Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

sperciebonen .. wanneer geef je die een hond ?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Re: sperciebonen .. wanneer geef je die een hond ?

Ongelezen bericht door flamme »

Pakdebal schreef:
flamme schreef:Dit noemen ze een mening als waarheid verkondigen geloof ik :wink:

Mijn dierenarts noemt het in ieder geval niet achterhaalt. Hij noemt bonen maagvulling. Geen voedingswaarde maar ook geen honger.

Ik heb mijn hond dat gelukkig wel gegeven. Ik vond het namelijk zielig als hij honger had gehad.

ik gaf dan een kluifje , en voor het afvallen zou ik meer gewandeld hebben .. en dat bedoelde die dierenarts .. :wink:

.
Tja, zoals ik eerder al schreef is en was meer wandelen geen optie. Daar kun je niet over oordelen.
In een kluifje zitten meer kcal dan in bonen en niemand, maar dan ook niemand beweerd hier dat je van bonen afvalt. Wat er hier wel wordt gezegd, ook door mij, is dat bonen een vulmiddel is waar minder kcal inzitten dan in hondenvoeding en dat de hond daarom dus afvalt. Als je dan een kluifje tegen de honger geeft schiet je je doel voorbij lijkt me.
Of eet jij ook een boterham minder en een chocolade reep meer per dag zodat je dan wel het gevoel hebt te lijnen.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Mm, dus eigenlijk zou je die boontjes beter rauw aan kunnen bieden. Rauwe groentes kunnen honden niet gebruiken als voeding, dat kunnen ze niet opnemen, dacht ik. Het moet gekookt of gepureerd worden voor ze om het op te kunnen nemen, ja toch? Dan is het wel calorievrij. Maar je kunt inderdaad evengoed een andere groente nemen. Of hooi, hahaha. Alleen, dat lusten hondjes niet.

Ik denk eigenlijk dat sperziebonen vaak worden gegeven omdat de meeste honden die wel lusten. Mijn honden lusten geen enkele groente, behalve doperwtjes uit pot/blik en sperziebonen uit pot/blik. Daar zit dan wel wat zout in maar dat kunnen honden wel hebben. Met katten moet je voorzichtiger zijn met zout, schijnt. Al vraag ik me ook af of dat wel klopt want katten waren oorspronkelijk woestijnbewoners in den beginne.

Ik heb ooit eens een interessant stukje gelezen over natrium en honden. Het was nogal ingewikkeld maar ze beweerden iig dat honden natrium anders verwerken dan andere dieren, dat had te maken met hun vochthuishouding. Die werkt anders dan de onze omdat ze vocht verliezen terwijl ze afkoelen met hun tong. Ze hebben wel wat zout nodig voor de electrolyten, dacht ik dat ze zeiden. En net als bij mensen is het niet goed als ze dan te weinig natrium in hun systeem hebben, bijvoorbeeld door veel vochtverlies, dan spoelt ook de kalium weg die ze nodig hebben voor de hartfunctie. In worst en kaas zit ook veel zout en daar wordt vaak mee getraind, waarbij honden meestal meer drinken. Dus dat is misschien zelfs beter, om dan iets te eten met zout erin, zeker als het warm is. Klinkt ook wel logisch, vind ik. Maar goed, ik heb geen link, jaren geleden ergens gelezen. Ik denk dat een sperzieboon uit blik evengoed minder dik maakt dan zowat elk ander voedsel (behalve andere groentes) en idd vulling biedt aan een leeg rommelende maag.

Pakdebal, heb je ooit in je leven een dieet gevolgd? Want dan begrijp je beter waarom het nodig is om het hongergevoel wat te verlichten, totdat je weer 'mag' eten. Mensen nemen dan ook wel eens een drinkbouillon. Daar zit dan wel wat zout in, maar het is altijd beter dan een frikandel natuurlijk. En het is beter dan eerder eten dan gepland.

Ik heb het liever niet over 'achterhaald' want sommige oude gebruiken en gewoontes kunnen zeker waardevolle onderdelen bevatten. Gooi niet met het badwater de baby weg. Ik denk zelf altijd, zowel het verleden als het heden, kan je helpen om problemen op te lossen, dus ik luister wel altijd goed naar wat iedereen zegt en kies dan iets wat bij mij past. Ik heb geen wetenschappelijk 100% bewezen feiten nodig om goed voor mijn honden te kunnen zorgen. Ik volg zowel hoofd als hart daarbij en dan kunnen sommige oude truukjes nog best goed werken. Nooit meteen iets afwijzen omdat het oud is, of ouderwets, dat kan namelijk een gemiste kans zijn. Wat vandaag als achterhaald wordt beschouwd, kan morgen weer de nieuwe ontdekking zijn die de kranten haalt. Dat gebeurt regelmatig, dat iets ouds wordt gebracht alsof het nieuw is. En zeker over voeding raakt men nooit uitgediscussieerd. Alle argumenten hebben wel een zwak punt ergens, niemand heeft de wijsheid in pacht daarover. Daarom is het ook zo dat iedereen zelf moet beslissen over zijn/haar hond, er zijn veel keuzes te maken en je moet echt zelf kiezen. Dat kun je niet overlaten aan een buitenstaander, zoals een oppas.

Ik vraag me af, geef je ze eigenlijk wel, die sperziebonen, of ga je tegen de wensen van de eigenaar in en laat je ze weg? Het zal de hond niet veel uitmaken, maar ik vind dat wel erg onprofessioneel. Je moet wel doen wat de eigenaren willen dat je doet, dat lijkt me belangrijk want het gaat om een vertrouwensband. Ik vind nl dat je wel erg verontwaardigd overkomt maar je verontwaardiging geeft je nog niet het recht om onprofessioneel te zijn, vind je zelf ook niet?
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Fizgig, in sperziebonen zit een giftige stof (faseoline), die verdwijnt als de bonen worden gekookt. Ik neem aan dat die stof ook voor honden slecht is.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

tekkel schreef:Fizgig, in sperziebonen zit een giftige stof (faseoline), die verdwijnt als de bonen worden gekookt. Ik neem aan dat die stof ook voor honden slecht is.
Dat wist ik niet. Maar er zit in ongekookte aardappel ook iets giftigs en ik lees ook dat mensen hun honden dat wel geven, of de schillen. Het zijn allemaal hele kleine hoeveelheden natuurlijk. Tomaten verdragen ze officieel ook niet, maar die worden ook veel gegeten door honden. Walnoten en rozijnen, zelfde verhaal. Je kunt pech hebben maar 9 van de 10 keer, gaat het goed, tenzij ze er een enorme hoeveelheid van eten. Het zou kunnen dat ze wat buikpijn krijgen, maar dat weet je nooit zeker natuurlijk, ze kunnen nu eenmaal niet praten, maar je merkt het toch wel als ze zich echt niet lekker voelen. Volgens kunnen de meeste groentes ook rauw niet echt veel kwaad doen, in normale hoeveelheden. Maar krijg het er maar eens in, volgens mij eten de meeste honden niet graag groentes eigenlijk.
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Pakdebal schreef:
Marion. schreef: Hoezo denk jij toch de wijsheid in pacht te hebben?
sperziebonen geven stamt uit de " crisistijd ": van de jaren 30 , dat je honden wat geeft wat de pot schaft

in die tijd hadden ze nog geen benul van echte honden-brokken of wat dan ook .. :wink:

ik heb mijn hond dat gelukkig nooit gegeven

.
Echte hondenbrokken........... :mrgreen:

Afvallen op zo'n 'echte hondenbrok' is een crime voor menig hond. Mijn honden staan nu zo'n 8,5 jaar op hun NRF en mijn jongste hond was echt veel te dik toen hij net bij ons kwam. Omgeschakeld van brok naar zelf samengestelde voeding, maar zeker niet met een overdreven percentage groente of complexe koolhydraten, omdat dat niet goed wordt verwerkt.
Verzadiging kreeg en krijgt hij van zijn dik bevleesde karkassen, niet zozeer van spercibonen als maagvulling. Verzadiging wordt ook bepaald door de hoeveelheid geschikt rauw kluifwerk dat je naast zo'n afvaldieet kunt geven, omdat kluiven in het algemeen het serotoninegehalte in de hersenen goed op peil houdt en je hond daarmee beter in zijn element zit, ondanks een afvaldieet. Ik ben voorstander van het toevoegen van algen aan een kiem- of kruidenmix, omdat die in staat zijn om snel vet te verbranden en prima aanvullende mineralen, aminozuren en vitamines bevatten. Een hond op enkel brokvoeding kan hier een hogere behoefte aan hebben dan bijvoorbeeld aan dagelijks spercibonen om de honger te stillen. En af en toe kreeg hij een wortel ter afwisseling. Maar standaard spercibonen om de karkassen/orgaanvlees in mindering te brengen, heb ik nooit gedaan. Ik zou eerst kijken naar de basis van de voeding in het algemeen. Een soortgerichte koolhydraatarme voeding wordt beter door het lichaam opgenomen, waardoor je vanzelf al veel minder kunt voeren, zonder dat je hond daar onder lijdt. :wink:
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

flamme schreef:.
Als je dan een kluifje tegen de honger geeft schiet je je doel voorbij lijkt me.
.

die bonen geven aan hun hond in mijn omgeving , geven in het hetzelfde bakje pate , of ander vet ( !!!, smerig ) blikvoer bij
anders eten de honden de bonen niet op, zeggen ze dan .. :denken:
dus vet wordt gegeven met " iets " wat moet afvallen . ?.. dat heb ik nooit gesnapt

stel, ik eet pindasaus bij mijn gezonde wortel ( om af te vallen ) .?.. :denken:

Goldendelicious schreef: omdat kluiven in het algemeen het serotoninegehalte in de hersenen goed op peil houdt en je hond daarmee beter in zijn element zit, ondanks een afvaldieet. Ik ben voorstander van het toevoegen van algen aan een kiem- of kruidenmix, omdat die in staat zijn om snel vet te verbranden en prima aanvullende mineralen, aminozuren en vitamines bevatten. Een hond op enkel brokvoeding kan hier een hogere behoefte aan hebben dan bijvoorbeeld aan dagelijks spercibonen om de honger te stillen. En af en toe kreeg hij een wortel ter afwisseling. Maar standaard spercibonen om de karkassen/orgaanvlees in mindering te brengen, heb ik nooit gedaan. Ik zou eerst kijken naar de basis van de voeding in het algemeen. Een soortgerichte koolhydraatarme voeding wordt beter door het lichaam opgenomen, waardoor je vanzelf al veel minder kunt voeren, zonder dat je hond daar onder lijdt. :wink:

jij hebt er goed over nagedacht , lijkt wel of je in een reform huis werkt ?.. :wink:
.
Pakdebal

Fizgig schreef:Daarom is het ook zo dat iedereen zelf moet beslissen over zijn/haar hond, er zijn veel keuzes te maken en je moet echt zelf kiezen. Dat kun je niet overlaten aan een buitenstaander, zoals een oppas.

Ik vraag me af, geef je ze eigenlijk wel, die sperziebonen, of ga je tegen de wensen van de eigenaar in en laat je ze weg? Het zal de hond niet veel uitmaken, maar ik vind dat wel erg onprofessioneel. Je moet wel doen wat de eigenaren willen dat je doet, dat lijkt me belangrijk want het gaat om een vertrouwensband. Ik vind nl dat je wel erg verontwaardigd overkomt maar je verontwaardiging geeft je nog niet het recht om onprofessioneel te zijn, vind je zelf ook niet?
de meesten " doen maar wat " met het eten van hun honden

en ik wist al heel lang dat sperziebonen geen voedingsbron waren , maar opvullers ( getver , bij het idee alleen al )
dus gaf ik dat mijn hond nooit .
Kijk, omdat ze eens door die vieze , goedkope pate had overgegeven , hier op mijn kleed , stopte ik met die bonen plus blik !

en heb toen lekkere brokken bij gekocht , die ze naar hartenlust zat te eten , en geen last meer gehad
maar als je dat vertelt , slaan ze dat advies in de lucht en gaan door met die vieze blikken .. :80:

dus niet iedere eigenaar is een ster in het uitzoeken naar goed voedsel

ze vertelde inderdaad dat haar moeder vroeger ( !! ) hun hond bonen had gegeven , en wat moeders doen is " goed " ?
verder dacht ze er niet bij na, dus . !

Gelukkig heb ik ook nooit mijn hond blikvoer gegeven , wat is dat smerig, zeg !
.
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Ik kan je niet meer volgen. Ik praat over sperziebonen. Die groene groenten die je bij de groenteboer koopt.
Ik pluk ze in de tuin en doe ze dan onbewerkt in dediepvries. Ik heb ht niet over bakjes paté en andere rommel dus waarom jij dat er bij haalt weet ik niet :denken:
Pakdebal

flamme schreef:Ik kan je niet meer volgen. Ik praat over sperziebonen. Die groene groenten die je bij de groenteboer koopt.
Ik pluk ze in de tuin en doe ze dan onbewerkt in dediepvries. Ik heb ht niet over bakjes paté en andere rommel dus waarom jij dat er bij haalt weet ik niet :denken:

nee, dat doen de eigenaren , van mijn oppas-honden , elke avond weer die bonen ( uit blik of supermarkt ) met honden-blikvoer

maar nu hoef ik die bonen aan eentje gelukkig niet meer te geven , want de dierenarts heeft dat haar afgeraden , omdat de hond niet dik is
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Mijn op en top sporthond krijgt ook al bijna 10 jaar elke dag sperziebonen (vers) bij haar eten, als ze naar haar lege voerbak kijkt zit er namelijk al een kilo aan :19: zo heeft ze geen hongergevoel en hou ik haar wel redelijk op gewicht (ze zal altijd ietsie te zwaar zijn)
Ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd :oeps:
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Als mijn hond sperziebonen krijgt, dan zijn het uiteraard verse bonen, die ik keurig schoonmaak, snij en kook voor haar. Daarna gaan ze de vriezer in.
Mijn hond kreeg ook brokken, hele dure brokken van de DA, ivm voedselintollerantie, ED en Artrose, maar had wekelijks toch enkele Rimadyl nodig. Sinds ze volledig op KVV staat, krijgt ze bij hoge uitzondering nog Rimady.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”