke kant we op gingen. Maar ook als hij los liep bleef hij op een bepaalde afstand staan te wachten tot we weer genaderd waren en liep dan weer aan.

Het is wel zo dat hij vlak achter me ging lopen als ik heel boos op 'm was geweest. Kwam zelden voor en hij was dan ook wel erg onder de indruk.
groetjes monique
Rosannee_
Actief
Mijn ras(sen): Boerenfox X Engelse Springer Spaniël
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Rosannee_ »

Cherish schreef:Rex loopt hier altijd voor, meestal met een gespannen lijn, zowel links als rechts te bengelen.
Maakt voor mij geen zier uit. Op wandeling moet hij er enkel voor zorgen dat ik de straatstoep niet te dichtbij zie. :mrgreen:
Op training moet hij strak wandelen en doen wat ik vraag.
Zo gaat het bij mij ook, ik vind het niet heel erg maar mijn moeder wel en ze krijgt het maar niet voor elkaar om hem naast te laten lopen en trekt haar overal mee naar toe behalve als ze hem heel kort houd en de haar hand met de riem achter de rug. Iemand nog tips? :P
A dog is the only thing on this earth, that loves you more then he loves himself.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Rosannee_ schreef:
Cherish schreef:Rex loopt hier altijd voor, meestal met een gespannen lijn, zowel links als rechts te bengelen.
Maakt voor mij geen zier uit. Op wandeling moet hij er enkel voor zorgen dat ik de straatstoep niet te dichtbij zie. :mrgreen:
Zo gaat het bij mij ook, ik vind het niet heel erg maar mijn moeder wel en ze krijgt het maar niet voor elkaar om hem naast te laten lopen en trekt haar overal mee naar toe behalve als ze hem heel kort houd en de haar hand met de riem achter de rug. Iemand nog tips? :P
Zorgen dat hij met trekken niet daar komt waar hij naar toe wil.
Iets dat wij de honden vaak zelf leren omdat we de pup bijvoorbeeld zo snel mogelijk bij dat plekje willen hebben waar hij mag plassen.

Daar kan je zelf een oefening van maken.
Zet een krukje in de tuin en leg daarop wat de hond heel erg graag zou willen hebben.
Haal daarna je hond op (aangelijnd dus) en loop richting krukje.
Schiet hij naar voren dan draai je om en je loopt de andere kant op.
Herhaal dit net zo lang tot je met de hond naast je bij het krukje komt zonder dat de lijn strak heeft gestaan.
Als dat is gelukt, mag hij pakken wat er op dat krukje ligt.
Houdt daarbij de riem aan het handvat met twee handen tegen je buik aan gedrukt.
Scheelt in blessures :wink:

Doe dergelijke oefeningen ook op straat.
Hij komt gewoon nergens als hij trekt.
Dan loop je de andere kant op.

En kijk uit met die riem achterlangs.
Je moeder zou de eerste niet zijn met een schouder uit de kom door een plotselinge sprong voorwaarts van de hond.
Bovendien blijft het een strakke riem dus je leert niet om aan een slappe riem te lopen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rosannee_
Actief

ranetje schreef:
Rosannee_ schreef:
Zorgen dat hij met trekken niet daar komt waar hij naar toe wil.
Iets dat wij de honden vaak zelf leren omdat we de pup bijvoorbeeld zo snel mogelijk bij dat plekje willen hebben waar hij mag plassen.

Daar kan je zelf een oefening van maken.
Zet een krukje in de tuin en leg daarop wat de hond heel erg graag zou willen hebben.
Haal daarna je hond op (aangelijnd dus) en loop richting krukje.
Schiet hij naar voren dan draai je om en je loopt de andere kant op.
Herhaal dit net zo lang tot je met de hond naast je bij het krukje komt zonder dat de lijn strak heeft gestaan.
Als dat is gelukt, mag hij pakken wat er op dat krukje ligt.
Houdt daarbij de riem aan het handvat met twee handen tegen je buik aan gedrukt.
Scheelt in blessures :wink:

Doe dergelijke oefeningen ook op straat.
Hij komt gewoon nergens als hij trekt.
Dan loop je de andere kant op.

En kijk uit met die riem achterlangs.
Je moeder zou de eerste niet zijn met een schouder uit de kom door een plotselinge sprong voorwaarts van de hond.
Bovendien blijft het een strakke riem dus je leert niet om aan een slappe riem te lopen.
Bedankt voor de tip, zo ga ik zelf ook eens met hem oefenen. Dit heb ik een aantal keer buiten geprobeerd maar helaas tevergeefs, zodra ik om draaide had meneer al wat anders gevonden waar hij wel naar toe wou, en dan was ik alle kanten al op gegaan en kwam hij weer terug bij het eerste plekje. Ik ga het proberen door te beginnen in de tuin.
Oke, dat zal ik gelijk melden en ik zal het zelf ook niet meer doen(doe de riem soms achterlangs als we in een drukke straat oid. lopen)

Wat ik zelf wel heb geprobeerd is gewoon stil blijven staan tot de hond weer op jou let, maar zo heb ik al een stuk of 50 keer een half uur stil gestaan zonder dat hij op mij heeft gelet en ja, ik heb 's ochtends ook niet de tijd om ander halfuur buiten te staan dus ben ik daarmee gestopt. Het was ook zonder resultaat.
De hond dus dmv de riem achterlangs te houden naast te lopen, wat dus redelijk gaat al staat de riem wel strak.
En een anti-trektuigje wat prima werkt maar ik wil gewoon dat de hond normaal doet aan zijn gewone riem.

Het trekken is naar mijn idee ook echt uit enthousiasme die hij niet kan bewaren, het is vaak omdat hij iets ruikt of ziet en niet uit dominantie.
A dog is the only thing on this earth, that loves you more then he loves himself.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Wij zijn thuis vrij streng in de plaats waar de honden moeten lopen aan de lijn. Puur uit lijfsbehoud. Ik wil mijn honden binnen een meter van me (behalve als ze hun behoefte kwijt willen) en dan het liefst ietsje achter me. Shadow moet links en Misty rechts. Dat laatste vooral vanwege Misty haar autistische trekjes (alles moet ordentelijk en altijd hetzelfde) en omdat ik geen hond wil die voor mijn voeten loopt omdat hij ineens de andere kant op wil.
De plaats van mijn honden is daar omdat ik wil kunnen anticiperen op plotselinge bewegingen richting andere honden, katten en ander gespuis, niet wil vallen over mijn hond en niet in tweeen getrokken wil worden omdat ze allebei aan een andere kant van het pad willen snuffelen.
Of mijn hond de baas zou willen spelen of niet heeft daar niets mee van doen; ik wens zelf ook relaxed te kunnen lopen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Rosannee_ schreef:Het trekken is naar mijn idee ook echt uit enthousiasme die hij niet kan bewaren, het is vaak omdat hij iets ruikt of ziet en niet uit dominantie.
:ok:
Vergeet dat dominantieverhaal maar :wink:

Hij mag best enthousiast zijn.
Maar waar hij naar toe wil mag alleen met jouw toestemming.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rosannee_
Actief

ranetje schreef:
Rosannee_ schreef:Het trekken is naar mijn idee ook echt uit enthousiasme die hij niet kan bewaren, het is vaak omdat hij iets ruikt of ziet en niet uit dominantie.
:ok:
Vergeet dat dominantieverhaal maar :wink:

Hij mag best enthousiast zijn.
Maar waar hij naar toe wil mag alleen met jouw toestemming.
Ja inderdaad, ik heb het gister nog eens geprobeerd met zijn favoriete speeltje en ik merkte na 10 keer heen en weer al dat hij mij steeds in de gaten hield, of ik al zo ver was en het daarna rustig pakte. Bedankt voor de tip, ik denk dat dit een goede manier is om het m'n hond te leren!
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel

Ongelezen bericht door LaRep »

Ik zou het heerlijk vinden als Jip voor of achter me zou lopen maar meneertje wil perse naast me lopen en is hierdoor al menig keer ongewild in aanraking gekomen met maatje 38.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

LaRep schreef:Ik zou het heerlijk vinden als Jip voor of achter me zou lopen maar meneertje wil perse naast me lopen en is hierdoor al menig keer ongewild in aanraking gekomen met maatje 38.
kun je wel :S:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel

Ongelezen bericht door LaRep »

Kun je wel, kun je wel :devil: moet je tegen Jip zeggen!

Ik ben degene die iedere keer haar nek zowat breekt om het ventje te ontwijken en een hartverzakking krijg als ik iets onder mijn schoen voel omdat ik bang ben hem plat te trappen.

Hij moet maar een poosje bij Nana logeren denk ik :mrgreen:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

LaRep schreef:Kun je wel, kun je wel :devil: moet je tegen Jip zeggen!

Ik ben degene die iedere keer haar nek zowat breekt om het ventje te ontwijken en een hartverzakking krijg als ik iets onder mijn schoen voel omdat ik bang ben hem plat te trappen.

Hij moet maar een poosje bij Nana logeren denk ik :mrgreen:
als ie eenmaal gewend is aan maat 43 heb je wel meer ruimte met maat 38 :mrgreen:
lijkt me best een goed idee :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”