Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pupjes van Romy en Bindy - nieuwe foto's!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Pupjes van Romy en Bindy - nieuwe foto's!

Ongelezen bericht door MirandaH »

Mijn Romy is drachtig, komende zondag is het 7 weken geleden dat ze het eerst gedekt is. Bij het bepalen van het juiste dekmoment hebben we progesteron laten prikken in Sleeuwijk.

Bij de echo op 29 dagen (of 30 als je de dag van de dekking als dag 1 telt) was er helaas maar 1 pup te zien. Dat was toch wel een enorme teleurstelling voor ons, ze toonde al flink drachtig dus we hadden goede hoop dat het een normale dracht van een pup of 3-4 zou zijn. Omdat Romy na haar vorige nest (2 pups) een kilo te zwaar was, dacht ik nu iets voorzichtiger te doen met voeren. Ze krijgt normaal 2x 100-110, nu 110-125. Ik houd haar goed in de gaten zodat ze geen dikke rolmops wordt. Nu toont ze niet zo vol, maar ik vond haar wel loodzwaar. Haar buikje is trouwens superstrak (hard dus). Aan de zijkent zijn de ribben goed voelbaar.

Vanmiddag ben ik voor de zekerheid naar de DA gegaan om te wegen. Is ze toch al ruim een kg aangekomen (woog 8,4 en nu 9,5)! DA-assistente heeft haar gechecked: ze vond haar echt mooi slank, behalve dan die zwangere buik aan de onderkant. Ook bij een vriendin langsgegaan die trimster is en ook fokt, zij vond haar ook slank. Maar ja, die kilo moet toch ergens in zitten.

Nu zat ik al wel te dubben om misschien voor de zekerheid een rontgenfoto te laten maken, maar ja, dat vind ik toch ook niet iets om 'zomaar' te doen.

Heeft iemand dat hier wel eens meegemaakt? Dat een teef loeidik werd (of zwaar) en het toch maar 1 pupje was?

Update: 15 juni 2013 is Romy bevallen van vier pupjes!
Ik had toch een röntgenfoto laten maken, ik wilde zekerheid. Achteraf maar goed ook, want na drie pups leek mevrouw klaar. Omdat ze heel rustig was hebben we het ruim de tijd gegeven, maar uiteindelijk hebben we toch een keizersnee laten doen. En gelukkig is alles goed gegaan! De mastitis waar ik bang voor was, die lijkt opgelost te zijn. Ik kreeg de tip van een ervaren fokker dat meestal met 3 dagen de melkgift is ingesteld op de hoeveelheid pups en bij Romy klopt dat in ieder geval. Omdat dit helaas wel de 2e keizersnee is, is dit ook Romy's laatste nest. Dus wij gaan extra genieten van deze pupjes.

Even kijken of de foto lukt:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door MirandaH op 30 jun 2013 09:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Re: Waarschijnlijk maar 1 pup maar..

Ongelezen bericht door tekkel »

Als ie maar tien teentjes en tien vingertjes heeft.....
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

tekkel schreef:Als ie maar tien teentjes en tien vingertjes heeft.....
Nou ik wil graag een gezonde, levensvatbare pup en een gezonde moeder. Ik begrijp jouw opmerking niet :19:
Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb wel eens gehoord dat een teef enorm dik was en maar 4 pups kreeg, veel minder dan iedereen had verwacht. Die bleek enorm veel vruchtwater te hebben.
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Hier een echt zware as moeder. Uiteindelijk dmv keizersnede 4 behoorlijk zware puppen geboren. 1 dood. Ze kon ze niet zelf werpen.
Als je 't idee/twijfel hebt dat er maar een in zit en je zoals je schrijft wel een behoorlijke toename ziet in omvang. Denk ik dat ik voor een foto zou gaan, ook al ben ik niet kapot van foto's in de dracht ook niet op het laatst. Maar dan kun je toch iets meer gericht en misschien ook eerder actie ondernemen als strakjes de zaken niet zo vlot verlopen.
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Als het je geruster stelt, zou ik dan toch voor een foto gaan op het eind van de dracht.
Dan weet je hoeveel en of direkt ingrijpen nodig is.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

MirandaH schreef:
Nou ik wil graag een gezonde, levensvatbare pup en een gezonde moeder. Ik begrijp jouw opmerking niet :19:
Je schrijft dat je zo teleurgesteld bent dat het er maar 1 is. Dus schrijf ik: als hij maar gezond is. Bedoel er verder niets mee, hoor :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

een echo zegt niet veel hé...
vorige keer bij Juno 4 gezien en 6 geboren, nu ook 3 à 4 gezien en ik vraag me af hoeveel het er gaan zijn...
als je idd maar 1 pup vermoed zou ik toch overwegen van tegen het einde aan een RX te maken...
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

tekkel schreef:
MirandaH schreef:
Je schrijft dat je zo teleurgesteld bent dat het er maar 1 is. Dus schrijf ik: als hij maar gezond is. Bedoel er verder niets mee, hoor :wink:
Ah zo! Dan snap ik hem :oohja: Natuurlijk hoop ik dat, alleen de kans dat het niet zo is, is altijd aanwezig en ik zou het zo sneu vinden als er iets mis gaat met dit pupje, dan heeft ze niets :(:
Afbeelding

Woezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Woezel de Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door Woezel »

Mijn hondje is ook maar 'enigst pup'. Er waren er 3 gezien op de echo die gemaakt was met dag 32 (of zo) maar er kwam er maar 1tje uit. Dat was zweten voor de fokker, die verwachtte er echt minimaal drie. Maar het bleek er maar 1 te zijn terwijl de teef ook goed was aangekomen!
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb net nog eens de DA gebeld en zoals ik al verwachtte, die zeggen inderdaad: als je het zeker wilt weten dan moet je een röntgenfoto laten maken. Dat kon al vanaf 6 weken.

Ik lees hierboven en ook al vaker gelezen: als je dat al doet, dan zo dicht mogelijk bij de uitgerekende datum. Maar is dit wetenschappelijk onderbouwd of een gevoelskwestie?

Kijk, als er meer pups in zitten, dan zou ik dat graag eerder willen weten, want dan kan ik haar iets meer gaan voeren. Nou ja, dat kan ik nu natuurlijk ook, maar ik wil niet dat ze dik wordt. Maar als het vroeg maken van zo'n foto een (groter) risico voor de pups betekent, dan is dat ook weer niet wenselijk.

Misschien moet ik maar voor de gulden middenweg kiezen: een beetje meer eten erin, ribjes in de gaten houden en op dag 62 een röntgenfoto laten maken.

Het punt is gewoon, ik heb de echo meegekeken, de apparatuur is vorig jaar nieuw aangeschaft, de DA was kundig, ik geloofde echt niet dat er meer dan 1 pup in zit. Maar ja, waar komt dan al dat gewicht vandaan? De assistente begon ook over grote pup.. Ik zeg ja, bij geboorte is een Cairn pup echt niet veel zwaarder dan 250 gram, stel wat meer vruchtwater+placenta is dan echt 500g. Niet 1,2 kg. Op 6,5 week.

Ik geloof dat ik zojuist besloten heb toch maar ietsje meer te voeren en gewoon wekelijks te wegen. Nog 3 weken en dan weet ik het :-)
Afbeelding

Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Ik vind het typisch dat teefjes die al vroeg in de dracht (3/4 wkn) echt dikker zijn meestal een klein nestje krijgen. Zelf zou ik me niet zo druk maken en gewoon af wachten. Alleen wel goed in de gaten houden of de bevalling op tijd op gang komt want onze ervaring is dat dat niet zo is bij weinig pups, maar dat kan rasgebonden zijn.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:laatst was hier toch ook een dalmatiërteef die er op de foto uitzag alsof ze er gerust 6 kon krijgen en er toch maar één pup kwam (weet de naam niet meer).

maar kan je het niet wat inschatten aan de beweging die je ziet in haar buik? één pup kan toch niet bewegen alsof er een hele voetbalploeg druk is daarbinnen?
Haar buik is echt heel hard, zeg maar net als bij een zwangere vrouw met harde buiken. Mijn andere teef heeft 3x een nest van 6 pups gehad, die kun je echt aan alle kanten voelen bewegen. Gisteren dacht ik aan beide kanten iets te voelen, maar ja, misschien waren dat wel voor- en achterpootjes.

Het vorige nest was een KS omdat de bevalling niet vlotte en ik er helemaal geen goed gevoel bij had. Toen waren het er twee, waarvan de teef behoorlijk groot was. Of die via de natuurlijke weg geboren had kunnen worden is twijfelachtig, maar zeker weten doe je het nooit natuurlijk. Ik laat haar het nu opnieuw proberen, bij de KS zeiden ze dat de bevalling echt nog niet goed op gang was omdat de placenta's nog helemaal vast zaten. Dat was met dag 64 volgens mij. Dus waarschijnlijk zal ik met haar gewoon iets langer moeten wachten.

Ik heb zo'n Angelsound van iemand geleend, daarmee kun je de hartslag van een baby horen. Die ga ik er zo nog eens op zetten. Een weekje geleden hoorden we vooral darmactiviteit :mrgreen: Geen idee hoor, of het ook werkt bij een hond.
Afbeelding

Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel

Ongelezen bericht door Tulp »

Ikzelf zou nu dan ook niet langer dan de 64e dag wachten.
Voor mij zou nu overigens wel duidelijk zijn dat ze niet een erg goed fokteefje is met twee en 1 pup en dan ook nog ks. Maar wellicht dat dit toch al haar laatste keer is.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Inge O schreef:
maar kan je het niet wat inschatten aan de beweging die je ziet in haar buik? één pup kan toch niet bewegen alsof er een hele voetbalploeg druk is daarbinnen?
op 35 sec :engel:

http://www.nuyvilaq.nl/119943221

Die maakte een kabaal daar binnen in zijn uppie :cheer:
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Ariane »

Angelique. schreef:
Inge O schreef:

Heerlijk filmpje :I:
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

Angelique. schreef:
Inge O schreef:

Whow! Die was alvast aan het trainen, dat is duidelijk!
Afbeelding

Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Inge O schreef:
Angelique. schreef:
Inge O schreef:

jajajaaa, ik dacht al dat die langs zou komen :engel: ! maar tóch ziet het er bij een heel nest anders uit hoor :F: .
Ja dat heb ik inmiddels ook gezien :mrgreen:
terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Ik voer pas meer als de teef na de helft van de dracht, uit zichzelf duidelijk in omvang toeneemt, dat is het bewijs dat ze drachtig is.
Ik heb nl. weleens ooit een teef "drachtig gevoerd", die was leeg gebleven maar ik begon maar alvast met voeren en dus werd ze dik en er kwamen almaar geen pups.
Ik voer voor de bevalling ook nooit onbeperkt, met de idee dat de pups maar liever snel groeien als ze er al uit zijn. Zodra de teef aan het zogen is, voer ik wel onbeperkt.
Dit jaar was Pickles gewoon een tonnetje, en ze kreeg dan ook 7 pups, voor een fell terrier veel.
Tabasco en Voodoo waren beiden niet zo dik, vooral Voodoo niet, en ik verwachtte bij die twee dus 4 kleine, of 3 grote pups. Maar Voodoo smeet er, ff tussen het avondeten en het slapengaan door, 6 uit, en Tabasco, ook probleemloos, 5!
Ik vermoed wel dat jouw hondje meer dan 1 krijgt, op de echo zijn ze niet altijd allemaal te zien, en als ze echt gespannen dik is en niet van het voeren....of van de melklijsten en tepels...
En ook zou ik geen rontgenfoto laten doen, rontgenstralen kunnen altijd min of meer schadelijk zijn, zeker voor het ongeboren puppie, moeder en kind krijgen toch een lading radioaktiviteit.
Probeer dus geduldig te blijven is mijn advies, en laat de natuur eerst eens zijn werk doen.
(Weet wel dat dat moeilijk is, heb zelf weleens een cartoon getekend van een fokker die zijn teef uitwringt als een dweil, toen ik al op 67 dagen zat mijn nagels tot voorbij het bot eraf te bijten, overigens zijn die pups toch nog vanzelf en zonder complicaties geboren op dag 68)
Verder zou ik NOOIT een keizersnee laten doen, TENZIJ de teef zelf langer dan een uur of paar uur, persweeën heeft, of zwakke weeën die met python niet beter worden, en dit een dag of etmaal aansleept zonder verbetering. Geef altijd de teef eerst zelf de kans, te bevallen, waarschijnlijk kan ze het, en het bespaart je een risicovolle buikoperatie en een hoop geld, plus extra kans op baarmoederontsteking.
Annemarie Rouw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippets
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Annemarie Rouw »

Bij Donna's eerste nest zagen ze er zes op de echo. Het werden er acht. Bij haar tweede nest zagen ze er zeven. Het werden er negen. Misschien toch maar twee bij optellen..
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

Tulp schreef:Ikzelf zou nu dan ook niet langer dan de 64e dag wachten.
Voor mij zou nu overigens wel duidelijk zijn dat ze niet een erg goed fokteefje is met twee en 1 pup en dan ook nog ks. Maar wellicht dat dit toch al haar laatste keer is.
Ik ben het met je eens hoor, dat ze geen goede fokteef is. Ik denk erover om misschien nog 1 keer te proberen met een herpes enting, maar dat hangt volledig af van hoe het nu gaat. Als het weer een KS wordt dan zeker niet. Als ze nu de pup zelf op de wereld zet, misschien zelfs meer dan 1, dan denk ik er nog over.
Afbeelding

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

MirandaH schreef:
Ik ben het met je eens hoor, dat ze geen goede fokteef is. Ik denk erover om misschien nog 1 keer te proberen met een herpes enting, maar dat hangt volledig af van hoe het nu gaat. Als het weer een KS wordt dan zeker niet. Als ze nu de pup zelf op de wereld zet, misschien zelfs meer dan 1, dan denk ik er nog over.

Waarom nog gefokt na een ks?
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
MirandaH schreef:

Ik vind dat geen belemmering.
Afbeelding

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

MirandaH schreef:
crutz schreef:
MirandaH schreef:

Oké, ik nl wel, complicaties bij de geboorte en/of een ks is voor mij uit de fok....
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

MirandaH schreef:
crutz schreef:
MirandaH schreef:

1 Keer een keizersnede zou incidenteel kunnen zijn. Bevalt de teef de keer erna gewoon natuurlijk, dan is het toch prima lijkt mij?

Nozem haar eerste nest eindigde na het via de natuurlijke weg baren van de eerste pups in een keizersnede om de laatste pup te halen. De 2 nesten erna heeft ze gewoon volledig zelf op de wereld gezet.
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk maar 1 pup maar.. het bleken er vier te z

Update! Beginpost is aangepast!
Afbeelding

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gefeliciteerd! :cheer:
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

He! Van harte gefeliciteerd!
Toch vier pups, jammer van KS maar je hebt die laatste toch ook levend.

Geniet er lekker van. Een echo zegt dus alleen dat een teef drachtig is, maar niets over de hoeveelheid.
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Proficiat met 't 4 tal!!!
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief