Agostini schreef:Irta schreef:
Daarnaast vind ik ook niet dat je per see met een HH een sport moet doen. Tuurlijk vinden ze dat leuk, maar die activiteit hoef je natuurlijk helemaal niet op een club te doen. Dat idee krijg je echter soms bijna wel, alsof zelf actictiviteiten aanbieden niet uitdagend genoeg is, ofzo
Er wordt gezegd dat het qua promotie van het ras veel beter zou zijn, als meer mensen met hun HH (een herder lijkt me toch, dus perfect geschikt om mee te sporten) aan sport zouden doen.
Dat het een perfecte huishond kan zijn, ben ik helemaal met je eens. Ik heb er 4, kunnen allemaal perfect binnen. ALS je ze genoeg te doen geeft! Dat veel Hollanders enkel dagelijks een blokje om mogen en voor de rest enkel op show komen, is gewoon zonde voor het ras.
Bij mij op de hondenschool zitten er 6 Hollanders (zonder die van mij mee te tellen) en dat heeft vooral te maken met het feit dat mensen zien dat ze met dat ras ook vanalles kunnen. Maar als niemand buiten komt met zijn HH, dan gaat er geen verbetering komen...
Ik bedoel het ook niet zozeer als kritiek op wat specifiek in dit topic gezegd wordt maar meer vanwege het alg beeld wat het bij mij oproept, die promotie

Tuurlijk, prima om veel te laten zien wat je er allemaal mee kunt, vooral niet laten (te meer omdat de honden het zelf ook weer geweldig vinden natuurlijk, nieuwe dingen proberen en/of gewoon veel bezig te zijn

). En het zal mensen ook vast aanspreken. Maar bedoel alleen dat je denk ik op moet passen dat het geen noodzaak lijkt om sporten met een HH te doen, of dat het alleen maar sporthonden zijn.
Daarnaast zijn het m.i namelijk ook hele fijne huishonden (idd wel als ze genoeg te doen hebben, maar zo extreem is dat allemal niet). En omdat er (wel hier) gezegd werd dat het geen gewone huishond is reaggerde ik. Een hond die er niks aan vindt dingen te ondernemen vind ik juist niet gewoon...
Dat het zonde is ze enkel een blokje om te laten ben ik natuurlijk ook helemaal eens, maar ook dat vind ik weer voor de meeste honden gelden en, zoals ik al zei, mensen die dat zoeken kunnen maar beter verre van bijna alle honden blijven
Edit: het is waarsch juist dat "het zou veel beter voor de promotie van het ras zijn als meer mensen aan sport zouden doen" dat bij mij een beetje het idee geeft dat er een beeld geschetst wordt dat het bijna alleen een sporthond zou zijn

Da beeld klopt volgens mij gewoon niet helemaal. Maar misschien zit ik er ook wel naast hoor, en potentiele kopers een goed beeld geven hoe ze als huishond zijn is miss ook wat lastig. Zou je bijna al mensen moeten hebben waar je thuis kunt gaan kijken, maar dan nog weet je niet hoe zo'n hond nou is als er geen bezoek is.