Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Op zoek naar een ander ras

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Op zoek naar een ander ras

Ongelezen bericht door Marjoleine »

silvester schreef:Als jij die drie bomen bij elkaar een bos noemt :mrgreen:

Maar goed, dat maakt verder niet uit, het jaagt, dus komt het niet in aanmerking.
Dat zullen ze in Drenthe toch anders zien ;)
Maar hoe dan ook, mollen en ratten jagen is geen hetzen.
En dit type jagen is welkom bij Muk.

En verder laat ik het graag aan Muk over, die kan prima zelf nadenken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Naima »

silvester schreef:
Marjoleine schreef:
silvester schreef:Marjoleine, een Wetter is een jachthond, heb zelf even gegoogled, en dan vind ik in de rasbeschrijving toch echt dat het jachthonden zijn. Tevens zal de buurman van Muk het minder vinden als ie eens een keer een gans te pakken heeft. (Die hij daar fokt voor de verkoop)
Tevens, bij Muk staan de reeën letterlijk in de tuin, dat was geen grapje, maar de werkelijkheid.
Je mag het googelen hoor, maar ken je ze ook?
Ik heb ze al even namelijk.

Ik weet wat ze officieel zijn. Ik weet hoe ze zijn en wat ze doen. En ze hetzen dus niet. Ze jagen alleen klein roofwild.
En de herten lopen hier ook gewoon, dat was ook geen grapje.
Maar goed, je hebt weer zo'n bui, zie ik al ;)
Je schrijft het hier dus zelf al, ze jagen, dus jachthond, punt. Komt dus niet in aanmerking.

Tevens hebben we ze hier ook nog wel in de hondeschool.
Labradors zijn best leuke hondjes hoor, maar vergeleken met newf collies en berghonden, zijn het gewoon stuiterballen, het vervelende is dat ze dat ook hun hele leven blijven.
Goldens zou idd ook nog bij Muk passen, doch, is ook een jachthond.
Het is een golden retríever he. Gefokt oorspronkelijk om geschoten ongein te retrieven dus. Ik persoonlijk ken geen enkele golden (en trouwens ook geen enkele lab) die zelfstandig een potje gaat lopen jagen. Half vergane beestjes trots voor je voeten gooien daarentegen :engel:
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Melanie 74 schreef:[Ik dacht er ook zo over als jij, tot ik hier woonde en zag hoe mijn honden en bezoekershonden veranderen als ze wild in hun neus krijgen. Is geen uit de duim gesuigd verhaal van mij.
Gezogen ;)

En ik denk echt wel te weten wat een wetter is.
En wat herten zijn. Je breekt er hier je nek over (soms letterlijk).

Afbeelding

Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Asta schreef:Naima thx :wink:
Melanie, mijn hond jaagt niet hoor, gewoon niet. Die bestaan hoor, echt. Ja als een haas onder haar door rent heeft ze een sprintje getrokken 1x in 6 jaar, en die werd opgehetzt door 3 huskys. NIet dat ik perse een lab wil aanraden hoor, maar je kan je hond natuurlijk ook gewoon een stukje opvoeden ipv oh er zit iets van jacht in helaas pindakaas.
Tuurlijk is opvoeding belangrijk, maar ik ken Muk, en ze vond mijn duffe Tatra al een stuiterbal :mep:
En die hazen rennen bij haar zonder opjagende husky's tussen de poten van de honden door. :wink:

En mijn Dolina jaagt ook niet, daar kunnen 6 reeen op een meter afstand staat, dan kijkt ze zo :Q: naar mij, ik roep haar bij mij en we kunnen gewoon verder lopen.
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Melanie 74 schreef:
Asta schreef:Naima thx :wink:
Melanie, mijn hond jaagt niet hoor, gewoon niet. Die bestaan hoor, echt. Ja als een haas onder haar door rent heeft ze een sprintje getrokken 1x in 6 jaar, en die werd opgehetzt door 3 huskys. NIet dat ik perse een lab wil aanraden hoor, maar je kan je hond natuurlijk ook gewoon een stukje opvoeden ipv oh er zit iets van jacht in helaas pindakaas.
Tuurlijk is opvoeding belangrijk, maar ik ken Muk, en ze vond mijn duffe Tatra al een stuiterbal :mep:
En die hazen rennen bij haar zonder opjagende husky's tussen de poten van de honden door. :wink:

En mijn Dolina jaagt ook niet, daar kunnen 6 reeen op een meter afstand staat, dan kijkt ze zo :Q: naar mij, ik roep haar bij mij en we kunnen gewoon verder lopen.
Bij asta kan er een hert op 2 meter staan, geen interesse, dat is de enige keer in 6 jaar tijd dat ze gerend heeft achter een haas, omdat er een hele roedel achteraan zat. Dat is wel wat anders he.
En niet alle labjes zijn stuiterballen, zo simpel is het gewoon, je een beetje verdiepen in de lijnen en karakters. En een lab zoals de mijne vind wel alles leuk, van raften, tot skilift, waterfietsen, etc. Is voor de duvel niet bang en meegaan met de baas :cheer:
Melanie 74

Marjoleine schreef:
Melanie 74 schreef:[Ik dacht er ook zo over als jij, tot ik hier woonde en zag hoe mijn honden en bezoekershonden veranderen als ze wild in hun neus krijgen. Is geen uit de duim gesuigd verhaal van mij.
Gezogen ;)

En ik denk echt wel te weten wat een wetter is.
En wat herten zijn. Je breekt er hier je nek over (soms letterlijk).
Geen idee hoe ik nu weer op gesuigd kom :gvd:
Ik ga er wel van uit dat je weet wat een wetter is, maar ook ik heb gelezen hoe een Wetter in Duitsland wel wild hetzt ....
Muk zal ons wel verbazen met haar totaal andere keuze, en ben benieuwd wat het wordt.
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Naima schreef:Het is een golden retríever he. Gefokt oorspronkelijk om geschoten ongein te retrieven dus. Ik persoonlijk ken geen enkele golden (en trouwens ook geen enkele lab) die zelfstandig een potje gaat lopen jagen. Half vergane beestjes trots voor je voeten gooien daarentegen :engel:
Ik ken ze wel die jagen, maar ik geef je gelijk, het zijn voornamelijk retrievers, overigens had ik al geschreven dat een golden misschien ook wel een idee is, een labje zeker niet, die is echt veel te druk.

@Marjoleine:
Maar de Drentse bossen zijn niet te vergelijken met de bossen hier, dat komt ook door de manier van het beheren daarvan, er is hier simpelweg veel meer wild, van een grotere diversiteit, en dat de bossen veel groter/uitgestrekter zijn dan in Nederland.

@Melanie
Een Tatra waakt nogal aktief, wat ook weer nadelig is.
Een korthaar collie dat geen mdr gen bij zich draagt (die blijken ook te bestaan, hoorde ik net van je hier op de bank) is dan nog niet eens zo'n gek idee.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Melanie 74 schreef:Ja maar ...
Muk woont echt heel bosrijk, en ik weet hoe een hond kan reageren als er zoveel wildluchtjes zijn. Zelfs de meest duffe hond, die misschien ergens een vergeten sprankje jachtinstinct heeft, wordt aangewakkerd door een overvloed aan deze luchten.
Ik heb het zelf gezien.
Dat is waar, zelfs Lobbes en Gina jagen hier als ze de kans krijgen, terwijl Lobbes nog nooit gejaagd had. Maar dat was en is prima onder controle te houden, al was ik wel verbaasd dat zelfs mijn hoogbejaarde, slome newfies dat kunnen. :mrgreen:

Ik denk dat elke hond hier jaagt, als die de kans krijgt. In Nederland wandelde ik ook vaak in bosrijk gebied met wild, maar dat is inderdaad niet te vergelijken met het wild hier. Daarom moet de hond goed te trainen zijn en vallen de jachthonden pur sang hier af. Jagen zit in elke hond, dat besef ik in ieder geval wel. De wetter staat nog steeds op onze korte lijst, die willen wij in het echt zien en meemaken. Een berghond ook overigens. :mrgreen:

De barbet ken ik niet zo goed, de labrador vind ik persoonlijk niks en een bergamasco ken ik ook
niet, daar ga ik verder op zoeken.
Muk

Melanie 74 schreef: Tuurlijk is opvoeding belangrijk, maar ik ken Muk, en ze vond mijn duffe Tatra al een stuiterbal :mep:
Alle jonge honden zijn druk. En Cissy was ook een stuiterbal. :pffff:
Maar als wij een pup nemen dan moeten wij daar maar gewoon aan wennen, pup zijn ze toch maar even, dus dat scheelt. :mrgreen:
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

silvester schreef:Marjoleine, een Wetter is een jachthond, heb zelf even gegoogled, en dan vind ik in de rasbeschrijving toch echt dat het jachthonden zijn. Tevens zal de buurman van Muk het minder vinden als ie eens een keer een gans te pakken heeft. (Die hij daar fokt voor de verkoop)
Tevens, bij Muk staan de reeën letterlijk in de tuin, dat was geen grapje, maar de werkelijkheid.
Ga je nou serieus iemand die al jaren Wetters heeft en fokt vertellen wat voor karakter haar honden hebben? :denken:

Nou Marjoleine, dan weet je dat ook weer, je hebt dus jachthonden. :mrgreen:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
silvester

moosje schreef:
Ga je nou serieus iemand die al jaren Wetters heeft en fokt vertellen wat voor karakter haar honden hebben? :denken:

Nou Marjoleine, dan weet je dat ook weer, je hebt dus jachthonden. :mrgreen:
Tja, er staat toch echt dat ze gefokt zijn om op otters te jagen, en die zijn hier in Duitsland nou eenmaal beschermd, geven ze overigens klappen met geld voor uit met projekten om ze weer uit te zetten, zou toch lullig zijn als je hondje tijdens een wandeling terug komt met een otter tussen z'n kaken. Als dat wordt opgemerkt krijgt ie hier zonder pardon een spuitje. Zit Muk denk ik niet op te wachten.

Maar Muk beslist, en aangezien ze haar hart aan de New Foundlanders heeft verloren.......

Ik heb dus geen idee :D
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

silvester schreef:Tja, er staat toch echt dat ze gefokt zijn om op otters te jagen, en die zijn hier in Duitsland nou eenmaal beschermd, geven ze overigens klappen met geld voor uit met projekten om ze weer uit te zetten, zou toch lullig zijn als je hondje tijdens een wandeling terug komt met een otter tussen z'n kaken. Als dat wordt opgemerkt krijgt ie hier zonder pardon een spuitje. Zit Muk denk ik niet op te wachten.

Maar Muk beslist, en aangezien ze haar hart aan de New Foundlanders heeft verloren.......

Tja, bij de Chinese naakthond staat ook dat ze gefokt zijn om ratten te vangen, maar ik heb het ze nog nooit zien doen.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Melanie 74

Muk schreef:
Melanie 74 schreef: Tuurlijk is opvoeding belangrijk, maar ik ken Muk, en ze vond mijn duffe Tatra al een stuiterbal :mep:
Alle jonge honden zijn druk. En Cissy was ook een stuiterbal. :pffff:
Maar als wij een pup nemen dan moeten wij daar maar gewoon aan wennen, pup zijn ze toch maar even, dus dat scheelt. :mrgreen:
We hebben ook soms echt getwijfeld aan haar stamboom, en of er niet stiekum wat anders door zat.
Maar nee ze is er toch echt eentje :I:
Ze wordt rustiger en ik moet ook eerlijk zeggen dat het ook een groot deel door mij komt. Ik hou wel van een stuiterballetje .... maar nu is te merken dat haar genen zich door zetten, en vanavond op de training deed ze het voorbeeldig. Rustig en beheersd zoals een echte Tatra hoort te zijn.
silvester

Tevens, Dolina is nu de rust zelve, maar Mel en ik hebben toch wel wat nachtjes naast elkaar op de bank gezeten toen Dolina nog midden in de nacht een paar uurtjes om de huiskamertafel aan het sjeezen was, en ons afgevraagd of dat ooit nog zou veranderen.
silvester

moosje schreef:
silvester schreef:Tja, er staat toch echt dat ze gefokt zijn om op otters te jagen, en die zijn hier in Duitsland nou eenmaal beschermd, geven ze overigens klappen met geld voor uit met projekten om ze weer uit te zetten, zou toch lullig zijn als je hondje tijdens een wandeling terug komt met een otter tussen z'n kaken. Als dat wordt opgemerkt krijgt ie hier zonder pardon een spuitje. Zit Muk denk ik niet op te wachten.

Tja, bij de Chinese naakthond staat ook dat ze gefokt zijn om ratten te vangen, maar ik heb het ze nog nooit zien doen.
Als de Wetter zo doorgefokt is dat ie zijn oorspronkelijke taak niet eens meer uitvoerd, dan is ie ook bevallen van heel veel inteelt ziektes, en niet echt meer een gezond ras te noemen, iets wat bij Muk boven aan het lijstje staat, de gezondheid.
(Overigens heb ik daar al wat geruchten over gehoord bij de Wetter, dat de gezondheid wat te wensen overlaat).
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

silvester schreef:iets wat bij Muk boven aan het lijstje staat, de gezondheid
En ik zou op zijn zachtst gezegd niet heel erg blij zijn, als iemand zich zo met mijn keuzes zou bemoeien. Jovka heeft zelf ook nog een mond hoor :ugh:
Asta

Ach silvester heeft al vaker gepost dat alle rassen prut zijn behalve de oh zo geweldige tatra :19: waar ook genoeg over verteld wordt qua gezondheid. Maar goed :cool2: hij streept het lijstje voor Muk wel af ja :LOL:
silvester

Marion. schreef:
silvester schreef:iets wat bij Muk boven aan het lijstje staat, de gezondheid
En ik zou op zijn zachtst gezegd niet heel erg blij zijn, als iemand zich zo met mijn keuzes zou bemoeien. Jovka heeft zelf ook nog een mond hoor :ugh:
Ik bemoei me ook niet met haar keuze, ik sommeer alleen de problemen op die ze tegen kan komen.

De Tatra blijkt één van de gezondste rassen te zijn, doch, als jullie eens goed gaan lezen zul je er achter komen dat ik de Tatra niet direkt bij haar aanprijs alszijde de hond voor haar, maar een ander ras.

Wel lezen hè, stooktrolletjes.
Asta

Zelf lezen he stooktrolletje :ok: je hebt het zelf getypt met je die kan niet, zus kan niet, zo kan niet.
Ach kijk objectieve mening, andere rassen hebben gezondheidsproblemen en en hoor je verhalen over, eigen ras is 1 van de gezondste :Q:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Een wetter heeft een heel hoog inteeltpercentage. Nu zijn ze daar wel mee bezig maar het is wel gewoon zo.
silvester

Asta schreef:Zelf lezen he stooktrolletje :ok: je hebt het zelf getypt met je die kan niet, zus kan niet, zo kan niet.
Ach kijk objectieve mening, andere rassen hebben gezondheidsproblemen en en hoor je verhalen over, eigen ras is 1 van de gezondste :Q:
Tja, ik weet dat de waarheid hard aankomt, maar de Tatra is nou eenmaal één van de gezondste honden rassen.
Tevens kan ik prima lezen, jammer dat ik dat van jou niet kan vermelden, daar ik (ik val dus nu in herhalingen, maar dat is bij slechtlezende gebruikelijk) duidelijk twee andere rassen als beter geschikt heb aangewezen, en de Tatra zelf als gedeeltelijk tot geheel ongeschikt.

Dus, wie is hier nou de stooktrol? Juist, jij dus. (Het zijn ook altijd dezelfde die een normaal topic proberen te laten te ontsporen, jammer)

Overigens, als je het dan zo goed weet, welke gezondheids problemen komen er dan voor bij de Tatra?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Wat betreft de korthaarcollie en het mdr1-gendefect: ik zie niet in wat dat met bos en teken heeft te maken - er zijn voldoende middelen die tegen teken beschermen die je ook gewoon kunt gebruiken bij een hond met mdr1-gendefect.
De korthaarcollie is over het algemeen wel een vrij serieuze werker, en ik weet niet of dat echt bij Muk past. Ze kunnen ook behoorlijk vocaal zijn. Ik vind een korthaarcollie in ieder geval qua karakter totaal niet te vergelijken met een NF, en Muk geeft toch aan dat ze een hond zoekt die daar qua karakter dichtbij ligt.
Dan vind ik persoonlijk de wetter veel meer in de buurt komen.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

een discussie over gezondheidsproblemen bij een ras is interessant en ook goed. wel denk ik persoonlijk dat het topic van muk daar niet de plek voor is naast het feit dat het misschien wel veel beter is zoiets een eigen topic te geven.

probeer het dan wel bij het onderwerp te houden. niemand wordt er beter van als mensen ruzie krijgen en persoonlijk gaan steken naar elkaar en de inhoud weg is. zeker het informatieve karakter van zo'n discussie niet
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

silvester schreef:Als de Wetter zo doorgefokt is dat ie zijn oorspronkelijke taak niet eens meer uitvoerd, dan is ie ook bevallen van heel veel inteelt ziektes, en niet echt meer een gezond ras te noemen, iets wat bij Muk boven aan het lijstje staat, de gezondheid.
(Overigens heb ik daar al wat geruchten over gehoord bij de Wetter, dat de gezondheid wat te wensen overlaat).
Jij hebt duidelijk geen idee wat de oorspronkelijke taak is.
Dat is niet erg, maar heb er dan geen mening over.
Muk kan zich uitstekend laten informeren over zowel karakter als gezondheid van een ras gelukkig.

Afbeelding

Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Heavy schreef: ik zou vooral kijken naar de lijnen je zou dus beter voor een showlijn kiezen dan voor een werklijn dat lijkt me logisch.
gelukkig hebben stabij's en wetters dat niet , dan krijg je een stabij zeker met langer haar voor het fohnen ?.. :lol1:
.
silvester

Marjoleine schreef:
silvester schreef:Als de Wetter zo doorgefokt is dat ie zijn oorspronkelijke taak niet eens meer uitvoerd, dan is ie ook bevallen van heel veel inteelt ziektes, en niet echt meer een gezond ras te noemen, iets wat bij Muk boven aan het lijstje staat, de gezondheid.
Jij hebt duidelijk geen idee wat de oorspronkelijke taak is.
Dat is niet erg, maar heb er dan geen mening over.
Muk kan zich uitstekend laten informeren over zowel karakter als gezondheid van een ras gelukkig.
Als ik daar geen idee over heb? Wat is dan de oorspronkelijke taak van een wetter?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetterhoun

@DeDiana,
Ik wist niet dat er andere middellen op de markt zijn speciaal voor collies.
Ik ken een korthaar collie, en die is vrij rustig, niet al te waaks. Maar dat kan natuurlijk weer de bekende uitzondering zijn.
En, ja, ik geef toe dat het kwa karakter niet echt op een newf. lijkt, maar is er überhaupt wel een ras dat daar op lijkt?

Ps, Heavy, een teckel :mrgreen: dat zijn idd leuke hondjes, denk alleen niet dat Muk daar voor gaat.
DeDiana
Zeer actief

silvester schreef:@DeDiana,
Ik ken een korthaar collie, en die is vrij rustig, niet al te waaks. Maar dat kan natuurlijk weer de bekende uitzondering zijn.
En, ja, ik geef toe dat het kwa karakter niet echt op een newf. lijkt, maar is er überhaupt wel een ras dat daar op lijkt?
Deze anti-tekenmiddelen zijn niet speciaal voor collies, maar zijn ook geschikt voor collies, zoals Advantix of de Scalibor-halsband.

Collies zijn inderdaad geen stuiterige, drukke honden over het algemeen, maar ze hebben wel veel energie. Als ze genoeg lichamelijke en geestelijke uitdaging krijgen, zijn het verder meestal vrij rustige honden. Ze worden wel graag aan het werk gezet. Het zijn wel honden die houden van lange wandelingen en overal mee naartoe gaan, en ze jagen niet, dus wat dat betreft pas het wel bij het wensenlijstje van Muk.
Ik heb overigens zelf ook nooit heel blafferige collies gehad, maar ik ken er genoeg die wel behoorlijk vocaal zijn.
silvester

DeDiana schreef:
silvester schreef:@DeDiana,
Deze anti-tekenmiddelen zijn niet speciaal voor collies, maar zijn ook geschikt voor collies, zoals Advantix of de Scalibor-halsband.

Collies zijn inderdaad geen stuiterige, drukke honden over het algemeen, maar ze hebben wel veel energie. Als ze genoeg lichamelijke en geestelijke uitdaging krijgen, zijn het verder meestal vrij rustige honden. Ze worden wel graag aan het werk gezet. Het zijn wel honden die houden van lange wandelingen en overal mee naartoe gaan, en ze jagen niet, dus wat dat betreft pas het wel bij het wensenlijstje van Muk.
Ik heb overigens zelf ook nooit heel blafferige collies gehad, maar ik ken er genoeg die wel behoorlijk vocaal zijn.
Autsch, hier ga je nu de fout in, de scalibor banden zijn dus dodelijk voor de collies met het mdr1 gen., Advantix ken ik niet.
Muk

@ silvester
De Tatra is ook een klein ras en heeft helaas ook wel degelijk serieuze gezondheidsproblemen waar je rekening mee moet houden. Hartproblemen en hd bijvoorbeeld. En dan heb ik het nog niet eens over de vele fokkers die hun Tatra's niet in huiselijke kring houden, waardoor je behoorlijk scherpe en ongesocialiseerde honden krijgt.

Er is geen enkel ras dat vrij van gezondheidsproblemen is, denk ik. Vandaar dat wij alle tijd nemen om ons goed te informeren om zo de kans te minimaliseren dat wij straks een ongezonde hond uitkiezen.
DeDiana
Zeer actief

silvester schreef:Autsch, hier ga je nu de fout in, de scalibor banden zijn dus dodelijk voor de collies met het mdr1 gen., Advantix ken ik niet.
Ik weet niet waar jij deze info vandaan hebt. De werkzame stof in de scaliborband is deltamethrin en dat is veilig voor collies.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”