Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oren tapen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: oren tapen

Ongelezen bericht door dagmar88 »

nathalie71 schreef: Ik zou het gewoon lekker zijn gang laten gaan want ze kunnen nog uit zich zelf gaan staan(of niet :D )

Tja, dat heb ik gedaan. Maar Charlie draagt ze vrij vaak naar achteren in plaats van omhoog, terwijl ze behoorlijk stevige oren heeft.
Daardoor heeft ze constant wondjes op de plaats waar haar oren vouwen.
Heb er dus achteraf spijt van.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik heb niks met showen en ik hou stiekem wel van een hondje met een afwijking qua oren zoals 1 flappie ofzo dus ik zou zelf nooit tapen maar ik ben ook de doelgroep niet :-)
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

massam schreef:ik heb niks met showen en ik hou stiekem wel van een hondje met een afwijking qua oren zoals 1 flappie ofzo dus ik zou zelf nooit tapen maar ik ben ook de doelgroep niet :-)

:mrgreen: Bij Pjotr vind ik het ook geweldig. Met dat eigenwijze oor is het opeens geen enge heddur meer.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

dagmar88 schreef:
massam schreef:ik heb niks met showen en ik hou stiekem wel van een hondje met een afwijking qua oren zoals 1 flappie ofzo dus ik zou zelf nooit tapen maar ik ben ook de doelgroep niet :-)

:mrgreen: Bij Pjotr vind ik het ook geweldig. Met dat eigenwijze oor is het opeens geen enge heddur meer.

idd oren zijn bij mij zo belangrijk voor de uitstraling van de hond en die hoort ook vaak echt bij de hond. dat is nog een reden voor mij om er niet aan te gaan knutselen
Afbeelding
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

Lisette1985 schreef:Hier ook een wisselende pup waarvan er 1 oor steeds vaker recht overeind gaat staan en het andere oor blijft mooi getipt.
Zaterdag ga ik naar een show dus ik zal daar eens advies vragen aan een border collie eigenaar.
Ik ben zelf in de weer geweest met tape, maar heb het er na 2 minuten toch maar weer verwijderd, straks doe ik het verkeerd ofzo.

En ze is ook pas net begonnen met wisselen dus ik heb nog even de tijd denk ik?
Best zo rap mogelijk aan beginnen.
Bij mijn jongste teefje waren de oren geplakt op 6 weken oud. (had echt zware oren als pup)
Bij de andere pas begonnen doen ze een maand of 4-5 was, en het was te laat. (maar die heeft ook kleine en zware oren).
dagmar88
Zeer actief

massam schreef: idd oren zijn bij mij zo belangrijk voor de uitstraling van de hond en die hoort ook vaak echt bij de hond. dat is nog een reden voor mij om er niet aan te gaan knutselen
Nou, ja, Charlie is eigenlijk gewoon een stomme kruising, ook qua oren :Q:
Haar oren zijn zo dik/stevig als van een bull terrier, maar ze draagt ze thuis meestal heel nep braaf naar achteren of opzij.
Qua uitstraling maakt het inderdaad de hond.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Bij Charlie vind ik de "thuisstand" het leukst staan. :wink:
dagmar88
Zeer actief

LongFields schreef:Bij Charlie vind ik de "thuisstand" het leukst staan. :wink:
:wink: Mij maakt het niets uit; vind het alleen sneu dat haar oortjes altijd stuk zijn...
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ja, dat is wel vervelend en sneu inderdaad.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

LongFields schreef:
Badu schreef:
LongFields schreef: Dat is juist wat ik er mee aangaf, als je gaat tapen weet je nooit of de oren zijn gaan staan omdát ze geplakt zijn, of dat ze zonder plakken gewoon ook zouden zijn gaan staan. Als je niet plakt, dan weet je zeker wat de natuurlijke oorstand is en kun je daarmee eventueel rekening houden bij fokplannen, voor wat betreft al dan niet fokken en zo ja, de keuze voor de reu.
& de oren van de reu & die van zijn voorouders zijn ook niet geplakt zeker :F:
Gek genoeg wordt daar bij mijn ras niet zo geheimzinnig over gedaan, dus daar ben ik de meeste gevallen wel vrij zeker van. Het voelen aan de oren om te bepalen hoe stevig het kraakbeen is vind ik ook een erg goede indicatie, ik zou voor Tapas niet voor een reu gaan met oren die qua kraakbeen niet stevig aanvoelen, of die een voelbare vouw of knik hebben.
100% Zekerheid heb je natuurlijk nooit, maar van de teef en diens voorouders weet ik in ieder geval hoe het van nature zit met de oren en dat scheelt dus al de helft.

Overigens vind ik jouw argument geen reden om de oren van mijn eigen honden dan maar wél te gaan plakken. :wink:
De stand van de oren is bij de Peruanen best een dingetje. In het verleden zijn ze ingezet om de Inca-schatten te bewaken. Oortjes moeten alle kanten op kunnen bewegen & op een bepaalde manier gevormd zijn. Ik ken ook geen fokkers die niet plakken dus we zullen het nooit weten. Maar wat je zegt, de stevigheid van het kraakbeen is een indicatie....
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
gyanty
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Oren die rechtopstaan zijn in principe kwetsbaarder voor vuil erin. Zeker als er geen haar voor zit(zoals bij een aantal naakthonden) en daardoor dus alsnog erg gevoelig voor ontstekingen. Beter of slechter horen is echt maar minimaal met oren die niet(volledig) staan. Zeker als er zoveel haar uit komt (dit beschermt overigens wel tegen vuil in het oor). Dat dempt ook echt wel weer hoor.

In plaats maar van zo masaal te tapen (en het op medische gebieden goed te praten en maar te hebben over dat het niet zeer doet :blah: als je het tape eraf haalt, als verpleegkundige weet ik hoe pijnlijk mensen het afhalen van gewoon tape en pleisters al vinden omdat er haartjes mee gaan, dus ja het doet je hond echt wel zeer, dat hij niet piept of wat dan ook is lang niet altijd een indicatie) vind ik er rekening houden in het fokbeleid veel zinvoller als je echt zo graag staande oren wilt of moet hebben....
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:Oren die rechtopstaan zijn in principe kwetsbaarder voor vuil erin. Zeker als er geen haar voor zit(zoals bij een aantal naakthonden) en daardoor dus alsnog erg gevoelig voor ontstekingen. Beter of slechter horen is echt maar minimaal met oren die niet(volledig) staan. Zeker als er zoveel haar uit komt (dit beschermt overigens wel tegen vuil in het oor). Dat dempt ook echt wel weer hoor.

In plaats maar van zo masaal te tapen (en het op medische gebieden goed te praten en maar te hebben over dat het niet zeer doet :blah: als je het tape eraf haalt, als verpleegkundige weet ik hoe pijnlijk mensen het afhalen van gewoon tape en pleisters al vinden omdat er haartjes mee gaan, dus ja het doet je hond echt wel zeer, dat hij niet piept of wat dan ook is lang niet altijd een indicatie) vind ik er rekening houden in het fokbeleid veel zinvoller als je echt zo graag staande oren wilt of moet hebben....
Je kan het ook groter maken dan het is hè?
& in rechtopstaande oren komt misschien gemakkelijker wat rommel maar dat wordt er ook eenvoudig weer uitgeschud...
Het is geen broedplaats voor vieze beestjes in elk geval.
& het lijkt mij evident dat als je je oren naar het geluid kan richten je meer focus hebt dan wanneer dat niet kan. Zal geen decibellen schelen.. maar dan toch.
Afbeelding

moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

De Chinezenfokkers die ik ken beginnen al met tapen rond de 4-5 weken.

Bij de Dobers worden als ze gecoupeerd zijn complete stellages gebouwd om de boel rechtop te krijgen.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

gyanty schreef:Oren die rechtopstaan zijn in principe kwetsbaarder voor vuil erin. Zeker als er geen haar voor zit(zoals bij een aantal naakthonden) en daardoor dus alsnog erg gevoelig voor ontstekingen.
Vraag ik me af, als ik hier kijk bij de herders nooit oorproblemen (gehad). Daarentegen de dobers was altijd een drama met hun hangoren :ugh:
Overigens hier nog nooit een issue geweest of ik wel of niet moest plakken, ze hadden hier altijd al erg snel staande oortjes. Geen idee ook of ik het zou doen, voor beide kanten is wel wat te zeggen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Browny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Browny »

Ik dacht juist dat hangoren kwetsbaarder zijn voor vuilophoping en overmatig oorsmeer. .
Hier een hangoor die een operatie ondergaan moest, omdat er grasaren naar binnen waren gekropen :schrik:
Ik controleer nu het weer vol staat met die enge dingen alle oren na het wandelen.. en de staande oren zijn dan wel makkelijker :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Browny schreef:Ik dacht juist dat hangoren kwetsbaarder zijn voor vuilophoping en overmatig oorsmeer. .
die ervaring heb ik wel iig, en ook volgens de DA destijds kwam het veel vaker voor bij hangoren dan bij staande oren.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

bandolero schreef:
Lisette1985 schreef:Hier ook een wisselende pup waarvan er 1 oor steeds vaker recht overeind gaat staan en het andere oor blijft mooi getipt.
Zaterdag ga ik naar een show dus ik zal daar eens advies vragen aan een border collie eigenaar.
Ik ben zelf in de weer geweest met tape, maar heb het er na 2 minuten toch maar weer verwijderd, straks doe ik het verkeerd ofzo.

Bij mijn jongste teefje waren de oren geplakt op 6 weken oud. (had echt zware oren als pup)
Bij de andere pas begonnen doen ze een maand of 4-5 was, en het was te laat. (maar die heeft ook kleine en zware oren).
Maar als je met 6 weken al gaat plakken, dan geef je het toch geen kans? Ik bedoel, het mooiste is als ze gewoon vanzelf goed staan. En als dat toch niet kan zou ik dat willen weten voor de fokkerij, dan kun je daar iets mee. Of plakken jullie gewoon standaard alle pups waar eventueel mee geshowd gaat worden?
bandolero
Zeer actief

Maeve schreef:
bandolero schreef:

Maar als je met 6 weken al gaat plakken, dan geef je het toch geen kans? Ik bedoel, het mooiste is als ze gewoon vanzelf goed staan. En als dat toch niet kan zou ik dat willen weten voor de fokkerij, dan kun je daar iets mee. Of plakken jullie gewoon standaard alle pups waar eventueel mee geshowd gaat worden?
Niet iedereen plakt standaard nee. Sommige wel.
Maar je kan al zien als ze 6-7 weken zijn, hoe de oren ongeveer zijn. Als ze uit zichzelf zware oren hebben, die laag ingeplant zijn, weet je gewoon al dat de kans klein is dat ze mooi gaan tippen of helemaal recht zouden staan. Die kan je proberen plakken, maar gaat ook niet altijd lukken, omdat ze gewoon te zwaar zijn.
Soms lukt het wel.
Alle pups in het nest van mijn jongste teefje zijn op 6 weken geplakt geweest. Allen hebben mooie tippende oortjes, terwijl ze nochtans behoorlijk zware oren hadden
(en ik zat al met schrik, dacht, o nee, alsjeblief geen hangende oren! :mrgreen: )

Bij ons maakt het trouwens op zich niet zoveel uit, want alle oorstanden zijn toegelaten...
Maar tippend heeft toch de voorkeur.
(zo heb ik ooit een KM gehad die mijn reu maar ZG gaf, omdat hij rechtstaande oren had, kon daar dus absoluut niet mee lachen, want het is perfect toegestaan :pffff: )
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

bandolero schreef:Bij ons maakt het trouwens op zich niet zoveel uit, want alle oorstanden zijn toegelaten...
Bwa, de standaard zegt wel dit:
De oren zijn middelmatig groot en matig dik, ver uit elkaar geplaatst. Ze worden opgericht of half opgericht gedragen en zijn zeer bewegelijk. De binnenkant van de oren moeten behaard zijn.

Tegenwoordig zie je meer en meer border collies met hangende oren, helaas.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef: Of plakken jullie gewoon standaard alle pups waar eventueel mee geshowd gaat worden?
Staande oren zijn mooier & efficiënter imo dus ik plak alle oortjes omhoog... ook die van de nepnakers :wink:
Afbeelding

bandolero
Zeer actief

-Saskia- schreef:
bandolero schreef:Bij ons maakt het trouwens op zich niet zoveel uit, want alle oorstanden zijn toegelaten...
Tegenwoordig zie je meer en meer border collies met hangende oren, helaas.
En daar maken ze veel minder problemen van dan de rechtstaande :oohja:
Terwijl die oren vaak echt duidelijk veel te laag zijn ingeplant.

Of van die oren die zo naar opzij geflapt zijn... verschrikkelijk...
En komt dan nog eens door een defect ook. (krijg je onmogelijk recht, zelfs niet met plakken, lukt gewoon niet).
bandolero
Zeer actief

Tara schreef:
bandolero schreef: Alle pups in het nest van mijn jongste teefje zijn op 6 weken geplakt geweest. Allen hebben mooie tippende oortjes, terwijl ze nochtans behoorlijk zware oren hadden
(en ik zat al met schrik, dacht, o nee, alsjeblief geen hangende oren! :mrgreen: )

Bij ons maakt het trouwens op zich niet zoveel uit, want alle oorstanden zijn toegelaten...
Maar ben ik dan heel flauw als ik zeg dat die pups dan vermoedelijk allemaal niet van nature het gewenste soort oor hadden?
Het is net als met een beugeltje: het resultaat is wel mooi, maar de oorzaak blijft ongewijzigd. Ik vind het een beetje verlakkerij.
En als het toch niet uitmaakt, wat maakt het dan ook uit?
Het maakt uit, omdat ik hangende oren echt verschrikkelijk lelijk vind :pffff:

Goh, ik weet niet of ze allemaal verkeerde oren zouden gehad hebben eigenlijk.
Ik ben er op haar 4 maand mee moeten stoppen, omdat mijn andere honden er steeds het koortje af trokken, met als gevolg dat de haren dus ook mee uitgetrokken waren, en ik geen haar meer had om opnieuw te gaan plakken :mrgreen:
Dus oren waren vanaf toen los... hebben een aantal weken echt verschrikkelijk lelijk gestaan (naar opzij dus, worst nightmare :kotz: ), maar zijn dan uiteindelijk uit zichzelf mooi gaan tippen, zonder nog verder geplakt geweest te zijn.

Dus... misschien gingen ze uit zichzelf zonder ooit geplakt geweest te zijn ook wel gestaan hebben zoals nu, ik weet het niet;
maar ben toch blij dat ze geplakt zijn geweest.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:Ik blijf het toch verlakkerij vinden. Sorry.
Tja.... beugeltjes voor de koters ook maar afschaffen dan?
Afbeelding

bandolero
Zeer actief

Tara schreef:
Badu schreef:
Hohoho, ik zeg nergens dat ik vind dat je maar niet moet tapen. Dat mag ieder voor zich weten.
Ik vind het camoufleren van een schoonheidsfoutje helemaal niet zo erg, maar de aanleg voor die schoonheidsfoutjes is daarmee niet weg.
Door verder te fokken met dieren die niet een van nature wenselijke oordracht hebben, hou je dat schoonheidsfoutje wel in stand.
Net doen alsof het schoonheidsfoutje met oren plakken uit de wereld is vind ik daarom verlakkerij ja.
Allemaal niet erg, maar hou vooral niet jezelf voor de gek.
Ik zal zelf bvb nooit een reu gebruiken die oren heeft die naar opzij flappen.
Punt 1: ik vind het afschuwelijk.
Punt 2: het is een defect in de structuur van de laterale zijde aan de basis van het oor, ik wens dat ook niet in te gaan fokken in nakomelingen.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
Badu schreef:
Hohoho, ik zeg nergens dat ik vind dat je maar niet moet tapen. Dat mag ieder voor zich weten.
Ik vind het camoufleren van een schoonheidsfoutje helemaal niet zo erg, maar de aanleg voor die schoonheidsfoutjes is daarmee niet weg.
Door verder te fokken met dieren die niet een van nature wenselijke oordracht hebben, hou je dat schoonheidsfoutje wel in stand.
Net doen alsof het schoonheidsfoutje met oren plakken uit de wereld is vind ik daarom verlakkerij ja.
T'is wat zeg.... een schoonheidsfoutje.... :mann:
& verlakkerij = een synoniem van bedrog & dat lijkt mij hier niet echt aan de orde :80:
Afbeelding

LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Tara schreef:
bandolero schreef:
Tara schreef: Door verder te fokken met dieren die niet een van nature wenselijke oordracht hebben, hou je dat schoonheidsfoutje wel in stand.
Punt 2: het is een defect in de structuur van de laterale zijde aan de basis van het oor, ik wens dat ook niet in te gaan fokken in nakomelingen.
Maar stel nou eens dat die reu met die mooie oren als pup ook geplakte oren had?
Want als iedereen nou die oren plakt totdat ze de gewenste vorm hebben, hoe valt dan nog te controleren of die oren in aanleg goed waren/zijn? Kun je dat naderhand nog zien eigenlijk? :scratch:
:ok:
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
Badu schreef:
Tara schreef: Hohoho, ik zeg nergens dat ik vind dat je maar niet moet tapen. Dat mag ieder voor zich weten.
T'is wat zeg.... een schoonheidsfoutje.... :mann:
& verlakkerij = een synoniem van bedrog & dat lijkt mij hier niet echt aan de orde :80:
Hoe moet ik het dan noemen? Het is toch geen echt defect? Het is een beeld dat niet gewenst is. Dan is het toch een schoonheidsfoutje? :scratch:
Er wordt door plakken net gedaan alsof die oren wel de wenselijke stand hebben, terwijl ze die gewenste stand niet van nature hadden. Dat vínd ik een beetje voor de gek houden, verlakkerij dus.
Je moet je niet zo aangevallen voelen, want dat is mijn intentie helemaal niet. Alleen vind ik het gewoon een beetje een apart fenomeen. Dat mag toch hoop ik? :wink:
Als je in de weelde verkeert te kunnen selecteren op een schoonheidsfoutje (wel of niet geplakt oor) heb je wel een hele grote poel om uit te putten. Vandaar mijn eerste opmerking.

Oren die echt heel verkeerd aangezet zijn verstoren de expressie & dat is sowieso een overweging om met zo'n type niet te fokken. Maar als de oortjes in aanleg goed staan & ze werken met plakken fijn mee dan zijn dat prima oren :ok:

& maak je geen zorgen, voel me niet aangevallen, heb slechts een andere mening :wink:
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
Badu schreef: & maak je geen zorgen, voel me niet aangevallen, heb slechts een andere mening :wink:
Okee. :ok:
Maar zou je misschien ook kunnen zeggen of je op latere leeftijd van geplakte oren nog kunt zien of ze in aanleg goed of niet goed waren? Ik heb honden met hangoren, dus het is bij ons totaal niet aan de orde. Ik vraag me dat oprecht af.
Jouw uitleg is helder, maar die van Bandolero vind ik nog steeds een beetje merkwaardig eerlijk gezegd. :roos:
Hele slappe oren gaan nooit staan, al plak je tot je er bij neer valt. Dat blijft dus zichtbaar.
Voor de expressie is de aanzet het belangrijkst.
Afbeelding
Afbeelding

bandolero
Zeer actief

Tara schreef:
bandolero schreef:
Tara schreef: Door verder te fokken met dieren die niet een van nature wenselijke oordracht hebben, hou je dat schoonheidsfoutje wel in stand.
Maar stel nou eens dat die reu met die mooie oren als pup ook geplakte oren had?
Want als iedereen nou die oren plakt totdat ze de gewenste vorm hebben, hoe valt dan nog te controleren of die oren in aanleg goed waren/zijn? Kun je dat naderhand nog zien eigenlijk? :scratch:
Zie wat ik hierboven al eens gezegd hebt.
De oren opzij zoals ik ze bedoel, daar mag je nog zoveel voor plakken als je wil, die krijg je niet recht,
de structuur van het oor is er simpelweg veel te slap voor, dat blijft omknikken.
Is een 'defect', niet zomaar kraakbeen dat iets of wat te slap is.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

bandolero schreef:Is een 'defect', niet zomaar kraakbeen dat iets of wat te slap is.
Bedoel je een rozenoor?
Heeft dat defect andere gevolgen dan alleen een scheef oor? Want er zijn rassen waarbij een rozenoor net vereist wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”