Nou de HH die ik ken zou ik toch meer omschrijven richting mechel qua karakter met de bijbehorende drift en daarbij behorende energiebehoefte.Pauline schreef:sbientje schreef:Wat is een sportieve huishond? Wat is dan het energielevel? Moet je er iedere dag 8 uur mee wandelen/bezig zijn?kom op zeg, nee natuurlijk niet. Dat zou toch niet als 'sportieve huishond' omschreven worden?
Een dagje wat minder kan prima hoor, geen probleem.Wat gebeurt er als je niet aan de behoefte voldoet? Kijk, ik hou best van actief bezig zijn met de hond, maar k heb ook weleens een dag geen zinDan moet die hond niet tegen de muren omhoog lopen.
Over het algemeen kun je prima met ze naar losloopterreinen, sommige exemplaren zijn daar wat minder of niet geschikt voor. Ze zijn doorgaans niet super doedelig/onderdanig naar andere honden maar als je er gewoon nuchter mee omgaat is er weinig aan de hand. Aan de riem kunnen ze nog wel eens tetteren naar soortgenoten maar dat is op te voeden.- hoe hondsociaal zijn ze? zit daarin verschil tussen reuen en teven? En tussen de verschillende varieteiten?
Over kleine boze kefhondjes kijken ze doorgaans heen, dat is beneden hun waardigheid....
Ik zou dus maar niet in het wilde weg bovenstaande als uitgangspunt nemen. Ja ze zijn er natuurlijk... maar bij de korthaar ken ik ze toch niet.
En dan zie ik ook natuurlijk het gedeelte werkgefokt maar dat is wel het grootste gedeelte wat je op internet tegenkomt. Bij de korthaar tenminste.
En zeker op MP etc. zie je alleen honden uit werklijnen... dan zou ik dat advies toch niet maar zo geven. Een gewaarschuwd mens telt voor 2 dus liever iets verwachten wat er gelukkig niet uitkomt dan het omgekeerde.