Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ras promotie, menining nodig pag. 9

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Re: Ras promotie

Ongelezen bericht door Agostini »

Nanna schreef:Of gewoon uit laten sterven.
Er is blijkbaar geen vraag en interesse vanuit het publiek.
Nou, dan niet.
Hoe erg is het als er een ras verdwijnt :19:
Er zijn ook fokkers die lang op voorhand al hun pups al kwijt zijn :wink:
Naar de korthaar bv is best wel wat vraag. Maar goed, ook daar zijn veel fokkers die een nest fokken zonder dat er aanvragen zijn en zo blijven ze dan makkelijker met pups zitten...

Heel weinig mensen zijn gekend met het ras. Promotie maken is 1 ding (op events staan etc) maar met de Hollander buiten komen, sporten, dingen doen, ... dat zou het ras veel meer deugd doen! Heel veel Hollanders zijn sofahondjes geworden, waar veel te weinig mee gedaan wordt. Waardoor ze ook helemaal niet opvallen.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Agostini schreef:
Heel weinig mensen zijn gekend met het ras. Promotie maken is 1 ding (op events staan etc) maar met de Hollander buiten komen, sporten, dingen doen, ... dat zou het ras veel meer deugd doen! Heel veel Hollanders zijn sofahondjes geworden, waar veel te weinig mee gedaan wordt. Waardoor ze ook helemaal niet opvallen.
Klopt, ik ken toevallig 2 langharen en die zie je nog wel eens op shows maar in de sport zie je ze maar weinig buiten de ipo om...
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Agostini schreef:
Nou, dan niet.
Er zijn ook fokkers die lang op voorhand al hun pups al kwijt zijn :wink:
Naar de korthaar bv is best wel wat vraag. Maar goed, ook daar zijn veel fokkers die een nest fokken zonder dat er aanvragen zijn en zo blijven ze dan makkelijker met pups zitten...
Korthaar heeft gelukkig ook geen problemen, tenminste niet dat ik weet. Hoor er in binnen en buitenland genoeg goede verhalen over.

Agostini schreef:
Nou, dan niet.
Ben ik het niet helemaal mee eens, denk dat er 2 stromingen HH mensen zijn, de gene die ze idd als huishond houden en de gene die echt actief zijn met hun honden. Is dat niet zo in elk ras?

Als ik ga kijken naar mensen die wel actief zijn (ruw en langhaar), is dat is de aanleg sporten, denk aan speuren en hoeden, niet echt populaire sporten waar je een hele dag naar gaat kijken toch?
De HH op de wedstrijden van behendigheid zorgen voor een portie lol, de dame die ik ken die er het meest actief in is kiest er bewust voor niet de top te halen, ze geniet van het karakter van haar honden en vind het niet erg om een dis te krijgen want ze heeft een leuke dag met haar honden. Vaak de mensen die daar wel komen kijken, kijken naar een ras die dat wel kan halen en laat dat nou net de HH niet zijn waardoor daar de HH ook afvalt.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Roo
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roo »

Ik denk dat je de HH veel meer moet promoten als huishond, als jij zegt dat ze dat ook goed kunnen zijn. Zodra je op youtube kijkt, zie je alleen scherpe en felle honden die pakwerk doen of als bewaking worden gepromoot. Dan vraag ik me, samen met een hoop andere mensen denk ik, af of dat niet veel te moeilijke honden zijn om aan te beginnen. En je krijgt op straat ook geen andere indruk van ze, omdat ik ze vrijwel nooit zie.

Ik denk dat het mooiste van het ras is dat het zulke allround-honden zijn. Ik denk niet dat er een ras is, behalve de mechelaar, die meer divers is. Drijven, politiewerk, sport ect. Ik denk dat ik dat ook meer naar voren zou laten komen.
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Roo schreef:Ik denk dat je de HH veel meer moet promoten als huishond, als jij zegt dat ze dat ook goed kunnen zijn. Zodra je op youtube kijkt, zie je alleen scherpe en felle honden die pakwerk doen of als bewaking worden gepromoot. Dan vraag ik me, samen met een hoop andere mensen denk ik, af of dat niet veel te moeilijke honden zijn om aan te beginnen. En je krijgt op straat ook geen andere indruk van ze, omdat ik ze vrijwel nooit zie.

Ik denk dat het mooiste van het ras is dat het zulke allround-honden zijn. Ik denk niet dat er een ras is, behalve de mechelaar, die meer divers is. Drijven, politiewerk, sport ect. Ik denk dat ik dat ook meer naar voren zou laten komen.
Het zijn niet echt standaard huishonden, maar welke hond is dat wel ;)

Op Youtube zie je idd veel scherpe honden waarvan mensen denken doordat ze streepjes hebben, dat het echt HH zijn wat 9 van de 10 keer niet het geval is. Er zijn bepaalde korthaar kennels die wel specifiek fokken op scherpe honden maar dat zijn er maar een paar.
Dit is dus ook de reden waarom er een algemeen promotie filmpje gaat komen waarin de veelzijdigheid van het ras naar voren gaat komen met juist geen nadruk op ipo/knpv
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

***puppy*** schreef: Dit is dus ook de reden waarom er een algemeen promotie filmpje gaat komen waarin de veelzijdigheid van het ras naar voren gaat komen met juist geen nadruk op ipo/knpv
Heel slim, want het zijn echt wel leuke honden :ok:
Ik heb ze gisteren op animal event bekeken. Leuk dat ze zo mooi vooraan zaten en goed opvielen!
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

dan heb je me gezien ;)

Vond het ook erg fijn dat er in de grote ring nog even bij stilgestaan werd dat het echt een zeldzaam huisdierras is
Afbeelding
Machie
Zeer actief

***puppy*** schreef:dan heb je me gezien ;)

Vond het ook erg fijn dat er in de grote ring nog even bij stilgestaan werd dat het echt een zeldzaam huisdierras is
Niet bewust, maar jij had Csiva wel gezien las ik ;)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Die aandacht kun je zelf genereren.
Die Friese beesten staan altijd en overal met hun kokkerd vooraan ;)

Je moet een goeie PR-persoon hebben in je club en dan moet jij eens opletten!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Wij hebben sinds 2 weken een prachtig HH lh puppyreutje op les, een heerlijk boefje.
Hij zal later ook worden ingezet vertelde zijn eigenaresse. (mits gezond natuurlijk etc)
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

massam schreef:heel belangrijk is inderdaad het aangeven hoe een hond in het dagelijks leven is.

de geschiedenis is leuk, maar niet meer dan dat. de rasstandaard is leuk om door te kijken maar ook niet meer dan dat.

dan zoek je op karakter en vind je meestal iets als "sportieve, vriendelijke hond die een consequente baas nodig heeft"

leuk maar daar heb ik niks aan.. dat is 80% van de rassen....

ik wil weten hoe ze met andere honden zijn. of ze het leuk vinden om te sporten of dat ze na 3x het kunstje wel kennen en zelf iets gaan bedenken. of ze kinderen leuk vinden of dat ze kinderen ook nog leuk vinden als het buurjongetje en het "eigen" kind stoeiend door de kamer rollen etcetcetc
Hier ben ik het helemaal mee eens.

Ik heb zelf het idee dat er alleen de positieve kanten van een ras worden benadrukt maar dat minpunten (voor zover je dat zo moet noemen) niet worden genoemd. Zo was dat ook bij Animal Event vond ik. Alle rassen werden heel beknopt omschreven, maar inderdaad allemaal een beetje op de zelfde manier, zoals hierboven genoemd word. "sportieve hond, maar wel consequente opvoeding".
Maar vervolgens word niets gezegd over bijvoorbeeld hondagressie of jachtinstict of terughoudend naar vreemde mensen.
Ook word er bijna nooit wat gezegd over de gezondheid en hoe beroerd die is bij sommige rassen.
Als je als leek zulke dingen niet hoort, lijkt het net of bijna alle rassen hetzelfde zijn, maar dat alleen de verpakking, het uiterlijk, anders is. :ugh:
Afbeelding
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

Joera schreef:
massam schreef:heel belangrijk is inderdaad het aangeven hoe een hond in het dagelijks leven is.

de geschiedenis is leuk, maar niet meer dan dat. de rasstandaard is leuk om door te kijken maar ook niet meer dan dat.

dan zoek je op karakter en vind je meestal iets als "sportieve, vriendelijke hond die een consequente baas nodig heeft"

ik wil weten hoe ze met andere honden zijn. of ze het leuk vinden om te sporten of dat ze na 3x het kunstje wel kennen en zelf iets gaan bedenken. of ze kinderen leuk vinden of dat ze kinderen ook nog leuk vinden als het buurjongetje en het "eigen" kind stoeiend door de kamer rollen etcetcetc

Ik heb zelf het idee dat er alleen de positieve kanten van een ras worden benadrukt maar dat minpunten (voor zover je dat zo moet noemen) niet worden genoemd. Zo was dat ook bij Animal Event vond ik. Alle rassen werden heel beknopt omschreven, maar inderdaad allemaal een beetje op de zelfde manier, zoals hierboven genoemd word. "sportieve hond, maar wel consequente opvoeding".
Maar vervolgens word niets gezegd over bijvoorbeeld hondagressie of jachtinstict of terughoudend naar vreemde mensen.
Ook word er bijna nooit wat gezegd over de gezondheid en hoe beroerd die is bij sommige rassen.
Als je als leek zulke dingen niet hoort, lijkt het net of bijna alle rassen hetzelfde zijn, maar dat alleen de verpakking, het uiterlijk, anders is. :ugh:
Daar ben ik het ook wel mee eens.

Daarnaast vind ik ook niet dat je per see met een HH een sport moet doen. Tuurlijk vinden ze dat leuk, maar die activiteit hoef je natuurlijk helemaal niet op een club te doen. Dat idee krijg je echter soms bijna wel, alsof zelf actictiviteiten aanbieden niet uitdagend genoeg is, ofzo :U: Daar schrik je denk ik ook weer potentiele kopers mee af. Helemaal omdat mensen die wel een echte sporthond zoeken ook weer voor een ander ras kiezen omdat die simpelweg beter presteren (bc bv als het doel agility op topniveau is)

Om dan maar weer eens met mijn kruising aan te komen :wink: Daar train ik dus ook niet mee op een club. Maar ik durf wel te stellen dat Tadej nu zeker niet minder gelukkig en tevreden is dan toen ik dat wel deed. Ze doet het liefste dingen met mij (en waar dat is maakt verder niet uit), zoals alle of iig de meeste herders. Ik weet waar ze behoefte aan heeft en geef haar daar uitlaatkleppen voor. Ze heeft wel wat uitdaging nodig, zoals ook alle herders. Maar zo'n extreem onverzadigbare hond is het nou ook weer niet.
Tadej vindt het wel prettig om regelmatig haar rust te krijgen in de kennel (wordt erg kribbig als ze altijd drukte om haar heen heeft), maar dat ik volgens mij bij de stb HH niet aan de orde over het algemeen. Dus imo is een stb HH wel degelijk een "gewone huishond". Dat zegt volgens mij namelijk niet dat het een luie niksnut is. Mensen die dat zoeken kunnen imo sowieso maar beter verre van welke herder (of hond in het algemeen) dan ook blijven (misschien muv een paar gezelschapshondjes?).

Zelf zou ik denk ik best eens een kruising korthaar ruwhaar willen. Wat mij vooral tegen zou houden een korthaar te nemen is de instabiliteit die voorkomt. En dat is nu juist iets wat ik erg belangrijk vind...
Agostini
Zeer actief

Irta schreef:
Daarnaast vind ik ook niet dat je per see met een HH een sport moet doen. Tuurlijk vinden ze dat leuk, maar die activiteit hoef je natuurlijk helemaal niet op een club te doen. Dat idee krijg je echter soms bijna wel, alsof zelf actictiviteiten aanbieden niet uitdagend genoeg is, ofzo
Er wordt gezegd dat het qua promotie van het ras veel beter zou zijn, als meer mensen met hun HH (een herder lijkt me toch, dus perfect geschikt om mee te sporten) aan sport zouden doen.

Dat het een perfecte huishond kan zijn, ben ik helemaal met je eens. Ik heb er 4, kunnen allemaal perfect binnen. ALS je ze genoeg te doen geeft! Dat veel Hollanders enkel dagelijks een blokje om mogen en voor de rest enkel op show komen, is gewoon zonde voor het ras.

Bij mij op de hondenschool zitten er 6 Hollanders (zonder die van mij mee te tellen) en dat heeft vooral te maken met het feit dat mensen zien dat ze met dat ras ook vanalles kunnen. Maar als niemand buiten komt met zijn HH, dan gaat er geen verbetering komen...
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Hier ook nog steeds interesse in de Hollander, was ook aan het oriënteren, maar er piepte een mechelding tussendoor...
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:
***puppy*** schreef:dan heb je me gezien ;)

Niet bewust, maar jij had Csiva wel gezien las ik ;)
ja ff snel maar ik moest weer terug naar de honden dus had geen tijd voor een uitgebreid praatje :)
Marjoleine schreef:Die aandacht kun je zelf genereren.
Die Friese beesten staan altijd en overal met hun kokkerd vooraan ;)

Je moet een goeie PR-persoon hebben in je club en dan moet jij eens opletten!
Er is er sinds kort 1, en die doet heel hard haar best en ik ben nog meer ideeën aan het verzamelen zodat we nog meer opties hebben.
*Esther schreef:Wij hebben sinds 2 weken een prachtig HH lh puppyreutje op les, een heerlijk boefje.
Hij zal later ook worden ingezet vertelde zijn eigenaresse. (mits gezond natuurlijk etc)
Heel fijn, ben benieuwd welke meneer het is.
Joera schreef:

Ik kan daar inderdaad een boekje over open doen, het kunnen echt wel etterbakken zijn met een heel uitgesproken mening en vooral eigen ideeën, maar daar later meer over.
Irta schreef:
Joera schreef:

Daar ben ik het ook wel mee eens.

Daarnaast vind ik ook niet dat je per see met een HH een sport moet doen. Tuurlijk vinden ze dat leuk, maar die activiteit hoef je natuurlijk helemaal niet op een club te doen. Dat idee krijg je echter soms bijna wel, alsof zelf actictiviteiten aanbieden niet uitdagend genoeg is, ofzo :U: Daar schrik je denk ik ook weer potentiele kopers mee af. Helemaal omdat mensen die wel een echte sporthond zoeken ook weer voor een ander ras kiezen omdat die simpelweg beter presteren (bc bv als het doel agility op topniveau is)

Om dan maar weer eens met mijn kruising aan te komen :wink: Daar train ik dus ook niet mee op een club. Maar ik durf wel te stellen dat Tadej nu zeker niet minder gelukkig en tevreden is dan toen ik dat wel deed. Ze doet het liefste dingen met mij (en waar dat is maakt verder niet uit), zoals alle of iig de meeste herders. Ik weet waar ze behoefte aan heeft en geef haar daar uitlaatkleppen voor. Ze heeft wel wat uitdaging nodig, zoals ook alle herders. Maar zo'n extreem onverzadigbare hond is het nou ook weer niet.
Tadej vindt het wel prettig om regelmatig haar rust te krijgen in de kennel (wordt erg kribbig als ze altijd drukte om haar heen heeft), maar dat ik volgens mij bij de stb HH niet aan de orde over het algemeen. Dus imo is een stb HH wel degelijk een "gewone huishond". Dat zegt volgens mij namelijk niet dat het een luie niksnut is. Mensen die dat zoeken kunnen imo sowieso maar beter verre van welke herder (of hond in het algemeen) dan ook blijven (misschien muv een paar gezelschapshondjes?).

Zelf zou ik denk ik best eens een kruising korthaar ruwhaar willen. Wat mij vooral tegen zou houden een korthaar te nemen is de instabiliteit die voorkomt. En dat is nu juist iets wat ik erg belangrijk vind...
Ik ben het absoluut met je eens, ze moeten een geestelijke uitdaging hebben maar als jij ergens op een grasveldje aan het trainen bent, bereik je minder mensen als dat er een hond op een club bezig is. Neemt niet weg dat ik absoluut niet afkeur wat je doet en ik zal ook zeker niet zeggen dat Tadej wat te kort komt. Maar er zijn ook genoeg mensen die er begeleiding bij nodig hebben.

Ik ben zelf iets voorzichtig met de uitdrukking huishond, puur omdat ik heb gemerkt dat er dan een aanname is in de zin van 4 keer per dag een blokje om en op zondag naar het bos toe.
Jeannettebo schreef:Hier ook nog steeds interesse in de Hollander, was ook aan het oriënteren, maar er piepte een mechelding tussendoor...
Wel een heel leuk mechel meisje ;)
Afbeelding
Irta
Zeer actief

Agostini schreef:
Irta schreef:
Daarnaast vind ik ook niet dat je per see met een HH een sport moet doen. Tuurlijk vinden ze dat leuk, maar die activiteit hoef je natuurlijk helemaal niet op een club te doen. Dat idee krijg je echter soms bijna wel, alsof zelf actictiviteiten aanbieden niet uitdagend genoeg is, ofzo
Er wordt gezegd dat het qua promotie van het ras veel beter zou zijn, als meer mensen met hun HH (een herder lijkt me toch, dus perfect geschikt om mee te sporten) aan sport zouden doen.

Dat het een perfecte huishond kan zijn, ben ik helemaal met je eens. Ik heb er 4, kunnen allemaal perfect binnen. ALS je ze genoeg te doen geeft! Dat veel Hollanders enkel dagelijks een blokje om mogen en voor de rest enkel op show komen, is gewoon zonde voor het ras.

Bij mij op de hondenschool zitten er 6 Hollanders (zonder die van mij mee te tellen) en dat heeft vooral te maken met het feit dat mensen zien dat ze met dat ras ook vanalles kunnen. Maar als niemand buiten komt met zijn HH, dan gaat er geen verbetering komen...
Ik bedoel het ook niet zozeer als kritiek op wat specifiek in dit topic gezegd wordt maar meer vanwege het alg beeld wat het bij mij oproept, die promotie :wink: Tuurlijk, prima om veel te laten zien wat je er allemaal mee kunt, vooral niet laten (te meer omdat de honden het zelf ook weer geweldig vinden natuurlijk, nieuwe dingen proberen en/of gewoon veel bezig te zijn :E: ). En het zal mensen ook vast aanspreken. Maar bedoel alleen dat je denk ik op moet passen dat het geen noodzaak lijkt om sporten met een HH te doen, of dat het alleen maar sporthonden zijn. Daarnaast zijn het m.i namelijk ook hele fijne huishonden (idd wel als ze genoeg te doen hebben, maar zo extreem is dat allemal niet). En omdat er (wel hier) gezegd werd dat het geen gewone huishond is reaggerde ik. Een hond die er niks aan vindt dingen te ondernemen vind ik juist niet gewoon...

Dat het zonde is ze enkel een blokje om te laten ben ik natuurlijk ook helemaal eens, maar ook dat vind ik weer voor de meeste honden gelden en, zoals ik al zei, mensen die dat zoeken kunnen maar beter verre van bijna alle honden blijven :wink:

Edit: het is waarsch juist dat "het zou veel beter voor de promotie van het ras zijn als meer mensen aan sport zouden doen" dat bij mij een beetje het idee geeft dat er een beeld geschetst wordt dat het bijna alleen een sporthond zou zijn :wink: Da beeld klopt volgens mij gewoon niet helemaal. Maar misschien zit ik er ook wel naast hoor, en potentiele kopers een goed beeld geven hoe ze als huishond zijn is miss ook wat lastig. Zou je bijna al mensen moeten hebben waar je thuis kunt gaan kijken, maar dan nog weet je niet hoe zo'n hond nou is als er geen bezoek is.
Irta
Zeer actief

***puppy*** schreef: Ik ben het absoluut met je eens, ze moeten een geestelijke uitdaging hebben maar als jij ergens op een grasveldje aan het trainen bent, bereik je minder mensen als dat er een hond op een club bezig is. Neemt niet weg dat ik absoluut niet afkeur wat je doet en ik zal ook zeker niet zeggen dat Tadej wat te kort komt. Maar er zijn ook genoeg mensen die er begeleiding bij nodig hebben.

Ik ben zelf iets voorzichtig met de uitdrukking huishond, puur omdat ik heb gemerkt dat er dan een aanname is in de zin van 4 keer per dag een blokje om en op zondag naar het bos toe.
:wink: Tadej was maar een voorbeeld, voel me niet zo aangevallen hoor, gelukkig. Nogmaals, hartstikke goed en leuk hoor, om met ze te sporten! Ik wil ook niet zeggen dat het beter is zoals ik het doe, het ging mij meer om het beeld wat je wellicht oproept over dat huishond zijn :wink: maar hoop dat het nu een beetje duidelijk is wat ik bedoel obv mn post hiervoor.

Edit :roll: : maar wat jij zegt over dat mensen vaak juist het idee bij huishond hebben dat het een hond is die helemaal geen actie nodig heeft zou idd ook best kunnen, zoveel zicht heb ik daar ook niet op...

Nog even iets over die karakterbeschrijving die vaak zo vaag en nietszeggend is bij veel rassen. Fora vind ik sowieso altijd erg verhelderend wat dat betreft (meestal als ik wat meer over een bepaald ras wil weten is dat een van de eerste dingen die in opzoek), maar een forum over de HH is er al. Maar wat ook heel helpend kan zijn is een blog/part. website met een hele uitgebreide, goed geschreven beschrijving van de honden (van die persoon of, liever nog natuurlijk, in het algemeen). Als ik heel eerlijk ben, zou ik die van een hh niet weten... Sowieso niet waar je nou heel duidelijk een beeld krijgt van het karakter. En dat is denk ik wel het eerste waar ik wat aan zou doen.... Misschien die ook weer veel promoten op fora, rasver. of op die evenementen. Filmpjes zijn ook leuk, maar is ook weer zo beknopt en een momentopname... Moeilijk om daar een compleet beeld te geven denk ik.
Laatst gewijzigd door Irta op 06 mei 2013 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Agostini
Zeer actief

Irta schreef: Edit: het is waarsch juist dat "het zou veel beter voor de promotie van het ras zijn als meer mensen aan sport zouden doen" dat bij mij een beetje het idee geeft dat er een beeld geschetst wordt dat het bijna alleen een sporthond zou zijn :wink: Da beeld klopt volgens mij gewoon niet helemaal. Maar misschien zit ik er ook wel naast hoor, en potentiele kopers een goed beeld geven hoe ze als huishond zijn is miss ook wat lastig. Zou je bijna al mensen moeten hebben waar je thuis kunt gaan kijken, maar dan nog weet je niet hoe zo'n hond nou is als er geen bezoek is.
Voor mij zijn het dus actieve huishonden, die naast het 'thuisleven' ook iets te doen moeten hebben. Het ras wil maar wat graag dingen doen en ondernemen met z'n baas. En dat kan echt vanalles zijn, zo is mijn reu gek van canicross en bikejörring, maar ik loop er ook competitie agility mee. Mijn teef ben ik dan weer aan het opleiden in het IPO programma.

Potentiële kopers kunnen steeds bij fokkers gaan kijken (kan bij mij allesinds toch) om zo kennis te maken met het ras. Hier kunnen ze perfect zien hoe de honden in huis zijn!
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Agostini schreef:
Irta schreef: Edit: het is waarsch juist dat "het zou veel beter voor de promotie van het ras zijn als meer mensen aan sport zouden doen" dat bij mij een beetje het idee geeft dat er een beeld geschetst wordt dat het bijna alleen een sporthond zou zijn :wink: Da beeld klopt volgens mij gewoon niet helemaal. Maar misschien zit ik er ook wel naast hoor, en potentiele kopers een goed beeld geven hoe ze als huishond zijn is miss ook wat lastig. Zou je bijna al mensen moeten hebben waar je thuis kunt gaan kijken, maar dan nog weet je niet hoe zo'n hond nou is als er geen bezoek is.
Voor mij zijn het dus actieve huishonden, die naast het 'thuisleven' ook iets te doen moeten hebben. Het ras wil maar wat graag dingen doen en ondernemen met z'n baas. En dat kan echt vanalles zijn, zo is mijn reu gek van canicross en bikejörring, maar ik loop er ook competitie agility mee. Mijn teef ben ik dan weer aan het opleiden in het IPO programma.

Potentiële kopers kunnen steeds bij fokkers gaan kijken (kan bij mij allesinds toch) om zo kennis te maken met het ras. Hier kunnen ze perfect zien hoe de honden in huis zijn!
Ik ben persoonlijk van mening dat behalve de dagelijkse blokjes om en fikse wandelingen in het bos ook geestelijke uitdaging gegeven moet worden, met klem op moet om ze op die manier bezig te houden. Ik ken HH waarbij dat niet gebeurd en dat zijn toch wel zielige hoopjes hond geworden.

Potentiële pup kopers kunnen absoluut komen kijken, waar ze maar willen. Nadeel is dus alleen dat er weinig pup kopers dus we kunnen wel een hoop laten zien maar dan moet er ook naar gekeken worden ;)
Afbeelding
Irta
Zeer actief

***puppy*** schreef:
Agostini schreef:

Ik ben persoonlijk van mening dat behalve de dagelijkse blokjes om en fikse wandelingen in het bos ook geestelijke uitdaging gegeven moet worden, met klem op moet om ze op die manier bezig te houden. Ik ken HH waarbij dat niet gebeurd en dat zijn toch wel zielige hoopjes hond geworden.

Potentiële pup kopers kunnen absoluut komen kijken, waar ze maar willen. Nadeel is dus alleen dat er weinig pup kopers dus we kunnen wel een hoop laten zien maar dan moet er ook naar gekeken worden ;)
Haha, ja dat laatste is natuurlijk helemaal waar. Rest trouwens ook, maar volgens mij zei ik dus hetzelfde. Mijn enige punt is/was dat het en-en is ipv alleen sport :19: Geestelijke uitdaging is niet afhankelijk van een sport op club imo... En dat jullie dat wel weten zal best, maar gaat mij in deze om het beeld wat het kan geven (bij mij wel iig)

En wb dat komen kijken, super... maar miss handig om daar dan ook wat meer de nadruk op te leggen.... Zoals bij de rasver simpelweg een lijst te hebben met mensen die daar open voor staan? Misschien zijn er wel veel meer mensen waar geinteresseerden welkom zijn, zodat je veel meer opties hebt als geinteresseerde zijnde. Nu kun je natuurlijk fokkers contacteren, maar zo veel zijn die er nou ook weer niet. En hoe moet een leek de rest nou weten te vinden? Is toch makkelijker als er dichtbij iemand is waar je eerst eens zou kunnen gaan kijken....
Laatst gewijzigd door Irta op 06 mei 2013 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Agostini
Zeer actief

***puppy*** schreef: Ik ben persoonlijk van mening dat behalve de dagelijkse blokjes om en fikse wandelingen in het bos ook geestelijke uitdaging gegeven moet worden, met klem op moet om ze op die manier bezig te houden. Ik ken HH waarbij dat niet gebeurd en dat zijn toch wel zielige hoopjes hond geworden.

Alhoewel ik denk dat naar clubmatch alleen maar mensen die reeds bekend zijn met het ras komen, misschien is het interessant om daar wat extra te organiseren. Er staat altijd wel een agility veld, maar buiten een enkeling die daar gebruik van maakt staat dat er maar. Eventueel een stukje G&G, een pakwerker, ... Kortom de hele dag iets te doen, als er dan toch geïnteresseerden komen kijken, zien ze de honden in actie. Niet alleen "showen". Want dat interesseert de meeste mensen helemaal niet...

Dat zou ik trouwens op meer events doen, hoe cool ik schapendrijven ook vind, bijna niemand gaat dat doen met een HH. (en zij die het dan nog overwegen vinden geen club, weet ik uit ervaring). Probeer dingen te organiseren die mensen kennen, beetje actie, waardoor de mensen blijven kijken.
De enige moment dat er in het hondendorp mensen bleven staan om te kijken was toen er pakwerk gedaan werd met de Duitse Herders. Als je aandacht wil, doe dan wat spectaculair...
Ik blijf ook niet staan als er wat honden in een ring staan en er iemand wat over staat te vertellen. Wel als die iets leuks laten zien!
Agostini
Zeer actief

Irta schreef:Geestelijke uitdaging is niet afhankelijk van een sport op club imo... En dat jullie dat wel weten zal best, maar gaat mij in deze om het beeld wat het kan geven (bij mij wel iig)
Klopt hoor, je kan je hond zonder club perfect "onderhouden". Ga ik helemaal in mee, maar als het om promoten gaat, moet je met iets naar buiten kunnen komen :wink:
Irta
Zeer actief

Dat zou ik trouwens op meer events doen, hoe cool ik schapendrijven ook vind, bijna niemand gaat dat doen met een HH. (en zij die het dan nog overwegen vinden geen club, weet ik uit ervaring). Probeer dingen te organiseren die mensen kennen, beetje actie, waardoor de mensen blijven kijken.
De enige moment dat er in het hondendorp mensen bleven staan om te kijken was toen er pakwerk gedaan werd met de Duitse Herders. Als je aandacht wil, doe dan wat spectaculair...
Ik blijf ook niet staan als er wat honden in een ring staan en er iemand wat over staat te vertellen. Wel als die iets leuks laten zien!
Eens! Alhoewel dat imo ook met iets anders kan dan pakwerk. Maar een goede vertegenwoordiger vh ras is wel heel belangrijk denk ik. Wat is bv bij de crufts het leukste vond (jaja, heb ik ook af en toe zitten kijken :wink: ) waren de jachthondendemonstraties. Had ik nooit verwacht. Vooral dat kleine zwarte spanieltje. Geweldig hondje! :80: Daar heb ik werkelijk nul verstand van, zeker van die rassen, maar die verbaasde me enorm. En dan vooral het plezier wat het beestje had in z'n werk. Had nooit gedacht dat die zoveel drive konden hebben :blont: En trouwens, eigenlijk trok me dat ook over de streep toen ik voor het eerst bij familie Tadej ging kijken.
Als ik dat dan doortrek naar de hh, lijkt het mij dat het leuker is om 1 of miss 2 honden (plus baasjes natuurlijk) die ergens heel erg goed in zijn een demo te laten geven. Dan wek je denk ik meer intresse dan meerdere honden die gezellig wat aan het doen zijn met baas maar wat vooral om de lol tussen baas en hond gaat (en wederom, niks ten nadele van leuk bezig zijn met je hond, maar niet bijzonder interessant voor onbekenden. Dat is wel leuk als je interesse al gewekt is, maar zover is het dus bij de meeste mensen nog niet :wink: ).
Irta
Zeer actief

Agostini schreef:
Irta schreef:Geestelijke uitdaging is niet afhankelijk van een sport op club imo... En dat jullie dat wel weten zal best, maar gaat mij in deze om het beeld wat het kan geven (bij mij wel iig)
Klopt hoor, je kan je hond zonder club perfect "onderhouden". Ga ik helemaal in mee, maar als het om promoten gaat, moet je met iets naar buiten kunnen komen :wink:
Dat snap ik , maar (en dan hoe ik hier ook over op) nu ligt de nadruk (naar het schijnt iig) puur op die actie. En nogmaals, dat is ook goed om te laten zien, maar is maar een deel van het wezen HH natuurlijk. En bovendien niet bepaald onderscheidend als je het mij vraagt want waarom dan juist die HH kiezen, terwijl je met heeeel veel rassen sport/activiteiten kunt/moet doen, waar meestal een veel grotere populatie (en dus keus) van rondloopt (en vaak een (veel) duidelijker beeld van is....). Wat ze wel kan onderscheiden (het karakter, dus bv hoe ze als huishond zijn!) lijkt me dus minstens zo belangrijk. Ik zou mijn pijlen dus niet alleen op die activiteiten richten (maar nogmaals, ik zeg dus pertinent niet dat je dat helemaal niet zou moeten doen!!!).
Agostini
Zeer actief

Irta schreef:
Eens! Alhoewel dat imo ook met iets anders kan dan pakwerk. Maar een goede vertegenwoordiger vh ras is wel heel belangrijk denk ik. Wat is bv bij de crufts het leukste vond (jaja, heb ik ook af en toe zitten kijken :wink: ) waren de jachthondendemonstraties. Had ik nooit verwacht. Vooral dat kleine zwarte spanieltje. Geweldig hondje! :80: Daar heb ik werkelijk nul verstand van, zeker van die rassen, maar die verbaasde me enorm. En dan vooral het plezier wat het beestje had in z'n werk. Had nooit gedacht dat die zoveel drive konden hebben :blont: En trouwens, eigenlijk trok me dat ook over de streep toen ik voor het eerst bij familie Tadej ging kijken.
Als ik dat dan doortrek naar de hh, lijkt het mij dat het leuker is om 1 of miss 2 honden (plus baasjes natuurlijk) die ergens heel erg goed in zijn een demo te laten geven. Dan wek je denk ik meer intresse dan meerdere honden die gezellig wat aan het doen zijn met baas maar wat vooral om de lol tussen baas en hond gaat (en wederom, niks ten nadele van leuk bezig zijn met je hond, maar niet bijzonder interessant voor onbekenden. Dat is wel leuk als je interesse al gewekt is, maar zover is het dus bij de meeste mensen nog niet :wink: ).
Ik haal pakwerk aan, omdat het me opviel op Animal Event dat er toen wel heel veel mensen in het hondendorp stonden. Op andere momenten was dat niet. Maar dat kan evengoed agility zijn, of, of, of... Als het maar iets met wat actie is, niet te saai, niet te eentonig en iets dat de mensen enkele minuten kan boeien zodat ze het ook mee naar huis nemen.
Irta
Zeer actief

Agostini schreef: Ik haal pakwerk aan, omdat het me opviel op Animal Event dat er toen wel heel veel mensen in het hondendorp stonden. Op andere momenten was dat niet. Maar dat kan evengoed agility zijn, of, of, of... Als het maar iets met wat actie is, niet te saai, niet te eentonig en iets dat de mensen enkele minuten kan boeien zodat ze het ook mee naar huis nemen.
Dat geloof ik meteen, maar heb je alleen niet zo veel aan als de meeste mensen helemaal geen pakwerk willen doen (en mensen die dat wel willen gaan dan denk ik sneller voor een mechel, want meer keus en veel duidelijker wat voor hond dat is, plus naar wat ik lees stabieler....).
Zelfde geldt voor agility; waarom dan HH ipv bc, terwijl laatstgenoemde er beter in zijn, er een grotere populatie is en (dus) wederom veel meer voorkomen :U:
Agostini
Zeer actief

Irta schreef:
Agostini schreef: Ik haal pakwerk aan, omdat het me opviel op Animal Event dat er toen wel heel veel mensen in het hondendorp stonden. Op andere momenten was dat niet. Maar dat kan evengoed agility zijn, of, of, of... Als het maar iets met wat actie is, niet te saai, niet te eentonig en iets dat de mensen enkele minuten kan boeien zodat ze het ook mee naar huis nemen.
Dat geloof ik meteen, maar heb je alleen niet zo veel aan als de meeste mensen helemaal geen pakwerk willen doen (en mensen die dat wel willen gaan dan denk ik sneller voor een mechel, want meer keus en veel duidelijker wat voor hond dat is, plus naar wat ik lees stabieler....).
Zelfde geldt voor agility; waarom dan HH ipv bc, terwijl laatstgenoemde er beter in zijn, er een grotere populatie is en (dus) wederom veel meer voorkomen :U:
Daar zit je in mijn ogen fout...
Tuurlijk kiezen veel mensen een mechel voor het pakwerk of een bc voor agility, maar er zijn ook zat mensen die deze rassen niet willen om andere eigenschappen. Er zijn ook mensen zat die niet top willen spelen, maar gewoon een maatje zoeken om leuk mee te kunnen sporten.
En het is net dat publiek dat je moet zien aan te spreken.

Op de IPO club waar ik train zit geen enkele mechel, waar ik agility doe zitten meer andere rassen dan bc's. Dus er zijn echt wel mensen die bewust voor een ander ras kiezen. (dat deed ik trouwens heel wat jaren geleden ook, van de Mechel naar de Hollander. Dit vooral om van de nervositeit vanaf te zijn..)
Irta
Zeer actief

En die andere rassen waar vaak voor gekozen wordt ipv die rassen die aan de top meedraaien zijn ook zo onbekend? Lijkt mij toch niet. Dan komen we dus weer op die duidelijkheid over het karakter wat er dus weinig is.... Mensen die een hond niet op de eerste plaats voor de sport kopen zou je dus ook niet in de eerste plaats en uitsluitend over de streep moeten proberen te trekken dmv allerlei sporten te laten zien, lijkt mij :wink:

Daarnaast (!!!) en wat mij betreft in de eerste plaats moet er volgens mij juist meer duidelijke, uitgebreide, eerlijke en vooral ook makkelijk toegankelijke (!) info beschikbaar zijn over wat voor hond het nou eigenlijk is. En dus ook vooral zonder daar eerst weer allerlei moeite voor te moeten doen (en met veel moeite bedoel ik naar allerlei events, meelopen met wandelingen etc.) (want voor de HH tientallen andere rassen waar veel meer over te vinden is en waar dan meestal ook vast wel wat tussen zit wat aanspreekt). Dan kunnen mensen enthousiast worden over dat hele sport gebeuren.
Irta
Zeer actief

Agostini schreef:(dat deed ik trouwens heel wat jaren geleden ook, van de Mechel naar de Hollander. Dit vooral om van de nervositeit vanaf te zijn..)
sja, toch is dat instabiele wel wat vaak aan de hh gekoppeld wordt, helaas... En of dat nou wel of niet klopt, duidelijk is dus wel dat er nog heel veel moet gebeuren op dat punt.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Klein beetje geschiedenis is mooi maar houd het realistiesch en daarbij een flink portie belevenissen en ervaringen van de bezitters zowel als huishond en als sporter , maar ook als waker op je erf en kindervriend .
Zet de gemidelde prijs van pups / trimprijs /borstel en kam tips op je site.
Opvoedtips.

Ook in het engels want inn het buitenland zijn ze ook wel nieuwsgierig en kan een markt liggen , bv in Amerika waar de ruwhaar langzaam in beeld komt en vraag naar is.
Rear breeds zijn ze gek op daar.
Spreek ze aan met mail en info .
Pleur het allemaal op een site ,desnoods met een forum waar mensen vragen kunnen stellen en ook fokkers hun verhaal kunnen doen en vragen beantwoord worden door fokkers maar ook door de gewone huishondeigenaren..
Onbekend maakt onbemind werkt nog steeds ,maar je hebt ook een bepaalde mate van populariteit nodig om een ras in stand te houden en een stukje commercie moet je daarbij niet schuwen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”