Bij de echo op 29 dagen (of 30 als je de dag van de dekking als dag 1 telt) was er helaas maar 1 pup te zien. Dat was toch wel een enorme teleurstelling voor ons, ze toonde al flink drachtig dus we hadden goede hoop dat het een normale dracht van een pup of 3-4 zou zijn. Omdat Romy na haar vorige nest (2 pups) een kilo te zwaar was, dacht ik nu iets voorzichtiger te doen met voeren. Ze krijgt normaal 2x 100-110, nu 110-125. Ik houd haar goed in de gaten zodat ze geen dikke rolmops wordt. Nu toont ze niet zo vol, maar ik vond haar wel loodzwaar. Haar buikje is trouwens superstrak (hard dus). Aan de zijkent zijn de ribben goed voelbaar.
Vanmiddag ben ik voor de zekerheid naar de DA gegaan om te wegen. Is ze toch al ruim een kg aangekomen (woog 8,4 en nu 9,5)! DA-assistente heeft haar gechecked: ze vond haar echt mooi slank, behalve dan die zwangere buik aan de onderkant. Ook bij een vriendin langsgegaan die trimster is en ook fokt, zij vond haar ook slank. Maar ja, die kilo moet toch ergens in zitten.
Nu zat ik al wel te dubben om misschien voor de zekerheid een rontgenfoto te laten maken, maar ja, dat vind ik toch ook niet iets om 'zomaar' te doen.
Heeft iemand dat hier wel eens meegemaakt? Dat een teef loeidik werd (of zwaar) en het toch maar 1 pupje was?
Update: 15 juni 2013 is Romy bevallen van vier pupjes!
Ik had toch een röntgenfoto laten maken, ik wilde zekerheid. Achteraf maar goed ook, want na drie pups leek mevrouw klaar. Omdat ze heel rustig was hebben we het ruim de tijd gegeven, maar uiteindelijk hebben we toch een keizersnee laten doen. En gelukkig is alles goed gegaan! De mastitis waar ik bang voor was, die lijkt opgelost te zijn. Ik kreeg de tip van een ervaren fokker dat meestal met 3 dagen de melkgift is ingesteld op de hoeveelheid pups en bij Romy klopt dat in ieder geval. Omdat dit helaas wel de 2e keizersnee is, is dit ook Romy's laatste nest. Dus wij gaan extra genieten van deze pupjes.
Even kijken of de foto lukt: